Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kansainvälisyys ja kehittäminen Muutosagentteja mualiman navalla!?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kansainvälisyys ja kehittäminen Muutosagentteja mualiman navalla!?"— Esityksen transkriptio:

1 Kansainvälisyys ja kehittäminen Muutosagentteja mualiman navalla!?
5. yleissivistävän koulutuksen kv-treffit Kuopio Kansainvälisyys ja kehittäminen Muutosagentteja mualiman navalla!? Paula Mattila Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet

2 Kommentteja – vastuu kuulijalla
Kiitos näiden päivien emännöinnistä! Kiina Martti Ahtisaari Kielet (Ständit ja) Sormusen Jukan AR, VR Nest! Johto Strategia Kokeilevuus, uskallus!?

3 Esittäytyminen – kv - muutos
Taustatiimimme Esittäydy 2 – 4 henkilölle, jota et tunne entuudestaan Pitchaa! Nimi, taustaorganisaatio, mitä kansainvälisyys sinusta on – minkä muutoksen koulusi/kuntasi/ sinun kv-toiminta on saanut aikaan Minkä muutoksen haluaisit saada kv:ssä tai sen avulla aikaan?

4 Opetusneuvos Anneli Rautiaisen terveisiä OPH:n upouudesta kokeilukeskuksesta. Keskus aloittaa tänä keväänä. On hallitusohjelmassa! (Dia 1/3)

5 OPH:n kokeilukeskusdia 2/3

6 OPH:n kokeilukeskusdia 3/3

7 Takaisin päivän yleisempään teemaan
Takaisin päivän yleisempään teemaan! Muutosagenttius käytännössä: kansainvälisyys ja koulun kehittäminen Onko kv-toimija muutosagentti? Oletko sinä? Voiko sinun toiminnan ottaa työstöön esim. OPH:n kokeilukeskuksessa… tai Kuopion sivitystoimessa Kv-toimija ei voine pelätä virhemörköä ks.ed.s. OPH toivoo että kv-muutosagentti ymmärtäisi koulun kansainvälisyyden jonakin muuna kuin matkoina ja hankkeina Ja hoitaisi ainakin näitä:

8 KOULUJEN KANSAINVÄLISYYS OPH:N NÄKÖKULMASTA
Kv osana koulun perustehtävää: mikä sitä ohjaa? Se että kv on opetussuunnitelmatyötä. Kv on koti-sellaista internationalisering på hemmaplan (IaH) Kv on oppimisympäristö, työkalu ja testialusta monenlaiseen koulutuksen kehittämiseen (vrt kokeilu) Kv on virtuaalista (eTwinning!) (Mr Sormunen!) Kv kokoaa yhteen innovaattoreita: kokeilukeskus!? Kv kehittää myös kehittäjäänsä Kv toteutuu parhaimmillaan koulun arjessa ilman valtionavustuksia tai erillishankkeita. Ennen kaikkea koulujen kansainvälisyys on… .

9 Kv, uudet ops-perusteet ja paikalliset opsit
Globaalikasvatus on läpileikkaavana tehtävänä tähdäten erityisesti maailmankansalaisen kompetenssien muodostumiseen = POPS Lukion ops-perusteet sisältävät samaa tehtävänantoa (arvopohja, toimintakulttuuri, aihekokonaisuudet, eri oppiaineet…) Kytkös YK:n Agenda 2030, SDGt, tavoite 4.7 Yleismaailmalliset ihmisoikeudet, kestävän tulevaisuuden rakentaminen, monikielisyys ja monilukutaito – kansainvälisyys tässä ja nyt Kulttuurien tuntemus ja kv: eka pompula= tuntee ihmisoikeuksia ja osaa pohtia ihmisoikeuksien edistämistä kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninaisissa yhteisöissä

10 Mikä minun kansainvälisyydessä ei ole muuttunut: VAMKin syitä kansainvälistyä PMn lis.selvityksen mukaan KV KOULUN OMAT AUKTORI- TEETIT TYÖELÄMÄN MUUTOS MARKKINA- VOIMAT “Muut tekijät” (vahvat kollegat, kielitaidon puute, sattuma…) Kestävä kehitys (yksilö, yhteisöt) P MATTILA Opetushallitus

