Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Fröbelin opit ja käsityö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Fröbelin opit ja käsityö"— Esityksen transkriptio:

1 Fröbelin opit ja käsityö
MATERIAALI JVYÄSKYLÄN YLIOPISTON MUSEO Kuvannut ja koonnut riitta huovila 2010

2 Friedrich Fröbel ( ) Friedrich Fröbel oli varhaiskasvatuksen ja päiväkotitoiminnan uranuurtajia Fröbelin mukaan lapsi on aktiivinen toimija, jonka omatoimisuutta ja luonnollista kehitystä tulee tukea Pienten lasten opetuksen tulee olla lapsenomaista ja lapselle tulee antaa kasvurauha Varhaiskasvatus ei saa olla määräilevää eikä kiirehtivää, vaan sen tulee myötäillä kasvua ja suojella lasta Kasvatuksen innoittajana toimii luonto, ja aikuisen tehtävä on elää lasten kanssa – aikuinen ei ole lapsen yläpuolella Riitta Huovila 2010

3 Fröbel tuli myös Jyväskylään
Fröbeliläinen ajattelu tuli myös Jyväskylän uuteen seminaariin Uno Cygnaeuksen kautta Cygnaeus lähetti tulevan seminaarin opettajia, kuten ”neidet” Charlotta Lydeckenin ja Christina Napan opintomatkalle Saksaan ja Sveitsiin tutustumaan Fröbelin ja Pestalozzin toimintaan Matkan tuloksena fröbeliläistä pedagogiikkaa toteutettiin Jyväskylän seminaarin yhteyteen 1866 perustetussa lastentarhassa Tämän esityksen kuvat on otettu Jyväskylän yliopiston museon kokoelmiin kuuluvista Christina Napan opintomatkallaan valmistamista opetus- ja leikkivälineistä. Riitta Huovila 2010

4 Fröbelin pedagogiikan neljä perusajatusta
Toimintavietti : Lapsi ei ole passiivinen, ulkoapäin ohjattavissa vaan toimintahakuinen ja aktiivinen. Lasta ohjattaessa pitää antaa lapsen itse ratkaista ongelmia, ja toimintaviettiä tulee ohjata ennen kaikkea leikin avulla Leikki: Leikki on lapsen elämän pääsisältö ja tärkein oppimisväline. Leikin kautta lapsi oppii elämään liittyviä taitoja. Leikki on lapsen kehityksen korkein aste: se tuottaa lapselle iloa, vapautta, tyydytystä ja rauhaa. Työkasvatus : Työ on ihmisen luonnollisin tapa ilmaista itseään, työllä on välinearvon lisäksi myös suuri henkinen arvo. Lapsille tulee opettaa päivittäin pieniä työtehtäviä, kuten esimerkiksi taloustöitä ja siivousta. Oppiminen : Fröbelin luomat leikkilahjat ovat havaintoja kehittäviä leluja ja symbolisia esineitä, joiden avulla lapsi oppii ymmärtämään maailmankaikkeutta. Aisteilla on toiminnassa tärkeä merkitys. Riitta Huovila 2010

5 Fröbelin lahjat Opetuksen tueksi Fröbel kehitti oppimateriaalin (Fröbelin lahjat), jotka sisälsivät leikki- ja työskentelymateriaalia, muun muassa Fröbelin palikat Materiaalin perusajatuksena on, että lapselle annetaan valmiiden leikkivälineiden sijaan välineitä, joilla lapsi voi itse luoda muodon ja hahmon Lahjojen tehtävänä on aktivoida mielikuvitusta, opettaa luovaa ajattelua sekä kehittää materiaalin ja muodon tajua. Lahjoja on kaksikymmentä ja lapsi etenee leikkivälineestä toiseen oman kehityksensä tahdissa. Fröbelin lahjat jakautuvat ns. leikkilahjoihin ja työlahjoihin Riitta Huovila 2010

6 Leikkilahjat Leikkilahjojen aineisto on muuttumaton, mutta tulos muuttuu – käytössä ovat aina samat välineet, joista tehty tuotos voidaan purkaa ja välineet saadaan uudestaan käyttöön (esim. palikoilla rakentelu) Leikkilahjat jaetaan kolmeen luokkaan elämänmuodot: arkielämässä esiintyviä kolmiulotteisia muotoja kuten palikoista koottuja torneja, rappusia, penkkejä tunnistamismuodot (oppimismuodot): erilaisia perusmuotoja yhdistelemällä syntyviä muotoja, mutta myös luku- ja paljoussuhteita selvitetään niiden avulla. Lapset oppivat ymmärtämään käsitteet puolikas, neljäsosa, kuutio jne. kauneusmuodot : pintoja ja kuvioita, jotka syntyvät perusmuotojen avulla. Perusmalleista voidaan rakentaa symmetristen kuvioiden sarjoja (esim. erilaiset tähtikuviot) Riitta Huovila 2010

7 Fröbelin palikat Riitta Huovila 2010

8 Fröbelin palikat Riitta Huovila 2010

9 Asettelulevyt Riitta Huovila 2010

10 Erilaiset tikut Riitta Huovila 2010

11 Työlahjat Työlahjoissa aineisto on muuttuva ja tulos pysyvä. Käytössä on siten joka kerralla eri aineisto, koska työn tulos jää pysyväksi. Lahjoihin kuuluivat myös askartelut, kuten asettelulevyt ja työskentelymateriaalit: keppien asettelu, tikkujen liitäntä paperin taittelu, paperin punonta, paperin revintä, paperin leikkaus pujottelu piirtely pistely piirretyn tai pistellyn mallin maalaaminen hernetyöt saven leikkely ja saven muovailu Riitta Huovila 2010

12 Leikkelytyöt Riitta Huovila 2010

13 Pujottelutyöt Riitta Huovila 2010

14 Ompelutyöt Riitta Huovila 2010

15 Pistelytyöt Riitta Huovila 2010

16 Paperitaittelut Riitta Huovila 2010

17 Lähteenä http://frobelseura.net/frobel.html
Salminen, H & Salminen, J Lastentarhatoiminta - osa lapsuuden historiaa Brosterman, N Inventing Kindergarten Jacobs, J.F Manuel pratique des jardins d'enfants de Frédéric Froebel Riitta Huovila 2010


Lataa ppt "Fröbelin opit ja käsityö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google