Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ohjelma: 8:30 Aamukahvi ja avaus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ohjelma: 8:30 Aamukahvi ja avaus"— Esityksen transkriptio:

1 Hankintaosaaminen kasvun tukena –projekti Tietoisku: Yhteishankinnalla säästöä
Ohjelma: 8:30 Aamukahvi ja avaus 8:40 Tutkimukseen perustuvia näkökulmia yhteishankintoihin Harri Lorentz, ma prof. & Kalle Väänänen, erikoistutkija Turun kauppakorkeakoulu 9:15 Käytännön esimerkki metalliteollisuuden yhteishankinnoista, Pekka Matinaro, kehittämispäällikkö; Jykes Oy 10:00 Kahvitauko 10:15 Käytännön esimerkki suurteollisuuden yhteishankinnoista, Jouni Malmivaara, toimitusjohtaja; Nordic Source Osuuskunta 11:00 Mitä seuraavaksi Salon seudulla? 11:30 Kevyt lounasbuffet

2 Tutkimukseen perustuvia näkökulmia yhteishankintoihin
Tietoisku Hankintaosaaminen kasvun tueksi -projekti Harri Lorentz ja Kalle Väänänen

3 Mitä on yhteishankinta?
Ostajat A B C D ”Hankintakonsortio koostuu itsenäisistä tai toisistaan riippuvaisista organisaatioista, jotka jakavat resursseja ja/tai keräävät yhteen tarpeita saavuttaakseen yhteensopivia ja vaikeasti yksin saavutettavia tavoitteita.” - Schotanus & Telgen (2007) Horisontaalinen yhteistyö Hankintakonsortio Keskittäminen V X Y Z Toimittajat

4 Mitä HYÖTYJÄ yhteishankinnasta voi odottaa?
Neuvotteluvoimaa  kustannussäästöt Parempaa toimittajien hallintaa  laatu Yhteiset panostukset  Tietoa hankintamarkkinoista ja hintatasoista (esim. kansainvälisesti) Keskustelua  Tieto-taitoa, design-yhteistyötä Tutkimus yhteishankinnan motiiveista, Itä-Suomi, 7 PK yritystä, konepajateollisuus (Tella & Virolainen, 2005)

5 Kolikon toinen puoli: Hyödyt tuotteiden ja palveluiden toimittajille
Hankintasopimukset tuovat etua myynti- ja markkinointikulujen hallinnan ja logistiikan tehostumisen muodossa. Valmistukseen ja ostoihin sekä varaston kiertoon liittyvä kustannustehokkuus paranee lisääntyneen ja sopimukseen perustuvan myyntivolyymin ansiosta.

6 Mitä HAASTEITA yhteishankintaan voi liittyä?
Liiallinen hintaan keskittyminen toimittajia valittaessa Joustavuuden ja kontrollin menetys Toimittajakentän konsolidoituminen, ja toimittajien palvelutason heikkeneminen (vastareaktiot) Aloitus- ja ryhmäkoheesion ylläpidon kustannukset Schotanus & Telgen (2007); Nollet & Bealieu (2005):Tapaustutkimus USA:n ja Kanadan terveydenhuoltosektoreilta

7 Yhteishankinnan kriittiset menestystekijät (ennustavat menestystä)
Motivoituneet osallistujat Ryhmän jäsenten yhteistyö Tiedon vaihtoa ja resursseja tarvitaan koordinointiin (esim. uudet projektit), sekä spesifikaatioiden ja toimittajavalinnan synkronointiin (ryhmä pidettävä hallittavan kokoisena) Yritysten sitoutuminen ja johdon tuki Yritysten konsortioedustajissa tulee olla jatkuvuutta (muuten ei päästä etenemään oppimiskäyrällä) Hyötyjen ja kustannusten oikeudenmukainen jakaminen Evidenssiä 115 Alankomaalaisesta hankintakonsortiosta, PK-yritykset hyvin edustettuina (Schotanus, Telgen & de Boer, 2010)

8 Suosituksia hyötyjen ja kustannusten jakamisesta
Lähes saman suuruiset tarpeet: ”Hinta tasa-arvo”: kaikki jäsenet maksavat saman saavutetun yksikköhinnan, ostovolyymistä riippumatta (87% konsortioista*) ”Kustannus tasa-arvo”: jäsenet osallistuvat konsortion kustannuksiin samassa suhteessa tai kiinteällä jäsenhinnalla (29% konsortioista*) Koska kaikki metodit tuovat melkein samat hyödyt on yksinkertaisin metodi paras. Mittakaavaltaan erisuuruiset tarpeet, matala riski: ”Hinta tasa-arvo” ”Kustannus tasa-arvo” Mitä suurempi riski (ja jos tarpeet erisuuruiset), sen suurempi tarve monimutkaisille ja ”oikeudenmukaisille” malleille. Mistä/miten rahoitusriski syntyy? Schotanus (2007), *Schotanus, Telgen & de Boer (2010)

9 Yhteishankinnan organisoinnin kaksi ääripäätä
Yhteistyö 3. osapuolen kautta, formaali ja erillinen organisaatio Yhteistyö epäformaalin ja virtuaalisen organisaation kautta Kun ylösajokustannukset korkeat, suorissa hankinnoissa, dynaaminen toimintaympäristö ja tarpeet, vahvat sisäiset asiakkaat, tarkat hankintakäytännöt, hankinnalla fasilitoiva rooli. Bakker et al. (2008)