11 Paulan lis.tutkimuksesta löytyneitä kansainvälistämisen motiiveja (lisäksi: onko motiivi organisaation sisäinen vai ulkoinen, tunnettu vai tuntematon) Kansainvälistymistä selittävä tekijä TALOUDELLINEN POLIITTINEN DEMOGRAFINEN AKATEEMINEN (OKM, OPH, OPS) GLOBAALI VASTUUNKANTO TYÖELÄMÄ YKSILÖT SATTUMA Kansainvälisyyttä määrittävä auktoriteetti-> ulkoisesta sisäiseen (virallisesta epäviralliseen) Ulkoinen, ei henkilökohtaisesti tunnettu Yleensä kansallinen tai yleismaailmallinen tekijä (joskus paikallinen) Ulkoinen tai sisäinen Ei yleensä henkilökohtaisesti tunnettu Voi olla kansallinen, ylikansallinen tai paikallinen Sisäinen; Yleensä tunnetaan henkilö-kohtaisesti Usein toimija koulun sisältä Auktoriteettia ei tunneta tai sitä ei ole

12 Eli: mekö kansainvälistämme kouluamme, maatamme vai olemmeko kansainvälistäjinä osa jonkun prosessia ja jonkun toisen tahtoa ja tarpeita? Ja mitä väliä sillä on, kuka häntäämme heiluttaa… Ilpo P 2006

13 Äläpäs huoli: meillä on YK:n Agenda 2030
Tämä on koko maailman muutosagenda Tätä kutsumme teidät kaikki toteuttamaan On jo opseissa On tulossa rahoitushakuihinkin Miten tulee teidän kouluun!?

14 Liity nyt mukaan toteuttamaan (omaksu 4.7)!

15 Tavoitekokonaisuus 4.7: pyritään varmistamaan oppijoille kestävän kehityksen edistämiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. kestävät elämäntavat, kestävä kuluttajuus, ilmastoteot jne. ihmisoikeuksien tuntemus, niiden turvaaminen ja edistäminen sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus rauhan ja väkivallattomuuden kulttuurin edistäminen, sovittelu jne. kulttuurisen ja kielellisen monimuotoisuuden arvostaminen ja edistäminen maailmankansalaisuuteen kasvattaminen

16 Kysymyksiä!? Ideoita täällä jaettavaksi?!
Kv-kevättreffien kaksi perusideaa: koota kansainvälisyyden kehittäjiä yhteen Kehittää kansainvälisyyden käsitteitä, työkaluja ja lisätä laatua ? Tunnetteko työkaluja?

17 Ryhmätyö: kv-vastaavasta koulun kehittäjäksi. Ensin pari viritysideaa:

18 KV-MUUTOSAGENTTIRYHMÄTYÖ
Esim. jako neljään. Jokaiseen ryhmään kv-mentori mukaan puheenjohtajaksi! Valitkaa keskeinen haaste tai pari Kirjatkaa padletilla Sapluuna + aikaa asti

19

20 Kuka tekee, mitä maksaa? Ks. www.oph.fi Avustukset
(Wanhan OPH:n) kv-valtionavun kokonaismääräraha vaihdellut 1MEUR – EUR (keskim. avustus €) Käyttöaika 1,5 vuotta (2x voinut saada lisärahaa) Kolme isoa teemaa (GE, kielet, tiede/taide). Tulossa Agenda 2030 Tavoitteena mm. toimivat, opseihin ja opetusalan muihin strategioihin liittyvät kv-suunnitelmat ja rakenteet ; oppiaineiden kv-kehittäminen Pieniä hankkeita ollut paljon koska pääpaino ollut kehittämisessä ja verkostoitumisessa, ei matkustamisessa Innovaatiotukea! Kokeilutukea!

21 Suurkiitos ja tervetuloa taas!
Kielikärkihankkeiden kick-offiin Hki Johdon foorumiin Hki Kv-syyspäiville Finlandia-talolle Lukiopäiville Hki


Lataa ppt "Kansainvälisyys ja kehittäminen Muutosagentteja mualiman navalla!?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google