Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

iTEC-pilotointien Suomen aloitustilaisuus Oulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "iTEC-pilotointien Suomen aloitustilaisuus Oulu"— Esityksen transkriptio:

1 iTEC-pilotointien Suomen aloitustilaisuus Oulu 23.8.2011

2 9. 00. Aloituskahvit (yläkoulun ruokala) 9. 30
9.00 Aloituskahvit (yläkoulun ruokala) Osallistujien esittely iTEC –hankkeen esittely Ensimmäisen pilotoinnin esittely - kevään esipilotointien kokemuksia Ruokailu Pilotoitavien opetuskertomusten (Learning Stories) ja niihin liittyvien toimintojen (activities) esittely Ryhmätyöskentelyä pilotointeihin liittyen Kahvi Päivän koonti Lopetus

3 Osallistujat: Sampo Forsström. Joensuun normaalikoulu Timo Martikainen
Osallistujat: Sampo Forsström  Joensuun normaalikoulu Timo Martikainen  Joensuun normaalikoulu Hannu Vähäkoski  Joensuun normaalikoulu Leena Semi   Joensuun normaalikoulu Raila Pirinen  Helsingin normaalilyseo Satu Santala-Ekelund Helsingin normaalilyseo Susan Särs Helsingin normaalilyseo Sirkku Myllyntausta  Viikin normaalikoulu Mikko Horila   Hämeenlinnan normaalikoulu Ari Heimonen  Oulun normaalikoulu Vuokko Kangas Oulun normaalikoulu Marianna Junes-Tokola  Oulun normaalikoulu Erkki Pekkala  Oulun normaalikoulu Olli-Pekka Laukkanen  Oulun normaalikoulu Hanna-Leena Keränen  Kajaanin normaalikoulu Helinä Rahman  Turun normaalikoulu Jukka Favorin  Tampereen normaalikoulu Tuovi Pääkkönen Tampereen normaalikoulu Merja Kuisma  Tampereen normaalikoulu Elisabeth Horn  Vasa övningsskola Minna Aalto Aronet Harri Hakala Hedcom

4 iTEC Designing the future classroom

5 iTEC - Designing the future classroom
iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom) on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen. elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom

6 iTEC - Designing the future classroom
Euroopan komission laajamittainen rahoitus (9.45 milj. euroa), 15 maan opetusministeriön mukanaolo sekä koulupilotoinnit yli 1000 koululuokassa 12 eri maassa tekevät siitä tähän asti suurimman ja strategisesti merkittävimmän European Schoolnetin ja sitä tukevien ministeriöiden toteuttaman hankkeen. elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom

7 iTEC - Designing the future classroom
Mistä iTECissä on kyse? Perinteisesti lähtökohdat tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ovat olleet liian kaukana jokapäiväisestä koulutyöskentelystä ja sen vuoksi opettajat ja oppilaat ovat kokeneet ne epärealistisiksi. Viime aikoina teknologian kehittyminen on ollut niin nopeaa, että koulutuksen uudistamisprosessit eivät ole pysyneet sinä mukana. Muun muassa näiden tekijöiden vuoksi tulevaisuuden oppimaisemien konkreettinen visiointi on ollut haastavaa. iTECissä tähtäin ei ole vuosikymmenten päässä, vaan aivan lähitulevaisuudessa. iTECissä mietitään opettajien näkökulmasta miten opetusta ja oppimista voidaan innovatiivisesti järjestää uudella tavalla. elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom

8 iTEC - Designing the future classroom
iTEC voi: Toimia ideapajana, joka antaa päättäjille, tutkijoille, teknologia-alan toimijoille ja innovatiivisille opettajille mahdollisuuden kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista. Testata ja arvioida muodostettuja skenaarioita laajimmissa Euroopassa tähän asti toteutetuissa tieto- ja viestintäteknologian alan koulupilotoinneissa. Vaikuttaa opetuksen uudistamisprosesseihin sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla. Kerätä yhteen johtavia asiantuntijoita eri maista ja tuottaa heidän avullaan suosituksia poliittisille päättäjille. elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom

9 iTEC - Designing the future classroom
Keitä on mukana? iTECin piiriin kuuluu 27 organisaatioita 18 eri maasta. Mukana on 15 opetusministeriötä, johtavat TVT-alan toimijat, innovatiivisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, oppimisen tutkijoita, opettajankouluttajia sekä koulujen oppimisprosessien arvioinnin asiantuntijoita. Hanketta koordinoi European Schoolnet, 31 eurooppalaisen opetusministeriön yhteistyöverkosto. elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom

