Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Markkinaoikeuden kurssi 2016

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Markkinaoikeuden kurssi 2016"— Esityksen transkriptio:

1 Markkinaoikeuden kurssi 2016
Veijo Röntynen

2 Markkinaoikeus = yritystoiminnan säännöt
yritysten perustaminen yritystoiminnan harjoittamisen yleiset puitteet markkinoinnin säännöt yritysten välisen kilpailun ja sopimisen säännöt kuluttajansuoja

3 Mistä on kysymys tällä kurssilla
KULUTTAJA ELINKEINON- HARJOITTAJA markkinointi yksityisyyden suoja markkinoinnin sisällöille ja tavoille asetetut rajoitukset kuluttajan suojaamiseksi toisen eh:n suojaamiseksi

4 Keskeiset lait kuluttajansuoja
- KSL: kuluttajakauppaan ja markkinointiin liittyvät keskeiset säännöt; erityisesti luvut 1-2 sekä 5-8 toisen elinkeinonharjoittajan suoja - L sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (SopMenL): kilpailunäkökulma

5 Markkinaoikeus ja perusoikeudet
omaisuuden suoja ja elinkeinovapaus (ja EU:ssa yritysten sijoittautumisoikeus) sananvapaus yksityiselämän suoja Lisäksi markkinoilla: sopimusvapaus kilpailun vapaus ja pakko: EU ja kilpailu kuluttamisen vapaus

6 I YRITYSTOIMINNAN SÄÄNTELY
elinkeinon harjoittamisen vapaus (vrt. ammatin- vs. liikkeenharjoittaminen) sääntönä, johon on poikkeuksia käsitteet elinkeino-yritys-yrittäjä lainsäädännössä vapaat ja luvanvaraiset elinkeinot: lain tasolla tehtävä erottelu hyvien tapojen vastaiset elinkeinot kielletty

7 Markkinointia koskevat yleiset säännöt 1
Elinkeinonharjoittaja markkinoi kuluttajille

8 Mikä on markkinointia ja kuka/mikä on markkinoija?
KSL 1:1.1 : ”kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille” kulutushyödyke: tavaroita, palveluksia sekä muita hyödykkeitä ja etuuksia, joita tarjotaan luonnollisille henkilöille tai joita tällaiset henkilöt olennaisessa määrässä hankkivat yksityistä talouttaan varten sovelletaan myös kiinteistöjen, kulutusluottojen, arvopapereiden, pankkipalveluiden, ammattikurssien markkinointiin tiedottaminen ≠ tarjoaminen välillinen markkinointi ks. KKO:2005:86 markkinointia koskeva kielto voitiin kohdistaa tahoon (Lippupalvelu), joka ei ollut markkinointia tilannut eikä maksanut puhdas asiakasviestinä (=asiakassuhteen hoito) ei ole markkinointia

9 Elinkeinonharjoittaja, kuluttaja, kulutushyödyke
kuluttaja: (KSL 1:4) luonnollinen henkilö, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten elinkeinonharjoittaja: (KSL 1:5) luonnollinen henkilö tai yksityinen tai julkinen oikeushenkilö, joka tuloa tai muuta taloudellista hyötyä saadakseen ammattimaisesti pitää kaupan, myy tai muutoin tarjoaa kulutushyödykkeitä vastiketta vastaan hankittaviksi kulutushyödyke tarkoittaa (KSL 1:3) tavaroita, palveluksia sekä muita hyödykkeitä ja etuuksia, joita tarjotaan luonnollisille henkilöille tai joita tällaiset henkilöt olennaisessa määrässä hankkivat yksityistä talouttaan varten

10 Sananvapaus lähtökohtana
Perustuslaki 12 §: Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.

11 Sananvapauden rajoitukset
KSL 2 luku: hyvän tavan vastainen ja sopimaton markkinointi kielletty erityistuotteet: esim. tupakka, alkoholi, lääkkeet

12 HUOMAA KÄSITTEIDEN ERO!
hyvän tavan vastaisuus ” selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa” ja erityisesti, jos loukkaa ihmisarvoa … esiintyy … syrjintää suhtaudutaan hyväksyvästi laittomaan tai vaaralliseen toimintaan sopimaton menettely ek-toiminnassa yleisesti hy- väksyttävän asianmukaisen menettelytavan vastainen JA omiaan selvästi heikentämään kuluttajan kykyä … JA johtamaan siihen , että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei ilman menettelyä olisi tehnyt.

13 Miten hyvän tavan vastaisuutta on arvioitu
kohderyhmä mm. lapsille saattaa asettaa erikoisehtoja ks. esim. MT 1996:9 tuotteen pitää olla pääroolissa ks. esim. MT 1997:29 mainonnassa ei saa esittää vaarallista käyttäytymistä hyväksyttävänä, esim. MT 1995:16 yleisesti hyväksyttyjen arvojen huomiotta jättäminen: mainoksessa on väkivaltaa tarpeettomasti MT 1998:18 rikoksen esittäminen ilman tuotteeseen liittyvää tarvetta seksiä sukupuolta halventavalla tai pornografisella tavalla ilman yhteyttä tuotteeseen, esim. MT 1994:7

14 Säädöksissä nimenomaan sopimattomiksi katsottuja menettelytapoja
markkinoinnin tunnistettavuus riittämätöntä sekaannuksen vaaran aiheuttaminen harhaanjohtavuus olennaisten tietojen antamatta jättäminen aggressiiviset menettelyt hyödykkeen toimittaminen ilman tilausta hinnanalennusväitteen virheellisyys VNA kuluttajien kannalta sopimattomasta menettelystä markkinoinnissa ja asiakassuhteissa (601/2008)

15 Tunnistettavuus MAO:18/03
Yhtiö on tarjonnut kuluttajille katsastuspalveluja lähettämällä heille kirjeitse kutsuja saapua autokatsastukseen yhtiön toimipaikkaan. Kutsukirje on sisältänyt kaksi valmiiksi kirjoitettua tilisiirtolomaketta. Kirjeen otsikkona on ollut "Kutsu katsastukseen". Kirjeessä on muistutettu kuluttajaa lähestyvästä auton katsastusajasta ja kehotettu häntä vahvistamaan hänelle varattu katsastusaika maksamalla toinen mukana olevista tilisiirroista viimeistään eräpäivänä. Tilisiirtolomakkeessa on otsikko "Katsastuksen vahvistus". Kirjekuoressa on maininta "kutsu katsastukseen". Markkinaoikeus: Yhtiö on markkinoimalla autokatsastuspalveluaan tavalla, josta ei selkeästi ja yksiselitteisesti käy ilmi, että kysymys on kuluttajalle tehdystä tarjouksesta, ja sisällyttämällä kuluttajille lähetettävään tarjouskirjeeseen tilisiirtolomakkeen, johon merkityn laskun maksamalla kuluttaja hyväksyy hänelle tehdyn tarjouksen katsastuspalvelusta, menetellyt markkinoinnissaan kuluttajien kannalta sopimattomasti.

16 Totuudenvastaisen ja harhaanjohtavan markkinoinnin kielto
vastuu tosiasiaväitteistä superlatiivi voivat olla tosiasiaa koskeva väite (edullisin, halvin, monipuolisin yms.) ylisanat voivat olla myös kauppiaallista kehumista tuotteisiin ja makuasioihin liittyvää ylistelyä ei ole pidetty sopimattomana olennaisten tietojen antamatta jättäminen harhaanjohtavuus - ilmaisuus ks. MT 1995:14 - tutkimukset ks. MAO 2003:5 - luvataan jotakin joka ei ylitä lain tasoa ks. MT :6 loppuunmyynti

17 ”Jussilla on aina ALE! hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi enempää kuin se tosiasiallisesti alittaa elinkeinonharjoittajan aikaisemmin perimän hinnan ilmaisujen alennusmyynti, erikoistarjous ja loppuunmyynti käyttö (KA:n ja Kaupan Keskusliiton ohjeet)

18 Aggressiivisten keinojen kielto
kuluttajan häirintä, pakottaminen ja muu sellainen painostaminen, joka on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt suhteellisen uusi KSL 2:9

19 Markkinointi 2 Hintojen ilmoittaminen, kulutusluottojen ja erityishyödykkeiden markkinointi

20 A (553/2013)kulutushyödykkeen hinnan ilmoittamisesta markkinoinnissa
ei koske asuntojen markkinointia, joista oma asetuksensa merkinnät: ilmoitettava sekä myyntihinta että yksikköhinta selkeällä ja yksiselitteisellä sekä kjan kannalta helposti ymmärrettävällä ja havaittavalla tavalla kun vähittäiskauppias markkinoi yksilöityä kulutushyödykettä kjalle, myyntihinta ja yksikköhinta on samalla ilmoitettava; ei koske ns. imagomainontaa (ks. MAO:24:2005) yksikköhinnan ilmoittamiseen eräitä poikkeuksia näyteikkunassa olevat myytäviksi tarkoitetut kulutustavarat on varustettava merkinnöillä myynti- ja yksikköhinnasta kuluttajapalvelusten maksuluettelo näkyviin

21 Kulutusluotot - KSL 7 luku, L luottolaitostoiminnasta 125 §
laina, maksunlykkäys tai muu vastaava taloudellinen järjestely, myös asunto- ja opintolainat ei saa käyttää pääasiallisena markkinointikeinona markkinoitaessa muita kulutushyödykkeitä ks. KKO:2005:81 ilmoitettava todellinen vuosikorko sekä käteishinta vs. luottohinta ks. MT 1997:13

