Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisintensiivinen Suomi 2012

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisintensiivinen Suomi 2012"— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisintensiivinen Suomi 2012
Tulevaisuusluotain Osaamisintensiivinen Suomi 2012 - menestysklustereita, osaamista ja koulutusinnovaatioita Koulutuspolitiikka / MA & HT

2 Menestysklustereita, avainammatteja ja osaamiskuvauksia
Tulevaisuusluotain Osa I: Menestysklustereita, avainammatteja ja osaamiskuvauksia Koulutuspolitiikka / MA & HT

3 Uuden työvoiman tarve vuosina 2000-2015 noin 920 000 henkeä,
Tulevaisuusluotain Työvoima raportti Uuden työvoiman tarve vuosina noin henkeä, 43 % vuoden 2000 työllisten määrästä Koulutuspolitiikka / MA & HT

4 Menestysklustereita vuonna 2012
Tulevaisuusluotain Menestysklustereita vuonna 2012 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) metsä rakennus- infra- ja kiinteistöala hyvinvointi ICT kemia Koulutuspolitiikka / MA & HT

5 Menestysklusterit vuonna 2012
Tulevaisuusluotain Menestysklusterit vuonna 2012 Yleisosaaminen Asiakasosaaminen Strateginen osaaminen vuorovaikutusosaaminen verkostoituminen sosiaaliset taidot, kommu- nikaatio, ryhmätyötaidot projekti- ja prosessiosaaminen ICT:n hallinta kielitaito ja kulttuuriosaaminen innovointikyky asiakaslähtöisyys asiakkaan tarpeiden tunnistaminen ja palveluosaaminen asiakasryhmien segmentointi arvoketjun hallinta omaehtoinen seuranta ICT:n avulla organisaation kyky hankkia ja hallita asiakastietoa raportointi laatujärjestelmät verkosto-osaaminen; kyky luoda, mennä mukaan, johtaa ja ylläpitää verkostoja ICT-perusteisen ympäristön suunnittelu & toteuttaminen elinkaariosaaminen ennakointi- ja visiointikyky kokonaisuuden hallinta / valvonta ympäristöosaaminen, energiatehokkuus riskien tunnistaminen ja määritteleminen markkinaosaaminen, esim. segmentointi logistiikan ja ylläpitopalvelujen hallinta liiketoimintaosaaminen kyky havaita oman tiedon puutteet, valmius uuden oppimiseen oppimisprosessit ydinosaamisen soveltaminen muille toimialoille Koulutuspolitiikka / MA & HT

6 Menestysklusterit vuonna 2012
Tulevaisuusluotain Menestysklusterit vuonna 2012 Asiaosaaminen Rakennus- infra- ja kiinteistöala ympäristöosaaminen materiaaliosaaminen (ympäristö, sisäilma) puutekniikka rakentaminen erikoisolosuhteisiin (talvi, maanjäristykset ym.) arkkitehtuuri (design) kiinteistöpalvelut tekniikan tuntemus talouden ja hallinnon osaaminen materiaalitekniikka älytalot mobiili- ja turvatekniikka SKIP -klusteri elektroniikka ja mikromekaniikka koneenrakennus materiaaliteknologia muotoilu biotieteet ICT, ohjelmisto-osaaminen projektiosaaminen järjestelmäintegraatio työnopastus ohjelmointi käyttöliittymämukautuminen elektroniikan ja koneenrakennuksen perustaidot oman tuotteen erityisosaaminen Hyvinvointiklusteri teknologinen osaaminen visio loppukäyttäjän tarpeista ja vaatimuksista riittävä ymmärrys eri toimialoilta sisältötoimittajien, -tuotteiden ja -palveluiden tunnistaminen tietoteknisten mahdollisuuksien ja rajoitusten tunnistaminen Metsäklusteri substanssiosaaminen, eli automaation ja prosessien tuntemus laaja teknologian hallinta valmistettavuusasioiden hallinta Koulutuspolitiikka / MA & HT

