Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma"— Esityksen transkriptio:

1 Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003-2008
Tulevaisuusluotain Tavoite: Tuotetaan näkemyksiä lähivuosina tehtävien koulutuspoliittisten päätösten tueksi Koulutustarjonta 2008 Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

2 Pilottivaihe (syksy 2001 - kevät 2003):
Tulevaisuusluotain Pilottivaihe (syksy kevät 2003): Testataan, miten asiantuntijaverkosto toimii ennakoinnin apuvälineenä 50 asiantuntijaa, viisi työryhmää säännölliset tapaamiset, neljät koulutuspäivät yhteinen visiointi, analysointi, keskustelut, verkottuminen olemassa olevan ennakointitiedon kerääminen ja hyödyntäminen verkkotyöskentely kansainvälisten yhteyksien ja yhteistyön luominen haastattelut, ulkopuolisten asiantuntijoiden arvioinnit kaksi delfoi-kyselyä kaksi väliraporttia ja loppuraportti Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

3 Tulevaisuusluotain Näkökulma: Visioidaan menestyviä elinkeinoja, niiden työvoima- ja osaamistarpeita sekä koulutusta Suomessa vuonna 2012 elinkeinoelämän tarpeita palveleva innovaatio- ja koulutusjärjestelmä ihanteellinen myös kansalaisten ja hyvinvointiyhteiskunnan kannalta työvoiman kysynnän ja tarjonnan parempi kohtaanto kilpailukyky hyvä työllisyystilanne verotus ja sosiaaliturva Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

4 Ammattirakenteen muutos vuosina 2000-2015
Tulevaisuusluotain Ammattirakenteen muutos vuosina Lähde: Työvoima väliraportti Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

5 elinkeinoelämän toimintaympäristön muutos uhat ja mahdollisuudet
Tulevaisuusluotain Askeleet: elinkeinoelämän toimintaympäristön muutos uhat ja mahdollisuudet vaihtoehtoiset skenaariot kriittinen arviointi visio toimialojen ja yritysten muutos menestysklusterikuvaukset avainammatti- ja osaamistarvemäärittelyt koulutusjärjestelmä VUONNA 2012 SUOMI ON OSAAMISINTENSIIVINEN, KILPAILUKYKYINEN JA DYNAAMINEN HYVINVOINTIYHTEISKUNTA Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

6 Menestysklustereita vuonna 2012
Tulevaisuusluotain Menestysklustereita vuonna 2012 ICT-ala Metsäklusteri Kemian- ja bioala Hyvinvointiklusteri Rakennus-, infra- ja kiinteistöala SKIP-logiikkaan (Service and Knowledge Intensive Product) perustuva koneen- ja kojeenrakennus Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

7 SKIP-logiikka: aikaisemmin tuotettuja ratkaisuja seurataan
Tulevaisuusluotain SKIP-logiikka: osaamis- ja teknologia-alueiden rajat ylittävä tapa tarkastella tuotantoprosessia ja kuvata sitä palvelu- ja tietointensiivisenä ratkaisujen rakentamisena asiakkaiden tarpeisiin aikaisemmin tuotettuja ratkaisuja seurataan hyödynnetään IC-teknologiaa lopputuloksena tietointensiivisiä palveluja teknologiset ratkaisut sivutuotteita päätuote asiakkaan tuotteesta saama lisäarvo ja asiakkaan prosessin parantaminen Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

8 Menestysklustereiden osaamistarpeita:
Tulevaisuusluotain Menestysklustereiden osaamistarpeita: verkostojen rakentaminen erikoisosaaminen, huippuosaaminen osaamisalueiden rajapintojen hyödyntäminen; syntyvien innovaatioiden kaupallistaminen informaatioteknologia syväosaaminen ja poikkitieteellisyys taitointensiivisyys ja tietointensiivisyys liiketoimintaosaaminen ja asiakasosaaminen teknologioiden tutkimus ja kehittäminen Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

9 SKIP Esimerkki SKIP-logiikan mukaisesta klusterista elektroniikka ja
Tulevaisuusluotain Esimerkki SKIP-logiikan mukaisesta klusterista elektroniikka ja mikromeka- niikka biotieteet koneen- ja kojeenrakennus I n s t a l e d b e* SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) communication & data collection palvelu ympäristöasiat asiakas- osaaminen materiaali- teknologia * ”Installed base” tarkoittaa jo asennettujen, käytössä olevien samantapaisten laitteiden muodostamaa tietokantaa, josta kerätään tietoja laitteiden toiminnasta ja niiden toimivuudesta asiakkaan prosessissa. Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