22 Erikoishyödykkeet vakuutukset  VakuutusyhtiöL 31:1 lääkkeet  LääkeL
alkoholijuomat  AlkoholiL; ks. muutokset jotka tulevat voimaan vuoden 2015 alussa tupakkatuotteet  TupakkaL elintarvikkeet  ElintarvikeL sähköinen suoramarkkinointi TYK 24 luku

23 Markkinointi 3 Kuluttajamarkkinoinnin valvonta ja sanktiot. Tietosuojaan liittyvät säännöt

24 Kuluttaja-asiamiehen valvonta
markkinaoikeuden määräämä väliaikainen tai pysyvä kielto (hakijana KA) kieltoa on tehostettava uhkasakolla, jollei se erityisestä syystä ole tarpeetonta voidaan, jos siihen on erityistä syytä, kohdistaa myös ekh:n palveluksessa olevaan tai muuhun, joka toimii hänen lukuunsa KA:n väliaikainen kielto, jossa tiukat määräajat ks. L kuluttajavirastosta 6 §

25 Muut viranomaiset tietosuojavaltuutettu
elintarvikevirasto voi kieltää uhkasakkoa apuna käyttäen elintarvikemääräysten vastaisen markkinoinnin tuotevalvontakeskus  tupakka ja alkoholi markkinaoikeus voi valituksesta tutkia kiellon pätevyyden

26 Rangaistukset RL 31:1 Markkinointirikos: Joka tavaroiden, palveluksien, kiinteistöjen, yksityisen osakeyhtiön arvopapereiden tai muiden hyödykkeiden ammattimaisessa markkinoinnissa antaa markkinoinnin kohderyhmän kannalta merkityksellisiä totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, on tuomittava markkinointirikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. alkoholijuoman osalta 31:1a tupakkatuotteet tupakkalain 31 ja 31a §§ myös oikeushlö tuomittavissa sakkoon

27 Itsevalvonta mainonnan eettinen neuvosto voi antaa huomautuksen mainonnan eettisten sääntöjen vastaisesta markkinoinnista

28 Markkinointi 4 Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa: elinkeinonharjoittaja vs. toinen ekh

29 Lain markkinointia koskevat määräykset
yleinen sopimattoman menettelyn kielto totuudenvastaisen ja harhaanjohtavan ilmaisun kielto markkinoinnissa kun se on omiaan vaikuttamaan …. vahingoittavan sopimattoman ilmaisun kielto vertailevan markkinoinnin edellytykset kaupallisen tarkoituksen näkyvyys sekä markkinoijan yksilöinti

30 2.1 § Elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua, joka koskee omaa tai toisen elinkeinotoimintaa JA on omiaan vaikuttamaan hyödykkeen kysyntään tai tarjontaan taikka vahingoittamaan toisen elinkeinotoimintaa.

31 Esimerkki 1: MT 1994:18. Galilea Trading Ltd
Esimerkki 1: MT 1994:18. Galilea Trading Ltd. Oy vastaan Ahava-tuote avoin yhtiö. Sekä hakija että vastaaja markkinoivat mm. Kuolleen meren mudasta valmistettuja kosmeettisia tuotteita. Yksinoikeus mudan kaivamiseen Israelin valtion alueella oli myönnetty eräälle ulkomaiselle yhtiölle, joka valmisti vjan markkinoimat tuotteet ja toimitti mutaa mm. hjan markkinoimien tuotteiden valmistajalle. Vja oli käyttänyt markkinoinnissaan yksinoikeuteen viittaavia ilmaisuja kertomatta selvästi, että yksinoikeus koski vain em. ulkomaiselle yhtiölle myönnettyä kaivausoikeutta Israelin valtion alueella ilmoittanut Ahavan olevan ainoa valmistaja Kuolleen meren alueella Siten antanut virheellisen kuvan, että vain vjan tuotteiden valmistuksessa käytettäisiin Kuolleen meren mutaa. Vastaajan markkinointi oli tältä osin harhaanjohtavaa.

32 Esim. 2: MAO:535/08. Stella Konditoria vs. Stockmann
vjan Sans Rival – kakun pakkauksessa sanottiin: Perinteisen Sans Rival -kakun resepti on peräisin 1900-luvun alusta. Tätä klassikoksi muodostunutta herkullista kakkua on tarjoiltu jo mm. presidentin rouvan Ellen Svinhufvudin kahvipöydässä. MAO totesi ilmaisun totuudenvastaiseksi, koska kakkua ” ei riidattomasti ole tarjottu missään vielä rouva Ellen Svinhufvudin aikakaudella”

33 Esim.3. MAO:116/03. Hjana Aktia Säästöpankki Paikkansapitävä mutta silti sopimaton ilmaisu
Vjat olivat markkinoimaansa vakuutusta koskevassa mainonnassaan ilmoittaneet, että ko. vakuutuksesta saa lisätietoja mm. Säästöpankeista. vakuutuspalvelua ei ollut kuitenkaan saanut Aktia Säästöpankki Oyj:n konttoreista eikä niissä ollut annettu ko. vakuutusta koskevia lisätietoja AS Oyj oli selvästi suurin säästöpankeista ja se oli ollut markkinoinnin toteuttamisajankohtana mm. useilla pääkaupunkiseudun paikkakunnilla ainoa säästöpankki menettely hjan kannalta sopimatonta

34 Paikkansapitävä mutta silti sopimaton …
Vja oli viestillään hjan asiakkaille ja alihankkijoille tuomioistuimen vanhan päätöksen perusteella ja selkeästi ilmoittamalla tai antamalla ymmärtää, että hjan tarjoamat laitteet loukkaisivat vjan patentteja ja että vja olisi käynnistänyt tai käynnistämässä oikeudenkäyntejä tämän johdosta, pyrkinyt vaikuttamaan hjan markkinoimien laitteiden kysyntään. llmaisut olivat olleet omiaan antamaan sellaisen kuvan, että myös hjan nyttemmin markkinoimat sanotut laitteet loukkaisivat vjan patentteja. Kun vjalla ei ollut näyttöä patentinloukkausta koskeville väitteilleen, väitteet olivat saattaneet antaa virheellisen kuvan hjan markkinoimista laitteista. Väitteet olivat olleet epäasianmukaisia ja olleet omiaan vaikuttamaan hjan markkinoimien laitteiden kysyntään.

35 Esim. vertaileva markkinointi MT:2001:10
Vja oli markkinoinnissaan käyttänyt väliraportteihin sisältyneitä pylväsdiagrammeja, joita ei ollut otettu loppuraporttiin eikä ollut kertonut raporteissa mainituista tulosten luotettavuuteen vaikuttavista varaumista sekä esittänyt tutkimuksesta vedettyjä omia johtopäätöksiään. Menettely katsottiin hyvän liiketavan vastaiseksi.

36 Vertailu ja hyvän liiketavan vastaisuus
MT:1995:20. Vja ei ollut näyttänyt, että sen liike olisi myynniltään taikka muutoinkaan paikkakunnan suurin luontaistuotteiden erikoisliike. Vjan käyttämä ilmaisu "Forssan suurin luontaistuotteiden erikoisliike" oli toteennäyttämätön ja hyvän liiketavan vastainen. Hjan ja vjan liikkeet sijaitsivat suhteellisen pienellä paikkakunnalla, jossa niiden lisäksi toimi yksi kilpaileva liike. Vjan mainoksissa oli korostettu yksilöityjä hintatietoja. Vjan käyttämät edullisuusväitteet "alittamattomin tarjoushinnoin", "ylivoimaisesti edullisin" ja "se edullisempi Vitamix" saattoivat ko. yhteydessä antaa sellaisen kuvan, että vjan liikkeen tosiasialliset hinnat olivat edullisempia kuin kilpailevien liikkeiden hinnat. Vja ei ollut näyttänyt että vjan hinnat olisivat yleisesti edullisemmat kuin muissa paikkakunnan luontaistuoteliikkeissä. Vjan väitteet olivat ko. olosuhteissa olleet hyvän liiketavan vastaisia.

37 Kilpailijan halventaminen tai vähättely
MT: 2001:1. Kodintekniikkaliitto ry vs. Gigantti Oy Ab. Vjan mainoksessa oli toisen kodintekniikka-alan mainoksen näköisen ilmoituksen päällä isokokoinen teksti "Jos haluat maksaa liikaa, osta nyt." Mainoksen reunoilla näkyi mm. nimi "Kaken Kodinkone", mainoslauseita sekä kuvia kodintekniikka-alan tuotteista. Lisäksi siinä kerrottiin mm. liikkeen kuljetuspalveluista. Mainoksessa oli vjan logo, jossa oli teksti "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa." Mainoksen mukaan vjan myymälä avataan lähiaikoina. Vjan mainoksen pääsanoma oli se, että kilpailijoiden liikkeissä myytävät tuotteet ovat liian kalliita ja että näistä liikkeistä ostaminen on tyhmää. Siten se oli esittänyt kilpailijat ja näiden liikkeissä myytävät tuotteet halventavalla tavalla mainoksessaan.