7 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product)
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) SKIP rakentuu vahvaan koneen- ja kojeenrakennus-, elektroniikka- ja informaatio- ja kommunikaatiotekniikkaosaamiseen Teknologia-alueiden ja -yhdistelmien hallinta yhdistyy klusterissa ympäristömyötäisyyteen, palveluintensiivisyyteen ja asiakasosaamiseen Teknologiset ratkaisut, esimerkiksi paperikoneet, metsäkoneet, traktorit, risteilyalukset, viestimet, älyrakennukset sekä energia- ja terveydenhuollossa tarvittavat järjestelmät ja instrumentit, ovat sivutuotteita Päätuote on asiakkaan prosessin parantaminen Koulutuspolitiikka / MA & HT

8 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product)
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) SKIP –klusterin osa-alueet elektroniikka ja mikromekaniikka koneen- ja kojeenrakennus biotieteet I n s t a l e d b e* palvelu Sulautettu tuote communication & data collection Asiakas- osaaminen ympäristöasiat materiaali- teknologia * ”Installed base” tarkoittaa jo asennettujen, käytössä olevien samantapaisten laitteiden muodostamaa tietokantaa, josta kerätään tietoja laitteiden toiminnasta ja niiden toimivuudesta asiakkaan prosessissa. Koulutuspolitiikka / MA & HT

9 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product)
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Avainammattiryhmät NÄKIJÄT: tekniikan ja markkinoiden kehittäminen SOVELTAJAT: tietointensiivinen testaus TOTEUTTAJAT: kokoonpano, asennus, kunnossapito Klusteri tarvitsee vahvaa kehittämisosaamista, mutta myös yhtä vahvaa käytännön testaus- ja toteutusosaamista Koulutuspolitiikka / MA & HT

10 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product)
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Kolme kriittistä SKIP-osaamisaluetta TESTAUS, SOVELTAMINEN ASIAKKAAN TARPEISIIN KEHITTÄMINEN TOTEUTUS JA SEURANTA Koulutuspolitiikka / MA & HT

11 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product)
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Kaikille ammattiryhmille yhteisiä osaamistarpeita Projektiosaaminen Ympäristömyötäisyys Osaamisintensiivisyys Koulutuspolitiikka / MA & HT

12 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product)
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Asiaosaaminen: Strateginen osaaminen: elektroniikka ja mikromekaniikka koneenrakennus materiaaliteknologia muotoilu biotieteet ICT ohjelmisto-osaaminen projektiosaaminen järjestelmäintegraatio työnopastus markkinaosaaminen, segmentointi liiketoimintaosaaminen kyky kytkeä oma osaaminen muiden osaamiseen, kyky havaita oman tiedon puutteet, kyky hankkia puuttuvaa osaamista verkostosta oppimisprosessit NÄKIJÄT: Tekniikan ja markkinoiden kehittäminen Asiakasosaaminen: Yleisosaaminen: toimittajaketjuosaaminen, liiketoimintamallien ja ansaintalogiikoiden määrittely arvo-osaaminen sosiaaliset taidot, erityisesti kommunikaatio- ja kielitaidot laaja palveluosaaminen koskien koko toimittajaketjua asiakkaan prosessiosaaminen Koulutuspolitiikka / MA & HT

13 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product)
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Asiaosaaminen: Strateginen osaaminen: ohjelmointi käyttöliittymämukautuminen ICT järjestelmäintegraatio työnopastus kyky havaita oman tiedon puutteet oppimisprosessit SOVELTAJAT: Tietointensiivinen testaus Asiakasosaaminen: Yleisosaaminen: vierihoito asiakkaan prosessiosaaminen implementation testing seuranta sosiaaliset taidot, erityisesti kommunikaatio- ja kielitaidot Koulutuspolitiikka / MA & HT

14 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product)
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Asiaosaaminen: Strateginen osaaminen: ohjelmointi elektroniikan ja koneenrakennuksen perustaidot ICT-perusteet oman tuotteen erityisosaaminen työnopastus kyky havaita oman tiedon puutteet oppimisprosessit TOTEUTTAJAT: Kokoonpano, asennus, kunnossapito Asiakasosaaminen: Yleisosaaminen: raportointi sosiaaliset, erityisesti kommunikaatio- ja kielitaidot Koulutuspolitiikka / MA & HT

