Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPaavo Järvinen Muutettu yli 10 vuotta sitten
1
NOTKE-hankkeen toimintamalleja nuorisotyön järjestämiseen
Projektikoordinaattori Maiju Kannisto Ennakointi ja moniammatillisuus nuorisotyössä – takuu tulevaisuudesta?
2
Nuorten osaaminen ja työmarkkinavalmiudet tekemällä kuntoon ja elämä hallintaan NOTKE
Toteutus: Turun yliopiston Koulutussosiologian tutkimuskeskus Rahoitus: Euroopan Sosiaalirahasto ja kuntarahoitus Liedosta, Kaarinasta ja Turusta Toiminta-alue: Lieto, Kaarina ja Turku Kesto: –
3
NOTKE:n tavoitteet ennaltaehkäistä nuorten syrjäytymistä koulutuksesta ja muusta elämästä parantamalla nuorten työelämävalmiuksia ja elämänhallintaa löytää yhteistyömalleja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tavoittamiseen ja toiminnan järjestämiseen kehittää sähköinen dokumentointijärjestelmä toiminnan organisoimiseen ja raportoimiseen
4
NOTKE:n tavoitteet kehittää nuorille avointa yhteisöllistä toimintaa heidän lähiympäristössään auttaa löytämään nuorelle sopivaa koulutusta tai lähestyä työelämää tekemällä oppimisen kautta tarjota itsetunnolle tärkeitä onnistumisen kokemuksia
5
Hankkeen toiminta Kenelle? Miten?
suunnattu ensisijaisesti peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa oleville 14–19-vuotiaille nuorille kohderyhmälle maksutonta Avointa vs. kohdennettua toimintaa Miten? Hankkeessa on toteutettu nuorille suunnattuja työpajoja, kerhoja, kursseja ja leirejä Toimintaa järjestetään moniammatillisessa yhteistyössä kuntien nuorisotyön, koulujen, yritysten ja järjestöjen kanssa
6
Hankkeen vaiheet Lähtökohta: työelämäkerhot
Ydin=peruskoulu Harrastekerhot Kerho verkostoimaan toimijoita ympäröivään yhteiskuntaan ja työelämään kerho liikuttamaan paikallista työelämäosaamista kokkausta musiikki liikunta Puuha ja askartelu luonto Koulun omat tukirakenteet esim. koulutuskokeilut, TET-harjoittelut, ammattistartit, sekä lisäopetus mm. 10-lk tai JOPO, työpajat ja pajakoulut ym. Kerho tunnistamaan alueellisia vahvuuksia ja työelämäntarpeita järjestöjen ja yritysten avulla Painopiste kuntatyöstä moniammatilliseen verkostoon ja ostopalveluihin
7
NOTKE-toiminnan järjestäminen
8
NOTKE-toiminnan järjestäminen
Hankkeen ohjaajat/ ulkopuoliset palveluntarjoajat toimintaa järjestämässä Toiminnan moninaisuus kuntiin soveltuvia toimintamalleja hakiessa Yhteistyön paikkojen kartoitus
9
NOTKE-toimintamalli Syrjäytyneen leiman välttäminen ennaltaehkäisevässä toiminnassa avoin vs. kohdennettu toiminta matalan kynnyksen toimintaa Tilan keskeisyys Aika ja paikka Tavoitteellista toimintaa sinne missä nuoret ovat kohdentaminen yhteistyön kautta, joka ei näy nuorille Toimintaan ”tuuppaaja”, esim. vanhemmat, opettaja, nuorisotyöntekijä Aktivoida toimintaan mukaan passiivisempia nuoria
10