38 Jäljittely MAO:451/09 ”Lähtökohtana … menettelyn sopimattomuuden arvioinnissa on se, ettei pelkästään tuotteen tai tuotepakkauksen jäljittelyä ja jäljitelmien markkinointia voida pitää… (SopMenL:n tarkoittaman) hyvän liiketavan vastaisena … Sopimatonta ja siten kiellettyä on kuitenkin sellainen orjallisten jäljitelmien markkinointi, joka on omiaan luomaan kuvan siitä, että jäljitelmä on peräisin samasta kaupallisesta alkuperästä kuin jäljitelty tuote tai tuotepakkaus. Jotta … sekaantumisvaara voisi ylipäätään syntyä, tulee alkuperäisen tuotteen tai tuotepakkauksen olla omaperäinen ja markkinoilla siten tunnettu, että se yhdistetään tiettyyn kaupalliseen alkuperään.”

39 Jäljittely MAO:332/09 tuotenimen Proparin Forte käyttäminen ei luo vaikutelmaa siitä, että tuote on peräisin samasta kaupallisesta lähteestä kuin Priorin-tuote

40 Jäljittely MAO:81/03 Suomen Mehiläishoitajain Liitto ry vs. Hunajaparatiisi Oy. Vjan tuotepakkaus oli väritykseltään, kuvioinniltaan ja teksteiltään samankaltainen kuin hjan tuotepakkaus. Vjan pakkauksen samankaltaisuuden vuoksi ostaja oli saattanut luulla myös vjan pakkauksen olevan peräisin hakijayhdistyksestä. Ostaja oli pakkauksen valitessaan jopa saattanut luulla valinneensa hjan hunajapakkauksen. Vjan pakkauksessa ollut pienikokoinen merkintä vjan nimestä ja osoitteesta ei ollut riittävästi erottanut vjan pakkausta hjan pakkauksesta. Vjan pakkaus oli ollut omiaan antamaan virheellisen kuvan pakkauksen kaupallisesta alkuperästä. Vja oli siten menetellyt markkinoinnissaan hyvän liiketavan vastaisesti.

41 EU:n nimisuojajärjestelmä
EU-asetus n:o 1151/2012.

42 Tarkoitus suojata elintarvikkeita ja maataloustuotteita vakiintuneen nimen väärinkäytöltä ja huokeammilta väärennöksiltä lisäarvoa tuotteille tae alkuperästä

43 Hakeminen useampi tuottaja yhdessä tai näitä edustava järjestö tai organisaatio hakemus tehdään maa- ja metsätalousministeriölle, joka tekee asiassa päätöksen EU:n komissio rekisteröi

44 Suojausjärjestelmät 1. Maantieteellinen rajaus
suojattu alkuperänimitys SAN: tuotteen laatu tai sen ominaisuudet johtuvat olennaisesti maantieteellisestä alueesta, esim. siellä tuotetusta raaka-aineesta(Lapin puikula, Lapin poro, Kitkan viisas) suojattu maantieteellinen merkintä SMM: löyhempi kuin edellä; jokin (tuotanto, jalostus, käsittely)määrätyllä alueella (Kainuun Rönttönen) Perinteinen valmistusmenetelmä ATP (aito perinteinen tuote) voidaan valmistaa missä tahansa EU-alueella rekisteröidyn valmistusmenetelmän mukaan

45 Markkinaoikeuden toimivalta
voi kieltää jatkamasta tai uudistamasta SopMenL:n vastaista menettelyä; kielto voidaan ulottaa erityisestä syystä EH:n palveluksessa olevaan tai muuhun hänen lukuunsa toimivaan on tehostettava uhkasakolla, jollei se erityisestä syystä ole tarpeetonta voi määrätä kiellon myös väliaikaisena voi velvoittaa EH:n määräajassa ryhtymään sopivaan oikaisutoimeen, jos sitä teosta aiheutuvien ilmeisten haittojen vuoksi on pidettävä tarpeellisena uhkasakon uhalla voi kantajan vaatimuksesta määrätä, että päätös kieltoa koskevassa asiassa on vjan kustannuksella julkaistava yhdessä tai useammassa sanoma- tai aikakauslehdessä vahingonkorvausvaatimuksen tutkiminen

46 Mikä ei ole MAO:n toimivallassa
SopMenL:n 9 §:n mukainen kilpailumenettelyrikkomus ja RL 30:2 rikos: Joka elinkeinotoiminnassa käyttää omaa tai toisen elinkeinotoimintaa koskevaa totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua ja siten aiheuttaa toiselle elinkeinonharjoittajalle vahinkoa, on tuomittava kilpailumenettelyrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Syytteen tässä laissa tarkoitetusta rikkomuksesta käsittelee yleinen alioikeus. Virallinen syyttäjä ei saa nostaa syytettä, ellei asianomistaja ole ilmoittanut rikkomusta syytteeseen pantavaksi.

47 MAO:n toimivalta KKO:2004:32: ”tuotteen kaupanpitäminen tai muu kaupallinen tarjonta on voitava kieltää sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 6 §:n nojalla, jos tällainen menettely on lain 1 §:ssä tarkoitetulla tavalla hyvän liiketavan vastaista tai muutoin sopimatonta, riippumatta siitä, mitä kaikkea toimintaa itse markkinointiin katsotaan kuuluvan.” KKO:2004:4: MAO toimivaltainen tutkimaan esikysymyksinä vedotut tavaramerkki- ja tekijänoikeuteen perustuvat seikat. MAO:236/14: vahingonkorvaus sopimattomasta menettelystä sopimussuhteen ulkopuolella

48 IPR huomioitava markkinoinnissa
tekijänoikeus: teoksen (kirjallinen, kuvallinen yms. ns. tekijänkynnyksen ylittävä) tekijä saa ilman rekisteröintiä yksioikeuden (ks. KKO:2011:92)kappaleiden valmistaminen, yleisön saataviin saattaminen, välittäminen yleisölle, julkinen esittäminen, teoskappaleiden levittäminen, julkinen näyttäminen; kuvataide: jälleenmyyntikorvaus tavaramerkki ja toiminimi: rekisteröitävissä oleva yksinoikeus käyttää vissit kriteerit täyttäviä tunnuksia

49 Tekijänoikeuden rajoitukset
yksityiseen käyttöön valmistaminen sitaattioikeus sopimuslisenssi opetustoiminta- ja tieteellinen tutkimus eräät laitokset erityisasemassa sammuminen

50 Tekijänoikeuden lähioikeudet
esittävän taiteilijan oikeus tuottajan oikeus radio-ja/tai televisioyrityksen lähettäjäyrityksen oikeus luettelon ja tietokannan valmistajan oikeus valokuvaajan oikeus

51 Tekijänoikeusneuvosto antaa lausuntoja
2014:4. Ei-kaupalliselle internet-keskustelupalstalle oli sallittua sijoittaa tekijänoikeuslain perusteella suojattuun kuvaan vievä klikattava linkki, mikäli kuva oli saatettu kuvan oikeudenhaltijan suostumuksella internetissä kenen tahansa vapaasti saataville. 2013:2. Irlantilaisen Oscar Wilden (1854–1900) teosten suoja-aika on päättynyt Suomessa. Tekijänoikeusneuvosto ei arvioinut näin ollen Wilden aforismien teostasoa. Yhdysvaltalaisen W. C. Fieldsin (1880–1946) teosten suoja-aika päättyy Suomessa viimeistään vuoden 2016 lopussa. Tekijänoikeusneuvosto ei ottanut kantaa suoja-ajan laskentaan, joka on näyttökysymys. Fieldsin aforismi "If at first you don't succeed, try, try again. Then quit. There's no point in being a damn fool about it." oli TekijäL 1 §:ssä tarkoitettu kirjallinen teos. Aforismeja, joiden suoja-aika oli päättynyt tai jotka eivät nauttineet teossuojaa, sai käyttää jääkaappimagneeteissa ilman oikeudenhaltijan lupaa.

52 Tekijänoikeuden kesto
tekijänoikeus voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta lukien lähioikeudet voimassa 50 vuotta esityksen esittämis-, tallenteen valmistamis- tai valokuvan valmistamisvuodesta tekijänoikeusjärjestöjen rooli edustaa tekijöitä ja lähioikeuksien haltijoita ja myöntää lupia

53 TAVARAMERKIN TARKOITUS
Tavaramerkin tarkoituksena on ennen kaikkea erottaa markkinoilla elinkeinoharjoittajan tuotteet muiden vastaavista tuotteista.

54 Mikä tavaramerkki on? Tavaramerkki voi olla esimerkiksi sana tai kuvio tai niiden yhdistelmä. Se voi olla myös iskulause, kirjainyhdistelmä tai vaikka äänimerkki tai jokin muu graafisesti esitettävissä oleva merkki.

55 Tavaramerkin rekisteröinti
Rekisteröimällä tavaramerkin patentti- ja rekisterihallituksessa saa yksinoikeuden merkin käyttämiseen tavaran tai palvelun tunnuksena Suomessa. Yksinoikeus tarkoittaa sitä, että vain rekisteröinnin haltija saa käyttää ko. tavaramerkkiä elinkeinotoiminnassaan ja hän voi tarvittaessa kieltää muita käyttämästä merkkiään tai siihen sekoitettavissa olevaa toista merkkiä. Tavaramerkki voidaan saada myös vakiinnuttamalla eli jos se tässä maassa on asianomaisissa elinkeino- tai kuluttajapiireissä yleisesti tunnettu haltijan tavaroiden erityisenä merkkinä.