15 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Osaamistarpeet
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Osaamistarpeet NÄKIJÄT Näkijät kehittävät teknologiaa ja markkinoita Osaamistarpeet ovat vaativia Näkijöiden sisällä erilaisia alaryhmiä, joiden osaaminen painottuu eri tavalla Alaryhmät: koordinoijat verkonkutojat rajapintojen hyödyntäjät huiput ICT –huiput Koulutuspolitiikka / MA & HT

16 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Osaamistarpeet
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Osaamistarpeet SOVELTAJAT Soveltajat mukauttavat yrityksen tarjoamat palvelut asiakkaan käyttöliittymiin Teknisen osaamisen rinnalla tehtävä edellyttää tiivistä asiakasosaamista Työ on tietointensiivistä käyttöönottotestausta, kalliin investointihyödykkeen kokoonpanoa asiakkaan luona Osaamistarpeet vaihtelevat klusterin eri osa-alueilla Konepajateollisuudessa tietointensiivisessä asennuksessa on osattava (keskiraskas) koneasennus, hydrauliikka-asennus, perinteinen sähköasennus, tietoverkon asennus, analogia- ja digitaalielektroniikkaa, logiikkaohjelmoinnin perusteita yhdistettynä lopputuotteen toiminnan tuntemukseen, neuvottelutaitoa ja työnjohtotaitoa Koulutuspolitiikka / MA & HT

17 SKIP (Service and Knowledge Intensive Product)
Tulevaisuusluotain SKIP (Service and Knowledge Intensive Product) Osaamistarpeet TOTEUTTAJAT Tarvitaan perinteistä tekniikan osaamista kuten kone- ja metallitekniikan ammattilaisia; automaatio ei korvaa heitä Räätälöidyissä investointihyödykkeissä tietointensiivinen käyttöönottotestaus nousee merkittäväksi ammattiryhmäksi Heidän ohellaan sekä erityisesti kuluttajatuotteissa ja vähemmän räätälöidyissä business to business -sarjatuotannossa tarvitaan runsaasti myös osaavia kokoonpanijoita ja asentajia Elektroniikan, koneenrakennuksen ja ICT:n perusteet hallitsevat kokoonpanijat ja asentajat huolehtivat asiakkaan tilaamien ratkaisujen käytännön toteutuksesta Koulutuspolitiikka / MA & HT

18 henkilöstö 1990-luvun lopussa noin 150 000
Tulevaisuusluotain Metsäklusteri henkilöstö 1990-luvun lopussa noin paperi- ja puutuoteteollisuudessa henkilöstö vuonna noin vakituisen henkilöstön vuotuinen poistuma suurempi kuin työpaikkojen väheneminen tarvitaan uutta työvoimaa kansainvälistyminen vaikuttaa erityisesti teknisen korkea-asteen rekrytointiin ja koulutukseen Koulutuspolitiikka / MA & HT

19 Erilaisia koulutustasoja vastaavia tehtäviä:
Tulevaisuusluotain Metsäklusteri Erilaisia koulutustasoja vastaavia tehtäviä: Toisen asteen ammatillinen koulutus: kuljettaja, varastonhoitaja, sahauslinjan ohjaaja, sorvaaja, paperinvalmistaja, prosessinhoitaja, laitosmies, koneenhoitaja, laborantti, automaatioasentaja, sähkömies Ammattikorkeakoulu: sihteeri, myynti- ja markkinointiassistentti, suunnittelija, työnjohtaja, käyttöinsinööri Tiedekorkeakoulu tai yliopisto: hankintapäällikkö, systeemisuunnittelija, tutkija, talouden asiantuntija, tuotannon asiantuntija, myyntipäällikkö, johtaja Koulutuspolitiikka / MA & HT

20 Seuraavat ominaisuudet ovat keskeisiä:
Tulevaisuusluotain Metsäklusteri Seuraavat ominaisuudet ovat keskeisiä: yhteistyökyky kyky ja halu edetä uralla hyvä ammatillinen tai korkea-asteen (teknillinen, kaupallinen, juridinen) pohjakoulutus hyvä kielitaito ja valmius työskennellä ulkomailla (monissa tehtävissä) Koulutuspolitiikka / MA & HT