10 Avainammatit: NÄKIJÄT: SOVELTAJAT: TOTEUTTAJAT:
Tulevaisuusluotain SKIP-logiikan mukainen klusteri Avainammatit: NÄKIJÄT: Tekniikan ja markkinoiden kehittäminen SOVELTAJAT: Tietointensiivinen testaus TOTEUTTAJAT: Kokoonpano, asennus, kunnossapito Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

11 NÄKIJÄT: SKIP-logiikan mukainen klusteri
Tulevaisuusluotain SKIP-logiikan mukainen klusteri Asiaosaaminen: Strateginen osaaminen: markkinaosaaminen, segmentointi liiketoimintaosaaminen kyky kytkeä oma osaaminen muiden osaamiseen, kyky havaita oman tiedon puutteet, kyky hankkia puuttuvaa osaamista verkostosta oppimisprosessit elektroniikka ja mikromekaniikka koneenrakennus materiaaliteknologia muotoilu biotieteet ICT ohjelmisto-osaaminen projektiosaaminen järjestelmäintegraatio työnopastus NÄKIJÄT: Tekniikan ja markkinoiden kehittäminen Asiakasosaaminen: Yleisosaaminen: toimittajaketjuosaaminen, liiketoimintamallien ja ansaintalogiikoiden määrittely arvo-osaaminen sosiaaliset taidot, erityisesti kommunikaatio- ja kielitaidot laaja palveluosaaminen koskien koko toimittajaketjua asiakkaan prosessiosaaminen Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

12 SOVELTAJAT: SKIP-logiikan mukainen klusteri Tietointensiivinen testaus
Tulevaisuusluotain SKIP-logiikan mukainen klusteri Asiaosaaminen: Strateginen osaaminen: ohjelmointi käyttöliittymämukautuminen ICT järjestelmäintegraatio työnopastus kyky havaita oman tiedon puutteet oppimisprosessit SOVELTAJAT: Tietointensiivinen testaus Asiakasosaaminen: sosiaaliset taidot, erityisesti kommunikaatio- ja kielitaidot Yleisosaaminen: vierihoito asiakkaan prosessiosaaminen implementation testing seuranta Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

13 TOTEUTTAJAT: SKIP-logiikan mukainen klusteri
Tulevaisuusluotain SKIP-logiikan mukainen klusteri Asiaosaaminen: Strateginen osaaminen: ohjelmointi elektroniikan ja koneenrakennuksen perustaidot ICT-perusteet oman tuotteen erityisosaaminen työnopastus kyky havaita oman tiedon puutteet oppimisprosessit TOTEUTTAJAT: Kokoonpano, asennus, kunnossapito Asiakasosaaminen: Yleisosaaminen: raportointi sosiaaliset, erityisesti kommunikaatio- ja kielitaidot Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

14 SKIP-logiikka sovellettavissa monille eri klustereille
Tulevaisuusluotain SKIP-logiikka sovellettavissa monille eri klustereille Kolme kriittistä osaamisaluetta: 1. tuotanto-osaaminen 2. teknologioiden ja markkinoiden kehittäminen 3. asiakassoveltaminen Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

15 Tärkeimmät tulokset teknologiaosaamisen kannalta:
Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset teknologiaosaamisen kannalta: SKIP-logiikkaan perustuva koneen- ja kojeenrakennus: koneen- ja kojeenrakennus elektroniikka ja mikromekaniikka materiaaliteknologia biotieteet ICT langattomat ja mobiilit tiedonsiirtoprosessit ohjelmistot Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

16 Tärkeimmät tulokset teknologiaosaamisen kannalta:
Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset teknologiaosaamisen kannalta: Rakennus-, infra- ja kiinteistöala: bioteknologia vesien puhdistus, saastuneen maan puhdistus kemian teknologia sivutuotteiden käyttö tuotantoteknologia resurssien käytön vähentäminen, ympäristövaikutusten hallinta materiaaliteknologia ei emissiota, ei säteilyä, ei myrkyllisiä aineita uudelleenkäyttö ja kierrätys energiateknologia matalaenergiarakentaminen Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

