Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Projektipalautejärjestelmän esittely

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Projektipalautejärjestelmän esittely"— Esityksen transkriptio:

1 Projektipalautejärjestelmän esittely
Produced for Propal by Sami Kärnä and Juha-Matti Junnonen – Helsinki University of Technology, Construction Economics and Management

2 T&K hankkeen yhteistyökumppanit

3 ? Yhteinen palautejärjestelmä rakennusprojektin osapuolille
Kyselyiden helppo toteutus sähköisesti Monipuoliset vertailut alan muihin toimijoihin Työkalu projektien ja yritysten toiminnan kehittämiseen ja yhteistyön parantamiseen

4 Järjestelmän hyödyt Tilaaja Projekti Rakennusyritykset
Toimii toimittajien arviointi- ja rankkaustyökaluna Prosessin hallinta ja johtaminen Projekti Kehitystarpeiden havaitseminen ja toimenpiteiden kohdistaminen Yhteistyön ja toiminnan parantuminen yhteisen oppimisen kautta Asiakaslähtöisyyden kehittyminen Rakennusyritykset Mahdollistaa yritystason vertailut ja osoittaa kehitystarpeet Antaa lähtötietoja asiakassuhteiden johtamiseen Tuottaa mittaustietoa yrityksen scorecardiin Suunnittelijat ja toimittajat Yhteistyön ja toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen Järjestöt Lähtötietoja oman jäsenistön tarpeisiin ja kehittämiseen

5 PROJEKTIPALAUTE ON VÄLINE KEHITTÄMISELLE JA KEHITTYMISELLE

6 Palautejärjestelmän ominaisuudet
Helppokäyttöinen web-liittymä Projektin keskeiset osapuolet huomioitu järjestelmässä Palaute hankkeen eri vaiheissa ja sen hyödyntäminen jo projektin aikana Selkeä ja havainnollinen raportointi reaaliajassa, suhteessa valittuun vertailuaineistoon Mahdollistaa monipuoliset yhteenvedot erilaisilla luokitteluilla-BENCHMARK! Soveltuu erilaisiin hankkeisiin ja toteutusmuotoihin

7 Palautevirrat osapuolten välillä
Tilaaja Rakennuttaja- organisaatio/ konsultti Pää- urakoitsija Suunnittelija(t) Aliurakoitsija(t) Rakennuttaminen Suunnittelu Sivu- urakoitsija(t) Rakentaminen R1 R2 R3 R4 S1 S2 S3 P1 P2 P3 P4 P5 SU1 SU2 A1 Käytettävissä erilaista 15 lomaketta, joista valitaan sopivat projektin luonteen ja tarpeiden perusteella

8 Palautekysymysten rakenne ja sisältö
Kysymykset koskevat rakentamisen keskeisiä toimintoja ja osapuolten tehtäviä rakennusprosessissa Kysymykset muotoiltu selkeiksi väittämiksi Kysymysten aihealueina: Projektinhallinta Yhteistyö Henkilöstö Tavoitteiden toteutuminen Eri palautevirroissa on samoja/samanlaisia kysymyksiä: Projektinhallinta on suunnitelmallista ja systemaattista Yhteistyö on toimivaa ja joustavaa Henkilöstö on osaavaa ja ammattitaitoista Järjestysasteikollinen palaute Väittämä kuvaa toimintaa erittäin huonosti 1 – erittäin hyvin 5

9 Rakennuttajan arvio rakentamistehtävistä pääurakoitsijasta

10 Pääurakoitsijan arvio rakennuttamistehtävistä

11 Järjestelmän käyttöliittymä

12 Järjestelmän toiminta
Raportointi Työmaakokous Palautesuunnitelma Raportoidaan palautekierroksen tulokset projektin osapuolille sovitulla avoimuustasolla Palautetietokannasta voidaan analysoida yrityksen palautteita eri projekteista Täytetään projektin tiedot ja osallistujat Määritetään ja käynnistetään palautekierrokset Suunnitelmaa voidaan täydentää projektin kuluessa Sovitaan pelisäännöt palautteen käytölle ja määritetään avoimuustaso

13 Päätoiminnot Projektien “Log-in” selaus Yrityksen tiedot Yritys-
Rekisteröityminen Projektin lisäys Projektin seuranta “Log-in” Projektien selaus Käyttäjä- tunnus Projektin perustiedot Vastaus- määrät Osallistujat Muistutukset Yrityksen tiedot Palautekierrokset Aikataulu -> Kyselylomakkeiden valinta– Palautteen saajat ja antajat Uudet palaute- kierrokset Yritys- raportit Raportointi Palautesuunnitelma sähköpostiin Muistutusviestit Oikeuksien jakaminen Raporttien lukuoikeudet

14 Palautteen antaminen PALAUTTEEN ANTAJAT KÄYTTÄJÄ Rala järjestelmä 1.
Palautekierroksen vahvistaminen KÄYTTÄJÄ 2. Järjestelmä lähettää kutsu- ja muistutusviestit palautteen antajille Raportit ja online raportointi 5. Järjestelmä lähettää kutsuviestin raportin tuottamista varten viimeisenä vastauspäivänä Rala järjestelmä 4. Vastaukset tallentuvat järjestelmään 3. Palautteen antajat vastaavat kyselyihin

