Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MEDIAKULTTUURIN NOUSU

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MEDIAKULTTUURIN NOUSU"— Esityksen transkriptio:

1 MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Aineisto on vapaasti muokattavissa. Sen jakaminen eteenpäin on kielletty. MEDIAKULTTUURIN NOUSU Luku Mediakulttuurin nousu s. 192–201

2 Mikä mahdollisti uuden mediakulttuurin?
Kehittyvä tekniikka loi uusia laitteita ja koneita äänen ja kuvan toistamiseksi ja välittämiseksi. Elintason nousu ja vapaa-ajan lisääntyminen takasivat laajan yleisön. 1800-luvulla huviteltiin stereoskoopilla ja muilla liikkumatonta kuvaa esittävillä laitteilla. Liikkuvan kuvan läpimurto tapahtui vuonna 1895, kun elokuva keksittiin. Lumièren veljesten elävät kuvat levisivät nopeasti lähes kaikkialle maailmaan. Stereoskoopin ihailua.

3 Miksi elokuvasta tuli nopeasti huippusuosittu?
Elokuva sopi melkein kaikille: Pääsylippu oli halpa: köyhäkin kykeni maksamaan sen. Myös naiset päästettiin katsomoihin. Kieltä osaamattomat ja lukutaidoltaan heikot pystyivät seuraamaan elokuvia. Elokuvien näyttäminen vaati vain muutaman ihmisen työpanoksen. Varhainen elokuvajuliste.

4 Elokuvan vaiheita Aluksi filmit olivat mykkiä dokumenttipätkiä.
Pian alettiin tehdä näytelmäelokuvia, joissa oli toimintaa ja jännitystä. Elokuvaa alettiin käyttää myös tiedottamiseen. Yhdysvalloista tuli jo 1910-luvulla filmiteollisuuden keskus, joka houkutteli ohjaajia ja näyttelijöitä Euroopasta. Äänielokuva syntyi 1920-luvun lopussa. Se ei tuhonnut filmiä taiteellisesti eikä kaupallisesti, kuten jotkut pelkäsivät. Marlene Dietrich.

5 Valkokangas tarjosi tietoa, viihdettä ja propagandaa
Lenin ylisti elokuvaa vallankumouksellisena tekniikkana, jonka avulla saavutettiin massat. Panssarilaiva Potemkin (1925) oli neuvostoelokuvan suuria saavutuksia.

6 Myös Hitlerin Saksassa oivallettiin elokuvan vaikuttamismahdollisuudet
Myös Hitlerin Saksassa oivallettiin elokuvan vaikuttamismahdollisuudet. Juutalaisvastaisia ajatuksia levitettiin Saksassa elokuvankin, kuten Jud Süssin (1940), avulla. Molemmissa maissa, Neuvostoliitossa ja Saksassa, tuotettiin propagandaa, mutta myös viihdettä massoille. Suurin ideologinen vaikuttaja oli kuitenkin Hollywood, jonka tuotanto levisi kaikkialle ja joka vei amerikkalaista elämäntapaa ja arvoja ympäri maailmaa.

7 TV yleistyi 1950-luvulla TV loi aluksi yhteisöllisyyttä – yhteisiä kokemuksia ja puheenaiheita. Nykyään TV tarjoaa jokaiselle jotain, koska kanavia ja ohjelmia on tarjolla mittaamattomasti. Yleisradiotoiminnan (BBC, YLE) ja kaupallisten kanavien rinnakkainen toiminta on tuottanut sekä kilpailua että erikoistumista. Vanhanaikainen televisio.

8 Äänen vallankumous Gramofoni kehitettiin 1800-luvun lopulla.
Radiotekniikka oli sotilaallisessa käytössä jo vuosina 1914–1918. Radiosta kehittyi joukkoviestin 1920-luvulla: eetteriäänestä tuli kansanvalistuksen, viihteen ja tiedotuksen välittäjä. 1900-luvun lopussa nykytekniikka on tuottanut valikoiman uusia äänentoistajia hifi-laitteista mp3-soittimiin ja tietokoneen välityksellä kuultavaan ääneen. Thomas Edison ja äänentallennuksen esimuoto, fonografi.

9 Nykymedia muuttuu koko ajan
Median muutos kiihtyy: tekniikka tuottaa uutta ja kuluttajat vaativat uusia keksintöjä. Tekniikka halpenee. Tietotekniikka monipuolistaa sekä työtä että viihdettä. Internet kutistaa maailmaa: se luo uusia pienyhteisöjä ja vertaisverkkoja. Digitalisointi tekee kopioinnista entistä nopeampaa ja helpompaa levittää. Tämä muuttaa myös käsityksiä taiteen ja tiedon luomisesta ja välittämisestä.


Lataa ppt "MEDIAKULTTUURIN NOUSU"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google