Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SUMMARY Monikanavajulkaiseminen • sisältölähtöisyys • teknologia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SUMMARY Monikanavajulkaiseminen • sisältölähtöisyys • teknologia"— Esityksen transkriptio:

1 SUMMARY Monikanavajulkaiseminen • sisältölähtöisyys • teknologia
• edut ja rajoitukset Vaiheistettu monikanavajulkaiseminen • valintakriteerit • edut • liiketoimintamalleja

2 MONIKANAVAJULKAISEMINEN Määritelmä
palvelu palvelu •saman sisällön toimittaminen useaan kanavaan •sisältö joudutaan esittämään kanavakohtaisena •kanava on yleensä päätelaite,mutta se voi olla jokin muu kuin pelkästään tekninen ratkaisu palvelu imode digiTV www sms WAP/ XHTML

3 Sisältölähtöisyys Sisältö on TÄRKEIN kaikessa palvelussa
•käyttäjät maksavat pääsystä sisältöön •päätelaitteet,kytkeytymistavat ja ulkonäkö ovat vain tapoja päästä käsiksi sisältöön •Sisältö voi olla mitä tahansa •tietoa •viihdettä •tai jotakin tältä väliltä

4 Sisällön julkaisu Sama sisältö julkaistaan eri kanaviin
kaikkea sisältöä ei välttämättä julkaista kaikissa kanavissa sisällön täytyy sopia kanavaan jokaisella kanavalla on omat luonteenpiirteensä Kanavilla voi olla rajoituksia sisällölle maksulliset kanavat rajoitetulle asiakasjoukolle suunnatut kanavat •ntranet,extranet.. kanta-asiakkaat,rekisteröityneet käyttäjät,yms. kohderyhmästä johtuvat rajoitukset (esim. nuoret)

5 Prosessi Sisältö ja ulkonäkö ovat erotettuja Sisältö tuotetaan ensiksi
haetaan tietokannasta tuotetaan dynaamisesti Ulkonäkö valitaan käytetyn kanavan ja tuotetun sisällön perusteella jokaiselle kanavalle omat ulkonäkötiedot sivupohjia tai tyylisivuja

6 XML teknologiana Sisältö tuotetaan yleensä XML:na
Ulkonäkötieto yleensä XSL:na muitakin ratkaisuja olemassa XSL ei sovi kaikkiin tarkoituksiin erityisen hyvin Tuotettu sisältö HTML:a,WML:a tai jotakin muuta merkintäkieltä myös pelkkää tekstiä voidaan tuottaa Toisaalta,sisältö voi olla jossakin tätä tarkoitusta varten suunnitelussa muodossa tai jopa osana ohjelmakoodia

7 Monikanavaisuuden mahdollisuudet
Nopeuttaa uusien palveluiden tuottamista kehittäjien ei periaatteessa tarvitse välittää päätelaitteista järjestelmä huolehtii sisällön muokkaamisesta kanavaan sopivaksi aina tähän tilanteeseen ei päästä ja kanavien erot näkyvät sisällön toimittajalle Nopeuttaa palvelujen muokkaamista palvelu voidaan helposti siirtää uudelle päätelaitteelle muutoksia voidaan tehdä asteittain Avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia erityisesti langattomaan liiketoimintaan

8 Monikanavaisuuden rajoitukset
Monikanavaisuus ei pysty vastaamaan kaikkiin haasteisiin sisältöä voidaan tuottaa yhdellä kriteerillä yleensä riippuvainen päätelaitteen tyypistä eri tyyppien sisällä voi kuitenkin olla huomattavia eroavaisuuksia,esimerkiksi WAP:ssa liiketaloudellisia näkökohtia ei oteta huomioon ratkaisu on teknologiavetoinen

9 Julkaisemisen vaiheistaminen
palvelu Hienojakoisempi tapa tuottaa monikanavaista sisältöä Mahdollistaa useiden erilaisten kriteerien käytön julkaisussa kanavat jakaantuvat alikanaviin muodostuu useita tasoja palvelu palvelu printti imode digiTV www sms WAP/ XHTML ie Moz

