Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin"— Esityksen transkriptio:

1 KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin

2 TAUSTA Maahanmuuttajanuorten Helsinki -hanke ja Me- säätiön tuki
Nuoret työn ja koulutuksen ulkopuolella, kantasuomalaiset 4 %, muun kieliset 24 % Suunnittelualueet: koulumaailma, työelämä ja sosiaalinen ympäristö Viisivuotinen hanke, Hankkeessa 5 pilottia TAUSTA

3 Kaverikahvila Kaverikahvila on uudentyyppinen lähestymistapa koulun oppimisympäristöön ja se vastaa uudessa opetussuunnitelmassa asetettuja tavoitteita. Kaverikahvila perustuu vertaisoppimiseen, jossa vanhemmat oppilaat opettavat nuorempia oppilaita. Vuorovaikutus syntyy yhteisen tekemisen kautta. Kaverikahvila tukee uutta opsia- Laaja-alainen osaaminen, kulttuurinen osaaminen, oppiva yhteisö, oppilaan osallistaminen Toimintatapa räätälöidään koulun tarpeiden mukaan ja se sopii moneen tilanteeseen.  Joustavuutensa vuoksi toimintaa on helppo kokeilla erilaisten oppijoiden tarpeisiin.

4 Tavoitteena on Parantaa oppilaiden 1. oppimistuloksia 2
Tavoitteena on Parantaa oppilaiden 1.oppimistuloksia 2.sosiaalisia taitoja 3.kouluviihtyvyyttä 4. Tukea nuorten työllistymistä 5. Luo pysyviä ratkaisuja tukiopetuksen ja oppimisen malleiksi Helsingin peruskouluihin  

5 OPETUKSEN SISÄLLÄ Pasilan peruskoulussa
9.-luokkalaiset ovat opettaneet lukemista alakoulun valmistavan luokan oppilaille. 8.- luokkalaiset ovat vetäneet dekkaripajaa 3.- luokkalaisille. 8.-luokkalaiset järjestivät riimipajan 2.-luokkalaisille. 5.-luokkalaiset suorittivat avaruusjakson kokeen pitämällä opetustuokioita alaluokille. 6.-luokkalainen toimi vertaisopena 1. ja 3. luokassa. Valinnaiskurssi

6 OPPITUNTIEN ULKOPUOLELLA
Myllypuro Yläkoululaiset ovat pitäneet opintotuokioita alakoululaisille tiistaisin koulun jälkeen 5- ja 6 luokkaiset ovat pitäneet nuoremmille oppilaille opiskelu- ja salivälitunteja Oppilaille on järjestetty arviointikokouksia toiminnan tueksi Kallahti 7-luokkalaisten ja ekaluokkalaisten yhteistyönä. Seiskat ovat olleet apuna tunnilla ja välitunneilla. Tätä tehdään nyt 5 viikkoa, ja kuudes viikko on mehuhetki.

7 Tulevaisuudessa Tavoite skaalata mallia Helsingissä eri kouluihin
Toteutus on kestävä hankekauden jälkeen malli osaksi opetussuunnitelmaa Mallin jatkuva kehittäminen kokemukseen perustuen Toteutuksen tavat suunnitellaan kokeilujen avulla

8 https://drive.google.com/open?id=0B8DEeqI-z4yNMldkTnR6bjFUQm8

9 MITÄ ON OPITTU? Oppilaat innostuvat helposti
Oppilaat ovat toimineet itsenäisesti Oppilaat ovat tulleet omalla vapaa ajalla Oppilaat ovat suositelleet kavereille Muutkin oppilaat ovat pyytäneet päästä opettamaan alakoululaisia Oppilaat ovat ottaneet vastuuta järjestelyistä Alakoululaiset ovat saanet mahdollisuuden saada opetusta tarvittaessa eri kielillä Opettajien suhtautuminen passiivisina pidettyihin oppilaisiin on muuttunut kokeilun myötä Positiivinen roolimalli alakoululaisille vanhemmista oppilaista Keino lisätä lukemista niille, jotka eivät lue

10 MITEN PÄÄSTÄ ALKUUN KAVERIKAHVILA-TOIMINNASSA?
Ottakaa yhteyttä Kaverikahvila-koordinaattoriin Kirsti Kallansalo puh Innostuneet opettajat mukaan, kahdesta on hyvä aloittaa Missä tilanteessa tätä voisi meidän koulussa toteuttaa ? Koordinaattori on apuna tarvittaessa. Kenelle oppilaistasi tämä mielestäsi sopisi ? Suunnitelkaa oppilaiden kanssa Kaverikahvilan toteutus


Lataa ppt "KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google