Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo Saaristo Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
24.1.2008Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA RY
2
24.1.2008Ilkka Nieminen - Kerrotaan kaupan näkemys siitä, mitä toimiva ja menestyksekäs yhteistyö kaupan ja pk-tavarantoimittajien välillä on. - Lähtökohtana selkeä hahmotus siitä, miten nykyaikainen kauppa toimii ja mitä kauppa toivoo pk-tavarantoimittajalta. Oppaan lähtökohdat
3
24.1.2008Ilkka Nieminen 1.Käytännöllinen opas tavarantoimittajille. 2.Kannustaa tavarantoimittajia laittamaan asioita kuntoon. 3.Hyödyllinen myös kaupan henkilöstölle hankinta- ja logistiikkayhtiöissä, kaupan ketjujen ohjauksessa sekä myymälöissä. Oppaan tavoitteet
4
24.1.2008Ilkka Nieminen - Laaja ja tiivis esitys - Miten kykyaikainen kauppa toimii? - Mikä on hyvä tuote ja miten tarjoan sitä kaupalle? - Miten toimin tehokkaasti logistiikassa, tiedonsiirrossa ja markkinoinnissa? - Oppaan kohderyhmässä monenkokoisia yrityksiä elintarviketeollisuudesta ja -tuotannosta - Oppaassa on käytetty liikeidean rakennetta: kuka, kenelle, mitä, miten? - Sisältää vastauksia sekä strategisiin että teknisiin kysymyksiin Oppaan sisältö ja rakenne
5
24.1.2008Ilkka Nieminen - Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on yli 2000 elintarviketeollisuuden toimipaikkaa - Lisäksi suuri määrä tilastojen ulkopuolella (yhteensä yrityksiä yli 3000) - Elintarviketeollisuudessa 69 % toimipaikoista työllistää alle 5 henkilöä, yli 200 henkilöä työllistäviä on vain 33 kpl - Paikallista tarjontaa löytyy ympäri maata Elintarviketeollisuuden rakenne Suomessa
6
24.1.2008Ilkka Nieminen 1.Suomalaisen kaupan on osattava hyödyntää paikallista tarjontaa pitääkseen valikoimansa kuluttajaa kiinnostavana 2.Suomalainen kauppa menestyy suomalaisilla tuotteilla, eurooppalainen eurooppalaisilla 3.Kaupan yritysten haasteena on tehokas yhteistyö pk-tavarantoimittajien kanssa: - yhteistyösuhteita on paljon, tavarantoimittajien yrityskoko on pieni ja niiden osaaminen vaihtelee Monipuolinen pk-tavarantoimittajakenttä on kaupalle haaste ja mahdollisuus
7
24.1.2008Ilkka Nieminen - S-ryhmän, K-ryhmän ja Tradekan osuus 12,4 miljardin euron markkinoista noin 85 % - Ketjutoiminnan nopea kehitys - Hankinnan jakautuminen kolmelle tasolle: - keskitetty - alueellinen - paikallinen - Tavarantoimittajan on tunnettava asiakkaansa, jotta osaisi myydä oikein Kaupan rakenne ja nykyaikainen toimintatapa
8
24.1.2008Ilkka Nieminen 1.Kaupan valikoimissa on tilaa paikallisille, alueellisille ja valtakunnallisille tuotteille 2.Pk-tavarantoimittajan tuote voi päästä mukaan tehokkaaseen jakelujärjestelmään 3.Tavarantoimittajan on päätettävä missä laajuudessa se haluaa toimia 4.Toiminnan tulee olla tehokasta ja luotettavaa: - toimitusvarmuus - tuotteiden tasalaatuisuus - elintarviketurvallisuus Ketjutoiminta on pk-tavarantoimittajalle haaste ja mahdollisuus
9
24.1.2008Ilkka Nieminen 1.Erottuva ja kuluttajan kannalta kiinnostava tuote 2.Turvallinen ja tuore tuote Hyvä tuote
10
24.1.2008Ilkka Nieminen - Kenelle tuotteeni on tarkoitettu? Mihin asiakkaan tarpeisiin se vastaa? - Mitkä ovat kilpailevat tuotteet? Mitkä ovat tuotteeni vahvuudet? - Mikä on tuotteeni lisäarvo kaupan valikoimissa? - Miten tuotteeni valmistuksen ja kuljetusten turvallisuudesta on huolehdittu? - Miten on huolehdittu siitä, että tuotteeni on elintarvikelainsäädännön vaatimusten mukainen? Hyviä kysymyksiä tuotteesta
11
24.1.2008Ilkka Nieminen 1.Jakelutien valinta ja pelisäännöt 2.Kylmäketjun hallinta 3.Pakkaukset 4.Tuotetunnistaminen 5.Tuotetietojen välittäminen 6.Tilausten, laskujen ja toimitustiedon välittäminen Logistiikka ja tietohallinta
12
24.1.2008Ilkka Nieminen - Mikä on kustannustehokkain tapa jakaa tuotettani vähittäismyymälöihin? - Miten varmistan tuotteideni toimitusvarmuuden? - Mitä pelisääntöjä eri logistisissa vaihtoehdoissa on noudatettava? - Miten ylläpidän ja välitän kaupan tarvitsemia tuotetietoja? - Miten hyödynnän sähköisen tiedonhallinnan palvelutarjontaa? Hyviä kysymyksiä logistiikasta ja tietohallinnasta
13
24.1.2008Ilkka Nieminen 1.Hinnoittelu 2.Markkinointiviestintä 3.Promootiot myymälässä 4.Tavarantoimittajien markkinointiyhteistyö 5.Tuetut kampanjat Markkinointi
14
24.1.2008Ilkka Nieminen - Mikä on tuotteeni kilpailukykyinen vähittäishinta? - Mitä kautta kaupan asiakas kuulee ja kiinnostuu tuotteestani? - Miten tuotteeni lisäarvo tehdään kuluttajalle selväksi? - Voinko järjestää maistatuksia tai tapahtumia myymälässä tuotteeni tunnettuuden parantamiseksi? - Voinko tehostaa tuotteeni markkinointia toimimalla yhteistyössä muiden tavarantoimittajien kanssa esimerkiksi osallistumalla yhteisiin kampanjoihin? Hyviä kysymyksiä markkinoinnista
15
24.1.2008Ilkka Nieminen - Jakelu Ruoka-Suomi -teemaryhmän kautta kaikille elintarvikealan pienyrityksille Suomessa ja keskeisille elintarvikealan kouluttajille - Myös MTK:n, Finfood ry:n, Kotimaiset Kasvikset ry:n, Elintarviketeollisuusliiton kautta pk- yrityksille - PTY:n jäsenyritysten kautta kaupan henkilöstölle - Opas myös netissä: www.pty.fi Oppaan jakelu
16
24.1.2008Ilkka Nieminen 1.Opas käytössä kaupan ja sen pk- tavarantoimittajien käytännön yhteistyössä 2.Opas käytössä myös elintarvikealan koulutuksessa Oppaan käyttöönotto
17
24.1.2008Ilkka Nieminen Keskustelua ja kysymyksiä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.