Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHannu Karjalainen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu
2
Tavoitteet vuodelle 2009 -2010 • Kalenterin ”kokeiluversio” opettajien käytössä heidän kohdatessaan vanhempia • Osallisuutta tukevia muita toimia • Swot-analyysin hyödyntäminen • Monikulttuurisuus-kahvilan ja -kalenterin hyödyntäminen opiskelijoiden ohjauksessa • Tutustuminen Rovaniemen maahanmuuttajien tukiverkostoihin
3
HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme ottaa huomioon perheiden monikulttuurisuuden haasteet sekä yksilö- että yhteisötasolla. Lukuvuonna 2008-2009 (opettajakunta) ● Monikulttuurisuus- vertaistukiryhmä kokoontuu tarvittaessa ● 17.3.2009 Swot-analyysi opettajakunnalle ● 16.3.2009 Tutustumiskäynti Oulun Koskelan kouluun =>tiedotus opettajakunnalle ● 20.4.2009 Monikulttuurisuuden ja interkulttuurisuuden haasteita koulussa (koulutus, Lapin kesäyliopisto) ● Toukokuu 2009, opettajakunnan keskustelutilaisuus maahanmuuttaja- oppilaiden arvioinnista
4
Lukuvuonna 2009-2010 (opettajakunta) 17.-18.9.2009 Monikulttuurinen koulu: Mistä kotosin? (koulutus, Lapin yliopisto) (3 lehtoria) 4.3.2010 Arviointikoulutus – Opetushallitus (3 lehtoria) 5.3.2010 Kodin ja koulun välinen yhteistyö - koulutus (1 lehtori)
5
Lukuvuonna 2010-2011 22.9.2010 Monikulttuurisuusvalmennus(TESO- koulutus)koko opettajakunnalle; kouluttajina Tiina Lappalainen ja Tuuli Gustafsson (Moninet) 28.-29.10.2010 Monikulttuurinen perhe – kuinka kohdata eri kulttuureista ja uskonnoista tulevat perheet (3 lehtoria) Syyslukukauden aikana kulttuurivierailut luokissa Viikko 40 monikulttuurisuusviikko ”Maailma kylässä”
6
HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme ottaa puheeksi perheen kanssa koulunkäynnin kannalta merkitykselliset asiat tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä. Lukuvuonna 2008-2009 (perhe) Käsikirjan tekemisen aloitus (kalenteri) Kalenterin syyslukukauden työversio jaettu opettajakunnalle kokeilukäyttöön elokuussa 2009
8
Lukuvuonna 2009-2010 (perhe) 14.10.2009 kalenterin esittely vanhempainillassa 14.1. 2010 palautetta kalenterista maahanmuuttajaperheen äidiltä ja opettajilta 15.1.2010 kalenterin kehittäminen palautteen pohjalta Kalenterin kokeilukäyttö vanhempien tapaamisissa
9
Lukuvuosi 2010-2011 Käsikirja valmiiksi kevätlukukaudella 2011 Kolme teemailtaa vanhemmille; ”Koulu tutuksi” kevätlukukaudella
10
HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme ohjata koulussamme opetusharjoittelua suorittavia opettajaopiskelijoita huomioimaan maahanmuuttajaperheiden opetuksen ja kasvatuksen tukemisen tarpeita. Lukuvuonna 2008-2009 22.9. klo 8 - 9 Monikulttuurisuuskahvila opettajaopiskelijoille 22.4. klo 15 – 16 Monikulttuurisuuskahvila opettajaopiskelijoille Opiskelijoilta pyydettiin kysymyksiä etukäteen.
11
Lukuvuonna 2009-2010 22.9.2009 Monikulttuurisuuskahvila 27.4.2010 Monikulttuurisuuskahvila Opiskelijoilta pyydettiin kysymyksiä etukäteen Opiskelijoilta kerättiin palautetta jälkikäteen Kahvila toimintatapana vakiintunut, sisältöä kehitetty ja kehitetään palautteen pohjalta
12
Lukuvuonna 2010-2011 21.9.2010 Monikulttuurisuuskahvila; asiantuntijavieraana Tuuli Gustafsson (Moninet)
13
HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme huomioida perheiden kotoutumista tukevat tukiverkostot sekä työskennellä heidän kanssaan. Lukuvuonna 2008-2009 (verkostot) Tukiverkostoyhteistyö opettaja- ja perhekohtaista
14
Lukuvuonna 2009-2010 (verkostot) 16.12. 2009 Neuvottelu Compa - hankkeesta Mare Rantaniemen kanssa 25.-28.1.2010 Compa - hankkeen matka Montsegorskiin (1 lehtori) 27.1.2010 Maahanmuuttotoimiston avajaiset Postitalolla (2 lehtoria) 16.3.2010 Vierailu Maahanmuuttotoimistoon (2 lehtoria) 17.5.2010 Moku-vuoden tapahtumien suunnittelu yhteistyössä verkostoryhmien kanssa
15
Lukuvuosi 2010-2011 (verkostot) Kulttuurivierailujen, TESO - koulutuksen ja Monikulttuurisuuskahvilan sekä ”Maailma kylässä” - monikulttuurisuusviikon suunnittelua yhdessä Moninetin työntekijöiden kanssa. Yllä olevien tapahtumien toteuttaminen yhteistyössä Moninetin työntekijöiden (ja asiakkaiden) kanssa.
16
Reflektointi - seuraavan syklin suunnittelu palautteen pohjalta Suunnitelman tekeminen maahanmuuttajien vanhempien ja henkilökunnan kanssa -alkukartoitus henkilökunnalle, huoltajille ja oppilaille -yhteistyö sidosryhmien kanssa - täydennyskoulutus Suunnitelman toteutus -toimintamallien kirjaaminen käsikirjaksi - toiminnan dokumentointi– valokuvat, videotallenteet, päiväkirjamerkinnät, kokousmuistiot, jne. Evaluointi -palautteen kerääminen maahanmuuttajaoppilaiden vanhemmilta, henkilökunnalta ja sidosryhmiltä
17
Jatkosuunnitelma vuodelle 2010-2011 Kodin ja koulun välisen yhteistyökalenterin työstäminen painokuntoon Moku-kahvilan kehittäminen Swot-analyysin hyödyntäminen Lukuvuonna 2010 – 2011 koulumme painopistealueena tulee olemaan monikulttuurisuus tarkoituksena on yhdistää kaikki Compa-hankkeen tavoitteet toiminnassa olisivat mukana vanhemmat, opettajaopiskelijat, opettajat ja sidosryhmiä mahdollisuuksien mukaan toteuttaa monipuolisia moku-tapahtumia lukuvuoden aikana
18
Kouluyhteisö - opettajakunta - oppilaat Opettaja- opiskelijat Verkostot Koti Mitä Compa - hankkeella on saavutettu? • Sidosryhmien kohtaaminen • Monikulttuurisuustaitojen kehittyminen, rohkeus kohdata uusia haasteita • Positiivisten kokemusten kautta moninaisuuden arvostaminen • Yhteistyöllä osaamme paremmin tukea oppilaiden koulunkäyntiä
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.