Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Eräitä ympäristölakeja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Eräitä ympäristölakeja"— Esityksen transkriptio:

1 Eräitä ympäristölakeja
terveydensuojelulaki jätelaki maankäyttö- ja rakennuslaki laki ympäristövaikutusten arvioinnista

2 Luennoilla pohdittua uhkasakon asettamisesta 1
Luennoilla jäi epäselväksi uhkasakon asettaminen romuajoneuvojen poistamiseksi tontilta. Tässä lisävalaistusta asiaan: Ympäristönsuojeluviranomainen voi antaa YSL:n 180 §:n mukaisen yksittäisen määräyksen, mutta samassa yhteydessä ei voi asettaa uhkasakkoa (ks. hallituksen esityksen perustelut seuraavassa diassa). Uhkasakon voi kuitenkin asettaa asian käsittelyn myöhemmässä vaiheessa, jos toiminnanharjoittaja ei noudata määräystä. Ys-viranomaisella on myös muita keinoja aloittaa valvontatoimet, ks. YSL 175 § ja 179 §. Näitä voidaan tehostaa uhkasakolla.

3 Luennoilla pohdittua uhkasakon asettamisesta 2
HE 214/2013, yksityiskohtaiset perustelut 184 §: Uhkasakko, teettämisuhka ja keskeyttämisuhka. Pykälä vastaisi voimassa olevan lain 88 §:ää hallintopakkomääräykseen liitettävästä uhasta. Pykälän 1 momentin loppuun lisättäisiin nykyiseen lakiin nähden uusi kohta, jonka mukaan uhkaa ei saisi asettaa suoraan 180 §:n nojalla annetun määräyksen tehosteeksi. Mainitun pykälän nojalla annettava määräys ei ole hallintopakon käyttämistä vaan yksittäisen määräyksen antamista tilanteessa, jossa toimintaa on tarpeen säädellä ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Ei ole tarkoituksenmukaista tehostaa uhalla tällaista toimintamääräystä, jolla vasta luodaan yksityiskohtainen, lain tavoitteita konkretisoiva velvoite. Kun 180 §:n mukainen määräys on annettu, sen noudattamista valvottaisiin ehdotettujen 175, 179 ja 184 §:ien nojalla.

4 Ympäristöoikeuden kenttä
Alueiden käyttö tavoite: eri käyttötarpeiden yhteensovittaminen MRL, VL, tielait Ilmasto- ja energiaoikeus tavoite: ilmaston- muutoksen torjunta, energian kestävä käyttö Ilmastolaki (609/2015) voimaan Luonnon- varojen käyttö tavoite: kestävä käyttö VL, MetsäL, Maa-aL, KaivosL,MetsästysL, KalastusL Tuoteperusteinen ympäristön-suojelu tavoite: ympäristöturvalliset tuotteet kemikaalilainsäädäntö bio- ja geenitekniikan ymp.haittojen ehkäiseminen Luonnonsuojelu tavoite: lajien ja luonto- tyyppien säilyminen, biodiversiteetin suojelu LSL Ympä- ristön- suojelu tavoite: elinympäristön terveellisyyden ja viihtyisyyden turvaaminen =ympäristön pilaantumisen ehkäisy YVA, YSL, JL, TSL, (NaapL)

5 Yhden luukun lakihankkeen ohjausryhmä paneutui valtion ja kuntien lupien yhteensovittamiseen

6 Terveydensuojelulaki
lisätietoja ympäristöterveydestä: Vireillä on useita lakimuutoksia ympäristöterveydenhuoltoa koskien.

7 Terveydensuojelulaki (TSL) 1 (6)
Tavoite on ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa (terveydensuojelu). Lain suojelukohde on ensisijaisesti ihminen, jota suojellaan elinympäristön aiheuttamilta terveyshaitoilta. Terveyshaitalla tarkoitetaan ihmisessä todettavaa sairautta, muuta terveydenhäiriötä tai sellaisen tekijän tai olosuhteen esiintymistä, joka voi vähentää väestön tai yksilön elinympäristön terveellisyyttä (samoin YSL:ssa) Elinympäristöllä tarkoitetaan laissa asunnon sisätiloja ja ihmisen välitöntä ympäristöä, esimerkiksi ympäristöä hänen asuntonsa läheisyydessä sekä kulku- ja liikkumisympäristöä.