10 Yhteishankinnan organisoinnin typologia ja analogiat
SUURI Projekti-konsortio Analogia: saattue - Fokus oppimisessa ja vaihdannan kustannusten vähentämisessä; kertaluonteinen - Ongelmat: vapaamatkustus, kommunikointi, hidastaa hankintaa Ohjelma-konsortio Analogia: F1-varikkotiimi - Fokus oppimisessa, vaihdannan kustannusten vähentämisessä, sekä standardoinnissa - Ongelmat: jäsenten tarpeiden heterogeenisuus, kommunikaatio Ei sovellutusta Delegoitu hankinta –konsortio Analogia: kimppakyyti - Eroaa ohjelma-konsortiosta seuraavasti: yksi taho vetovastuussa kustakin projektista, erikoistuminen, enemmän jäseniä, vähemmän oppimista, muodostuu riippuvuussuhteita Reppuselkä-konsortio Analogia: peukalokyyti - Fokus yksinkertaistamisessa - Ongelmat: toimittajien vastustus, ”kantaja” ei saa kompensaatiota, ei aina sovellettavissa Kolmas osapuoli –konsortio Analogia: linja-autokyyti - Fokus skaalassa, kolmannen osapuolen erityisresurssit, reilu säästöjen jakaminen,jäsenmaksu - Ongelmat: jäsenillä vähän vaikutusvaltaa, PK toimittajien vastustus Kaikkien jäsenten vaikutus konsortion toimintaan Indikaattorit: yhteispäätöksenteko, tapaamiset, tasa-arvo, mukautuminen PIENI Konsortion erilaisten toimintojen lukumäärä Toiminnot: spesifiointi, valinta, somipinen, arviointi, tiedonjakaminen, resurssien jakaminen, yhteiset käytännöt, benchmarkkaus PIENI SUURI Schotanus & Telgen (2007)

11 Mitä seuraavaksi Salon seudulla?
Tietoisku Hankintaosaaminen kasvun tueksi -projekti Harri Lorentz ja Kalle Väänänen

12 Yhteishankinnan priorisointi
… mutta lisäksi yhteistoiminta vapauttaa resursseja muun hankinnan ja yrityksen kehittämiseen. Merkittävät (esim. suuret volyymit, arvokkaat materiaalit, merkittävät tieto-taito vaatimukset) Suorat ostot Mahdolliset hyödyt Epäsuorat ostot Rajoitetut (esim. pienet volyymit, arvoltaan matalat materiaalit, matalat tieto-taito vaatimukset ) Palvelut vaikeita, intro Vesan tietoiskuun Vaikea (esim. todennäköisyys ja mahdollisuus yhteneviin spesifikaatioihin PIENI, hankintamarkkina keskittynyt) Helppo (esim. todennäköisyys ja mahdollisuus yhteneviin spesifikaatioihin SUURI, hankintamarkkinoilla useita toimijoita) Toteuttamisen helppous

13 Epäsuorat ostot pitävät sisällään esim.:
Markkinointi Toimitilat (siivous, vartiointi) Konsultointi ATK laitteet ja ohjelmistot, tietohallinto Toimistotarvikkeet Tuotekehitys Painetut materiaalit, pakkaukset Energia Tilapäinen työvoima Catering Ajoneuvot Tietoliikenne ja posti Jätehuolto Suojavarusteet Matkat Asiantuntijapalvelut Muut pienhankinnat

14 Hybridiorganisaatio yhteishankinnan välineeksi
Yhdistelmä ohjelma- (O) ja kolmas osapuoli (3PL) konsortiorakenteita Osuuskunta hankkii epäsuoria tai muita standardi tuotteita ja palveluita (3PL), rajoitetusti myös reppuselkä-toimintamalli Osuuskunta fasilitoi haastavampia projekteja esim. suorien hankintojen standardoimiseksi sekä hankintamarkkinoiden laajentamiseksi (O) Hinta ja kustannustasa-arvo, osuuskuntaan liittymismaksu, provisioilla palkat Hankinta-osuuskunta Salossa

15 Ehdotus yhteishankintaprojektiksi (keskustelun pohjaksi)
Toimiva epäsuorien materiaalien ja palveluiden yhteishankinta konsepti Esiselvitys: suorat hankinnat Esiselvitystyö: mukana olevat yritykset yhteishankinnan kohteet (aloitus: epäsuorat hankinnat) organisoituminen ja sopiminen Kick-off 24.5. Resurssit: oma erillinen organisaatio (esim. osuuskunta) ulkopuolinen taho (esim. palveluja tuottava yritys) Resurssit: Hankintaosaaminen kasvun tueksi -projekti 06/2013 Viimeistään 06/2014

16 Yhteishankintojen priorisointi
Merkittävät (esim. suuret volyymit, arvokkaat materiaalit, merkittävät tieto-taito vaatimukset) 1. 2. Kirjaa Post-It lapuille yrityksesi epäsuorat hankinnat (yksi tavara tai palvelu per lappu), ja asemoi matriisiin. Mahdolliset hyödyt Rajoitetut (esim. pienet volyymit, arvoltaan matalat materiaalit, matalat tieto-taito vaatimukset ) 4. 3. Palvelut vaikeita, intro Vesan tietoiskuun Vaikea (esim. todennäköisyys ja mahdollisuus yhteneviin spesifikaatioihin PIENI, hankintamarkkina keskittynyt) Helppo (esim. todennäköisyys ja mahdollisuus yhteneviin spesifikaatioihin SUURI, hankintamarkkinoilla useita toimijoita) Toteuttamisen helppous

17 Kiitos mielenkiinnosta!
Harri Lorentz puh Kalle Väänänen puh


Lataa ppt "Ohjelma: 8:30 Aamukahvi ja avaus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google