Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Infoa tutoropettajille

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Infoa tutoropettajille"— Esityksen transkriptio:

1 Infoa tutoropettajille
Sari Ågren / syksy 2017

2 Tutoropettajien tehtävät
Kokonaisvaltaista työskentelyä! Tutoropettajien tehtävät Innostaa ja rohkaisee uuden opetussuunnitelman hengessä toimimiseen Tuo uusia toimintatapoja ja –malleja opettamiseen ja oppilaiden ohjaamiseen Konkretisoi opetussuunnitelmaa ja ohjaa toiminnallisiin työtapoihin Rohkaisee käyttämään oppimisympäristöjä monipuolisesti Jakaa asiantuntijuutta ja toimii vertaisohjaajana työyhteisössä Opastaa ja rohkaisee digitaalisuuden tuomisessa opetukseen Rohkaisee uudenlaiseen ja kokeilevaan tapaan tehdä työtä Ohjaa opettajan ammattitaidon kehittymiseen

3 Korvaukset ja velvollisuudet
Korvaus maksetaan pidetyistä ohjaus- ja koulutustunneista oman työn ulkopuolella – ei oman opetuksen suunnittelemisesta (kuten opettajan työssä muutenkin). Ohjauksen tulee kohdentua opetussuunnitelman mukaisiin uusiin asioihin. Esim. pedagogiset asiakirjat tai Wilman käyttö ei ole enää uutta asiaa. Tutoropettajan tehtäviin kuuluu pitää päiväkirjaa toteutetuista tunneista ja raportoida niistä Sari Ågrenille erillisen ohjeen mukaan kesä- , syys- ja joululoman alkuun mennessä. Tutoropettajat saavat koulutusta keskimäärin kerran kuukaudessa. Koulutuksen takia tulevat sijaiskulut kirjataan koulun kustannuspaikalle. Tutoropettaja voi ohjata sekä opettajaryhmiä että yksittäisiä opettajia. Hän voi olla myös mukana oppitunneilla tukemassa opettajaa, joka harjoittelee uusia menetelmiä. Toiminnan tulee näkyä kouluillanne!

4 Päiväkirjojen täyttämiseen tarkkuutta ja huolellisuutta
Valtionavustusten kiristynyt raportointi Pitää selvitä kuinka monta opettajaa ollut ohjauksessa ja kuinka pitkän aikaa Pari sanaa koulutuksen tai ohjauksen sisällöstä ”Pedanet” ei riitä aiheeksi ja sisällöksi Ei suunnittelua tai omaa harjoittelua, ei oman perustyön tekemistä, selkeästi aina omalla ajalla Jos merkittynä yksi osallistuja, mielellään nimen kera Jokaiselta oma päiväkirja

5 Nyt pitäisi miettiä Työsuunnitelma syksyksi, rehtorille tiedoksi
Arvioida omaa tutorointituntimäärää – pystyykö toteuttamaan kaikki maksetut tunnit? Pystyisikö ottamaan lisätunteja? Ohjata tunteja niille, jotka pystyisivät kiertämään ”vieraillakin” kouluilla Olisiko intoa pajoja vetämään KIKY-päivään tammikuussa (saa poikkeuksellisesti merkitä 3-4 tuntia suunnittelutyötä)

6 Tarvekartoituksen mukaan lisäkoulutusta tarvitaan…
Monipuolisten oppimisympäristöjen käyttämiseen Toiminnallisiin työtapoihin Eheytettyjen oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun ja toteutukseen Ilmiöpohjaiseen oppimiseen TVT:n hyödyntämiseen opetuksessa ja materiaalien tuottamisessa Ohjelmointiin, koodaukseen ja robotiikkaan.

7 Syksyn koulutuksia klo – Tutorcafé valtuustosalissa – valmistautukaa esittelemään omaa toimintaanne! 8.11. positiivinen pedagogiikka Marraskuun lopussa pajakoulutusta (toiminnallisuus, ilmiöoppiminen, Seppo, pedanet, näppistaituri jne.) Rahoitus jatkunee syksyllä

8 HYÖDYNTÄKÄÄ! Tutoropettajien koulutuksia ja toimintaa voi seurata osoitteessa


Lataa ppt "Infoa tutoropettajille"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google