Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMartta Halonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium
2
Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä 1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä n ä” (t ä st ä yleinen merkitys viestint ä - ja tiedotusv ä lineiden kuvaajana 2)viittaa erilaisiin viestint ä tapoihin ja – v ä lineisiin. Niit ä luokitellaan painettuun ja s ä hk ö iseen mediaan 3)taloudellinen merkitys: televisiota ja radiota voidaan pit ää tuotantov ä linein ä (Wlliams 1981, ks. Herkman 2005, 12) 1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä n ä” (t ä st ä yleinen merkitys viestint ä - ja tiedotusv ä lineiden kuvaajana 2)viittaa erilaisiin viestint ä tapoihin ja – v ä lineisiin. Niit ä luokitellaan painettuun ja s ä hk ö iseen mediaan 3)taloudellinen merkitys: televisiota ja radiota voidaan pit ää tuotantov ä linein ä (Wlliams 1981, ks. Herkman 2005, 12)
3
Mediakulttuuri muokkaa k ä sityst ä mme maailmasta ja arvoista mikä on oikein ja väärin pahaa ja hyvää miten sopii käyttäytyä miten pitää ajatella uskoa, tuntea, pelätä, tahtoa (Kellner 1998) mikä on oikein ja väärin pahaa ja hyvää miten sopii käyttäytyä miten pitää ajatella uskoa, tuntea, pelätä, tahtoa (Kellner 1998)
4
Mediakulttuuri sisältää 1) sosiokulttuuriset ja teknologiset ilmi ö t vaikuttavat sosiaalistu- miseen ja ajank ä ytt öö n 2) Populaarikulttuuriset ilmi ö t 1) sosiokulttuuriset ja teknologiset ilmi ö t vaikuttavat sosiaalistu- miseen ja ajank ä ytt öö n 2) Populaarikulttuuriset ilmi ö t
5
Mediavälineet 1)perinteiset viestimet sanomalehti, televisio (digi-tv), radio 2)uudet digitaaliset v ä lineet ja laitteet internet, matkapuhelin, s ä hk ö posti, digitaaliset pelit 1)perinteiset viestimet sanomalehti, televisio (digi-tv), radio 2)uudet digitaaliset v ä lineet ja laitteet internet, matkapuhelin, s ä hk ö posti, digitaaliset pelit
6
Mediakasvatuksessa keskeistä 1)tuotanto 2)kieli 3)representaatio 4)yleisö (Buckingham 2003) 1)tuotanto 2)kieli 3)representaatio 4)yleisö (Buckingham 2003)
7
Medialukutaito teknologialukutaito informaatiolukutaito luovan median k ä ytt ö taito globaali lukutaito vastuullinen lukutaito (Nyyss ö l ä 2008) teknologialukutaito informaatiolukutaito luovan median k ä ytt ö taito globaali lukutaito vastuullinen lukutaito (Nyyss ö l ä 2008)
8
Mediakasvatustieteen heimot 1)Teknologinen heimo 2)Suojelun heimo 3)Kulttuurintutkimuksen heimo 4)Kriittinen heimo (Kotilainen & Suoranta 2005) 1)Teknologinen heimo 2)Suojelun heimo 3)Kulttuurintutkimuksen heimo 4)Kriittinen heimo (Kotilainen & Suoranta 2005)
9
Median käyttö Vuonna 2006 10 — 24-vuotiaat k ä yttiv ä t eniten tv36 % radio18 % internet13 % ää nitteet12 % kirjat 8 % Vuonna 2006 10 — 24-vuotiaat k ä yttiv ä t eniten tv36 % radio18 % internet13 % ää nitteet12 % kirjat 8 %
10
Median käyttö 15 — 30-vuotiaat tv:n suurkuluttajat 20 % sanomalehden yst ä v ä t 19 % netin suurkuluttajat10 % kirjallisuuden yst ä v ä t 9 % radion heavyuserit 9 % passiivisia 31 % (Ker ä nen ym. 2008) 15 — 30-vuotiaat tv:n suurkuluttajat 20 % sanomalehden yst ä v ä t 19 % netin suurkuluttajat10 % kirjallisuuden yst ä v ä t 9 % radion heavyuserit 9 % passiivisia 31 % (Ker ä nen ym. 2008)
11
Vaikuttavuustutkimukset 1)vaikuttavuustutkimukset 2)käyttötarkoitustutkimukset 3)vastaanottotutkimukset (Nieminen & Pantti 2004) 1)vaikuttavuustutkimukset 2)käyttötarkoitustutkimukset 3)vastaanottotutkimukset (Nieminen & Pantti 2004)
12
Opetussuunnitelmat POPS II (1970) — Liite Joukkotiedotuskasvatus ÄKKE-muistio (1976) — ei mainittavaa Peruskoulun äidinkielen oppi- määrä ja oppimääräsuunnitelma 1982 — Aihekokonaisuus Viestintäkasvatus POPS II (1970) — Liite Joukkotiedotuskasvatus ÄKKE-muistio (1976) — ei mainittavaa Peruskoulun äidinkielen oppi- määrä ja oppimääräsuunnitelma 1982 — Aihekokonaisuus Viestintäkasvatus
13
Opetussuunnitelmat Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet (1994) Aihekokonaisuus Viestint ä kasvatus Ä idinkieless ä korostuvat viestint ä taidot, tekstianalyyttisyys, kommunikatiivisuus ja kieli el ä m ä nhallinnan v ä lineen ä 2004 aihekokonaisuus Viestint ä ja mediataito Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet (1994) Aihekokonaisuus Viestint ä kasvatus Ä idinkieless ä korostuvat viestint ä taidot, tekstianalyyttisyys, kommunikatiivisuus ja kieli el ä m ä nhallinnan v ä lineen ä 2004 aihekokonaisuus Viestint ä ja mediataito
14
Media — äidinkielen opetustiede kasvatus ja opetus synonyymeja, ope=opettaja joukkoviestintä usein käyttökelpoisempi sanomalehdet, aikakaus- lehdet, internet, tv, radio, elokuva kasvatus ja opetus synonyymeja, ope=opettaja joukkoviestintä usein käyttökelpoisempi sanomalehdet, aikakaus- lehdet, internet, tv, radio, elokuva
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.