56 Rekisteröinnin edellytykset
erottamiskykyinen ei saa olla sekoitettavissa KKO:2010:12. Valio Oy käytti leviterasvojen tunnuksena rekisteröityjä tavaramerkkejä VOIMARIINI ja OIVARIINI. Arla Ingman Oy Ab käytti leviterasvan tunnuksena myöhemmin rekisteröityä tavaramerkkiä INGMARIINI. Tavaramerkkien välillä ei ollut sellaista samankaltaisuutta eikä siten sellaista tavaramerkkilain 6 §:n 2 momentin edellyttämää yhteyttä, jonka perusteella kohdeyleisö yhdistäisi tavaramerkit toisiinsa. Tämän vuoksi tavaramerkin INGMARIINI käyttäminen leviterasvan tunnuksena ei loukannut Valio Oy:n oikeutta sanottuihin tavaramerkkeihin. (Ään.)

57 Tavaramerkkioikeuden kesto
Rekisteröinti on voimassa siitä päivästä, jona hakemus on tehty, siihen saakka kunnes kymmenen vuotta on kulunut rekisteröintipäivästä. Rekisteröinti uudistetaan merkin haltijan hakemuksesta, kulloinkin kymmeneksi vuodeksi edellisen rekisteröintikauden päättymisestä. Tavaramerkin rekisteröinti menetetään, jos merkkiä ei ole käytetty viimeisten viiden vuoden aikana eikä haltija osoita siihen hyväksyttävää syytä.

58 Tavaramerkin luovutus
Tavaramerkki voidaan luovuttaa toiselle. Luovutus saattaa käsittää joko kaikki ne tavaralajit, joita varten merkki on rekisteröity tai vakiinnutettu, taikka osan niistä. Rekisteröidyn tavaramerkin haltija voi, luovuttamatta itse merkkioikeutta, oikeuttaa toisen elinkeinotoiminnassa käyttämään tavaramerkkiä. Tavaramerkkioikeuden sammuminen ja rinnakkaistuonti (lue KKO:2011:7)

59 verkkotunnukset tunnus ei saa oikeudettomasti perustua toisen suojattuun nimeen tai merkkiin taikka luonnollisen henkilön nimeen MAO:340/12. IK:n toiminimi Super Resta oli rekisteröity vuonna D Oy oli ottanut käyttöönsä verkkotunnuksen superresta.com kesällä Asianosaiset toimivat samalla toimialalla markkinoiden suur- tai ammattikeittiölaitteita, mihin myös D Oy:n verkkotunnuksen superresta.com käyttö on liittynyt. Menettely oli hyvän liiketavan vastaista ja asiakkaita harhaanjohtavaa ja siten SopMenL 1.1 §:n vastaista.

60 Mallioikeuden kohde tuotteen tai sen osan ulkomuoto
pitää olla konkreettinen tavara mallin pitää olla uusi ja yksilöllinen mallin rekisteröinti on voimassa viisi vuotta rekisteröinnin hakemispäivästä lukien, ja se voidaan uudistaa neljästi viideksi vuodeksi kerrallaan seuraamukset oikeuden loukkaamisesta

61 Seuraamukset em. oikeuksien loukkaamisesta
tuomioistuimen määräämä kielto hyvitys, jos tahaton loukkaus korvaus lisäksi, jos tuottamuksellinen loukkaus lisäksi rikosoikeudelliset seuraamukset mahdollisia, jos tahallinen loukkaus tavaroiden takavarikoiminen ja hävitys

62 Henkilön nimen tai kuvan käyttö
ei nimenomaista säännöstä, mutta oikeusjärjestelmän syvätasolta löydettävissä itsemääräämisoikeus  esim. hyvän tavan vastaisten menettelyjen kielto nimi ja kuva voidaan tavaramerkkirekisteröidä henkilön kuvan ja hahmon suoja koskee myös julkisuuden henkilöitä (ks. esim. MT:1981:18) kuolleen henkilön kuva ?

63 Henkilötietojen kerääminen ja käsittely
peruskäsitteet henkilötietolaissa rekisterinpitäjän velvollisuudet asiakasrekisteri: ”…jos rekisteröidyllä on asiakas- tai palvelusuhteen, jäsenyyden tai muun niihin verrattavan (esim. maksuttomaan palveluun liittyminen) suhteen vuoksi asiallinen yhteys rekisterinpitäjä toimintaan…”  asiallinen yhteys potentiaaliseen asiakkaaseen muutoin potentiaalisten asiakkaiden rekisterit, joista voi perustaa suoramarkkinointirekistereitä ja kampanjarekistereitä arkaluonteisten tietojen keräämisen kielto markkinoijalle tarpeelliset tiedot

64 Rekisteröidyn oikeudet
tarkastusoikeus korjausoikeus kielto-oikeus tietojen käyttöön suoramainonnan, etämyynnin, markkina- ja mielipidetutkimusten, henkilömatrikkelien ja sukututkimuksen tarpeisiin perustetuissa rekistereissä

65 Suoramarkkinointi ja suostumus
postin ja puhelimen välityksellä: kielto-oikeus (opt-out) sähköinen sm kuluttajille: ennakkosuostumus (opt-in) paitsi ”…sama palvelun tarjoaja tai tuotteen myyjä voi … käyttää .. yhteystietoa omien samaan tuoteryhmään kuuluvien tai muuten vastaavien tuotteiden ja palvelujen suoramarkkinoinnissa”, jos informoi kuluttajaa selvästi kielto-oikeudesta jokaisessa viestissään alle 15 –vuotias: huoltajan suostumus; -17-vuotiaat? b to b –markkinointi: kielto-oikeus (opt-out) b to b – sähköinen markkinointi: kielto-oikeus opt-out

66 Tietoyhteiskuntakaari 24 luku
suoramarkkinoinnin tunnistaminen 203 §: ”on voitava sitä vastaanotettaessa selvästi ja yksiselitteisesti tunnistaa markkinoinniksi” kiellettyä: peitetään tai salataan sen lähettäjän henkilöllisyys, jonka puolesta viesti on lähetetty; jossa ei ole voimassa olevaa osoitetta, johon voi lähettää pyynnön viestinnän lopettamisesta; pyritään ohjaamaan vastaanottajat KSL:n säännösten vastaisille verkkosivustoille

67 Eräitä markkinointitapoja
viraalimarkkinointi eli sosiaalisten verkostojen hyödyntäminen markkinoinnissa esim. kerro kaverille –toiminnot tuotesijoittelu ja sponsorointi (TYK 26 luku) affiliate-markkinointi

68 Sopimuksen syntyminen
Kuluttajasopimus 1 Sopimuksen syntyminen

69 Sitooko mainos mainostajaa?
mediamainonta: lehdessä, tv:ssä tai radiossa julkaistu mainos ei ole yleensä sitova myyntitarjous myymälämainonta: yleensä sitova, ellei virhe ilmeinen suoramarkkinointi: osoitteeton markkinointi ei sitovaa, nimeltä mainituille kohdistettuna sitovaa koti- ja postimyynti: hinta- ja muut tiedot sitovat myyjää verkkomarkkinointi, jossa tilaaminen sähköisesti: yrityksen kotisivun tiedot sitovia

70 Sovelletaanko KSL:a? KVL 02/36/3376 : Kuluttaja (K) osti coton de tuleaur-koiranpennun ekh:lta. Kauppahinta oli 750 euroa. Pentu oli syntynyt Se kuoli kuukauden kuluttua kaupanteosta, koska sen sydän petti. K vaati ekh:a palauttamaan kauppahinnan. Ekh halusi antaa uuden pennun, mihin K ei suostunut. Ekh:n väite:Kyseessä ei ole ekh:n ja kuluttajan välinen kauppa. Kasvattaja on kokopäiväisessä toimessa kodin ulkopuolella. Vuodessa syntyy yksi tai kaksi pentuetta. Pentuja ei myydä ansiomielessä, vaan tulo käytetään uuden jalostusmateriaalin saamiseksi ja jalostusharrastuksen aiheuttamien menojen kattamiseksi. KVL:n linja: kenneltoimintaa on pidettävä ammattimaisena, jos kennel on rekisteröinyt kolmen tai useamman edellisen vuoden aikana vuosittain yhden pentueen tai jos se on rekisteröinyt kuluvan tai edellisen vuoden aikana kaksi tai useampia pentueita

71 Sopimusneuvottelut maksuttomia, ellei muusta sovittu, pääsääntönä
KVL Dnro 98/33/13. K oli puhelimitse ilmoittanut Auto Oy:lle haluavansa ostaa auton, jonka voisi ulkomailla asumisen jälkeen tuoda verovapaasti Suomeen. Auto Oy lupasi ilmoittaa, milloin se voi toimittaa auton. K lähetti Oy:lle ja telefaxviestin, joissa hän tiedusteli, oliko tilaus kunnossa. Oy ilmoitti tiedon auton arvioidusta toimitusajasta kirjeessä, jonka K sai Oy ilmoitti, että auto voitaisiin toimittaa vasta syksyllä 1998, jolloin K ilmoitti, ettei voi ottaa autoa vastaan, koska hän ei saisi veroetua. Oy:n oli korvattava K:lle sopimusneuvotteluista aiheutuneet hukkaan menneet kulut, jotka olivat lähinnä puhelinkuluja, joiden määräksi lautakunta arvioi muun selvityksen puuttuessa 300 markaksi

72 Negatiivisen sopimussidonnaisuuden kielto
Puhelinyhtiö ilmoitti liittävänsä useampaan tuhanteen liittymään vastaajapalvelun, mikäli asiakas ei ilmoittautunut kieltäytyvänsä ko. palvelusta. KA piti menettelyä laittomana.