8 Terveydensuojelulaki 2 (6)
sisältää määräyksiä mm. talousvedestä ja sen laatuvaatimuksista jätteistä ja jätevedestä asunnon terveydellisistä vaatimuksista hautausmaista tutkimuslaboratorioiden vaatimuksista

9 Ympäristöterveydenhuollon organisaatiot 3 (6)
MMM STM TEM eläinten terveys ja hyvinvointi terveydensuojelu kuluttajaturvallisuus YTH-RYHMÄ tupakkavalvonta elintarvikevalvonta ymp.terv. järjestämisen koordinointi kunnissa Evira Valvira Tukes YTH-ryhmä: vastuuministeriöiden sekä keskusvirastojen toiminnan koordinointi VALVIRA: myös geeni- ja bioteknologian, nanomateriaalien ja –teknologian sekä säteilyn käytön valvonta. yhteinen valvontaohjelma myös kemikaalivalvonta AVI: luvat, ilmoitukset, valitukset ja kantelut, ohjaus (puolet eläinlääkäreitä) ohjaus eläinlääkintähuolto kunnan ympäristöterveydenhuolto

10 Ympäristöterveydenhuolto kunnissa 4 (6)
Eläinlääkintähuollon osuus kokonais-kustannuksista on yli 40 prosenttia Elintarvikevalvonnan noin 30 prosenttia Terveydensuojelun noin 20 prosenttia Loput kustannukset jakaantuvat tupakka-, kemikaali- ja kuluttajaturvallisuus-valvonnan kesken. lähde: valtiontalouden tarkastusraportti 2014 s. 32

11 TSL:n mukaan 5 (6) Kunnan tehtävänä on
edistää ja valvoa terveydensuojelua siten, että asukkaille turvataan terveellinen elinympäristö. tiedottaminen, ohjaus ja neuvonta kunnan valvontasuunnitelman laatiminen voi antaa kunnan terveydensuojelujärjestyksen Vuodesta 2010 lähtien terveydensuojelu on hoidettu yksittäistä kuntaa suuremmissa ympäristöterveydenhuollon valvontayksiköissä Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus=valvira

12 TSL:n mukaisia menettelyitä 6 (6)
Tietyiltä elintarvikkeita käsitteleviltä toiminnoilta sekä lannoitevalmisteita valmistelevilta ja käsitteleviltä toiminnoilta vaaditaan laitoshyväksyntä ennen toiminnan aloittamista Ilmoitusvelvollisuus koskee mahdollista terveyshaittaa aiheuttavan työtilan tai muun toiminnan sijoittamista rakennukseen, jossa on asuinhuoneistoja. Ilmoitus on tehtävä viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista kunnan terveydensuojeluviranomaiselle. Ilmoitus on tehtävä myös julkisen huvi-, kokoontumis- tai majoitushuoneiston, yleiseen käyttöön tarkoitetun saunan, uimalan, kylpylän, uimahallin sekä uimarannan käyttöönotosta sekä eläinten pitoon tarkoitetun rakennuksen tai aitauksen sijoittamisesta asemakaava-alueelle.

13 Jätelaki lisätietoja jätteistä ja jätehuollosta:

14 Tulossa olevia muutoksia jätelakiin
”Sipilän hallitusohjelman tavoitteena on rajata kunnille jätelaissa annetut yksinoikeudet asumisessa syntyviin jätteisiin alueelliset erityispiirteet huomioon ottaen.” Ympäristöministeriössä työryhmä selvittämässä jätelain vastuurajauksen uudistamista sekä jätelain ja uudistuvan hankintalainsäädännön yhteensovittamista. file:///C:/Users/Win7/Downloads/J%C3%A4telain%20ja%20hankintalain%20yhteensovittaminen%20yhdyskuntaj%C3%A4tehuollossa%20-%20Loppuraportti.pdf