NOTKE Kaarinassa Piispanlähteen koulun kanssa yhteistyössä ammatilliset kerhot: Kulttuurikerho Kokkikerho Rakennuskerho Vaihtoehtoja vapaa-aikaan Kuvataidekerho Vaatesuunnittelukerho 10-luokka-yhteistyö: muinaistekniikka Leiritoimintaa loma-aikaan: Rakennus-, remontointi-, erä- ja kokkailuleirit Kaarinan Nuorisoteatterin järjestämä: Backstage – työpajamuotoinen kurssi teatterin eri osa-alueista
11
NOTKE Liedossa Liikuntaa ja sen ohjausta nuorille:
Näin teen kentän pelikuntoon ja pelaan pesistä Autan, ohjaan ja opastan Liikuntaclubi Vaihtoehtoja vapaa-aikaan Lähikentät kuntoon ja peli käyntiin Kädentaitoja nuorisotiloissa: Kättentaitojen paja Yhteistoiminnallisuutta ja itsetuntoa: Kv-klubi Kipinä-teatterityöpaja Bändimusiikin työpaja Bändikurssi
12
NOTKE Turussa Varissuo-yhteistyö:
Capoeiraa nuorisotiloissa Kädentaitopaja nuorisotalolla Räminä-musikaalikerho Maahanmuuttajataustaisille kohdennettua toimintaa: JuJutsu & Karate VALMO:n kädentaitopaja Vasaramäen yläkoulun nivelvaiheyhteistyö: Club Kupittaa – tukea nivelvaiheessa Työnhakupaja Arjen taitoja nuorten työpaja Fendarilla: Marttojen Dream Team
13
Case: kuntatoimijat + yritys
BACKSTAGE Kaarinan Nuorisoteatterin järjestämä työpajamuotoinen kurssi teatterin eri osa-alueista yhteistyössä Kaarinan nuorisopalveluiden, kulttuuritoimen, depressiohoitajan, 10-luokan ja työvoimatoimiston kanssa Nuorten henkilökohtainen kontaktointi toimintaan sitoutuneen moniammatillisen yhteistyöverkoston kautta Erilaista kuin kunnan järjestämä toiminta, ammatillisuus ja mahdollisuus tarjota nuoria kiinnostavia työpajoja Mahdollisuus jatkaa toiminnassa, kontaktit ja toiminnan konkreettisuus
14
Case: koulu + yritys Yritys järjestää toimintaa koulussa
Räminä-musikaalikerho Turun normaalikoulussa Koulutyön ulkopuolista ammattillista toimintaa, itsetunto ja vastuu tuloksesta Koulun kautta toimintaa yrityksissä Kaarinan rakennus- ja metsätyöleirit Kokemus ja vastuu oikeista töistä
15
Case: kuntatoimijat + järjestö
Kunnan kautta tavoitetaan kohderyhmää järjestön koulutukseen Marttojen arjen taidot työpaja Fendarilla Ajan ja paikan kannalta helppo osallistua, hyväksiluku työpajatoimintaan Järjestön kautta järjestetään kuntaa hyödyttävää toimintaa Lieto-Pesis: kunnan kenttien kunnossapito ja nuorten ohjaus Yhteisöllisyys
16
Tuloksia Onnistumiset Haasteena
kun tila, tavoitteellinen toiminta ja järjestäjä kohtaavat uudella tavalla mahdollistaa yksilöllisen, nuoret tavoittavan toiminnan ammatillisuus tutussa ympäristössä, työmarkkinavalmiuksien kehittyminen hankkeessa on kehitetty myös sähköisen dokumentoinnin järjestelmää toiminnan seurannan ja organisoinnin tueksi Haasteena Vakiinnuttaminen hankerahoituksen jälkeen Toiminnan laajentaminen Moniammatillisen verkoston sitoutuminen ylimääräiseen toimintaan
17
yhteystiedot http://rosa.utu.fi/notke Projektin vastuullinen johtaja
Projektikoordinaattori Maiju Kannisto p / Projektitutkija Liisa Reunanen Projektin vastuullinen johtaja Professori Osmo Kivinen Koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE Hämeenkatu Turun yliopisto
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.