73 Vahingot liiketiloissa
Asiakas ajoi korjaamotallissa autonsa päin mainostaulua. Koska vahinko sattui korjaamon vastuualueella eikä henkilökunta ollut opastanut asiakasta, korjaamo oli vastuussa vahingosta KVL:n mukaan.

74 Sopimuksen syntyminen ja sitovuus
oikeustoimilain sopimuksen syntymistä tarjouksen ja vastauksen menetelmällä koskee myös kuluttajasopimuksia ellei laissa toisin määrätä, esim. etä- tai kotimyynti  sopimus voi olla suullinenkin sopimusta ei voi peruuttaa ilman lain antamaa mahdollisuutta kauppa on avoin vain jos niin sovitaan Hyväksyttävä syy peräytyä sopimuksesta voi olla KSL:ssa oleva etä- tai kotimyyntiä sekä aikaosuusasunnon myyntiä koskevat säännöt toisen osapuolen sopimusrikkomus (esim. tavarassa oleva virhe, viivästyminen ) ilman hyväksyttävää syytä tapahtuva peräytyminen on sopimusrikkomus, josta aiheutuu vahingonkorvausvelvollisuus

75 Kuluttajakauppa KSL 5 luku
vaaranvastuu seuraamukset luovutuksen myöhästymisestä tavaran virheellisyyden monet kasvot yleinen virhesäännös: sovitun mukainen tai muuten perusteltua aihetta olettaa asentamisvirhe tai virhe ohjeissa tiedot tavarasta virheellisiä ”sellaisena kuin se on” –ehto 6 kk:n sääntö (5:15.2) takuun merkitys reklamoinnin merkitys 5:16

76 yleinen virhesäännös KRL Sähköntoimitus K:n asuntoon oli keskeytyneenä yhteensä 22 tunnin ajan. Asiassa on riitaa sähköyhtiön velvollisuudesta maksaa korvausta sähkökatkon vuoksi pilaantuneista elintarvikkeista. Virhe jos sähköntoimitus on yhtäjaksoisesti tai toistuvasti keskeytynyt eikä keskeytystä voida pitää keskeytyksen syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä. Keskeytystä voida pitää tässä tapauksessa vähäisenä. Ks. myös KRL ” Vaikka keskeytys sattui talviaikaan ja oli 51 tunnin pituinen, lautakunta pitää keskeytystä tässä tapauksessa vähäisenä, kun otetaan erityisesti huomioon, että kyse oli vapaa-ajan asunnosta. Kyse ei ole sähköntoimituksen virheestä, … K:lla ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen.”

77 Tavarassa on myös virhe, jos sen yhteydessä ei luovuteta ostajalle sellaisia ohjeita, jotka ovat tarpeen tavaran asentamista, kokoonpanoa, käyttöä, hoitoa tai säilytystä varten. KRL K osti yhteensä 215,40 eurolla silkkisen neuletakin ja topin. Pestyään ne ensimmäistä kertaa noin 3 kuukautta kaupanteon jälkeen, K ripusti ne ulos kuivumaan, minkä jälkeen hän havaitsi niissä värimuutoksia. Hän valitti asiasta myyjälle, joka katsoi, että hänen olisi pitänyt tietää, ettei silkkiä saa kuivata auringossa. Koska EH ei ole antanut K:lle riittäviä silkkineuleen hoito-ohjeita ja neuleet ovat sen vuoksi vahingoittuneet, KRL katsoo, että kysymyksessä on KSL 5 luvun 12a §:n 2 momentissa tarkoitettu virhe. KRL K osti digitaalikameran 99,90 eurolla. Hän sai tuotteen mukana ruotsinkielisen käyttöohjeen. Myyjä lähetti K:n pyynnöstä kolme viikkoa kaupanteon jälkeen suomenkielisen pikaoppaan. K:n mielestä suomenkielinen ohje on liian suppea. KRL: Välttämätöntä käytön kannalta olisi ollut ainakin se, että menu-valikon tiedot olisivat olleet suomenkielellä. Virhe ei ollut vähäinen, joten K:lla purkuoikeus.

78 tiedot tavarasta virheellisiä
KRL K odotti linja-auton lähtöä Kajaanin rautatieasemalla. Hän ei kuitenkaan päässyt mukaan, koska linja-auto lähti Kajaanin linja-autoasemalta. K matkusti taksilla Valtimoon saadakseen linja-auton kiinni. Taksikulut olivat 100 €. Erimielisyys siitä, annettiinko K:lle riittävät tiedot linja-auton lähtöpaikasta. KRL: ”Yleisen elämänkokemuksen perusteella ei ole yksiselitteisesti pääteltävissä, lähteekö rautatieyhtiön JunaBussi-nimellä markkinoima linja-autokuljetus rautatieasemalta vai linja-autoasemalta. … EH:lla on ollut velvollisuus ilmoittaa asiasta puhelintilauksen yhteydessä tai muulla tehokkaalla tavalla. Toisaalta K:n olisi samasta syystä tullut itse tiedustella asiaa tilausta tehdessään tai muutoin selvittää asia etukäteen. ” Vastuu puoliksi. KRL Reumaa poteva K osti hierontalaitteen (550 €). Kysymys siitä, mitä tietoja myyjän voidaan kohtuudella edellyttää ymmärtävän ostajan tarvitsevan. Koska ko. hierontalaitteen ei ole osoitettu yleisesti olevan soveltumaton reumaa sairastavalle, EH:n ei oma-aloitteisesti tarvitse antaa asiasta tietoa ennen kaupantekoa. K:n olisi tullut itse kertoa sairaudestaan ja tiedustella laitteen soveltuvuutta juuri hänen käyttöönsä. K ei ole edes väittänyt menetelleensä näin.

79 ”sellaisena se kun on”-ehto
KRL jos tavara on myyty "sellaisena kuin se on" tai samankaltaista varaumaa käyttäen, siinä katsotaan kuitenkin olevan virhe, jos tavara on huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta odottaa. Käytetyn auton kaupassa virhettä arvioidaan paitsi auton hinnan, myös erityisesti sen perusteella, mitä ostaja voi odottaa auton kunnolta, kun otetaan huomioon auton ikä, ajomäärä ja huoltohistoria Lautakunnalle esitetyn selvityksen mukaan autoa on markkinoitu siten, että siinä on ilmastointilaite. Ostajalla on siten ollut perusteltua aihetta edellyttää, että ilmastointilaite on toimiva. Lautakunta katsoo lisäksi auton ostoajankohtaa ja vian ilmenemistä edeltänyttä auton käyttömäärää koskevan uskottavan kertomuksen sekä vian laatua perusteella todennäköisenä, että ilmastointi on ollut viallinen jo autoa ostajalle luovutettaessa. Auto ei siten ole ilmastoinnin osalta vastannut ostajan aiheellisia odotuksia, joten siinä on ollut virhe. KRL Koiran luonnevikana aggressiivisuus. Ostajan näyttövelvollisuus.

80 6 kk:n sääntö KRL Koiran sairaus on ollut sopimusehdoissa ja KSL:ssa tarkoitettu virheominaisuus. Erimielisyys koskee sitä, onko vika ollut koirassa jo luovutushetkellä. Sairaus on ilmennyt noin neljän päivän kuluttua sen luovutuksesta eli vaaranvastuun siirtymisestä ostajalle. … asiantuntijalausunnon mukaan koiran sairaus on alkanut ennen luovutusta. Myyjä ei ole osoittanut toisin. KSL:n tavaran virhettä koskevia säännöksiä sovelletaan myös eläinten kauppaan. Koira on ollut edellä olevan ja KSL 5 luvun 15 §:n 2 momentin perusteella virheellinen, kun se luovutettiin K:lle. KRL K osti lasten toppahaalarin (58,63 €). Lahje rikkoontui toisena käyttöpäivänä. ”Kuluttajavalituslautakunta on tarkastanut K:n ostaman haalarin. Puvussa käytetyt materiaalit ovat normaalilaatuisia. Pelkästään se, että haalari on repeytynyt ei ole osoitus virheestä.” ks. myös KRL jääkiekkomaila

81 takuun merkitys KRL Jääkiekkomailalle annettu takuu. Jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan eli antanut takuun, tavarassa katsotaan KSL 5 luvun 15 a §:n 1 momentin mukaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta. Mainitun pykälän 3 momentin mukaan takuu ei rajoita KSL:ssa säädettyä virhe-vastuuta Takuuehtojen mukaan takuu on koskenut kuitenkin vain materiaali- ja valmistusvirhettä eikä pelitilanteessa sattunutta normaalia vaurioitumista, kuten luistimen viiltoa. Myyjän on siten virhevastuun välttääkseen osoitettava, että kyse on ollut takuun piiriin kuulumattomasta pelitilanteessa sattuneesta normaalista vaurioitumisesta tai että mailan rikkoontuminen on joka tapauksessa todennäköisesti johtunut ostajan puolella olevasta seikasta. Ks. myös KRL Matkapuhelin.