17 Tärkeimmät tulokset teknologiaosaamisen kannalta:
Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset teknologiaosaamisen kannalta: Hyvinvointiklusteri: IC-teknologia bioteknologia farmasiateknologia elintarviketeknologia ihmisen fysiologia allergiaosaaminen sisäilma- ja materiaalitietämys anturiteknologia Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

18 Tärkeimmät tulokset teknologiaosaamisen kannalta:
Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset teknologiaosaamisen kannalta: ICT-ala: ohjelmistotekniikka elektroniikka sähkötekniikka tietoliikennetekniikka automaatio tietotekniikka multimediadesign Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

19 Tärkeimmät tulokset teknologiaosaamisen kannalta:
Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset teknologiaosaamisen kannalta: Kemian- ja bioala: materiaaliteknologia bioteknologia nanoteknologia kierrätysteknologiat prosessien valvontateknologiat vahva luonnontieteellinen perusosaaminen Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

20 Työvoimatarpeisiin vastaava koulutusjärjestelmä:
Tulevaisuusluotain Koulutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia Työvoimatarpeisiin vastaava koulutusjärjestelmä: koulutustarjonta työllistävyyden mukaan kiinteämpi yhteys työssäkäyntiin tiiviimpi yritysten ja oppilaitosten yhteistyö; opettajille työelämäjaksoja, yrityksissä työskenteleville koulutusjaksoja oppilaitosverkon tiivistäminen; tehokkaampi resurssien yhteiskäyttö lyhemmät opiskeluajat Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

21 Opetus ja opinnot: Koulutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia
Tulevaisuusluotain Koulutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia Opetus ja opinnot: tason nostaminen lisäämällä toiminnallisuutta lisää alojen yhdistämismahdollisuuksia poikkitieteellisyys, syvä- ja monialaosaaminen tieteiden ja teknologioiden raja-aitojen kaataminen oppiaineet aihekokonaisuuksina teknologian opetuksen integrointi kaikkeen opetukseen oppiminen ongelmakeskeistä, käytännönläheistä, monimuotoista ja keskustelevaa oppimaan oppiminen, yhteistyötaidot yrittäjyys, liiketoimintaosaaminen, kielitaidot e-oppiminen Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

22 Koulutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia
Tulevaisuusluotain Koulutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia Lukio Tason nostaminen Integrointi ja monitieteisyys Yhteistyö yritysten ja yliopistojen kanssa Toisen asteen ammatillinen koulutus Vetovoimaa parannettava Lisää yhdistämismahdollisuuksia Koulutustarjontaa työllistäville aloille Kaksi linjaa? Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

23 Koulutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia
Tulevaisuusluotain Koulutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia Ammattikorkeakoulut Työelämälähtöisyys Yritysyhteistyö Opetus ongelmalähtöistä Yliopistot Selkeä profiilin säilytettävä, kansainvälisyyttä lisättävä Tieteiden ja teknologioiden raja-aitojen kaataminen Opiskeluajat lyhyemmäksi Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

24 Koulutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia
Tulevaisuusluotain Koulutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia Oppisopimuskoulutus Tasavertaiseksi vaihtoehdoksi Soveltuu hyvin aikuisten pätevöitymiskoulutukseen Eri koulutustasoille Aikuiskoulutus ja elinikäinen oppiminen Koulutuksen ja työelämän yhteistyötä kehitettävä Koko henkilöstön osaamisen ylläpitäminen Uusia ja joustavia koulutusväyliä ja -mahdollisuuksia Henkilöstökoulutus Työvoimapoliittinen koulutus Koulutuspolitiikka / Henni Timonen

25 Yhteenveto Tärkeimmät viestit
Tulevaisuusluotain Yhteenveto Tärkeimmät viestit Perinteisten toimialojen muuttuminen oppiviksi verkostoiksi SKIP-logiikka Vaikutukset osaamistarpeisiin Erityishuomio ammatilliseen koulutukseen Teknologian opetuksen integroiminen kaikkeen opetukseen Panostukset aikuiskoulutukseen ja elinikäiseen oppimiseen Näytöt, oppisopimus ja työssäoppiminen kaikkeen koulutukseen Systemaattisen ennakointijärjestelmän luominen Verkostoituminen Ennakointiyhteistyön jatkaminen Koulutuspolitiikka / Henni Timonen


Lataa ppt "Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google