Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Terveyden ja työhyvinvoinnin johtaminen yrityksissä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Terveyden ja työhyvinvoinnin johtaminen yrityksissä"— Esityksen transkriptio:

1 Terveyden ja työhyvinvoinnin johtaminen yrityksissä
Tuottavuutta työhyvinvoinnin johtamiseen – aamukahvitilaisuus Erityisasiantuntija Pirjo Sirola-Karvinen Työterveyslaitos p

2 Työhyvinvoinnin johtaminen
Johtamisparadigman muutos: osallistava johtaminen, itsensä johtaminen, yhteistyö, yhteiskehittäminen Strateginen johtaminen: tavoitteet, mittarit, johtamiskäytännöt, seurantajärjestelmät Arvioi prosessina: - BSC - Potentiaali - Hlöstö- tilinpäätös - Kehitys- kesk. - TEDI- kriteeristö - jne. TEDI-YHTEISKEHITTÄMINEN Kaikki mukana: operatiivinen johto, henkilöstö, ts, tth Selvitä lähtötilanne TEDI-menetelmällä Kuvaa vahvuudet ja kehittämiskohteet Suunnittele vahvuuksista kiinnipitäminen ja kehittämiskohteiden parantaminen Toteuta toimintasuunnitelmat Varmenna onnistu- minen: - Johdon valmennus - Ryhmä- työnohjaus (kolleg.tuki) - Työyhteisö- Hyödyt: yhteiskehittäminen voimavaraksi, voimaantuminen kulttuuriksi Kestävä kehitys: hyvinvoiva työyhteisö, tyytyväinen asiakas, kannattava ja laadukas toiminta Pirjo Sirola-Karvinen

3 Yhteiskehittäminen työhyvinvoinnin johtamisvälineenä
Yhteiskunta, lainsäädäntö, koulutusjärjestelmät, verkostot... Strateginen johtaminen HRM - Työhyvinvointi ja sen johtaminen TEDI-yhteiskehittämismenetelmä Kestävää kehitystä organisaatioon Pirjo Sirola-Karvinen

4 Kokemuksia Työterveyslaitoksen TEDI-pilottihankkeesta 2008-2011

5 TEDI–pilottihanke v ESR-rahoitteisen TEDI –hankkeen tavoitteena edistää terveyttä ja hyvinvointia työpaikoilla pilottihankkeessa mukana neljä yhteistyöorganisaatiota, joissa TEDI-prosessi on toteutunut järjestömuotoinen asiantuntijaorganisaatio, kunnallinen palvelukeskus, säätiöpohjainen lapsi- ja perhetyön yksikkö sekä laajenemisvaiheessa oleva pienyritys Pirjo Sirola-Karvinen

6 Innostava ja hyvinvoiva työyhteisö
Salutogeeninen lähestymistapa yhteiskehittämisen taustateoriana (vrt. Antonovsky, Hanson) Innostava ja hyvinvoiva työyhteisö Voimavaroja ja terveyttä vahvistavat tekijät - ratkaisu- ja voimavara- keskeisyys - posit.psykol. taustalla - lisätään hyvää ja ajatellaan, että hyvä leviää Konteksti- lähtöisyys - johtamis- käytännöt - organisaatio- kulttuurit - ympäröivä yhteiskunta Osallistuminen - yhteiskehittä- mismenetelmä - kaikki asianosaiset mukana - yhdessä tekeminen - verkottautu- minen Prosessin- omaisuus - työhyvin- voinnin johtaminen - jatkuva kehittäminen - prosessi- arviointi Pirjo Sirola-Karvinen

7 Taustalla laaja-alainen käsitys työhyvinvoinnista
Innostava ja hyvinvoiva työyhteisö mahdollistava johtaminen strategiset kumppanuudet (esim. tth) prosessien ja rakenteiden toimivuus voimavarat ja ratkaisut työsuojelu ja työturvallisuus terveys ja työkyky henkilöstön henkilöstön osaaminen Pirjo Sirola-Karvinen

8 Kokonaisvaltainen malli työhyvinvoinnin johtamiseen
TEDI –yhteiskehittämishankkeessa osallistetaan johto, koko henkilöstö ja työterveyshuolto työhyvinvoinnin kehittämiseen opitaan asiantuntijan ohjaamana ratkaisukeskeinen, yhteisen kehittämisen toimintatapa sekä laaja käsitys työhyvinvoinnista tunnistetaan yhteistoiminnallisesti oman työpaikan terveyttä ja voimavaroja vahvistavat tekijät ryhmitellään ne työpaikan työhyvinvoinnin ja terveyden edistämisen arviointikriteereiksi valitaan konkreettiset kehittämiskohteet kehitetään työhyvinvoinnin edellytyksiä seurataan kehittämisen etenemistä ja muokataan kehittämiskohteita ja keinoja tarvittaessa Pirjo Sirola-Karvinen

9 TEDI-yhteiskehittämisprosessi
löydetään yhdessä keskustellen oman työpaikan työ- hyvinvoinnin vahvuudet ja haasteet luokitellaan ne arviointi- kriteereiksi päätetään yhdessä kehittämis- kohteet seurataan ja arvioidaan kehittämistä yhdessä Tehdään kestävää kehitystä yhdessä! Pirjo Sirola-Karvinen