82 virheilmoitus eli reklamointi
KRL Vaikka hiustuotteen toimivuutta (sävyttävä vaikutus) ei olisi voinut huomata heti, olisi se tullut huomata kuitenkin aikaisemmin kuin noin 20 kuukautta sen käytön aloittamisen jälkeen. KRL K osti vuonna 1997 käyttöön otetun Toyota Corolla STW 1.6 henkilöauton. K:n valitus koskee sitä, että hän havaitsi teettäessään vara-avainta , että hän ei ollut kauppaa tehtäessä saanut käyttöönsä auton pääavainta vaan huoltoavaimen, josta ei voinut teettää vara-avaimia. Autoissa, joihin kuuluu niin sanottu pääavain ja huoltoavain, on ostajan kannalta olennaista, että ainakin pääavain on tallella, vaikka auto olisi käytettykin, koska huoltoavain ei käy tavarasäiliöön ja siitä ei voi teettää vara-avaimia. Ellei pääavain ole tallella, myyjän on mainittava tästä ostajalle Kyseessä on virhe, jonka K on havainnut vajaan kahden vuoden kuluttua kaupanteosta. Lautakunta katsoo, että K: n olisi pitänyt havaita pääavaimen puuttuminen aikaisemmin voidakseen vedota siihen virheenä. ks. myös KRL ja

83 KSL 8 luku: kuluttajapalvelusopimukset
vastikkeellisia palveluksia, joita elinkeinonharjoittaja (toimeksisaaja) suorittaa kuluttajalle (tilaaja) ja joiden sisältönä on irtaimeen esineeseen, rakennukseen, muuhun rakennelmaan tai kiinteään omaisuuteen kohdistuva työ tai muu suoritus

84 Erityisyyksiä 1 lisätyöt: sovittava paitsi jos K ei tavoitettavissa ja kustannukset kohtuulliset KRL Työtilaus on koskenut virtalukon korjausta. Virtalukon vaihdon yhteydessä on havaittu, että turvatyynyn kellojousi on viallinen. Lautakunta katsoo, ettei työtilaus ole koskenut kellojousen vaihtoa. Tältä osin kysymyksessä on kuluttajansuojalain 8 luvun 6 §:ssä tarkoitettu lisätyö. EH ei ole edes väittänyt yrittäneensä pyytää K:lta lupaa kellojousen vaihtoon. Näin ollen EH:lla ei ole ollut oikeutta laskuttaa kyseisestä toimenpiteestä.

85 Erityisyyksiä 2: hinta-arvio 8:24
KRL K vei vuonna 2001 käyttöönotetun X-merkkisen hlöauton peltivaurioiden korjaukseen.Tuolloin autolla oli ajettu kilometriä. Työtilauksen yhteydessä EH arvioi korjauksen hinnaksi markkaa (noin euroa). Korjaus valmistui ja lopullinen hinta oli käteiskuitin mukaan 1 769,90 euroa. EH ei ole näyttänyt, että sen antama hinta-arvio olisi ollut suuntaa-antava tai että osapuolet olisivat myöhemmin sopineet hinta-arvion ylittämisestä. Näin ollen kuluttajansuojalain 8:24 §:n perusteella EH:lla on ollut oikeus laskuttaa tilatusta työstä enintään markkaa (967,08 euroa).

86 Vahingonkorvaussäännöksiä
Kuluttajansuoja Vahingonkorvaussäännöksiä

87 KSL 5:10 Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii myyjän viivästyksen vuoksi, jollei myyjä osoita, että viivästys johtuu ns. ylivoimaisesta esteestä. (ns. ankara vastuu; myyjän näyttötaakka ylivoimaisesta esteestä) Välillisen vahingon korvausvelvollisuus vain tuottamuksen yhteydessä. Samanlainen oikeus korvaukseen kuin ostajalla on hänen perheenjäsenellään, joka kärsii … vahinkoa.

88 Viivästymisen korvaus ja kateosto
Ks. KRL huomioitavat seikat: tilauksen toimittamisen mahdollisuuden selvittäminen  huolimattomuus myyjän puolella vahinkoa kärsivän sopijapuolen on kuitenkin ryhdyttävä kohtuullisiin toimenpiteisiin vahinkonsa rajoittamiseksi : K on pyrkinyt löytämään myyjän valikoimista vastaavanlaisen tv:n. Hän olisi voinut hyväksyä yhden tv-tyypin, mutta myyjä ei suostunut luovuttamaan sitä. K ei ole ollut velvollinen suostumaan myyjän ehdottamaan ratkaisuun, että hänelle luovutettaisiin toinen tv välirahaa vastaan. K on tehnyt kateoston kohtuullisessa ajassa kaupan purkautumisesta. Ks. myös KRL

89 Välillisen vahingon käsite
tulon menetys, joka ostajalle aiheutuu sopimusrikkomuksen tai siitä johtuvien toimenpiteiden vuoksi vahinko, joka johtuu muuhun sopimukseen perustuvasta velvoitteesta tavaran käyttöhyödyn olennainen menetys, josta ei aiheudu suoranaista taloudellista vahinkoa, sekä muu siihen rinnastettava haitta, joka on olennainen

90 Vahingonkorvaus vs. hinnanalennus
KRL K osti asuinhuoneiston osakkeet (3h + k + parv.) markalla. K vaati vahingonkorvausta asunnon välittäneeltä EH:lta, koska välittäjä markkinoi asunnossa olevan parkettilattian vaikka kaupanteon jälkeen selvisi, että lattia olikin laminaattia. Välitysliike myönsi virheensä, joten riitaa oli vain vahingon määrästä. KRL suositti, että EH maksaa K:ille vahingonkorvauksena euroa. KRL K valitti siitä, että vasta kaupanteon jälkeen hänelle selvisi, että autossa ei ollut internet-ilmoituksessa mainittuja ABS-jarruja ja kaksia renkaita. Lisäksi huoltokirjassa ei ollut merkintöjä. Lautakunta suositti, että EH maksaa K:lle hinnanalennuksena 500 euroa.

91 Tavaran virheestä aiheutunut vahinko
KSL 5:20: Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen vuoksi; ei sovelleta tavaran ominaisuuksista aiheutuneen henkilövahingon korvaamiseen, johon sovelletaan tuotevastuulain sääntöjä välillisen vahingon myyjä on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan taikka jos tavara kaupantekohetkellä poikkesi siitä, mihin myyjä on erityisesti sitoutunut

92 Vahingonkorvaus: kulukorvaus
KRL Digiboksi. K:lle on tullut asian hoitamisesta myyjäliikkeen kanssa runsaasti matkakuluja, koska hän asuu 30 kilometrin päässä myyjäliikkeestä. Lisäksi hänelle on koitunut vaivannäköä ja kustannuksia yhteydenotoista muun muassa paikalliseen sähkölaitokseen ja kuluttajaneuvojaan. Lisäksi K:lle on tullut kuluja digiboksin kustannusarvion hankkimisesta. KRL pitää uskottavana, että K:lle on aiheutunut matkakuluja asian hoitamisesta myyjäliikkeen kanssa. … määräksi KRL arvioi 15 euroa. Lisäksi korvattavia menoja ovat ne kulut, jotka ostajalle ovat aiheutuneet viallisen tavaran korjauskustannusarvion hankkimisesta. Tämän vuoksi myyjä on velvollinen korvaamaan K:lle XX:n kustannusarvion laatimisesta veloittamat 24 euroa. Koska K ei ole esittänyt selvitystä siitä, että hänelle olisi aiheutunut kustannuksia mainituista yhteydenotoista, lautakunta ei hyväksy kulukorvausvaatimuksia näiltä osin.

93 Korvaus: virheen todentaminen ja tavaran korjauskulut
KRL Koivuparketti. Suoritettu tavarantarkastus on ollut tarpeellinen lattiaparketissa ilmenneen virheen todentamiseksi. Myyjä ja valmistaja ovat velvollisia korvaamaan ostajalle täysimääräisesti tavarantarkastuskertomuksen aiheuttamat, yhteensä euron kustannukset. Lattiaparketin korjaustöistä aiheutuvista kuluista ei ole esitetty luotettavaa selvitystä esimerkiksi tarjouspyynnöin tai asiantuntijalausunnoin. Virheen laatu, laajuus ja kauppahinta huomioiden lautakunta pitää riittävänä korvauksena lattiaparketin virheellisyydestä yhteensä 500 euroa.

94 Käyttöhyödyn korvaaminen
KRL K:n aviopuoliso osti matkapuhelimen (250 €). Maahantuoja oli antanut sille takuun. Puhelimeen ilmaantui vikaa keväällä Puhelinta on korjattu myyjäliikkeen huollossa 4 kertaa välisenä aikana. Huoltoliikkeen mukaan osa vioista on ollut ajoittaisia ja siten vaikeasti diagnosoitavia. K:n mukaan puhelin on ollut korjattavana yhteensä 17 viikon ajan. Koska korjaukset ovat kestäneet kohtuuttoman kauan, KRL:n mielestä vahinko on aiheutunut myyjän huolimattomuudesta. … K:lla on oikeus korvaukseen myös välillisenä vahinkona pidettävästä käyttöhyödyn menetyksestä. KRL arvioi kohtuulliseksi korvaukseksi tältä osin 30 euroa.

