Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Digisukupolvi ja some tutuksi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Digisukupolvi ja some tutuksi"— Esityksen transkriptio:

1 Digisukupolvi ja some tutuksi
Johanna Olli Varsinais-Suomen sairaanhoitajat ry:n jäsenilta Turku

2 Sosiaalisen median välineitä:
Yhteisöjä: Facebook – kaikille avoin yhteisöpalvelu Google+ – Googlen perustama yhteisöpalvelu LinkedIn – ammattilaisille tarkoitettu verkostoitumispalvelu ResearchGate – ”tutkijoiden Facebook” Keskustelupalstat – esim. Hoitajat.net Blogipalveluita: Blogger – Googlen omistama blogipalvelu Mikroblogipalveluita: Twitter – mikroblogipalvelu (suosituin maailmalla) JO /

3 Wiki- ja muita yhteistyöpalveluita:
Mediapalveluita: Flickr – kuvien jakelupalvelu SlideShare - Powerpoint-esitysten jakelupalvelu YouTube – videoiden jakelupalvelu Wiki- ja muita yhteistyöpalveluita: Wikipedia – avoin tietosanakirja Google Sites – yhdessä muokattavan, pienryhmille suunnatun verkkosivuston julkaisualusta Linkkien ja uutisten jakopalveluita: Delicious – kirjanmerkkien jakopalvelu Reddit - linkkien, uutisten ja keskusteluiden jakopalvelu Virtuaalimaailmoja: Second Life Habbo Hotel JO

4 Miten sinä olet somea käyttänyt?
Ammatillisessa tarkoituksessa? Vapaa-ajan tarkoituksissa?

5 Mihin käyttää somea?

6 Kaikki kanavat käyttöön!
Tiedon saamiseen Koulutuksista Konferensseista Uusista julkaisuista Kannanotoista Lakimuutoksista Hyödyllisistä yhteisöistä Työpaikoista / työnhakijoista jne. Kaikki kanavat käyttöön!

7 Tieto lisääntyy jakamalla!
Tiedon jakamiseen Työtovereille Kollegoille muualla Muiden alojen ammattilaisille Päättäjille Medialle Tavallisille kansalaisille jne. Tieto lisääntyy jakamalla!

8 Verkostot on luotava ENNEN kuin niitä tarvitsee!
Verkostoitumiseen Oman alan asiantuntijoiden kanssa Eri alojen asiantuntijoiden kanssa Kokemusasiantuntijoiden kanssa Mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa (brändin luominen!) Tulevan työnantajan / työntekijän kanssa Median kanssa jne. Verkostot on luotava ENNEN kuin niitä tarvitsee!

9 Sairaanhoitajan eettiset ohjeet:
Asioiden ajamiseen / kannan ottamiseen / vaikuttamiseen! Oman yksikön / yhteisön näkemyksiin / mielialaan Yhteistyökumppaneiden –”- Mahdollisten työnhakijoiden Yhteiskunnallisiin asioihin Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: Sairaanhoitajat osallistuvat ihmisten terveyttä, elämän laatua ja hyvinvointia koskevaan keskusteluun ja päätöksentekoon sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. JO

10 Somesta ja hoitotyöstä Twitterissä sanottua
Someen käytetty aika palaa aina yhteisön hyödyksi esim. kykynä yhteiskehittää. Laura Kouri Maailma muuttuu, miksei voisi sairaanhoitajat? Some on väline jota Florencekin olisi varmaan käyttänyt potilaita auttaakseen. :) #hoitotyö FinnishNurse Twitteriä rekrytoinnissa käyttää joka sopii myös #hoitotyö rekryyn. Dinah Arifulla 'Twitter is the shortest distance between you and the things you're interested in' - some great examples with the #wenurses hash and from news. pedalo - london