21 Strateginen osaaminen:
Tulevaisuusluotain Metsäklusteri Strateginen osaaminen: valmius uuden oppimiseen ympäristöosaaminen kokonaisuuksien hahmottaminen Asiaosaaminen: automaatio prosessit Prosessinvalvoja Asiakasosaaminen: asiakastiedon hallinta suora yhteys asiakkaaseen asiakaspalvelun”perus” ihmissuhdetaidot Yleisosaaminen: kielitaito ja kulttuuriosaaminen, kyky toimia kv ympäristössä Informaatioteknologian hallinta ryhmätyötaidot työturvallisuuteen liittyvät taidot Koulutuspolitiikka / MA & HT

22 Strateginen osaaminen:
Tulevaisuusluotain Metsäklusteri Strateginen osaaminen: verkosto-osaaminen (kyky luoda, mennä mukaan ja ylläpitää verkostoja, kyky oppia verkostosta) ennakointi- ja visiointikyky kyky soveltaa ydinosaamista muille toimialueille (älypaperi) ympäristöjohtaminen Asiaosaaminen: teknologioiden hallinta asiakaskeskeinen tuotanto valmistettavuuden arviointi Tuotekehittäjä Asiakasosaaminen: asiakkaan kokonaisprosessien tuntemus asiakasskenaarioiden laatiminen eli vaihtoehtoisten kokonaisratkaisujen tarjoaminen Yleisosaaminen: kielitaito ja kulttuuriosaaminen kyky toimia kansainvälisessä ympäristössä informaatioteknologia ryhmätyötaidot innovointikyky Koulutuspolitiikka / MA & HT

23 työllistää 20 % Suomen työllisestä työvoimasta
Tulevaisuusluotain Rakennus- infra- ja kiinteistöala työllistää 20 % Suomen työllisestä työvoimasta bruttokansantuoteosuus noin 10 % työvoimatarve rakentamisessa ja infra-alalla noin vuoteen 2015 mennessä vuositarve työntekijää, toimihenkilöä, 1 000 yrittäjää Koulutuspolitiikka / MA & HT

24 Tarvitaan osaavaa ja ammattitaitoista henkilöstöä:
Tulevaisuusluotain Rakennus- infra- ja kiinteistöala Tarvitaan osaavaa ja ammattitaitoista henkilöstöä: työntekijöitä toimihenkilöitä asiantuntijoita ja suunnittelijoita opettajia projektinjohtajia Koulutuspolitiikka / MA & HT

25 Osaamistarpeita (tiimit):
Tulevaisuusluotain Rakennus- infra- ja kiinteistöala Osaamistarpeita (tiimit): Toimialoilla edellytetään työntekijöiltä: sektorikohtaista syväosaamista monialaosaamista prosessiosaamista Koulutuspolitiikka / MA & HT

26 Kasvavia osaamisalueita:
Tulevaisuusluotain Rakennus- infra- ja kiinteistöala Kasvavia osaamisalueita: rakentamisen tietotekniikka kiinteistötalous, kiinteistönpito ja kiinteistöjohtaminen korjausrakentaminen talotekniikka logistiikka ja materiaalihallinto tulevaisuuden materiaalit liikenneverkot ja teletekniikka ekologia ja ympäristöasiat tietoliikenneverkot yhdyskuntarakentaminen rakennusfysiikka kalliorakentaminen sisäilmasto-osaaminen Koulutuspolitiikka / MA & HT

27 Rakentaminen Rakennus- infra- ja kiinteistöala Tulevaisuusluotain
Strateginen osaaminen: : valvonta laatujärjestelmät verkoston johtaminen ICT-perusteisen ympäristön suunnittelu & toteuttaminen (työympäristöjen & kotien tuottaminen) virikkeelliset ympäristöt (työ, kesämökkikulttuuri) Asiaosaaminen: ympäristöosaaminen materiaaliosaaminen (ympäristö, sisäilma) puutekniikka rakentaminen erikoisolosuhteisiin (talvi, maanjäristykset ym.) arkkitehtuuri (design) Rakentaminen Asiakasosaaminen: asiakaslähtöisyys asiakasryhmien segmentointi yksilöllisyys kunniaan! asiakkaan tarpeiden tunnistaminen arvoketjun hallinta Yleisosaaminen: verkostoituminen projekti- ja prosessiosaaminen vuorovaikutusosaaminen ekologiset materiaalit ICT-logistiikka Koulutuspolitiikka / MA & HT