10 Vaiheistettu monikanavajulkaiseminen
Mahdollistaa muun muassa yksittäisten päätelaitteiden tukemisen palvelun brändäämisen eri kanaviin palvelujen vuokraamisen useilla kanavilla vuokraaja toimittaa ulkonäön ja asiakkaat palvelun tarjoaja huolehtii palvelun konseptista ja toimivuudesta massapersonoinnin useilla kanavilla Kaikki nämä voidaan toteuttaa myös yksivaiheisella ratkaisulla,mutta ratkaisut voivat olla joko kanava-tai sisältökohtaisia

11 Kanavien muodostuminen
Vaiheistetussa monikanavaisuudessa kanavat voivat muodostua useasta portaasta jokainen porras tarkentaa edellistä portaat järjestelmän kehittäjän päätettävissä sekä järjestys että määrä portailta toiselle liikkuminen ja oikean alikanavan valinta pohjautuu tiettyihin sovittuihin valintakriteereihin kanavat muodostavat puun puun syvyyden määrää valintakriteerien määrä puun leveyden määrää valintakriteerien saamien arvojen määrä ulkonäön muodostavat sivupohjat sijaitsevat valintapuussa

12 Puun valintakriteerit
Valintakriteereinä voidaan käyttää esimerkiksi palvelujen nimiä ja niille lähetettyjä parametreja tuotettua sisältöä käyttäjän tietoja esimerkiksi laskutussopimukset ja käyttöoikeudet käyttäjän päätelaitteesta saatua tietoa personointitietoa päivämäärää,vuodenaikaa,kuukautta,kellonaikaa

13 Vaiheistamisen edut Monikanavaisuuden edut pätevät
Helpottaa palvelujen muokkaamista palvelu paremmin hallittavissa ulkonäön ja valintakriteerien avulla kuin monikanavajulkaisemisessa Parantaa käyttökokemusta käyttäjää voidaan tukea päätelaitetasolle saakka Lisää liiketoimintamallien määrää Toisaalta järjestelmä on monimutkaisempi ja laajempi kuin yksivaiheinen monikanavaisuus

14 Vaiheistamisen piirteitä
Vaiheistettu monikanavainen järjestelmä saattaa koostua useasta osasta jokainen osa toteuttaa yhden portaan • tieto siirretään aina uuteen osaan,jossa valintaa syvennetään Käytännössä kahta tai kolmea porrasta enempää ei tarvita • portaiden määrään vaikuttaa kanavan tandardoimattomuus tai siinä olevien vikojen määrä Portaat eivät välttämättä ole aina selkeästi näkyvissä • osa tiedosta voidaan tuottaa siten,että se kiertää kerralla kaikki oleelliset ongelmat selaimissa • osa tiedosta on taas pakko tuottaa erikseen jokaiselle selaimelle

15 Business Palvelujen kohdistaminen Palvelujen brändääminen
• palveluista voidaan luoda erilaisia eri käyttäjäryhmille • markkinoiden segmentointia • puhutaan look-and-feelistä • käyttäjän voidaan antaa vaikuttaa palvelun sisältöön • personointi • kustomointi (massapersonointi) Palvelujen brändääminen •sama palvelu voidaan julkistaa usealla eri brändillä •markkinoiden differointia •palvelu voi tukea joitakin toisia brändejä •lisäarvopalvelut Palveluiden vuokraaminen •palveluntarjoaja vuokraa palvelua toisille tahoille •vuokraajat toimittavat palveluun omat ulkonäkönsä •palvelua käytetään esimerkiksi lisäarvopalveluna,yleensä palvelu ei ole osa vuokraajan ydinliiketoimintaa •vuokraaja omistaa yleensä asiakkaat,palveluntarjoaja palvelun


Lataa ppt "SUMMARY Monikanavajulkaiseminen • sisältölähtöisyys • teknologia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google