15 Palautteen saaminen PALAUTTEEN SAAJAT KÄYTTÄJÄ Rala järjestelmä 1. 3.
Palautekierroksen raportin tuottaminen KÄYTTÄJÄ 3. Järjestelmä lähettää tunnukset sisältävät sähköpostiviestit palautteen saajille Raportit ja online raportointi Rala järjestelmä 2. Järjestelmä tuottaa raportit kaikille palautteen saajille. Järjestelmä määrittelee lukuoikeudet raportteihin avoimuustason mukaan 4. Palautteen saajat kirjautuvat järjestelmään lukemaan raportteja

16 Reaaliaikainen raportointi
mahdollistaa monipuoliset vertailut

17 Raportointitasot RALA, alan järjestöt,
tutkimus Koko toimialaa koskevat vertailut ja projektipalauteindeksi Vertailut eri luokituksilla yrityksen saamista ja antamista palautteista (dynaaminen raportointikäyttöliittymä) Toimialan yritykset Projektin eri osapuolet Välitön (staattinen) projektipalaute projektin eri osapuolille

18 Projektiraportit PALAUTE
Projektin aikana Välitön ”staattinen” palaute osallistujille pdf-muodossa Osapuolten väliset palautevirrat Projektin päätyttyä

19 Raporttien avoimuustasot
Avoimuustaso vaikuttaa siihen mitkä tahot näkevät järjestelmän tuottamat projektitason raportit Avoimuustaso valittava palautesuunnitelmaa laadittaessa Avoimuustasoa ei voida muuttaa kesken hankkeen Sähköpostien kutsuviesteissä maininta projektissa käytettävästä avoimuustasosta AVOIMUUSTASOT AVOIN Palautteen saajat näkevät raportit kaikista projektista tuotetuista kyselyistä RAJOITETTU Palautteen saajat näkevät raportit vain omaan yritykseen kohdistuneista kyselyistä. SULJETTU Projektitason raportteja ei tuoteta, vaan tulokset raportoidaan vain yritystason yhteenvedoissa.

20 Yritysraportit Dynaaminen raportointi- käyttöliittymä Benchmark RALA
vertailut RALA Projektipalaute Järjestelmän käyttäjä yritykset Tilaajat Konsultit Urakoitsijat Suunnittelijat

21 Monipuoliset vertailumahdollisuudet
Keskiarvot ja jakaumat suhteessa valinnaiseen vertailuaineistoon erilaisilla graafeilla Tarkasteltavien projektien valinta ja ryhmittely BENCHMARK Projektin tyyppi Toteutusmuoto Projektin luonne Alueluokitukset Taloudellinen kokonaisarvo

22 Oppiminen palautteen avulla
Henkilö Tiimi Yritys Yhteistyö Projektin hallinta Yhteistyö Henkilöstö Tavoitteiden toteutuminen Kohde: Ammatillinen osaaminen ja kyvykkyys Projektitiimin sisäinen yhteistyö Asiakas tyytyväisyys, Yrityksen osaaminen Yritysten välinen yhteistyö

23 Kehittämishankkeen taustat
Rakennusalalla näkökulma siirtynyt tuotteesta ja tuotannosta laatuun ja palveluun Korostaa asiakaslähtöisyyttä prosessien kehittämisessä ja tulevaisuuden kilpailukykytekijänä Nykyiset palautejärjestelmät ja niiden hyödyntäminen kehittymätöntä RALA ry:n nykyisen palautejärjestelmän kehitystarpeet Halutaan eri osapuolten välistä palautetta, aiemmassa vaiheessa ja vertailua ulkopuoliseen aineistoon –benchmarking RALA, TKK:n rakentamistalouden laboratorio, ja alan keskeiset yritykset sekä järjestöt yhteistyöhön palautejärjestelmän kehittämisessä kumppaneinaan Feebackdialog Oy ja Psycon Oy Tavoitteena kehittää alan yhteinen, teknisesti kehittynyt ja ominaisuuksiltaan monipuolinen palautejärjestelmä

24 Kehittämishankkeen tavoitteet
Alan yhteinen, teknisesti kehittynyt ja ominaisuuksiltaan monipuolinen palautejärjestelmä Menetelmä osapuolten yhteistyön kehittämiseksi projektin aikana Tuottaa benchmarking tietoa hankkeittain ja yrityksittäin Mahdollisuus hyödyntää palautetietoa koko toimialalla (RALAn toimesta) Tuottaa uutta tietoa asiakastyytyväisyyden muodostumisesta Koko alan palvelu- ja kilpailukyvyn kehittäminen

25 Yhteystiedot Tapiontori 1 (Tapiolan Keskustorni), 02100 Espoo
HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Construction Economics and Management P.O.Box 9800, FIN HUT, Finland Käyntiosoite: HTC Helsinki, Tammasaarenkatu 3, Pinta-talo, 5. krs Juha-Matti Junnonen Research Manager Cell/SMS: Direct: Web: Sami Kärnä Researcher Cell/SMS: Direct: Web: Tapiontori 1 (Tapiolan Keskustorni), Espoo Raimo Määttä, Puh Rune Paananen, Puh


Lataa ppt "Projektipalautejärjestelmän esittely"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google