Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuLaura Nurminen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Marjojen tuotekehityksestä ja suuntauksista maailmalla
Vernu Vasunta, Kiantama Oy
2
Sisältö Trendit Markkinat: case Karpalo Tuotehitys
Tulevaisuus ja haasteet
3
Julian Mellentin, New Nutrition Business, 2005
”If you are business of whole fruit, fruit bewerages or fruit ingredients you can look forward, with more optimism that most sections of the food industry, to bright industry, to a bright future propelled by the wellness trend.” Julian Mellentin, New Nutrition Business, 2005
4
Ravinto- ja terveystrendit 2008
5
Digestive health Fruit & Superfruits Natural Healthy Beauty Food Weight management
6
Mood Food Premiumisation Healthy Snacking Kids’ nutrition Antioxidants
10 key trends in Food, Nutrition & Health 2008; Julian Mellentin, New Nutrition Business
7
KEY TRENDS 2008 MARJAT Digestive health ☺ Fruit&superfruit Natural healthy Beauty food Weight management Mood food ? Premiumisation Healthy Snacking Kids’ nutrition Antioxidants
8
Marjat ja markkinat
9
Käsite ”Superfruit” hallitsee marjapuolta ja tuohon kategoriaan etsitään kokoajan uusia raaka-aineita Elintarvikesektorin lisäksi kosmetiikka- ja luontaistuotepuoli kasvaa Viljelty mustikka ja karpalo luokitellaan jo virallisesti ”Superfruits” ryhmään Potentiaaliset tulokkaat: puolukka, mustikka, tyrni, mustaherukka, lakka?
10
Karpalotuotteiden lanseeraukset 2007
2007 lanseerattiin maailmalla yhteensä 900 uutta tuotetta jotka sisälsivät karpaloa jossain muodossa. Vuonna 2006 luku oli 54 219 tuotelanseerausta tehtiin välipala- ja energiapatukoissa sekä 211 lanseerausta mehuissa Muut kategoriat olivat keksit, murot, marja-snacksit, levitteet, kakut ja suklaa eli 470 Foodnews, Vol
11
Karpalo on perinteisesti ollut saatavilla mehuna, hillona tai pakastemarjana samalla lailla kun meidänkin kotimaiset marjamme Vuoden 2007 lanseerauksista ainoastaan 211 (mehut) lukeutui tähän ryhmään Karpalon monipuolinen saatavuus on ollut sen yksi menestystekijä
12
Puolukka vs Karpalo
13
Tuotekehitys
14
Kolme menestystekijää
Marjan mahdolliset mukanaan tuomat terveysvaikutukset Helppo terveellinen naposteltava Tuote maistuu hyvälle ja on luonnollisessa muodossa New Nutrition Business, Dec. 2006
15
Esimerkki: Smoothies Helposti nautittava, terveellinen välipala
Maistuu hyvälle Tuote on aidon / luonnollisen makuinen ”Superfruit” inside premium hinta
16
case: pomegranate Markkinoi koko marjaa
Kehitä monipuoliset lopputuotteet /raaka-aineet Juomat ovat helpoiten kuluttajien saavutettavissa ja hyväksyttävissä Kehitä/lisää terveyspotentiaalia New Nutrition Business, Superfruit: Eight Key case studies in marketing Healthy Fruit 2005
17
Yhteenveto Kuluttajat haluavat syödä marjoja mutta ne pitää pystytä tarjoamaan kuluttajalle hyväksyttävässä muodossa Terveysvaikutukset pitää olla kuluttajan helposti ymmärrettävissä ja marjojen todistetusti terveellisiä Terveysväittämä vai marjan terveellisyyttä tukevat väittämät?
18
Tulevaisuus ja haasteet
19
Marjojen ja marjatuotteiden kysyntä jatkuu voimakkaana globaalisti kun kuluttajien terveystietoisuus kasvaa
20
Haasteet Raaka-aineen saannin turvaamien ja oikeanlaiset komponentit
Kuluttajahyväksyntä Riittävä tutkimusrahoitus ja tulosten hyödyntäminen markkinoinnissa Kotimaisille marjoille ”Superfruit” status
21
Kiitoksia!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.