28 Ylläpito Rakennus- infra- ja kiinteistöala Tulevaisuusluotain :
Strateginen osaaminen: elinkaariosaaminen ennakointi kokonaisuuden hallinta/valvonta etä-ohjautuvuus Asiaosaaminen: kiinteistöpalvelut tekniikan tuntemus talouden ja hallinnon osaaminen Ylläpito Asiakasosaaminen: raportoiva kiinteistöhuolto omaehtoinen seuranta ICTn avulla ”oma talkkari” –systeemi asiakastyytyväisyyden hallinta Yleisosaaminen: verkostoituminen vuorovaikutusosaaminen ICT-logistiikka prosessien johtaminen Koulutuspolitiikka / MA & HT

29 Talotekniikka Rakennus- infra- ja kiinteistöala Tulevaisuusluotain :
Strateginen osaaminen: tutkimuksen ja rakentamisen yhteistyö terve sisäilma energiatehokkuus Asiaosaaminen: kiinteistöpalvelut tekniikan tuntemus talouden ja hallinnon osaaminen Talotekniikka Asiakasosaaminen: asiakas mukana koko prosessin ajan käytön helppous (”humaanit insinöörit”), korostuu etenkin väestön ikääntyessä esteettömyys Yleisosaaminen: ICT-osaaminen jokaisessa vaiheessa ICT-logistiikka Koulutuspolitiikka / MA & HT

30 ETLAn mukainen hyvinvointiklusteri työllistää noin 310 000 ihmistä
Tulevaisuusluotain Hyvinvointiklusteri ETLAn mukainen hyvinvointiklusteri (sosiaali- ja terveyspalvelut ja näiden teknologiavalmistus) työllistää noin ihmistä Työllisyyden keskimääräinen vuosikasvu 1.5 % Klusterin keskeiset toimialat työllistävät vuonna 2015 jo henkilöä Koulutuspolitiikka / MA & HT

31 Vuonna 2012 ihmisten hyvinvointia
Tulevaisuusluotain Hyvinvointiklusteri Vuonna 2012 ihmisten hyvinvointia varmistavat ja edistävät tuotteet, palvelut ja IC-teknologiaa hyödyntävät järjestelmätuotteet ovat Suomen vientiteollisuuden tukijalka Koulutuspolitiikka / MA & HT

32 Hyvinvointiklusterin määrittely:
Tulevaisuusluotain Hyvinvointiklusteri Hyvinvointiklusterin määrittely: Klusteri yhdistyy monesta toimialasta ja tuottaa tietointensiivisiä hyvinvointipalveluja hyödyntäen laaja-alaisesti IC-teknologiaa ja biotieteitä Koulutuspolitiikka / MA & HT

33 Esimerkkejä tietointensiivisistä palveluista:
Tulevaisuusluotain Hyvinvointiklusteri Esimerkkejä tietointensiivisistä palveluista: ikääntyneen väestön turvalaitepalvelut elimistössä tapahtuvien muutosten mittaus ja informointi lääkeannostuksen automatisointi ilman epäpuhtauksien mittaus ja informointi rakenteiden fysikaalinen ja kemiallinen mittaus ja informointi nautitun ravinnon vaikutusten mittaus ja informointi Koulutuspolitiikka / MA & HT

34 Suomen vahvuudet, joita tulisi edelleen vahvistaa:
Tulevaisuusluotain Hyvinvointiklusteri Osaamistarpeet Suomen vahvuudet, joita tulisi edelleen vahvistaa: IC-teknologia bioteknologia farmasiateknologia elintarviketeknologia ihmisten fysiologia allergiaosaaminen sisäilma- ja materiaalitietämys kansainväliset yhteydet lääke- ja kemianteollisuuteen Koulutuspolitiikka / MA & HT

