Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kainuun Puhelinosuuskunta (KPO) Marja Karjalainen 5.2.2008 After having dug to a depth of 10 meters last year, Norwegian scientists found traces of copper.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kainuun Puhelinosuuskunta (KPO) Marja Karjalainen 5.2.2008 After having dug to a depth of 10 meters last year, Norwegian scientists found traces of copper."— Esityksen transkriptio:

1 Kainuun Puhelinosuuskunta (KPO) Marja Karjalainen 5.2.2008 After having dug to a depth of 10 meters last year, Norwegian scientists found traces of copper wire dating back 100 years and came to the conclusion that their ancestors already had a telephone network more than 100 years ago. Not to be outdone by the Norwegians, in the weeks that followed, Swedish scientists dug to a depth of 20 meters, and shortly after headlines in the Dagens Nyheter newspapers read: "Swedish archaeologists have found traces of 200 year old copper wire and have concluded that their ancestors already had an advanced high-tech communications network a hundred years earlier than the Norwegians." One week later, Kainuun Sanomat, a Finnish newspaper, reported the following: "After digging as deep as 30 meters in potato fields near Ristijarvi, Pekka Heikkinen, an self taught archeologist, reported that he found absolutely nothing. Pekka has, therefore, concluded that 300 years ago Finns were already using wireless." TIETO ARJEN TYÖELÄMÄSSÄ

2 Toiminta-ajatus ja visio, KPO:n arvot KPO toteuttaa asiakkaidensa tarvitsemat tietoliikenteen ja - tekniikan kokonaispalvelut KPO on alansa halutuin toimittaja Kainuussa sekä valituissa valtakunnallisissa palveluissa Asiakaslähtöisyys Vastuullisuus Jatkuva kehittyminen Yhteistyö Laatu Työn ilo

3 110-vuotinen toimintahistoria • Kajaanin Telefooniyhtiö perustettu 1898 (1882), Stenius ja Renfors • puhelin oli keksitty 1876 • Kajaanin Puhelinosuuskunta 1950 • Automaattinen puhelinvälitys alkoi 1954 (1922) • 1.modeemi 1976, 1. telekopiolaite 1978 • Kaapeli-TV-verkon rakentaminen alkoi 1983 • Digitaalinen puhelinkeskus 1984 (1978) • Ensimmäinen digitaalinen! PCM-yhteys 1984 • Ensimmäinen valokaapeli 1987 • Täysdigitalisointi ja vapaa numerointi 1994 • Toimialueeksi "Kainuu" 1996, toiminta alkoi 1987 pankkiverkoissa • Laajakaistaverkon rakentaminen alkoi 2002 • Langaton Wimax-laajakaistaverkko Kainuuseen 2006 • Langaton Wimax-laajakaistaverkko Lieksaan 2007 • Toiminimeksi Kainuun Puhelinosuuskunta (KPO) 2007

4 189819481998 2005 - KOKONAISUUKSIEN TUNNISTAMINEN JA HALLINTA TIEDON LUOTETTAVUUS SUURI NOPEA PIENI HIDAS TIEDONSIIRTO/LEVIÄMISNOPEUS HYÖTYTIEDON MÄÄRÄ TURHAN TIEDON MÄÄRÄ INTERNET -AIKA INTERNET: SUURI MURROS TIETOTOIMINNASSA SIGNAL/NOISE -SUHDE HEIKKENEE ?

5 IHMISEN JA ORGANISAATION ROOLIN MUUTOS • ihminen tärkein tiedonsiirtäjä ja varastoija • organisaatiossa tieto ja tiedon määrä keskittyi hierarkian mukaan • tietoihin ei ollut vapaata pääsyä • tiedolla voitiin hallita • kielitaito harvinaista • ihminen ohjasi "verkkoa” • persoonallisuus • pioneeritoimintaa vrt. puhelinyhtiön perustaminen Kajaaniin ENNEN • ihmisellä välinearvoa, tiedon JOT- käyttö • tiedonmäärä hajautuu organisaa- tiomallista riippumatta • yksilön oma aktiivisuus tiedonhankinnassa merkittävin • lähes mitä tahansa tietoa on saatavissa • internet parantaa peruskielitaitoa • verkon kautta voidaan ohjata ja hallita ihmistä - turvattomuus • tiedolla voidaan hallita • pioneeritoimintaa (uusia liikeideoita) • reaaliaikaisuus, kasvottomuus NYT

6 TIETO OPERAATTORIN TOIMINTAKETJUSSA • Fyysinen verkkoinfra • Verkon järjestelmät • Sisältö • Palvelut, tuotteet • Jakelu, paketointi • Asiakkaat • sijainti, tila (vapaa, vialla, varattu) • kapasiteetti- ja käyttötiedot • osoite- ja lokitiedot (ääretön) • uudet liikeideat (google trends jne.) • pioneeritoiminta • tuotetieto • oman palvelun dokumentointi puutteellista (osin hiljaista tietoa) • tarve - toimitustiedot • asiakas- ja laskutustietorekisterit

7 TIETO PALVELUN TARJOAJAN TOIMINNASSA INTERNET-MAAILMASSA • MARKKINA- JA TOIMIALATIETO • YHTEISÖLLISYYS • ASIAKASTIETO • TUOTE- JA TEKNOLOGIATIETO • LIITTYMÄ- JA RUNKOVERKKOTIETO • Kriittisyys, useat tietolähteet • Strategia- ja suunnittelutieto tulevaisuutta varten • Paikallinen palvelutarve • Näkökulma:nyt • Ajantasaiset, tietovarmat asiakastiedot, asiakkuuden hallinta (CRM) • Tietoja voidaan ostaa • Löytyy yhä useammin globaaleilta, toimittaja/valmistajakohtaisista portaaleista – itse palvelu • Palvelun mahdollistava yhteys- ja kytkentätiedot

8 Kiitos mielenkiinnosta!


Lataa ppt "Kainuun Puhelinosuuskunta (KPO) Marja Karjalainen 5.2.2008 After having dug to a depth of 10 meters last year, Norwegian scientists found traces of copper."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google