Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FYSIIKKA OPS! KEMIA.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FYSIIKKA OPS! KEMIA."— Esityksen transkriptio:

1 FYSIIKKA OPS! KEMIA

2 FYSIIKAN / KEMIAN OPS SISÄLTÄÄ SEURAAVAT OSIOT:
Fysiikka vuosiluokat 7 ja 9 / Kemia vuosiluokat 7 ja 8 Oppiaineen tehtävä Fysiikan / Kemian oppimisympäristöt ja työtavat Ohjaus, eriyttäminen ja tuki fysiikassa / kemiassa Tuntimäärä Laaja-alaiset opintokokonaisuudet fysiikassa / kemiassa Fysiikan /Kemian opetuksen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokalla 7 Fysiikan / Kemian opetuksen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokalla 9 / 8 Oppilaan oppimisen arviointi fysiikassa / kemiassa vuosiluokilla 7 ja 9 / 7 ja 8 Fysiikan / Kemian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä

3 Fysiikan opetuksen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokalla 7
S1 Luonnontieteellinen tutkimus: Eri sisältöalueista ja oppilaiden mielenkiinnon kohteista valitaan sopivia sisältöjä tarkasti ohjeistettuihin ja avoimiin tutkimuksiin. Erilaisissa tutkimuksissa painotetaan tarkoituksenmukaisesti tutkimisprosessin vaiheita kuten ongelman tai ilmiön pohtimista, suunnittelua, koejärjestelyjen rakentamista, havainnointia ja mittaamista, tulosten koontia ja käsittelyä sekä tulosten arviointia ja esittämistä. Tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen tutkimusten eri vaiheissa. S2 Fysiikka omassa elämässä ja elinympäristössä: Sisältöjä valitaan siten, että oman elämän ja elinympäristön ilmiöitä pohditaan erityisesti terveyden ja turvallisuuden näkökulmista esimerkiksi aaltoliikkeen yhteydessä kuuleminen ja kuulonsuojelu sekä silmä ja näönsuojelu. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon paikallinen toimintaympäristö. Joihinkin lämpöilmiöihin syvennytään kvalitatiivisella tasolla. S3 Fysiikka yhteiskunnassa: Tutustutaan erilaisiin ammatteihin, joissa tarvitaan fysiikan osaamista. Opetuksen tavoitteet Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet Laaja-alainen osaaminen Merkitys, arvot ja asenteet T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun S1-S3 L1 T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa fysiikan osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti S1, S2 T3-T4 Tutkimisen taidot T5 kannustaa… T6-T9 Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen T10 ohjata… T11-T13, T15

4 Fysiikan opetuksen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokalla 9
S1 Luonnontieteellinen tutkimus: Eri sisältöalueista ja oppilaiden mielenkiinnon kohteista valitaan sopivia sisältöjä tarkasti ohjeistettuihin ja avoimiin tutkimuksiin. Erilaisissa tutkimuksissa painotetaan tarkoituksenmukaisesti tutkimisprosessin vaiheita kuten ongelman tai ilmiön pohtimista, suunnittelua, koejärjestelyjen rakentamista, havainnointia ja mittaamista, tulosten koontia ja käsittelyä sekä tulosten arviointia ja esittämistä. Tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen tutkimusten eri vaiheissa. S2 Fysiikka omassa elämässä ja elinympäristössä: Tutustutaan sähkömagneettisen ja hiukkassäteilyn lajeihin. S3 Fysiikka yhteiskunnassa: Fysiikan ilmiöihin ja teknologisiin sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti yhteiskunnan toiminnan ja kehittymisen näkökulmista. Pääpaino on energiantuotannossa ja kestävässä energiavarojen käytössä. Tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan fysiikan osaamista. S4 Fysiikka maailmankuvan rakentajana: Sisältöjä valitaan siten, että niissä tulevat esiin fysiikan luonne tieteenä, energian säilymisen periaate sekä maailmankaikkeuden rakenteet ja mittasuhteet. Sisältöihin kuuluvat myös tutustuminen fysiikkaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen. S5 Vuorovaikutus ja liike: Sisällöt liittyvät erilaisiin vuorovaikutuksiin ja kappaleiden liiketiloihin. Kahden kappaleen vuorovaikutustilanteista siirrytään yhteen kappaleeseen vaikuttaviin voimiin ja niiden vaikutukseen kappaleen liikkeeseen. Liiketilaa kuvataan tasaisen ja muuttuvan liikkeen malleilla myös kvantitatiivisesti. Mekaaninen työ ja teho kytketään kvalitatiivisesti energiaan. S6 Sähkö: Virtapiirin tarkastelussa käytetään lähtökohtana jännitteen ja sähkövirran välistä yhteyttä. Sitä tarkastellaan ensin kvalitatiivisesti ilmiöiden ja ominaisuuksien tasolla, sitten kvantitatiivisesti mittaamalla suureiden arvoja ja tutkimalla suureiden välisiä riippuvuuksia. Sisältöjä valitaan myös kodin sähköturvallisuuteen sekä sähkön käyttöön ja tuottamiseen liittyen. Sähköinen varautuminen ja magnetismi yhdistetään kvalitatiivisesti virtapiirien ilmiömaailmaan. Opetuksen tavoitteet Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet Laaja-alainen osaaminen Merkitys, arvot ja asenteet T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun S1-S6 L1 T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa fysiikan osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti L1, L6 T3-T4 Tutkimisen taidot T5 kannustaa… T6-T9 Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen T10 ohjata… T11-T15