10 Prosessi on yksilöllinen eri työpaikoilla
Kullakin työpaikalla omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa, jotka TEDI tuo näkyväksi sekä yhteisen arvioinnin ja kehittämisen kohteeksi Toimii parhaiten työpaikoilla, joilla on tarvetta kehittää esim. johtamiskäytäntöjä, rakenteiden ja prosessien tai työyhteisöjen toimivuutta, työnjakoa jne. TEDIstä hyviä kokemuksia myös muutosjohtamisen tukena Pirjo Sirola-Karvinen

11 TEDI-yhteiskehittämisellä hyvinvoiva ja innostunut työyhteisö
Työhyvin- voinnin johtaminen vakiintuu rakenteisiin IV Työhyvinvointi yhdistetään toiminta- strategiaan III Työhyvin- vointi- suunnitelma tehdään ja toteutetaan II Voimavarat ja kehittämis- kohteet tunnistetaan I Johto mahdollistaa jokaisen osallistu- misen infotilaisuudet henkilöstölle työpajat (johto, henkilöstö, tth, ts, ttl) + välitehtävät osallistujien kokemukset, lähtötilannedokumentit, asiantuntijoiden kommentit, tutkimustieto toteutus työpaikoilla konsultointi valmennukset Kestävää kehitystä ja kilpailuetua Pirjo Sirola-Karvinen

12 TEDI -terveyttä edistävän työpaikan arviointikriteerit - esimerkkejä
Esimerkki yhden työpaikan terveyttä edistävien tekijöiden ja edellytysten luokittelusta arviointikriteereiksi. Asia kunnossa Asia kohtalaisessa kunnossa Asia vaatii kehittämistä TYÖYMPÄRISTÖ Riittävä valaistus TYÖN ORGANISOINTI Perustöihin olemassa hyvä ohjeistus. ... TYÖYHTEISÖ JA JOHTAMINEN Osallistuva johtajuus. ... MAHDOLLISUUS OSAAMISEN KEHITTÄMISEEN Uusiin perustöihin riittävä perehdytys. ... TYKYTOIMINTA TYÖTERVEYSHUOLTO Pirjo Sirola-Karvinen

13 Terveisiä TEDI-hankkeeseen osallistuneilta työpaikoilta
Asiantuntijaorganisaatiossa kehitetty työn organisointia ja kuormituksen hallintaa sekä viety mallikkaasti työhyvinvoinnin ja terveyden edistäminen henkilöstöstrategiaan Palvelukeskuksessa organisoitu uudelleen vapaaehtoistoimintaa ja työprosesseja (työntekijöitä 20, vapaaehtoisia >200, asiakkaita 2000/pv) Intensiivihoidon osastolla positiivisen puheen myötä löytynyt uudestaan työn mielekkyys ja työn ilo, myös työn organisointia ja työnjakoa kehitetty Laajenevassa pk-yrityksessä TEDItyöskentely yhtenäistänyt fuusioidun organisaation kulttuuria ja tiimityötä, auttanut järkevöittämään prosesseja ja kehittämään työn tekemisen tapoja, saatu kaikki mukaan ja työhyvinvoinnin edistäminen osaksi uutta yrityskulttuuria Pirjo Sirola-Karvinen

14 Terveisiä TEDI-työpaikoilta
TEDI-hankkeeseen osallistuminen lisää yhteen hiileen puhaltamista pysäyttää näkemään työyhteisön tilanteen ja selkeyttää arjen toimintaa antaa rakenteita esimiestyöhön on tilaisuus tulla kuulluksi ja saada omat näkökulmat mukaan keskusteluun keino saada asiat menemään eteenpäin luo aitoa välittämistä Pirjo Sirola-Karvinen

15 TEDI terveyden ja työhyvinvoinnin johtamisen työkaluna
johdolle yksi keino tunnistaa henkilöstön työhyvinvoinnin tila ja johtaa työhyvinvoinnin edistämistä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti työyhteisölle väline oman hyvinvoinnin tilan tunnistamiseen, arviointiin ja kehittämiseen jokaiselle mahdollisuus reflektoida ja kehittää omaa rooliaan työyhteisön hyvinvoinnin edistäjänä viedä oman työyksikön työhyvinvoinnin edellytysten turvaamista osaksi strategiaprosessia vahvistetaan vuorovaikutusta ja hyvää yhteistyötä työyhteisön sisällä sekä yhteistyökumppaneiden kanssa vahvistetaan onnistumista ja tuottavuutta Pirjo Sirola-Karvinen Esittäjän nimi /

16 Työhyvinvoinnin johtamisella ja yhteiskehittämisellä kestävää kehitystä ja vetovoimaa yrityksiin
Merkitys organisaatiolle: kannattava ja laadukas toiminta varmennetaan tarvittavat, osaavat, sitoutuneet, yhteistyöhakuiset, voimaantuneet inhimilliset voimavarat Merkitys henkilöstölle: hyvinvoiva työyhteisö työn houkuttelevuus, työn hallinta, työn merkitys, keskinäinen luottamus ja työhyvinvointi lisääntyvät Merkitys asiakkaalle: tyytyväinen asiakas varmennetaan palveluiden/ tuotteiden saatavuus sekä hyvä laatu ja asiakastyytyväisyys Pirjo Sirola-Karvinen


Lataa ppt "Terveyden ja työhyvinvoinnin johtaminen yrityksissä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google