11 Twitter removes hierarchies of nursing & makes us accessible & gives access
to all using the medium. - David Foord "Lääkäreiden pitäisi olla enemmän esillä #somessa" - Suomen Lääkärilehti #eterveys - Terhi Hietamäki We should inspire people. People should look at us and say "Because of you, I didn't give up." #leadfromwithin - Nancy W Littlefield peukut ylös hienosta asenteesta - ja työstä mitä teette. Oon fani Sirpa Pietikäinen Somekanavat kannattaa rakentaa kuntoon, niin kuulijoita tavoittaa, kun oikeaa sanottavaa löytyy. Laura Kouri

12 Somen turvallinen ja eettinen käyttö
Harkitut asetukset Mieti, minkä kuvan annat itsestäsi (erikseen ammatillinen profiili ja siviiliprofiili) Luo vahvat salasanat ja vaihda niitä riittävän usein. Älä jaa osoitekirjaasi! Jätä hämärät linkit avaamatta. Jos epäilet, että olet joutunut hyökkäyksen kohteeksi, älä epäröi pyytää apua. JO

13 Harkittu tekstin tuottaminen / toiminnat Muista vaitiolovelvollisuus!
Muista yleinen kohteliaisuus Mieti, kannattaako jakaa hyvin henkilökohtaisia tai helposti väärin ymmärrettäviä asioita JO

14 Harkittu lukeminen Mieti, keiden seuraamiseen kannattaa käyttää aikaa
Opettele SoMeen sopiva lukutapa Arvioi tiedon luotettavuus JO

15 TWITTER YLEISTÄ Mikroblogipalvelu Sopii
Ajatusten, kuvien ja linkkien jakamiseen Keskusteluun Tiedonhakuun Tietoa voi etsiä rekisteröitymättä, mutta jakaa vai rekisteröityneenä Maailmalla kovassa käytössä, Suomessa nousussa JO

16 Kun teet haun, klikkaa ”kaikki”! Muuten näkyvissä vain suosituimmat
TIEDONHAKU Kun teet haun, klikkaa ”kaikki”! Muuten näkyvissä vain suosituimmat Voit hakea sekä twiittejä (=tulokset) että henkilöitä Ensin tulevat näkyviin tulokset = twiitit; vaihda sivun vas.reunasta, jos haluat henkilöt Voit hakea vapaasti tai aihetunnisteella (#hashtag) JO

17 Twitterin hakuoperaattorit
Ilmankin pärjää! Operaattori Näyttää twiitit... twitter haku sisältää sekä "twitter" että "haku". Tämä on oletusoperaattori. "happy hour" sisältää täsmällisen ilmauksen "happy hour". rakkaus OR viha sisältää joko "rakkaus" tai "viha" (tai molemmat). kalja –koti sisältää "kalja" mutta ei "koti". #haiku sisältää avainsanan "haiku" from:alexiskold lähettäjänä "alexiskold". to:techcrunch lähetetty henkilölle "techcrunch". @mashable viittaa henkilöön "mashable". "happy hour" near: "Helsinki" sisältää täsmällisen ilmauksen "happy hour" ja lähetetty lähellä paikkaa "Helsinki" JO

18 Twitter ALOITUS Mieti etukäteen, millä nimellä ja käyttäjätunnuksella haluat tulla tunnetuksi Ensin kannattaa kirjoittaa esittely laittaa profiilikuva twiitata joitain twiittejä sen jälkeen vasta alkaa seurata muita JO

19 Twitter KÄYTTÖ Twiittaa: Käytä hashtageja eli tunnisteita
140 merkkiä Osoitteet lyhenevät automaattisesti Muista ”lähdeviitteet” RT / RT kommentin kera / MT Käytä hashtageja eli tunnisteita Re-twiittaa / mainitse / osallistu keskusteluun (näkyy kaikille!)