15 Jätelain ja ympäristönsuojelulain suhteesta
Ympäristönsuojelulakia (YSL) sovelletaan pilaantumista aiheuttavaan toimintaan toimintaan, jossa syntyy jätettä sekä jätteen käsittelyyn Lupaharkinnassa sovelletaan rinnakkain sekä jätelain että YSL:n säännöksiä

16 Jätelain (646/2011) soveltamisala (2 §)
jätteet, jätehuolto, roskaantuminen sekä tuotteet ja toiminta, joista syntyy jätettä. merenkulun ympäristönsuojelulaissa (1672/2009) tarkoitettu aluksen tavanomaisesta toiminnasta peräisin oleva jäte maihin toimittamisen jälkeen öljyvahinkojen torjuntalaissa (1673/2009) tarkoitettu öljyvahinkojäte sen jälkeen, kun välttämättömät torjuntatoimet on tehty. Jätteestä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä säädetään lisäksi ympäristönsuojelulaissa (86/2000) ja jätteestä aiheutuvien terveyshaittojen ehkäisemisestä terveydensuojelulaissa (763/1994).

17 Jätelain soveltamisalan rajaukset päällekkäisyyksien välttämiseksi
Jätelain soveltamisalaan eivät kuulu jätevesi siltä osin kuin siitä säädetään muualla laissa pilaantumattoman ruoppausmassan sijoittaminen, joka tehdään vesilain nojalla eläimistä saatavat sivutuotteet ja niistä johdetut tuotteet ml. lanta; jätelakia sovelletaan kuitenkin niiden polttoon, sijoittamiseen kaatopaikalle ja biologiseen käsittelyyn kallio- tai maaperästä irrottamaton pilaantunut maa-aines (huom. kaivettu pilaantunut maa kuuluu jätelain piiriin!)

18 Jätelain soveltamisalasta
maa- ja metsätaloudessa syntyvän haitattomista luonnonaineksista koostuvan jätteen käyttöön maa- ja metsätaloudessa ja vastaavan kasviperäisen jätteen käyttöön energiantuotannossa ei sovelleta jätelain hallinnollisia velvollisuuksia

19 Jätteen määrittelyjä JL 5.1 §: aine tai esine, jonka haltija
on poistanut käytöstä aikoo poistaa käytöstä on velvollinen poistamaan käytöstä. JL 5.2 §: sivutuote JL 5.3 §: End of Waste (EoW)

20 Maankäyttö- ja rakennuslaki

21 Maankäyttö- ja rakennuslaki
sisältää kaksi keskeistä toisiinsa liittyvää ”alajärjestelmää” •maankäytön suunnittelujärjestelmä (kaavoitus) •rakentamistoimenpiteiden lupajärjestelmä •lisäksi runsaasti muita säännöksiä Lähde: Aleksi Heinilä

22 MRL:n suhde muuhun lainsäädäntöön
•rinnakkainen: ”otettava huomioon”, ”tulee perustua”, esim. uusi VL 3:5, RataL10 § •poissulkeva (esim. MAL: MRL §) •päällekkäinen (esim. YSL:n ja MRL:n mukaiset luvat) •valinnainen (esim. JäteL:nr oskaamiskielto ja MRL 167 §) Lähde: Aleksi Heinilä

23 Laki ympäristövaikutusten arvioinnista

24 Tulossa olevia muutoksia YVA-lakiin
YVA-direktiivin muutos (2014/52/EU) edellyttää lakimuutoksia, jotka saatettava voimaan mennessä=> ”YVA-laki uudistuu -hanketoimija hyötyy” Hallituksen esitys (259/2016 vp) laiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelystä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

25 Ympäristövaikutusten arvioinnin tehtävistä ja luonteesta 1 (8)
Suunnittelun ja päätöksenteon apuväline Keskeisinä tehtävinä: Hankkeen / suunnitelman / ohjelman ja näiden vaihtoehtoehtojen ympäristö-vaikutusten sekä riskitekijöiden selvittäminen Haitallisten vaikutusten ehkäisykeinojen kartoitus Kansalaisten osallistumismahdollisuuksien järjestäminen Vaikutusten arvioinneissa ei ratkaista toimintojen sallittavuutta / tehdä asiaa koskevia päätöksiä. laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (YVAL) laki viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista (SOVAL) 25