95 Aineeton vahinko KRL Asiassa on riitaa siitä, onko myyjä korvausvastuussa muistikortin rikkoutumisen vuoksi hävinneistä kuvista ja, jos on, millä määrällä. K vaati myyjää palauttamaan kuvat katsottavaan muotoon tai toissijaisesti korvaamaan uuden euron arvoisen matkan hinnan. Lautakunta toteaa, että häämatkakuviin liittyy merkittävä tunnearvo. Koska mitään objektiivista mittaa ei ole, lautakunta joutuu harkitsemaan korvauksen määrän. Ottaen huomioon, että osa kuvista on palautettu ja myyjä on antanut K:ille 40 euron lahjakortin, lautakunta arvioi korvauksen määräksi tässä tapauksessa 150 euroa. ks. KRL kovalevyn tiedostot

96 Tuotevahinko KSL 5:20 Tuotevastuulaki
korvataan tavaran virheellisyydestä aiheutunut vahinko mutta ei henkilövahinkoa sekä sellaiselle muulle omaisuudelle aiheutunut vahinko, jolla on välitön käyttöyhteys myytyyn tavaraan vahinko johtunut siitä, että tuote ei ole ollut niin turvallinen kuin on ollut aihetta odottaa ei tarvita tuottamusta korvattava vahinko VahkL:n nojalla omaisuusvahingon alaraja 395 €

97 Tuotevahinko KRL K osti syyskuussa 2000 E1:ltä E2:n maahantuoman kaulusvetoketjullisen villapuseron noin 87 markalla. K ravisteli puseroa marraskuussa 2001 puhdistaakseen sitä, jolloin vetoketusta irtosi osa, joka sinkoutui K:n silmään ja sokeutti sen. KRL toteaa, että turvallisuuspuute tuotteessa tarkoittaa, että tuote voi yleensä olla omiaan aiheuttamaan vahinkoja. KRL ei pidä tuotteen turvallisuuspuutteena sitä, että vaatteesta saattaa sitä ravisteltaessa irrota kevytrakenteinen ja pyöreämuotoinen vetoketjun vedin, koska tällainen ei yleensä aiheuta vahinkoa. … kyse ennalta-arvaamattomasta tapaturmasta. Ei suositella hyvitystä. Ks. KRL Makkara ja hampaan vaurioituminen. Huom. todistustaakka lautakunnassa.

98 Tuotevastuu ja henkilövahingot
K:lle on hänen käsineistä saamansa allergisen reaktion takia aiheutunut lääkäri- ja lääkekuluja, jotka EH:n tulee korvata hänelle. Harmi ja mielipaha eivät ole korvattavaa vahinkoa. Myös vaatimus henkisen kärsimyksen korvaamisesta on lakiin perustumaton, paitsi joidenkin rikosten yhteydessä. K:lle ei ole saadun selvityksen perusteella aiheutunut ansionmenetystä allergisen reaktion takia. Hän ei ole osoittanut, että hänelle olisi aiheutunut muuta korvattavaa vahinkoa kuin lääkäri- ja lääkekulut. Lääkekulut olivat kuittien mukaan ovat 26,09 euroa, joten K:lla on oikeus saada korvausta yhteensä 50,09 euroa. KRL

99 Korvattava vahinko tuotevastuulaissa VahkL 5:1
Vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä. Milloin vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon. Kuitenkin alaraja korvattavalle omaisuusvahingolle 395 € (ei siis henkilövahingolle)

100 Perääntyminen sopimuksesta
Kuluttajasopimus 2 Perääntyminen sopimuksesta

101 Tilauksen peruuttaminen
5:25. Jos ostaja rikkoo sopimuksen peruuttamalla tavaran tilauksen ennen tavaran luovutusta, myyjällä ei ole oikeutta pysyä sopimuksessa ja vaatia kauppahinnan maksamista. Sen sijaan myyjällä on oikeus korvaukseen hänelle aiheutuvasta vahingosta 28 §:n mukaisesti.

102 Tilaus vai kauppa? KRL K osti muun muassa laskettelusukset, siteet suksiin, monot ja sauvat. K maksoi kaupantekohetkellä ostamansa tavarat ja ne jäivät liikkeeseen siteiden asennusta varten. K halusi seuraavana päivänä peruuttaa kaupan. Kysymys on kaupan peruuttamisesta, koska tavarat olivat luovutettavissa ostajalle liikkeestä heti kaupantekohetkellä ja K oli suorittanut koko kauppahinnan. Tavarat jäivät liikkeeseen siteiden asennusta varten. Kaupan peruuttaminen ilman lakiin tai sopimukseen perustuvaa syytä on sopimusrikkomus. Tällaisessa tilanteessa myyjällä on oikeus vaatia ostajaa pysymään sopimuksessa eikä hänellä ole velvollisuutta kauppahinnan palauttamiseen.

103 Vahingonkorvaus tilauksen aiheettomasta peruuttamisesta
myyjällä on oikeus korvaukseen niistä erityisistä kustannuksista, joita hänelle on aiheutunut sopimuksen tekemisestä ja täyttämisestä ja jotka todennäköisesti jäävät hyödyttömiksi, sekä kaupan purkamisen tai peruutuksen vuoksi aiheutuvista erityisistä kustannuksista

104 Tilauksen aiheeton peruuttaminen
K ja eh olivat allekirjoittaneet sopimuksen koiran kaupasta ja K oli maksanut käsirahan 500 € koiran 1100 € kauppahinnasta. K on peruuttanut kaupan seuraavana päivänä ennen koiran luovutusta. Eh:lle on aiheutunut vahinkoa siitä, että hän on joutunut myymään koiran uudelle ostajalle alkuperäistä sopimusta alemmalla hinnalla. Lisäksi eh:lle on aiheutunut ylimääräisiä rokotus-, matka-, trimmaus- ja hoitokuluja sen takia, että koiran luovutus viivästyi kaupan peruunnuttua.

105 Elinkeinonharjoittajan velvollisuus pysyä sopimuksessa KVL 3069/36/05
K osti Internetin välityksellä eh:lta tähtäinkiikarin, jonka hinta oli 79 € ja sen lisäksi tulivat toimituskulut 12,89 €. Lehti-ilmoituksen mukaan K:n olisi pitänyt saada lisäksi 49 € arvoinen leditaskuvalaisin, mutta hänelle lähetettiin otsalamppu hinnaltaan 29 €. K:n ei tarvinnut suostua kaupan purkuun, vaan oli oikeutettu saamaan ltk:n mielestä hinnanalennusta 20 €.

106 Palveluksen aiheeton peruuttaminen
Jos tilaaja rikkoo sopimuksen peruuttamalla palveluksen ennen sen luovutusta, toimeksisaajalla ei ole oikeutta suorittaa sitä loppuun. Sen sijaan toimeksisaajalla on oikeus korvaukseen hänelle aiheutuvasta vahingosta 30 §:n mukaisesti. Ks. seuraavat tapaukset KRL Laajakaistaliittymän tilaus. KRL Hinauspalvelun tilaus KRL Remontti.

107 Myyjän toimeenpanema purkaminen
Jos ostaja on saanut tavaran hallintaansa, myyjä saa purkaa kaupan vain, jos hän on pidättänyt itselleen oikeuden siihen tai jos ostaja torjuu tavaran. yleensä osamaksukaupassa  KSL 7 luvun kuluttajaluotto: ”Jos luotonantaja ottaa tavaran takaisin, hänen ja kuluttajan välillä on toimitettava tilitys.” määrämuotoinen sopimus ks. KSL 7:17, jotta tilitys voidaan tehdä ulosottomiehen toimesta virka-apuna

108 Tilitys EH:n hyväksi K:n hyväksi
maksamatta oleva osa luotosta - se osa luottokustannuksista, joka kohdistuu käyttämättä jäävään luottoaikaan erääntyneiden erien korot takaisin ottamisesta johtu-vat välttämättömät kulut tavaran arvo sitä takaisin otettaessa jälleenmyyntiarvo

109 Erityinen peruuttamisoikeus koti- ja etämyynnissä

110 katumisaika koti- ja etämyynnissä 14 pv
kotimyynti: pääsääntöisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa tehtävä kuluttajasopimus etämyynti: systemaattinen puhelimen, postin, television, verkon käyttö myynnissä K:lla on oikeus peruuttaa koti- tai etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla; pitennys  12 kk poikkeukset: koti- ja etämyyntisäännöt eivät koske ks. KSL 6:2

111 Kotimyynti KSL 6:6 Kotimyyntisopimuksella tarkoitetaan sopimusta, joka tehdään tai jota koskevan tarjouksen kuluttaja tekee muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa osapuolten ollessa samanaikaisesti läsnä; sekä 1) … ”kadulta haettu asiakas” 2) …. tutustumisretkellä toimitila myös tavanomainen tai kausiluonteinen myyntipaikka 6:9:ssä tarkoitetut tiedot sekä peruuttamislomake ja -ohje on annettava kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi paperilla tai tämän suostumuksella muulla pysyvällä tavalla  uhka: 12 kk pidennys peruutusaikaan peruuttaminen ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla elinkeinonharjoittajalle viimeistään 14 päivän kuluttua palautus- ja noutamisvelvoite peruutuksen yhteydessä

