Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä."— Esityksen transkriptio:

1 MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium

2 Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä n ä” (t ä st ä yleinen merkitys viestint ä - ja tiedotusv ä lineiden kuvaajana  2)viittaa erilaisiin viestint ä tapoihin ja – v ä lineisiin. Niit ä luokitellaan painettuun ja s ä hk ö iseen mediaan  3)taloudellinen merkitys: televisiota ja radiota voidaan pit ää tuotantov ä linein ä (Wlliams 1981, ks. Herkman 2005, 12)  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä n ä” (t ä st ä yleinen merkitys viestint ä - ja tiedotusv ä lineiden kuvaajana  2)viittaa erilaisiin viestint ä tapoihin ja – v ä lineisiin. Niit ä luokitellaan painettuun ja s ä hk ö iseen mediaan  3)taloudellinen merkitys: televisiota ja radiota voidaan pit ää tuotantov ä linein ä (Wlliams 1981, ks. Herkman 2005, 12)

3 Mediakulttuuri muokkaa k ä sityst ä mme maailmasta ja arvoista  mikä on oikein ja väärin  pahaa ja hyvää  miten sopii käyttäytyä  miten pitää ajatella  uskoa, tuntea, pelätä, tahtoa (Kellner 1998)  mikä on oikein ja väärin  pahaa ja hyvää  miten sopii käyttäytyä  miten pitää ajatella  uskoa, tuntea, pelätä, tahtoa (Kellner 1998)

4 Mediakulttuuri sisältää 1) sosiokulttuuriset ja teknologiset ilmi ö t vaikuttavat sosiaalistu- miseen ja ajank ä ytt öö n 2) Populaarikulttuuriset ilmi ö t 1) sosiokulttuuriset ja teknologiset ilmi ö t vaikuttavat sosiaalistu- miseen ja ajank ä ytt öö n 2) Populaarikulttuuriset ilmi ö t

5 Mediavälineet 1)perinteiset viestimet sanomalehti, televisio (digi-tv), radio 2)uudet digitaaliset v ä lineet ja laitteet internet, matkapuhelin, s ä hk ö posti, digitaaliset pelit 1)perinteiset viestimet sanomalehti, televisio (digi-tv), radio 2)uudet digitaaliset v ä lineet ja laitteet internet, matkapuhelin, s ä hk ö posti, digitaaliset pelit

6 Mediakasvatuksessa keskeistä 1)tuotanto 2)kieli 3)representaatio 4)yleisö (Buckingham 2003) 1)tuotanto 2)kieli 3)representaatio 4)yleisö (Buckingham 2003)

7 Medialukutaito  teknologialukutaito  informaatiolukutaito  luovan median k ä ytt ö taito  globaali lukutaito  vastuullinen lukutaito (Nyyss ö l ä 2008)  teknologialukutaito  informaatiolukutaito  luovan median k ä ytt ö taito  globaali lukutaito  vastuullinen lukutaito (Nyyss ö l ä 2008)

8 Mediakasvatustieteen heimot 1)Teknologinen heimo 2)Suojelun heimo 3)Kulttuurintutkimuksen heimo 4)Kriittinen heimo (Kotilainen & Suoranta 2005) 1)Teknologinen heimo 2)Suojelun heimo 3)Kulttuurintutkimuksen heimo 4)Kriittinen heimo (Kotilainen & Suoranta 2005)

9 Median käyttö Vuonna 2006  10 — 24-vuotiaat k ä yttiv ä t eniten  tv36 %  radio18 %  internet13 %  ää nitteet12 %  kirjat 8 % Vuonna 2006  10 — 24-vuotiaat k ä yttiv ä t eniten  tv36 %  radio18 %  internet13 %  ää nitteet12 %  kirjat 8 %

10 Median käyttö 15 — 30-vuotiaat  tv:n suurkuluttajat 20 %  sanomalehden yst ä v ä t 19 %  netin suurkuluttajat10 %  kirjallisuuden yst ä v ä t 9 %  radion heavyuserit 9 %  passiivisia 31 %  (Ker ä nen ym. 2008) 15 — 30-vuotiaat  tv:n suurkuluttajat 20 %  sanomalehden yst ä v ä t 19 %  netin suurkuluttajat10 %  kirjallisuuden yst ä v ä t 9 %  radion heavyuserit 9 %  passiivisia 31 %  (Ker ä nen ym. 2008)

11 Vaikuttavuustutkimukset 1)vaikuttavuustutkimukset 2)käyttötarkoitustutkimukset 3)vastaanottotutkimukset (Nieminen & Pantti 2004) 1)vaikuttavuustutkimukset 2)käyttötarkoitustutkimukset 3)vastaanottotutkimukset (Nieminen & Pantti 2004)

12 Opetussuunnitelmat POPS II (1970) — Liite Joukkotiedotuskasvatus ÄKKE-muistio (1976) — ei mainittavaa Peruskoulun äidinkielen oppi- määrä ja oppimääräsuunnitelma 1982 — Aihekokonaisuus Viestintäkasvatus POPS II (1970) — Liite Joukkotiedotuskasvatus ÄKKE-muistio (1976) — ei mainittavaa Peruskoulun äidinkielen oppi- määrä ja oppimääräsuunnitelma 1982 — Aihekokonaisuus Viestintäkasvatus

13 Opetussuunnitelmat Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet (1994) Aihekokonaisuus Viestint ä kasvatus Ä idinkieless ä korostuvat viestint ä taidot, tekstianalyyttisyys, kommunikatiivisuus ja kieli el ä m ä nhallinnan v ä lineen ä 2004 aihekokonaisuus Viestint ä ja mediataito Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet (1994) Aihekokonaisuus Viestint ä kasvatus Ä idinkieless ä korostuvat viestint ä taidot, tekstianalyyttisyys, kommunikatiivisuus ja kieli el ä m ä nhallinnan v ä lineen ä 2004 aihekokonaisuus Viestint ä ja mediataito

14 Media — äidinkielen opetustiede  kasvatus ja opetus synonyymeja, ope=opettaja  joukkoviestintä usein käyttökelpoisempi  sanomalehdet, aikakaus- lehdet, internet, tv, radio, elokuva  kasvatus ja opetus synonyymeja, ope=opettaja  joukkoviestintä usein käyttökelpoisempi  sanomalehdet, aikakaus- lehdet, internet, tv, radio, elokuva


Lataa ppt "MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google