26 Ympäristövaikutus (YVAL 2 § 1 kohta) 2 (8)
Ympäristövaikutuksella tarkoitetaan hankkeen tai toiminnan aiheuttamia välittömiä ja välillisiä vaikutuksia Suomessa ja sen alueen ulkopuolella a) ihmisten terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen b) maaperään, vesiin, ilmaan, ilmastoon, kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen c) yhdyskuntarakenteeseen, rakennuksiin, maisemaan, kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön d) luonnonvarojen hyödyntämiseen sekä e) a–d alakohdassa mainittujen tekijöiden keskinäisiin vuorovaikutussuhteisiin

27 YVA-lain soveltamisala 3 (8)
sovelletaan hankkeisiin, joista saattaa aiheutua merkittäviä haitallisia vaikutuksia ympäristöön hankeluettelo (YVAA 6 §) soveltaminen yksittäistapauksissa harkinnan perusteella, jos hanke todennäköisesti aiheuttaa hankeluettelon hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia eri hankkeiden yhteisvaikutukset otetaan huomioon riippumatta siitä, kuuluvatko muut hankkeet arvioitavien hankkeiden piiriin.

28 YVA-menettelyn vaatimuksia 4 (8)
menettelyn tavoitteena on estää tai rajoittaa haitallisten ympäristövaikutusten syntymistä arviointi tulee toteuttaa hankkeen, ohjelman tai suunnitelman mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ympäristövaikutuksia koskevan tiedon saatavuus pitää turvata vaikutuksiin liittyvien riskien ja epävarmuuksien tietoperustan on oltava korkealaatuista menettelyssä otetaan huomioon vaikutusten keskinäiset vuorovaikutussuhteet sekä kumulatiiviset ja kasautuvat vaikutukset.  YVA:n tulosten tulee olla käytettävissä esim. ennen ympäristöluparatkaisun tekemistä

29 YVA-menettelyn merkitys 5 (8)
Eri lakien mukaisten selvitysten yhteensovittaminen Arviointitulosten huomioon ottaminen luvasta tms. käytävä ilmi, miten arviointiselostus ja siitä annettu yhteysviranomaisen lausunto on otettu huomioon. Arvioinnin puuttuminen on valitusperuste

30 YVA-prosessi 6 (8) yhteysviranomainen hankkeesta vastaava 2 3 1
YVA-ohjelman laatiminen 3 lausunto YVA-ohjelmasta 1 lausunnot muistutukset mielipiteet YVA-selostus 4 5 6 lausunto YVA-selostuk- sesta YVA päättyy, arviointiselostus esim. lupaviranomaiselle lupaharkintaa varten

31 YVA-menettely (8) vastuu ympäristövaikutusten selvittämisestä kuuluu hankkeesta vastaavalle yhteysviranomaisena toimii yleensä ELY-keskus (ydinlaitoksia koskevissa hankkeissa TEM) 1. aluksi hankkeesta vastaava laatii arviointiohjelman ja toimittaa sen yhteysviranomaiselle. perustiedot hankkeesta ja sen edellyttämistä luvista hankkeen edellyttämät selvitystarpeet esitys arviointimenettelyn toteuttamisesta esitys hankkeen toteuttamisvaihtoehdoiksi

32 YVA-menettely 8 (8) 2. vuorovaikutteinen prosessi
arviointiohjelmasta tiedottaminen ja kuuleminen viranomaislausunnot 3. yhteysviranomaisen lausunto arviointiohjelmasta 4. arviointiselostus tiedot hankkeesta ja sen vaihtoehdoista sekä yhtenäinen arvio niiden ympäristövaikutuksista 5. selostuksesta tiedottaminen lausunnot viranomaisilta 6. arviointi päättyy yhteysviranomaisen lausuntoon arviointiselostuksesta  


Lataa ppt "Eräitä ympäristölakeja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google