112 Tavaran noutamisvelvollisuus kotimyynnissä
K osti €:lla sohvakaluston kotimyynnissä. K peruutti kaupan 14 pv:n määräajassa, mitä peruutusta eh ei hyväksynyt. Eh ei noutanut kahden kuukauden määräajassa kalustoa. KVL ei pitänyt eh:n kannalta kohtuuttomana, että K sai pitää sohvakaluston KRL K osti … kaluston eurolla. …K:lla olisi oikeus pitää sohvakalusto vastikkeetta, koska peruutusilmoitus on lähetetty jo eli yli 2 kk sitten ja koska EH ei ole tuossa ajassa noutanut kalustoa. KRL katsoo kuitenkin tämän kohtuuttomaksi seuraamukseksi tässä vaiheessa. Se edellyttää myyjältä, että tämä noutaa kaluston 2 kk kuluessa saatuaan tästä päätöksestä tiedon. Muutoin ostajalla on oikeus saada kalusto vastikkeetta

113 Etämyynti Etämyyntisopimuksella tarkoitetaan etämyyntiä varten luodussa myynti- tai palveluntarjontajärjestelmässä tehtävää kulutushyödykesopimusta, joka tehdään ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä ja jonka tekemiseen käytetään vain yhtä tai useampaa etäviestintä

114 Etämyynti vai ei KRL K on tilannut rannekellon EH:n Internet-sivujen tietojen perusteella sähköpostitse. Tilauksen olisi voinut tehdä myös Internet-sivulla. Kysymyksessä oli …etämyynti. vrt autokauppa i-ilmoituksen pohjalta: ei etämyyntiä KRL K tilasi internetin välityksellä tietokoneen näytön, joka maksoi 207 euroa. K nouti tuotteen EH:n myymälästä ja maksoi sen myymälässä. EH:n internetsivuilla on hyödykkeitä koskeva hinnasto, jonka perusteella kuluttajat voivat tehdä tilauksia. EH:n mukaan internetin välityksellä tehty tilaus ei kuitenkaan olisi sitova tilaus vaan hyödykkeen varaus. Sitova sopimus syntyisi vasta kuluttajan noutaessa hyödykkeen myymälästä. KRL: EH:n käyttämä markkinointi- ja myyntitapa on laissa tarkoitettu etätarjontamenetelmä.

115 Ennakkotiedot eh:n nimi ja osoite sekä sijaintipaikka
kulutushyödykkeen pääominaisuudet kulutushyödykkeen hinta, toimituskulut ja maksuehdot toimitusta tai sopimuksen täyttämistä koskevat muut ehdot sopimuksen vähimmäiskesto, jos sopimus koskee hyödykkeiden jatkuvaa tai toistuvaa toimittamista etäviestimen käyttämisestä syntyvät kulut, jos siitä veloitetaan perushintaa enemmän tarjouksen voimassaoloaika tieto peruuttamisoikeudesta tai siitä, että sitä ei 16.1:n 2–7 kohdan mukaan ole. - tiedot on vahvistettava kuluttajalle henkilökohtaisesti, kirjallisesti tai sähköisesti

116 Peruuttamisoikeuden rajoitukset
14 päivän kuluessa vahvistuksen vastaanottamisesta taikka tavaran tai ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta, ei kuitenkaan jos toimittaminen sähköisesti on K:n suostumuksella aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja K:le on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta vahvistuksessa hyödykkeen hinta riippuu rahoitusmarkkinoilla vaihtuvista noteerauksista, joihin eh ei voi vaikuttaa sopimus tavarasta, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan toivomusten mukaisesti niin, ettei tavaraa voida myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota tai ettei tavaraa lainkaan voida myydä edelleen sopimus koskee tavaraa, jota luonteensa vuoksi ei voida palauttaa edelleen myytäväksi taikka joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua kuluttaja on avannut sinetöitynä toimitetun ääni- tai kuvatallenteen taikka tietokoneohjelman; sopimus koskee sanoma- tai aikakauslehtien toimitusta eikä eh tarjoa näitä hyödykkeitä kuluttajalle puhelimitse omasta aloitteestaan sopimus koskee vedonlyönti- tai arvontapalveluksia

117 tavara valmistettu tilaajan erityisiin tarpeisiin
KRL …kyseessä oleva kasvihuone on ollut tuote, joka on erityisesti valmistettu K:n toivomusten mukaisesti ja häntä varten. Lautakunta pitää ilmeisenä, että tällaisen erikoisvalmisteisen kasvihuoneen edelleenmyyntiarvo EH:lle on vähäinen eikä EH voi myydä tuotetta edelleen ilman huomattavaa tappiota. Näillä perusteilla on katsottava, ettei K:lla ole tässä tapauksessa kuluttajansuojalain 6 luvun … tarkoitettua oikeutta peruuttaa kasvihuoneen valmistamisesta ja toimittamisesta tehtyä sopimusta korvauksetta. Lautakunta katsoo, että euroa on pidettävä tässä tapauksessa kohtuullisena vahingonkorvauksen määränä.

118 Vastuu vastaanotetusta tavarasta
” pidettävä se olennaisesti muuttumattomana” K:n vastattava sen arvon alentumisesta ei katsota otetuksi käyttöön, jos K on käsitellyt tavaraa vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi Ks. KRL leikkikiväärin kauppa: vastuu tavaran katoamisesta postissa palautuksen yhteydessä?

119 hygieniatuotteet ym. K tilasi verkkokaupasta hajuveden haluamansa toisen hajuveden sijasta. Erehdys selvisi hänelle vasta, kun hän oli avannut tuotteen pakkauksen. Verkkosivulla oli ilmoitettu, että jos tuotteen sinetti on poistettu, sitä ei voi enää palauttaa. Koska pakkaus oli avattu, eh ei suostunut peruuttamaan kauppaa. Ltk:n mielestä kosmetiikka ja kauneudenhoitotuotteet ovat luonteeltaan sellaisia, että niitä ei voi hygieniasyistä palauttaa uudelleen myytäväksi, jos niiden pakkaus on avattu. Ehdosta oli asianmukaisesti ilmoitettu. Erehtyminen oli K:n omalla vastuulla. KRL Ks. myös KRL Hirvipilli. Ovatko kuulokkeet hygieniatuote? Ks. KRL KRIL Tuotemerkin irrottaminen.

120 Muita erikoisuuksia siviilikauppaan ja –sopimukseen verrattuna
Kuluttajasopimus 3 Muita erikoisuuksia siviilikauppaan ja –sopimukseen verrattuna

121 Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu
Ostajalla on oikeus kohdistaa tavaran virheeseen perustuva, tämän luvun säännösten mukainen vaatimuksensa myös ekh:aan, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut tavaran jälleenmyyntiä varten. Ei kuitenkaan jos virhe on syntynyt kyseisestä ekh:sta riippumattomasta syystä sen jälkeen, kun hän luovutti tavaran edelleen vaatimus perustuu muun kuin kyseisen ekh:n antamaan sitoumukseen, joka asettaa ostajan parempaan asemaan kuin tämän luvun säännökset ilman mainittua sitoumusta vaatimus koskee hinnanalennusta tai kauppahinnan palauttamista ja ylittää määrältään sen, mitä kyseisen elkh:n oma sopijapuoli olisi voinut vaatia samalla perusteella, jos näiden välisen sopimuksen mahdollisia rajoittavia ehtoja ei oteta huomioon Ks. myös KSL 5:22 vastuu ”tiedonantovirheestä” sekä 7:39 luotonantajan vastuu

122 Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksia mm.
kulutushyödykesopimuksia koskevissa tai muissa k-hyödykkeen hankintaan liittyvissä asioissa, joita kuluttajat saattavat ltk:n käsiteltäviksi asunnon kauppaan liittyvissä asioissa, joita kuluttajat, asuntoyhteisöt taikka asunnon myyjinä tai tarjoajina olevat yksityishenkilöt saattavat lautakunnan käsiteltäviksi KA:n ajamana ryhmävalituksena, jos useilla kuluttajilla taikka useilla yksityistakaajilla tai yksityisillä pantinantajilla on tai voidaan olettaa olevan samaa ekh:a kohtaan sellaisia vaatimuksia, jotka voidaan ratkaista yhdellä lautakunnan päätöksellä ei saa ratkaista asiaa, jonka tiedetään olevan vireillä tai ratkaistu tuomioistuimessa kuluttajaneuvonta ja kuluttajaoikeusneuvojat tulossa: määräaika 90 pv, joka edellyttää että käytetty asia kuluttajaneuvonnassa ensin

123 Ryhmäkanne (-laki) kanne, jota kantaja ajaa kanteessa määritellyn ryhmän puolesta siten, että asiassa annettava tuomio tulee myös ryhmän jäseniä sitovaksi kanteen edellytykset ks. lain 3 § KA panee vireille ryhmäkanteen ja käyttää siinä asianosaisena puhevaltaa ryhmän jäsen ei vastaa oikeudenkäyntikuluista kannetta ei ole käytetty vielä kertaakaan, kuluttajaviraston näkemyksen mukaan se ”tehostaa kuluttajariitalautakunnassa maaliskuussa 2007 voimaan tulleen uuden ryhmävalitusmenettelyn painoarvoa”, jota sitäkään ei ole käytetty, mutta uhkaa on ollut ilmassa …


Lataa ppt "Markkinaoikeuden kurssi 2016"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google