35 Hyvinvointiklusteri Tulevaisuusluotain
klusterin eri toimialojen yleisosaaminen business- ja yhteistyöverkon kutominen ja johtaminen uusien markkinoiden ja businessalueiden tunnistus kyky saada kiinni ja pitää potentiaalisia asiakkaita taito hankkia rahoitusta logistiikan ja ylläpitopalvelujen hallinta menestystuotteiden markkinointi kannattavuusseuranta Johtaminen kokonaisuuksien hallinta ennakointi, tutkimusaiheiden tunnistaminen sisältötoimittajien, -tuotteiden ja –palveluiden tuntemus tietotekniikka anturi-, lähetin-, tiedonsiirto- ja vastaanottoteknologia muotoilu vaatimussystematiikan asettaminen – annostelut, mittaukset riskien tunnistus ja arviointi loppukäyttäjän tarpeiden monitorointi Tekninen suunnittelutyö Osaamistarpeita Ammattiryhmä Koulutuspolitiikka / MA & HT

36 Suomen heikkoudet, joihin tulee panostaa:
Tulevaisuusluotain Hyvinvointiklusteri Osaamistarpeet Suomen heikkoudet, joihin tulee panostaa: hyvinvointialan klusteriosaaminen businessosaaminen anturiteknologia sisällöntuotanto Koulutuspolitiikka / MA & HT

37 Menestystekijät, joilla erotutaan muista kansainvälisessä kilpailussa:
Tulevaisuusluotain Hyvinvointiklusteri Osaamistarpeet Menestystekijät, joilla erotutaan muista kansainvälisessä kilpailussa: teknologisen yhteyden luominen asiantuntijatasolla, verkostoituminen sisältötoimittajien tunnistaminen ja arviointi tekninen suunnittelu ja tutkimus businessalueiden ja asiakkaiden tunnistaminen pilottihankkeiden toteuttamien: kaupallistaminen markkinointi palvelutarjonta ylläpitopalvelut Koulutuspolitiikka / MA & HT

38 ICT–toimialan liikevaihto Suomessa 44,6 mrd € Henkilöstöä 150 000
Tulevaisuusluotain ICT-klusteri ICT–toimialan liikevaihto Suomessa 44,6 mrd € Henkilöstöä (Lähde: Tilastokeskus 2002) Koulutuspolitiikka / MA & HT

39 ICT-ala Suomessa (Lähde: Tilastokeskus 2002)
Tulevaisuusluotain ICT-klusteri ICT-ala Suomessa (Lähde: Tilastokeskus 2002) : Teollisuus: liikevaihto: 24,5 mrd. € henkilöstö: tietoliikennelaitteet kulutuselektroniikka tietokoneet komponentit, sopimusvalmistus kaapelit automaatio ja mittalaitteet Palvelutuotanto: liikevaihto: 9,3 mrd. € henkilöstö: ohjelmistotuotteet, järjestelmät asiantuntijapalvelut ja konsultointi tietojenkäsittelypalvelut tukkukauppa Sisältötuotanto: liikevaihto: 6,0 mrd. € henkilöstö: graafinen joukkoviestintä sähköinen viestintä tallenneviestintä TV- ja radiotoiminta tietopalvelut Tietoliikenne: liikevaihto 4,8 mrd. € henkilöstö: matkapuhelinpalvelut, kiinteän verkon palvelut Koulutuspolitiikka / MA & HT

40 (Lähde: Meristö, Leppimäki, & Tammi, SET 2002)
Tulevaisuusluotain ICT-klusteri ICT-henkilöstön määrä tietoteollisuudessa lähes kaksinkertaistuu vuoteen 2010 mennessä Yli puolet vastaajista arvioi, että ICT–alan työvoimatilanne on tasapainoinen tai vajetta on korkeintaan henkeä sekä vuonna 2005 että vuonna 2010 (Lähde: Meristö, Leppimäki, & Tammi, SET 2002) Koulutuspolitiikka / MA & HT

41 (Lähde: Meristö, Leppimäki, & Tammi, SET 2002)
Tulevaisuusluotain ICT-klusteri *keskiarvo taulussa ilmoitetuista vuosittaisista muutosprosenteista (Lähde: Meristö, Leppimäki, & Tammi, SET 2002) Koulutuspolitiikka / MA & HT

