Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElli Honkanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
SALMAR Tuloksia Eurooppalaisesta lohimarkkinatutkimuksesta Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen 2003
2
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen SALMAR Margins along the European seafood value chain. Impact of the salmon industry on market structures Rahoitettiin EU:n tutkimuksen V puiteohjelmasta Projektin kesto v. 2000-2002 Tutkijoita Ranskasta, Norjasta, Iso-Britanniasta, Portugalista ja Suomesta
3
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Tavoitteet Miten kasvava lohen tarjonta on vaikuttanut kalamarkkinoiden ja kalaelinkeinojen rakenteiseen ? Miten arvoketjun keskittyminen on vaikuttanut lohikalojen hinnanmuodostukseen ? Miten hyvin EU:n kalastus- ja markkinapolitiikka toimii muuttuneessa markkinatilanteessa ?
4
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Kansalliset tavoitteet Miten lohen tuonti on vaikuttanut Suomen kalamarkkinoihin ja kalaelinkeinoihin ? Miten tuotu lohi kilpailee kirjolohen kanssa ? Toimivatko lohikalamarkkinat kilpailullisesti ? Miten EU:n ja Norjan välinen lohisopimus vaikutti Suomen markkinoihin ?
5
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Lohikalojen kysyntä kasvaa tasaisesti
6
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Sama kehitys muuallakin Euroopassa
7
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Lohikala syrjäyttää silakkaa
8
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Lohikalojen hinnat laskeneet
9
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Lohikalojen hinnat yhdentyvät
10
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Lohi korvaa kirjolohta tuorekalamarkkinoilla
11
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Kirjolohta käytetään jalostuksessa enemmän
12
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Miksi lohi vie markkinoita ?
13
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Kirjolohen kausiluonteinen tarjonta suuri ongelma
14
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Alkutuotantoyritysten määrä laskee
15
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Kalan tukkukauppa ja jalostus työllistävät
16
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Tukkukaupan liikevaihto 2 ½ kertaistui
17
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Vähittäiskauppa keskittynyttä
18
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Vähittäiskaupan yksiköt kasvavat
19
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Koko kalan arvoketju keskittyy 5 suurinta Vähittäiskauppaketjua myy yli 90 % Kalatukkukauppaa/jalostajaa myy lähes puolet Kalankasvattajaa tuottaa puolet kirjolohen Troolaria kalastaa 2/3 silakan kokonaistuotannosta
20
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohikalojen välinen kilpailu Kilpailevien tuotteiden hintojen välillä on yhteys Minimihinta
21
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohikalojen välinen kilpailu Lohikalat kilpailevat keskenään samoilla markkinoilla Tuodun lohen hinta määräytyy maailmanmarkkinoilla Kotimaisen kirjolohen hinta määräytyy kotimaisen tarjonnan ja tuodun lohikalan hinnan perusteella Tuodun lohen ja kotimaisen kirjolohen hinta määräävät kalastetun lohen hinnan
22
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohimarkkinoiden kilpailullisuus Markkinat toimivat kilpailullisesti, jollei tuotanto- ja kauppaketjun mikään osapuoli pysty keräämään ylisuuria voittoja > Hintasignaalit siirtyvät häiriöttä ketjun osasta toiseen
23
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohen arvoketjun kilpailullisuus
24
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohen arvoketju toimi kilpailullisesti norjalaiselta tuottajalta suomalaiseen tukkuun asti (vähittäiskauppaa ei analysoitu) Norjan vientihinnat johtavia hintoja Maailmanmarkkinahinnat määräävät lohen hinnan Suomen markkinoilla Lohen arvoketjun kilpailullisuus
25
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Kirjolohen arvoketjun kilpailullisuus
26