5 T4 ohjata oppilasta käyttämään fysiikan osaamistaan kestävän
Opetuksen tavoitteet Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet Laaja-alainen osaaminen Merkitys, arvot ja asenteet T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun S1-S6 L1 T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa fysiikan osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti L1, L6 T3 ohjata oppilasta ymmärtämään fysiikan osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa L6, L7 T4 ohjata oppilasta käyttämään fysiikan osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta. S1, S2, S3 S4 Sisältöjä valitaan siten, että niissä tulevat esiin fysiikan luonne tieteenä ja energian säilymisen periaate. Sisältöihin kuuluvat myös tutustuminen fysiikkaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin , sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen. L3, L7 Tutkimisen taidot T5 kannustaa oppilasta muodostamaan kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittämään kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähyökohdiksi.… S5 Sisältöjä valitaan vuorovaikutuksesta, liikkeestä, mekaanisesta työstä ja tehosta. S6 Tutkitaan sähköön liittyvien suureiden välisiä riippuvuuksia. L1, L7 T6-T9 Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen T10 ohjata… T11-T15

6 TUNTIMÄÄRÄT 7 lk 8 lk 9 lk Fysiikkaa 1 vuosiviikkotunti
Kemiaa 1 vuosiviikkotunti 8 lk Kemiaa 2 vuosiviikkotuntia 9 lk Fysiikkaa 3 vuosiviikkotuntia

7 Laaja-alainen osaaminen
OPPIMINEN UUSIKSI MITEN MITÄ Ilmiö Laaja-alainen osaaminen Tavoitteet Monialaiset oppimis- kokonai-suudet Digi/tvt Kestävä kehitys

8 Korkealentoiset tavoitteet
-Ennen korostettiin sitä, että fysiikan / kemian peruskäsitteet rakennetaan oppilaan aiemmpien tietojen ja havaintojen pohjalta. -Tavoitteena oli vahva fysiikan/kemian peruskäsitteiden hallitseminen . -Uudessa ops:ssa löytyvät samat perustekijät kuin edellisessä, mutta nyt lähestymistavat ja painotukset ovat erilaiset. Pääpaino on opetuksen tavoitteissa ja sisällöistä on määritelty vain keskeiset kohdat. -Uudessa ops:ssa painopiste on ns. ”in the big picture” (fysiikan opetuksen resurssikeskus F2k:n koordinaattori Miikka de Vocht, Luma.fi ) -Oppilaan tulee oppia luonnontieteiden roolista yhteiskunnassa ja siitä, miten tehdään vastuullisia ja perusteltuja päätöksiä. Oppitunneilla pitäisi käsitellä esim. energiatuotantoon tai teknologiateollisuuteen liittyviä kysymyksiä. Painotukset ovat siirtyneet tiedon omaksumisesta tiedon arvioimiseen fysiikan matemaattisista malleista ilmiöiden ja kokeellisuuden ymmärtämiseen.

9 -opettaja voi valita aiheen ja sen laajuuden.
Vapautta sisältöihin -Esim. -Ops:n perusteissa ei ole mainittu esim. sanoja värähdys- ja aaltoliike tai sähkökemialliset ilmiöt  vastaavat lisätty esimerkkeinä sisältöihin. -Kemian S5: Tutustutaan hiileen, sen yhdisteisiin ja ravintoaineisiin. Perehdytään johonkin orgaaniseen yhdisteryhmään tarkemmin. -opettaja voi valita aiheen ja sen laajuuden. Uusi ops antaa enemmän aikaa tutustua yhteen yhdisteryhmään ja tehdä tutkimuksellisia ja projektitöitä. Muita havaintoja sisällöistä: -Opiskelussa on hyödynnettävä tieto- ja viestintäteknologiaa. -Tietokonepohjaiset simulaatiot (f ja k : T9 ja k: S4)

10 L a a j a-a l a i n e n o s a a m i n e n
Jokainen fysiikan ja kemian tavoite ja sisältö ovat etappeja matkalla kohti laaja-alaista osaamista. Esim. L7: Fysiikkaan ja kemiaan kuuluvat työtavat ,mittaaminen ja kokeiluilla saatujen havaintojen ja tietojen analysoiminen, antavat valmiuksia kriittiseen ja objektiiviseen yhteiskuntakeskusteluun esim. ympäristöä ja energiaa koskevissa kysymyksissä.

11 Kerro, kerro kuvastin, ken…
Arviointi ei koske vain yksittäisiä sisältöjä, vaan arviointi toteutetaan tavoitteiden pohjalta. Jokaiseen tavoitteeseen on määritelty sitä koskeva kriteeri. -Arviointi perustuu monimuotoisten tuotosten lisäksi opiskeluprosessin ja työn eri vaiheiden havainnointiin ja arviointiin . Perusteiden mukaan pääosa opintojen aikaisesta arvioinnista on formatiivista eli oppilaiden tulisi saada työskentelytaitojen kehittämiseen tähtäävää palautetta. -Arviointi nähdään vuorovaikutteisena rakentavana palautteen antamisena . -Arvioinnissa voidaan hyödyntää opettajan arvioinnin lisäksi itse- ja vertaisarviointia.


Lataa ppt "FYSIIKKA OPS! KEMIA."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google