42 (Lähde: Meristö, Leppimäki, & Tammi, SET 2002)
Tulevaisuusluotain ICT-klusteri *keskiarvo taulussa ilmoitetuista vuosittaisista muutosprosenteista (Lähde: Meristö, Leppimäki, & Tammi, SET 2002) Koulutuspolitiikka / MA & HT

43 Osaamistarpeet ICT-klusteri Tekniikka
Tulevaisuusluotain ICT-klusteri Osaamistarpeet Tekniikka Tekniikka ja liiketalous yhdistettynä Multimediadesign Kasvatustieteet Kieli- ja kulttuuritieteet Riittävä poikkitieteellinen perusosaaminen, mutta selkeä erikoistuminen Tutkimus- ja kehitystyö Yhteistyötaidot ja kansainvälisyys ohjelmistotekniikka elektroniikka sähkötekniikka tietoliikennetekniikka automaatio tietotekniikka Liiketalous tuotteistaminen myynti prosessijohtaminen Koulutuspolitiikka / MA & HT

44 Liikevaihtoarvio vuonna 2010 jopa 33 miljardia euroa
Tulevaisuusluotain Kemia- ja bioala Kemian- ja bioteollisuuden liikevaihto vuonna 2000 noin 16 miljardia euroa Liikevaihtoarvio vuonna 2010 jopa 33 miljardia euroa Alan henkilöstömäärä vuoteen 2010 asti vakaa, noin Eläkkeelle siirtymisiän säilyessä nykyisellään, alan kokonaisrekrytointitarve vuoteen 2010 mennessä noin henkeä Koulutuspolitiikka / MA & HT

45 Visio kemia- ja bioalan rakenteesta ja volyymeistä vuonna 2010
Tulevaisuusluotain Kemia- ja bioala Visio kemia- ja bioalan rakenteesta ja volyymeistä vuonna 2010 (Kemianteollisuus ry, 2001) Koulutuspolitiikka / MA & HT

46 Tärkeimpiä kemian teollisuuden tulevaisuuteen
Tulevaisuusluotain Kemia- ja bioala Tärkeimpiä kemian teollisuuden tulevaisuuteen vaikuttavia muutosvoimia: uusien teknologioiden hyödyntäminen poikkitieteellisyys arvopohjaisuus erikoistuminen Koulutuspolitiikka / MA & HT

47 Uudet teknologiat ja poikkitieteellisyys
Tulevaisuusluotain Kemia- ja bioala Muutosvoimat Uudet teknologiat ja poikkitieteellisyys materiaaliteknologia bioteknologia nanoteknologia tieto- ja viestintäteknologia kierrätysteknologiat prosessien valvontateknologiat Koulutuspolitiikka / MA & HT

48 toimintojen eettisyys
Tulevaisuusluotain Kemia- ja bioala Muutosvoimat Arvopohjaisuus kestävä kehitys toimintojen eettisyys ihmisten erilaisten arvojen ja yksilön kunnioittaminen luovuus, osaaminen, jatkuva uudistuminen pitkän aikajänteen tuottavuus Koulutuspolitiikka / MA & HT

49 korkeamman jalostusasteen tuotteet
Tulevaisuusluotain Kemia- ja bioala Muutosvoimat Erikoistuminen korkeamman jalostusasteen tuotteet loppukäyttäjän tarpeet, asiakaslähtöisyys yrittäjähenkinen toiminta, pienyritykset verkostot uudenlainen liiketoiminta, virtuaalitoimintamallit tuotteiden rinnalla palvelut, ym. ratkaisut herkkyys reagoida nopeasti muutostekijöihin yritysten ja oppilaitosten yhteistyö Koulutuspolitiikka / MA & HT

50 luova ongelmanratkaisu innovatiivisuus kansainvälisyys
Tulevaisuusluotain Kemia- ja bioala Osaamistarpeet luonnontieteet monitieteellisyys luova ongelmanratkaisu innovatiivisuus kansainvälisyys vuorovaikutustaidot liiketoimintaosaaminen sosiaaliset taidot Koulutuspolitiikka / MA & HT


Lataa ppt "Osaamisintensiivinen Suomi 2012"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google