Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä"— Esityksen transkriptio:

1 Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä 6.2.2012
Mirja Borgström

2 Päiväohjelmaa Käyttäjäkokemus Kirjatehtävä
Markkinoinnin perusta omassa liiketoiminnassa Katsaus liiketoimintasuunnitelmaan Verkottuminen Aarrekartan vaiheet

3 MARKKINOINNIN EDELLYTYKSET
Ihmisen TARVE ja HALU ostaa tuotetta KYKY ostaa tuotetta HALU KÄYTTÄÄ ostovoimaa VALTUUDET ostaa tuotetta TYKKÄÄMINEN, INTOHIMOT AIKA, HETKI

4 MARKKINOINNIN P:t P- TUOTE P- MARKKINOINTI,TUNNETUKSI TEKEMINEN
P- SIJAINTI, SAATAVUUS P- HINTA P- IHMINEN Tarve – Tunne – Halu – Tykkääminen – Heikkous Ihminen on laiska, itsekäs, ahne, mukavuuden- haluinen, kade… …. markkina iskee ihmisen ”heikkouteen”; helppo, turvallinen, tehokas, ainutkertainen, luxus…

5 SEGMENTOINTI Ketkä ovat yrityksemme asiakkaat?
Segmentointi on markkinoinnillisen suunnittelun ENSIMMÄINEN PÄÄTÖS ! –Segmentti on PERUSTA, jota varten business on rakennettu. Muutkin saavat ostaa!!! Segmentti on yritysjohdon OMA VALINTA. Kuka voi löytää tuotteen ellei yritys itse osaa määritellä tarvitsijaa, käyttäjäryhmää, …? Onko segmenttipäätös riittävän tarkka ja kohdennettavissa?.. Hirvittääkö? ….Onko valittu segmentti riittävän tuottava kannattavalle toiminnalle?

6 TEHTÄVÄ 1 Määrittele yrityksenne tärkeimmät, tuottavimmat asiakasryhmät/ asiakassegmentit Mitkä ovat valitsemasi asiakasryhmiä kuvaavat ominaisuudet? - Millaisia tyyppejä he ovat? Mitä kukin kohderyhmä odottaa teidän yritykseltänne, tuotteeltanne? - Millä vastaatte odotuksiin. Miten haastatte ”ihmisen heikkoudet”?

7 TEHTÄVÄ 2 MISTÄ tavoitatte yrityksenne valitsemat tärkeimmät asiakasryhmät? MITEN tavoitatte heidät tehokkaimmin / taloudellisimmin? Mihin ”ihmisen heikkouksiin” vetoatte? MITÄ toimenpiteitä päätätte tehdä välittömästi ?... Mitä vuoden 2012 loppuun mennessä? (- Kontaktointitapa, toisto, myynti, palvelu, jälkimarkkinointi…)

8 MYYNNIN TUKIMATERIAALI JA VAIHEISTUS
Nettisivut, käyntikortit, esitteet, tuotekortit, hinnastot, palautejärjestelmät, lahjat, …HELPPOUS ! VALMISTELU; tieto, esittely, tilanteen valmistelu MYYNTIKESKUSTELU; avaus, tarvekartoitus, ratkaisun tarjoaminen, luottamus TARJOUS; hinta, hyödyt, edut, markkinoinnillinen esittäminen KAUPAN PÄÄTTÄMINEN; rohkaisu, palkinto?, päätös nyt JÄLKIHOTO; tyytyväisyystarkistus, asiakashuolto..

9 KUMPPANUUS Tavoitteellisuus, kumppanuushyödyt?
Selkeästi määritelty toimintajärjestelmä Roolit järjestelmään kuuluvien kumppaneiden kesken Sitouttaminen ja sitoutuminen Sopimuksen alkaminen, päättyminen tai purku kesken kauden

10 TEHTÄVÄ 3 Mitä kumppanuuskohteita, mahdollisuuksia löydätte toimintaympäristöstänne; ostokumppanuus, tuotanto-tuotekumppanuus, markkinointikumppanuus, jakelukumppanuus, henkilöstökumppanuus (ravintolahenkilöstö, tulkkipalvelut, pesula, siivous, opas, ohjelma..) Miten kumppanuus organisoituisi käytännössä parhaiten?

11 ALUSSA ON INTUITIO Kaikki yritykset syntyvät ideasta ja useampia niistä johdetaan aluksi intuition varassa. Jatkossa siirrytään kurinalaisempaan taloudelliseen suunnitteluun ja ennusteisiin perustuvaan johtamiseen Ilman inspiraatiota yritys on mekaaninen kone, joka ei kykene toimimaan muuttuvassa ympäristössä Jay Bourgeois strateginen johtaminen,Virginian yliopisto


Lataa ppt "Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google