Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

IDEASTA LIIKKEELLE (yritysidea, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "IDEASTA LIIKKEELLE (yritysidea, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma)"— Esityksen transkriptio:

1 IDEASTA LIIKKEELLE (yritysidea, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma)
LTS Tarja Jokinen HAAGA-HELIA

2 YRITYSIDEASTA LIIKEIDEAKSI
Ensin yrittäjällä on joko halu yrittäjäksi, jolloin hän hakee sopivaa yritysideaa tai sitten hänelle syntyy ensin idea, jota hän alkaa pohtimaan, ”jää koukkuun ja antautuu idean vietäväksi”… Hän toimii yksin tai kokoaa mukaan muita. Tai alunperinkin halu yrittäjäksi tai idea ovat porukan aikaansaannosta…

3 YRITYSIDEASTA LIIKEIDEAKSI
Yritysidea on ideoinnin alkupiste! Se vaatii kuitenkin tosi paljon työtä kehittyäkseen toteuttamiskelpoiseksi ideaksi ja edelleen hyvin laadituksi liiketoimintasuunnitelmaksi. Ideaa tulee testata, koettaa löytää liiketoimintamahdollisuus! Käytännössä useimmiten on viisasta kysyä suoraan asiakkailta heidän kiinnostustaan!

4 LIIKEIDEA vai TOIMINTA-AJATUS?
Varsin usein ne sekoitetaan toisiinsa! Liikeideamallin ”isänä” pidetään ruotsalaista, Suomessa syntynyttä Richard Normannia (1943 – 2003) (1975 teoksessa Skapande företagsledning) Malli oli alkuun kolmiosainen: (mitä, kenelle, miten). Vuosikymmenten varrella se on muotoutunut moneen muotoon. Vertaa jatkossa kirjallisuudessa esiintyviä malleja lähitunneilla jaettuun (mitä eroja ja yhtäläisyyksiä?).

5 TOIMINTA-AJATUS (MISSIO)
Vastaa kysymykseen ”miksi yritys on markkinoilla” eli on tavallaan perussuunnan ja -tehtävän määritys valitulla toimialalla (kenelle ja mitä?). On usein asiakaskeskeisyyden ilmaus. On suhteellisen pysyvä, ”yrityksen ensimmäinen strateginen suunnitelma”. Yleensä se on yhdellä virkkeellä ilmaistu. Hyvin usein jopa taloustoimittajat sekoittavat toiminta-ajatuksen ja liikeidean, varo siis etenkin lehtiartikkeleita. Myös yritysten omat määritelmät ovat joskus ”vastoin teoriaa”! Opi havaitsemaan!

6 Esimerkkejä URHEILUHALLIT: Tehtävämme on edistää pääkaupunkilaisten terveyttä ja elinvoimaa tarjoamalla hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia ja monipuolisia uinti- ja liikuntapalveluja. LähiTapiolan toiminta-ajatus on turvata asiakkaiden elämää ja menestystä. Olemme asiakkaalle luotettu neuvonantaja, joka huolehtii hänen tärkeimmistä asioistaan asiantuntemuksella ja aidosti välittäen. LähiTapiola on lähellä läpi elämän. SÄÄSTÖPANKIT: Säästöpankkien perustehtävä ja toiminta-ajatus on edistää säästämistä ja asiakkaiden taloudellista hyvinvointia. Näistä lähtökohdista kasvavat arvomme ja palvelumme perusperiaatteet. LIIKKEENJOHDON KONSULTTI: ”Projektituotantoa harjoittavien yritysten kannattavuuden parantaminen liiketoiminnan suunnittelua tehostamalla” ERÄS LAPPILAINEN KULJETUSLIIKE: ”Kaikkea kuljetetaan, kaikkea puusta paskaan, vaan ei ihmisiä”. (Suullinen kommentti.) 6

7 LIIKEIDEA Liikeidea on toiminta-ajatusta laajempi.
Se kertoo myös ”miten yritys toteuttaa perusideaansa päämääriinsä pyrkiessään”. Se on eritelty kuvaus yrityksen menestystekijöistä. Kysymysten muodossa se meidän mallissamme kuuluu: mitä, kenelle, mihin tarpeeseen, miten erotutaan muista, miten toimitaan ja millä ”eväillä” eli resursseilla!

