Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tavoite 1 hankeen taloushallinto ESR Joensuu 7.4.2003 Oy Audiator Ab Kai Roslakka.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tavoite 1 hankeen taloushallinto ESR Joensuu 7.4.2003 Oy Audiator Ab Kai Roslakka."— Esityksen transkriptio:

1 Tavoite 1 hankeen taloushallinto ESR Joensuu 7.4.2003 Oy Audiator Ab Kai Roslakka

2 Projektin organisointitapa •Uudet linjaukset: viranomaishallinnon ns. oman tuotannon projektit –Merkitys hallinnon ulkopuolisille? –Miksi tähän on päädytty? •Muut projektien organisointitavat –Mitkä ovat oikeudet ja velvollisuudet?

3 Projektin oikeustoimet •projektihakemus •(projektipäätös) •rahoituspäätös •(projektisopimus) •toteuttajien keskinäiset sopimukset •hankintasopimus •projektin tekemä alihankintasopimus

4 Hankintasopimus •Viranomaisen ja projektin toteuttajan välinen sopimus •Tavanomaisesti koulutusta ja konsultointia koskevia hankintasopimuksia •Ovat julkisia hankintoja •Yleensä hankintalain (1505/1992) piirissä

5 Projektin alihankinnat •Hankintalain piirissä kun tuki-intensiteetti yli 50% •Tyypillisesti laite- ja tarvikehankintoja sekä asiantuntijapalvelujen ostoa •Ovat julkisia hankintoja •Yleensä hankintalain (1505/1992) piirissä

6 Hankkeen tavoitteet ja niiden merkitys •ValtionavustusL –onko kyse tuen ehdosta vai projektin ihannetavoitteesta? •Suhde projektin rahoitukseen –hyvän varainhoidon vaatimus - voi jopa olla tukikelpoisuuden kriteeri •Suhde evaluointiin –vastaisen varalle?

7 Hallinnointi, ohjaus ja seuranta •Hallinnoijan ankara vastuu •Velvollisuus vastata tukipäätöksen saajana tukipäätöksen mukaisesta toiminnasta •viedäänkö maksut ja rahoitusosuudet oikein maksatushakemuksiin •kannetaanko tulot ja menot asianmukaisesti •kirjataanko erityisesti tulot projektikirjanpitoon •päätöksessä voi olla mm. ehto: ”toteuttaja on myös vastuussa siitä, että projektille suunnitellut ja hyväksytyt kustannusarvion mukaiset muut rahoitusosuudet toteutuvat hyväksytyn suunnitelman mukaisesti”

8 Tukipäätöksen ehdot •Merkitys? –Tukiehtojen noudattaminen on tuen saamisen edellytys –Toisaalta ehtojen tulee olla yksiselitteisiä •Viittaukset yleisiin tukikelpoisuussäännöksiin? –Mikä on tukikelpoisuussäännöstön perusajatus?

9 Yleishallinnon kustannukset •mihin perustuvat puhelin, atk, kiinteistö yms. menot? •uskottava laskelma kokonaiskustannuksista ja projektin osuudesta •ei laskennallisia ”prosenttiosuuksia”

10 –Hintana käytettävä osuutta alkuperäisestä menosta (ei katetta) –kirjataan yleensä ulkoisena tapahtumana (molemmat tilit!) – Jakoperuste: •todellisena käytön mukaisena osuutena laskusta, esimerkiksi kappalemäärän mukaan •sopimuksen mukaan Välilliset kustannukset (menonsiirtokirjaukset )

11 Projektin tulot •tulot, jotka on ilmoitettu rahoitussuunnitelmassa eivät vähennä tukea •muut tulot vähennetään tukikelpoisista kustannuksista päältä •miten varmennetaan tulojen täysimääräinen lukeminen projektille?

12 Yksityisen rahoitusosuuden näyttäminen •Mistä yksityinen rahoitusosuus pääsäätöisesti koostuu? •Näyttäminen lähtökohtaisesti vastaavin kriteerein kuin muutkin kustannukset

13 •”(…) Alv on tukikelpoinen ainoastaan, jos lopullinen edunsaaja tai yksittäinen saaja on sen maksanut(…)” •”(…) Vähennyskelpoinen alv ei saa missään muodossa olla tukikelpoinen meno edes silloin, kun lopullinen edunsaaja tai loppukäyttäjä ei sitä tosiasiallisesti vähennä (…)” Arvonlisäveron kohtelu

14 Maksetun arvonlisäveron tukikelpoisuus Arvonlisäveroratkaisu tapahtuu projektikohtaisesti Tuensaajan (verovelvollisen) ratkaistava Arvonlisäverollinen toiminta Arvonlisäverolain 1 §:n mukai- nen liiketoiminnan muodossa tapahtuva tavaroiden ja palvelujen myynti tarkennuksineen Arvonlisäveroton toiminta - muu kuin liiketoiminta - julkisoikeudelliset yhteisöjen toiminta rajoituksin (6, 8 §) - yleishyödylliset yhteisöjen toiminta rajoituksin ( 4 §) Yleinen ostovähennysoikeus 102 § Ostovähennysoikeuden rajoitukset 114 § Kuntien palautusoikeus 130 § Ei menoa toteuttajalle Ei tukikelpoinen Komission as. 1685/2000 /S7 Ei vähennysoikeutta Maksuperustelaki 6 § Lopullinen meno toteuttajalle Tukikelpoinen Komission as. 1685/2000 /S7

15 Arvonlisäveron tukikelpoisuus EU-projektissa •Kunnilla/Kuntayhtymällä voi olla alv- lain tarkoittamassa mielessä erilaista toimintaa ja samaan projektiin voi sisältyä •arvonlisäverollista toimintaa; tai •arvonlisäverotonta toimintaa; tai •arvonlisäverollista/arvonlisäverotonta (palautusjärjestelmäistä) toimintaa •SM:n lausunto 16.5.02 (SM-2001-2332/Ve-O) •TM ”Maksuviranomaisen ohje” koskee ESR

16 Arvonlisäveron tukikelpoisuus EU-projektissa •Arvonlisäverovelvollisella toteuttajalla voi olla projekti, joka on arvonlisäverotonta toimintaa KVL 8.6.1998 N 98/1998 KHO 16.6.1999 T 1645 •Yleishyödyllisellä yhteisöllä, jonka toiminta ei ole arvonlisäverollista voi olla projekti, joka sisältää arvonlisäverollista toimintaa KHO 16.6.1999 T 1645 KHO 31.121996 T 4046 •Valtion tilivirastolla voi olla projekti, joka on maksuperustelain mukaisesti joko arvonlisäverollinen tai -veroton

17 Arvonlisäveron tukikelpoisuus EU-projektissa •Toteuttajana toimiva verovelvollisella on ensisijainen vastuu arvonlisäverolain säännösten noudattamisesta •Avustuksia tai tukia saavan yhteisön (toteuttajan) on usein vaikea ratkaista se, onko toiminta arvonlisäverotuksen ostovähennyksiin oikeuttavaa toimintaa vai ei •Verovirastoilla velvollisuus antaa veroneuvontaa •Toteuttaja voi esittää verovirastolle kirjallisen ohjauspyynnön •Toteuttaja voi hakea verovirastolta kirjallista ennakkoratkaisua


Lataa ppt "Tavoite 1 hankeen taloushallinto ESR Joensuu 7.4.2003 Oy Audiator Ab Kai Roslakka."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google