10 iTEC - Designing the future classroom
Kuinka iTEC toimii? iTECin parissa tuotetaan opettajien yhteiseurooppalaisena yhteistyönä merkittäviä pedagogisia skenaarioita tulevaisuuden oppimisesta ja oppimaisemista. Skenaarioihin liittyen tuotetaan opettajille uusia työkaluja opetuksen toteuttamiseen, aktiivisen oppimisen tukemiseen ja opiskelun arviointiin. Skenaarioita testataan ja niiden toteutettavuutta arvioidaan viidessä syklissä eri maissa ja kouluissa. Tavoitteena on tutkia mitä taitoja ja asiantuntemuksen osa-alueita opettajat tarvitsevat tulevaisuudessa, sekä kehittää välineitä, joiden avulla opettajat voivat toteuttaa skenaarioita niin hankkeen aikana kuin sen jälkeenkin. elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom

11 Millaista teknologiaa käytetään?
iTEC –hankkeen teknologisena päämääränä on tuottaa skenaarioiden toteuttamisessa tarvittavia yhteensopivia ja helposti käytettävissä olevia teknisiä apuvälineitä (esim. työkaluja, palveluita, tapahtumia ja sisältöjä). Näiden apuvälineiden avulla opettajat voivat toteuttaa tulevaisuudenskenaarioita haluamallaan tavalla sekä hankkeen aikana että sen jälkeen. elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom

12 iTEC - Designing the future classroom
Miten iTEC vaikuttaa? Päämääränä on kehittää käyttäjälähtöisesti suunniteltuja, monipuolisesti testattuja ja arvioituja laajavaikutteisia visioita ja skenaarioita opettamisesta ja oppimaisemista tulevaisuudessa. Tulevaisuutta visioivat opetus- ja oppimisjärjestelyt sekä suunnitellut apuvälineet kehitetään yhteistyössä opettajien kanssa ja testataan laajamittaisissa pilotoinneissa. 15 maan opetusministeriön mukanaolo, Euroopanlaajuinen koulupilotointi ja työskentelytapojen levittäminen mahdollistavat osaltaan sen, että eri maiden poliittiset päättäjät saavat tietoa siitä, kuinka TVT:n käyttö opetuksessa toteutuu ja voivat hyödyntää iTEC –hankkeen tuloksia omissa maissaan. elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom

13 iTECin liitännäisjäsenyys
Opetusministeriöt, TVT-toimijat ja muut organisaatiot voivat osallistua iTEC-hankkeeseen myös omarahoitteisesti liitännäisjäseninä (Associate Partners). Suomi (OPH) on mukana iTEC –hankkeessa liitännäisjäsenenä. Suomen harjoittelukouluverkosto eNorssi toimii Suomen iTEC –hankkeen koordinoijana OPH:n alaisuudessa. elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom

14 iTEC - Designing the future classroom
iTECin jäsenet The Norwegian Centre for ICT in Education, NO University of Bolton, UK Katholieke Universiteit Leuven, BE University of Vigo, ES Knowledge Markets Consulting, AT Futurelab, UK Manchester Metropolitan University, UK Swiss Agency for ICT in Education, CH MAKASH Advancing CMC Applications in Education, Culture and Science, IL elfa, s.r.o., SK ICODEON, UK Centre National de Documentation Pédagogique, FR Educatio Public Services Non-profit LLC, HU EduBIT.eu, BE European Schoolnet, BE Promethean, UK University of Namur, BE SMART Technologies, DE Faculty of Psychology and Sciences of Education – Univ. of Lisbon, PT Directorate-General of Innovation and Curricular Development, PT Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur, AT Centre of Information Technologies of Education (ITC), LT The National Ministry of Education in Turkey, TR Aalto University, FI Agenzia Nazionale per lo Sviluppo dell’Autonomia Scolastica, IT Tiger Leap Foundation, ET UNI•C, DK elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom

15 iTECin liitännäisjäsenet
Acer  |  Centre for International Services (DZS), Czech Ministry of Education | Finnish National Board of Education; the Network of Finnish Teacher Training Schools | Gothenburg Region Association of Local Authorities (GR) - Sweden |  Microsoft  |   RM Education - United Kingdom  |  elokuu 2011 iTEC - Designing the future classroom


Lataa ppt "iTEC-pilotointien Suomen aloitustilaisuus Oulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google