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Arvoketju toimi kilpailullisesti tuottajalta kalatukkuun asti Tukkuhinnat johtavia Kalatukut päättävät mitä, miten ja minne myydään 1) Kotimaista vai tuotua 2) Tuoreena vai jalostettuna 3) Vähittäiskauppaan, suurkeittiöille vai vientiin Kirjolohen arvoketjun kilpailullisuus
27
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Vähittäiskaupan tulokset kaksijakoiset: 1)kampanjahinnat > kilpailu toimii 2)normaalit hinnat > vähittäiskaupalla saattaa olla markkinavoimaa Kirjolohen arvoketjun kilpailullisuus
28
Vähittäiskaupan markkinavoima kasvanut Toimittajia koskevat vaatimukset: •kilpailukykyinen hinta •riittävä määrä •korkea tasainen laatu •tasainen tarjonta •laaja valikoima •logistiset valmiudet •laatu- ja ympäristösertifioinnit RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen
29
Vähittäiskaupan markkinavoima kasvanut Vain (suuret) valikoidut toimittajat kelpaavat Toimittajien kilpailutusjärjestelmä Toimituksia keskitetään määrällisesti ja alueellisesti RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen
30
Vähittäiskaupan markkinavoima kasvanut Ketjujen omat kampanjat Kaupan omat tuotemerkit * Vähittäiskauppa siirtää valmistajien katteita omiin katteisiinsa ja kuluttajahintoihin RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen
31
Markkinoiden rinnalle syntynyt uusia toimintamalleja Yhteistyö ja työnjako toimijoiden välillä tiivistyy Alihankintasopimukset yleistyvät Vertikaalinen integraatio lisääntyy Tuotanto/jalostus- ja tukkukauppa Tukku- ja jalostus/vähittäiskauppa Yhteiset investoinnit RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen
32
Politiikkavaikutukset WTO, GATT, CAP ja CFP Tavoitteet: Kaupan vapauttaminen kuluttajien hyödyksi Suorien tukien vähentäminen Omien tuottajien suojaaminen epäreilulta kilpailulta (minimihinta)
33
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Kirjolohen tuonti kasvoi
34
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Kirjolohen tuontihinta romahti (40 %)
35
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Vähittäishinnat eivät laskeneet yhtä paljon (30 %)
36
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Tuoreen lohikalan määrä nousi 40 %
37
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Minimihinta on tehoton keino ohjata markkinoita, jos maailmanmarkkinahinnat alle minimihinnan Suomessa minimihinta johti täydellisen korvikkeen tuontiin Kuluttajien lisäksi myös välikädet hyötyivät
38
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Norjalaiset koordinoivat omaa tuotantoaan rehukiintiöin ja pääsivät hyödyntämään johtavaa markkina-asemaansa EU:n kuluttajien hyöty meni pääosin EU:n ulkopuolisille tuottajille Myös EU:n tuottajat hyötyivät > norjalaisen lohen kilpailukyky laski EU-markkinoilla, jolloin Britit valtasivat markkinoita
39
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Keskeiset johtopäätökset Markkinat Lohimarkkinat toimivat kilpailullisesti Suomessa tuontilohi on parempien markkinaominaisuuksiensa ansiosta syrjäyttänyt kotimaista tuotantoa Muissa tutkimuksen osallistuneissa maissa kalastetun kalan tarjonta on vähentynyt samaan aikaan kun lohi tuli markkinoilla
40
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Keskeiset johtopäätökset Toimialarakenne Alkutuotannon merkitys vähenee, kaupan ja jalostuksen kasvaa Vähittäiskaupan asema arvoketjussa vahvistuu Kaupan kansainvälistyminen (lohen tuonti ja vähittäiskauppaketjujen ohjaus) on laukaissut kalaelinkeinojen rakennemuutoksen
41
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Keskeiset johtopäätökset Politiikkavaikutukset Kalanjalostus ja kauppa hyötyneet kaupan vapautumisesta ja alkutuotanto joutuu sopeutumaan kansainväliseen kilpailuun Kansainvälisen kaupan ohjaus hintasäätelyn avulla vaikeaa Suomessa lohisopimuksen haittavaikutukset suuremmat kuin muualla EU:ssa
42
RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Keskeiset johtopäätökset Kotimaisen tuotannon kilpailukyky Parannettava peruskilpailutekijöitä, eli hinta- kilpailukykyä, tuotteen laatua ja saatavuutta Edellyttää toimialan sisäistä työnjakoa ja keskittymistä: pieniltä yrityksiltä erikoistumista ja isoilta kasvua Pysyviä kilpailuetuja luotava kotimaisten toimijoiden (tuotanto- ja kauppaketjun yritykset ja tutkimus) välistä yhteistyötä tiivistämällä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.