20 jatkoa (Twitter) Jaa uutisia ja artikkeleita Jaa kuvia ja videoita
Osallistu chatteihin (esim. #Nttwitchat, #WeNurses #NurChat, #LDNurseChat) Etsi aktiivisesti uusia seurattavia (kiinnostavien tahojen seuraajista / seurattavista) Esim. Yksityisviestejä voi lähettää vain seuraajilleen #FF, followfriday; suositellaan seurattavia seuraajille

21 BLOGI sivusto, jolla julkaistaan tekstejä ja multimediaa
oleellista mahdollisuus vuorovaikutukseen lukijoiden kanssa lukijoilla on mahdollisuus kommentoida ja keskustella kirjoittajan ja muiden lukijoiden kanssa käyttö on yleensä yksinkertaista (ilmaisia palvelimia esim. Blogger) parhaimmillaan keskustelua / yhteisöllisyyttä synnyttävän väline JO

22 BLOGIA PERUSTAESSASI SUUNNITTELE:
Mikä on blogin aihepiiri? Kenelle blogi on suunnattu? Kaikille avoin vai rajatulle ryhmälle tarkoitettu blogi? Kuinka usein kirjoitat? Millainen kommentointimahdollisuus lukijoilla? Jos organisaation blogi: Lupa blogin pitämiseen organisaation toimintaohjeiden tai käytänteiden mukaisesti  Ketkä toimivat ylläpitäjinä? WG / JO

23 Esim. Blogilistoja: Organisaatioita: Käytännön hoitotyön tekijöitä:

24 Hoitotieteen tutkijoita:
Asiakasnäkökulmaa (loistava esimerkki siitä, miten blogi voi luoda yhteisön ympärilleen)

25 KESKUSTELUPALSTA Mikä? Miten kirjautua?
• Tarkoitettu keskusteluun joko rajatuista tai vapaista aiheista • Osallistujina ammattilaiset, potilaat/omaiset tai kuka tahansa Miten kirjautua? Vaihtoehtoina Ei kirjautumista Kirjautuminen nimimerkillä Kirjautuminen omalla nimellä Yleensä maksuttomia, poikkeuksena esim. yhdistyksen jäsenyyden vaativa palsta

26 Esim. Miten käytetään/ Mikä hyöty?
Ajatustenvaihtoon joko ammattilaisten kesken tai sekä ammattilaisten että asiakkaiden kesken Verkostoitumiseen -> kirjoittaminen FB-tunnuksilla -> hoitajille / kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen -> Jäsenhuone: sekä lukeminen että kirjoittaminen vaativat rekisteröitymisen (rekisteröityminen vain jäsenille) -> aspergerin oireyhtymästä, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen Esim.

27 LINKEDIN Mikä? Miten kirjautua?
ammattilaisille tarkoitettu verkostoitumispalvelu ”CV netissä” Sisältää myös keskustelupalstoja eri aiheista (esim. Nurse educators) Mikä? Miten kirjautua? Profiilien näkyvyys riippuu profiilin omista asetuksista (Settings / privacy control) Oman profiilin luominen vaatii rekisteröitymisen Perustoiminnot ilmaisia Tarjotaan usein maksullista versiota ”upgrade your account” -> lisätoimintoja JO

28 Miten käytetään/ Mikä hyöty?
Esim. Oman osaamisen markkinointiin (työkokemus, osaamisalueet, linkit, julkaisut) Toisten osaajien etsimiseen Voi käyttää myös viestittämiseen (suurin osa tiedoista nähtävissä kirjautumattakin) JO

29 RESEARCHGATE Mikä? Miten kirjautua? Tutkijoiden yhteisö
Profiilien pääsivuja voi lukea rekisteröitymättä Tarkempaan lukemiseen tarvitaan rekisteröityminen Oman profiilin perustamiseen tarvitaan rekisteröityminen Maksuton JO

30 Miten käytetään/ Mikä hyöty?
Esim. Tiedotetaan omista tutkimuksista ja osaamisalueista Keskustellaan muiden tutkijoiden kanssa Seurataan muiden tutkijoiden julkaisuja JO

31 Nähdään somessa! Twitter (FIN): http://twitter.com/JohannaOlli
Twitter (EN): Blogi: ResearchGate: LinkedIn: Lastenneurologian hoitajat ry:n keskustelupalsta:


Lataa ppt "Digisukupolvi ja some tutuksi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google