8 LIIKEIDEAN OSATEKIJÄT
Asiakkaan tarve / hyöty tai arvo asiakkaalle Tavoiteltava imago (yrityskuva) Asiakas- kohderyhmät Tarjooma (tuotteet/palvelut) Toimintatavat + resurssit

9 LIIKEIDEA ja RESURSSIT
Edellisten lisäksi etenkin yrityksen perustamisvaiheessa on tärkeä selvittää yrityksen voimavarat eli se “millä eväillä” toimitaan. Näitä strategisia resursseja ovat fyysiset resurssit eli toimintapuitteet (rakennukset, koneet yms) taloudelliset resurssit eli pääomat (omat ja vieraat) ja henkiset resurssit eli ihmiset ja tieto (ihmiset osaamisineen ja innostuksineen, tieto sekä sen hallinnan ja hyödyntämisen taito).

10 Hyvän liikeidean ominaisuudet
Osat sopivat yhteen. Liikeideassa on näkyvillä keskeisiä strategisia valintoja, jotka hyvällä yrityksellä ovat luonnollisesti yhdensuuntaisia. Suunnitelma on konkreettinen. Sanotaan selkeästi, mitä liikeideaan sisältyy (ja tiedetään hyvin mitä nuo valitut asiat sulkevat pois). Ainutlaatuisuus tuo kilpailuedun. Yritystoiminnan menestyksen salaisuudeksi on joskus mainittu ”ainutlaatuinen” idea tai ylivoimainen osaaminen. Mutta eikös ylivoimainen osaaminenkin ole ainutlaatuista? Realistisuus on etenkin aloittaessa tärkeää. Kuvataan liikeidea juuri nyt (tulevaisuuden haaveet kuuluvat kehitysliikeideaan). (Lähde Bergström, Leppänen. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Mukaillen.)

11 Liiketoimintamalli (Business Model) - uusi tapa hahmottaa samoja asioita kuin liikeideassa
Liikeideamallin rinnalle maailmalla on yleistynyt liiketoimintamalli ja siitä on syntynyt erilaisia versioita. Mallilla on ”rikastumassa” Alex Osterwalder. ”Liiketoimintamalli on yksinkertaistettu kuvaus siitä, miten yritys ansaitsee tietystä liiketoiminnasta – toisin sanoen, mikä on sen tarjooma, kenelle tätä tarjotaan ja miten se käytännössä toteutetaan. Liiketoimintamalli on sekä arvon luomisen (value creation) että ansaitsemisen/keräämisen (value capturing) yhdistävä rakenteellinen ratkaisu. (Pulkkinen & Rajahonka & Siuruainen & Tinnilä & Wendelin Liiketoimintamallit arvonluojina – ketjut, pajat ja verkot. Teknologiateollisuus ja LTT-tutkimus.) Kahdessa seuraavassa diassa on poimittuna kaksi aika samanlaista kuviota. Niissä olennainen lisäys liikeideaan on myös kustannusten ja tulovirtojen hahmottelu, joka perinteisesti kuuluu Suomessakin liiketoimintasuunnitelman laatimiseen. (Alla kuvien lähteet.) (Alex Osterwalder) (Patric kStähler) Tarja Jokinen

12 Hienoa tässä on, että ansainnan mahdollisuus otetaan ihan alusta asti
suunnittelutyössä huomioon! Tarja HeikkiläTarja Jokinen

13 Tarja HeikkiläTarja Jokinen

14 Liikeidea ryhmätehtävässä
Laatikaa kuvioksi. Huomatkaa, että se tiivistää oivallisesti yrityksen keskeiset strategiset valinnat. Voitte myös tutustua lähteitten avulla liiketoimintamallin sovelluksiin ja hyödyntää niitä. Kuvio liitteeksi ja selostusta sopiviin kohtiin kuvauksessa.  erillistä alalukua nimeltä liikeidea ei saa laittaa. Muistakaa kuitenkin sopivissa kohdissa tekstiä viitata liitteenä olevaan kuvioon. Ja muistakaa muutenkin, että jokaiseen liitteeseen on aina viitattava tekstissä.

15 … ja jatkossa Tarpeen työkaluna, kun laaditte Aloittavan yrityksen liiketoiminnan suunnittelussa omaa liiketoimintasuunnitelmaanne. Käyttäkää siellä liikeideaa tai liiketoimintamallia. Osattava pohjaksi ainakin markkinoinnin opinnoissa. Siellä ison oppimistehtävän perustietoihin kootaan myös liikeidea. Kaikissa yritysprojekteissa se on aina yksi hyvä yrityksen tilanteen hahmottamisen työkalu. (Vrt. toimintaympäristön analysoinnissa PESTE- ja SWOT-analyysit.)


Lataa ppt "IDEASTA LIIKKEELLE (yritysidea, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google