Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Header: Relation Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Header: Relation Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen"— Esityksen transkriptio:

1

2 Header: Relation Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen 19.02.2008
Internal/Identier/File name Itsepalvelu ja automaattinen provisiointi laajakaistaisissa IP-pohjaisissa monipalveluverkoissa Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

3 Agenda Työn esittely Johdanto Tutkimusaihe ja työn tavoitteet
Käsitteitä Itsepalvelu ja automaattinen provisiointi Maailmalla Edut / Haitat Toteutus kuitu-, kaapelidata ja ADSL-verkoissa Tärkeimmät komponentit Yhteenveto Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

4 Työn esittely Diplomityö on tehty Helsingissä TeliaSonera Finland Oyj:lle Työn ohjaaja: DI Lasse Mäki, TSF Työn valvoja: Prof. Jorma Virtamo, TKK Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

5 Johdanto Vielä tänä päivänäkin laajakaistaliittymien avaamisessa ja niiden hallinnoimisessa tehdään erittäin paljon käsityötä. Tämä on sekä hidasta että taloudellisesti kannattamatonta. Asiakas voi joutua odottamaan liittymänsä aukeamista jopa useita viikkoja, kyllästymiseen asti. Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

6 Tutkimusaihe ja työn tavoitteet
Työn tarkoituksena on tutkia ja selvittää automaattisen provisioinnin ja itsepalvelun toteuttamista laajakaistaisissa IP-pohjaisissa monipalveluverkoissa, sekä tutkia näiden etuja ja haittoja. Työn keskeisimmät kysymykset ovat: Kuinka automaattinen provisiointi ja itsepalvelu toteutetaan laajakaistaisissa IP-pohjaisissa monipalveluverkoissa? Mitä hyötyä itsepalvelusta ja automaattisesta provisioinnista on palveluntarjoajalle ja asiakkaalle? Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

7 Käsitteitä Itsepalvelu Automaattinen provisiointi
Itsepalvelulla tarkoitetaan sitä, että asiakas voi itse palvella itseään ilman, että ottaisi yhteyttä asiakaspalveluun. Asiakas palvelee itseään ottamalla yhteyden verkkosivuille, jolla hänellä on mahdollisuus muokata liittymänsä ominaisuuksia. Automaattinen provisiointi Automaattisella provisioinnilla tarkoitetaan tilaaja- tai palvelutietojen luomista, muuttamista tai poistamista viestintäverkon laitteista automaattisesti Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

8 Itsepalvelu ja automaattinen provisiointi maailmalla
Itsepalvelua ja automaattista provisiointia on saatavilla monelta eri yritykseltä jo valmiina tuotekokonaisuutena Muutamia esimerkkejä: Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

9 Itsepalvelun ja automaattisen provisioinnin edut ja haitat
Palveluntarjoajalle: Palveluntarjoajalle itsepalvelusta ja automaattisesta provisioinnista on hyötyä ennen kaikkea taloudellisesti Kun asiakas tilaa liittymänsä itse, voidaan välttää jälleenmyyjille maksettavat myyntipalkkiot Asiakaspalvelun työtakka pienenee Asennuskustannusket pienenee Liittymän avaamisessa tulee automatisoinnin myötä vähemmän virheitä Asiakkaan vahva autentikointi TUPAS-järjestelmällä tuo luotettavuutta järjestelmään Asiakkaalle: Asiakkaalle itsepalvelu ja automaattinen provisiointi näkyy ennen kaikkea liittymän avaamisnopeudessa ja helppoudessa Asiakas saa myös automatisoinnin myötä tietää aina liittymänsä tilan heti Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

10 Toteutus kuitu-, kaapelidata ja ADSL-verkoissa
Kuituverkoissa: Tekniikka sen verran uutta, että verkot ovat lähes tulkoon uusia Käytännössä rakennetaan aina uutta  verkko voidaan suoraan rakentaa vaatimusten mukaiseksi Vaatii kuitenkin itsepalvelun ja automaattisen provisioinnin toteuttamisen järjestelmiin Kaapelisataverkoissa: Yksinkertaisin toteuttaa, koska provisioinitirakenne yksinkertaisin ADSL-verkoissa: Suurin ongelman aiheuttaja johdonvuokrausvelvoite sekä se että johtoja on vuokrattu toiselta operaattorilta että se että johtoja on vuokrattu toiselle operaattorille ADSL-runkoverkkojen vanhuus aiheuttaa myös ongelmia ATM-tekniikkaa käytetätään monissa paikoissa edelleen Toisistaan poikkeavat verkkototeutukset  vaatisi verkon yhtenäistämisen Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

11 Tärkeimmät järjestelmäkomponentit
Asiakastietohallintajärjestelmä (CRM, Customer Relationship Manger) Tärkein komponentti koko järjestelmässä on asiakastietohallintajärjestelmä CRM hallinnoi ja ylläpitää kaikkia asiakastietoja ja toimii koko järjestelmän aivoina Itsepalvelukanava (SSA, Self Service Activator) Toinen tärkeä komponentti on itsepalvelukanava SSA huolehtii asiakkaan tunnistamisesta, asiakkaan tilauksen vastaanottamisesta ja tilauksen välittämisestä CRM:lle DHCP optio82 Ei ole varsinaisesti järjestelmä komponentti mutta toimii tärkeässä roolissa asiakkaan tunnistamisessa Kenttään kirjoitetaan asiakkaan identiteettitieto jolla asiakas voidaan tunnistaa Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

12 Yhteenveto Tulevaisuudessa ainoa tapa palveluntarjoajalle tarjota palvelua kustannustehokkaampi Parempi ARPU (Average Revenue Per User) Itsepalvelusta ja automaattisesta provisioinnista hyötyy sekä asiakas että palveluntarjoaja Asiakaspalvelua tullaan kuitenkin aina tarvitsemaan taustalla tukena sekä selvittämään ongelmatilanteita Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen

13 Header: Relation Internal/Identier/File name … Kiitos!

14


Lataa ppt "Header: Relation Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google