Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uskonto 3.1 Ihmisen elämä ja etiikka

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uskonto 3.1 Ihmisen elämä ja etiikka"— Esityksen transkriptio:

1 Uskonto 3.1 Ihmisen elämä ja etiikka eveliina.ojala@aanekoski.fi

2 Kurssin tavoitteet (OPS 2003)
Opiskelija hallitsee eettisen kysymyksenasettelun ja ymmärtää elämänkysymysten ja eettisen pohdinnan merkityksen Saa käsitteellisiä välineitä eettisten kysymysten tarkasteluun Ymmärtää tekevänsä päivittäin moraalisia valintoja ja tietää olevansa vastuussa ratkaisuistaan Saa perustiedot ihmisen elämänkysymyksistä ja ajankohtaisista etiikan aiheista ja osaa kytkeä ne uskonnon kannalta keskeisiin kysymyksenasetteluihin Ymmärtää Raamatun yhteyden elämänkysymyksiin ja etiikkaan Ymmärtää kristinuskon ja etiikan yhteyden, erityisesti luterilaisen etiikan keskeisen sisällön ja kirkkojen eettisten kannanottojen taustalla olevia teologisia perusteita

3 Kurssin keskeiset sisällöt (OPS 2003)
Ihmisen tärkeät elämänkysymykset: elämän tarkoitus, kärsimys, kuolema Kristillinen käsitys Jumalasta Hyvän ja pahan käsitteet Kristillinen etiikka ja etiikan teoriat Yksilöeettisiä kysymyksiä Yhteiskuntaeettisiä kysymyksiä

4 Kurssin hyväksytty suorittaminen

5 Pienryhmätyöskentely
Jakaannutaan 3-4 hengen ryhmiin. Näissä ryhmissä työskennellään läpi koko kurssin.

6 Pienryhmätyöskentely
1. Kuuntele ja tule kuulluksi. Jakakaa aika siten, että jokaisella ryhmän jäsenellä on sama, sopiva aika (esim minuuttia) esittäytyä ja kertoa toisille elämästään haluamiaan asioita, haluamallaan tarkkuudella - muut kuuntelevat ja tarkentavat kysymyksin. Kertokaa myös, onko teillä aikaisempaa kokemusta pienryhmässä opiskelusta ja jos on niin millaista.

7 Pienryhmätyöskentely
2. Pelisäännöistä Miettikää omalle pienryhmällenne "pelisäännöt" - keskeiset asiat yhteisessä toiminnassa kurssin ajalle. Kirjatkaa ne paperille.

8 Pienryhmätyöskentely
3. Mikä meille yhteistä: metaforisesti. Valitkaa/piirtäkää jokin kuva, joka kuvaa sitä, mikä koko pienryhmällenne on yhteistä (voi olla miltä elämänalueelta tahansa. Keksikää samalla ryhmäänne kuvaava nimi (tätä tullaan käyttämään koko kurssin ajan).

9 Pienryhmätyöskentely
4. Tavoitteita: Pohtikaa mitä kaikkea tämän kurssin aikana pitäisi tapahtua, että olisitte kurssin päätyttyä sitä mieltä, ettei kurssiin käytetty aika mennyt hukkaan - että se oli kullekin hyödyllinen.

10 Kristillinen oppi JUMALA (s. 14-23)
Luku 1

11 Kristillisen jumalauskon lähtökohtia:
Jumala ei ihmisen tiedonhankinnan kohde Ihmiselle mahdollinen asenne Jumalaan ei tieto vaan usko

12 Mitä kaavio kertoo suomalaisten jumalauskosta? S. 15

13 Jumala ilmoittaa ihmisille itsestään:
Yleinen ilmoitus luonto historia elämänkohtalot omatunto Erityinen ilmoitus Raamatun todistus Jeesuksesta Kristuksesta

14 Millaisia muutoksia suomalaisten jumalauskossa on tapahtunut vuosina 19762002? Millaiset tekijät voisivat selittää muutoksia? Lähde: Kääriäinen – Niemelä – Ketola: Moderni kirkkokansa. Suomalaisten uskonnollisuus uudella vuosituhannella. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 82.,

15 Kristillinen oppi Jumalasta
Yksi Jumala Jumalalla on kolme persoonaa, joilla on eri tehtävät: Isä – Luoja Poika – Pelastaja Pyhä Henki – uskon ja rakkauden synnyttäjä

16 Vertaa suomalaisten jumalauskoa muiden pohjoismaalaisten uskoon
Vertaa suomalaisten jumalauskoa muiden pohjoismaalaisten uskoon. Millaisia eroja havaitset? Millaiset tekijät voisivat selittää eroja? Lähde: Kääriäinen – Niemelä – Ketola: Moderni kirkkokansa. Suomalaisten uskonnollisuus uudella vuosituhannella. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 82.,

17 The Pohjoismaat: uskonto
Pohjoismainen usko The Pohjoismaat: uskonto

18 Kristillinen oppi IHMINEN (s. 24-30)
Luku 2

19 Ihminen on Jumalan kuva
Erityiset kyvyt, taidot - erottavat ihmisen muista luoduista Ihminen on vastuussa Jumalalle siitä, että käyttää kykyjään muiden hyväksi (vrt. luomiskertomus → käsky viljellä ja varjella)

20 Mihin mielestäsi perustuu oma arvosi ihmisenä
Mihin mielestäsi perustuu oma arvosi ihmisenä? Mikä tekee ihmisestä arvokkaan?

21 Elämän tarkoitus ottaa vastaan elämä Jumalan lahjana
käyttää elämä pyrkien kasvamaan persoonana elää muiden yhteydessä ja palvella lähimmäistä

22 Kristillinen oppi PAHUUDEN OLEMUS (s. 31-41)
Luku 1

23 Miksi on pahuutta? Stanley Milgramin kokeet, holokausti
Yhteiskunnalliset olosuhteet Kuinka on tullut kohdelluksi Hyvän ja pahan tiedon puu Jumalan ja Luciferin välinen kamppailu (nämä eivät kuitenkaan selitä pahan olemassaoloa vaan auttavat ymmärtämään ihmisen kokemusta pahasta, ks. s. 36) Pahan vaikutuspiiriin joutuneet ihmiset kokevat olevansa ulkopuolisten voimien heiteltävänä Kristilliseen usko: luottamus hyvään ja elämään

24 Bullshit-bingo Työskentele itsenäisesti
Ota esille paperi ja piirrä siihen kuusilokeroinen ruudukko Valitse seuraavalta dialta mielestäsi kuusi käsitettä, jotka eivät liity kristilliseen synnin käsitteeseen Kirjoita käsitteet ruudukkoosi

25 Tunnista mitkä kuvaukset eivät liity syntiin – tunnista bullshit
TEKOSYNTI SIDOKSISSA AIKAKAU-TEEN/KULT-TUURIIN SEURAUK-SENA RANGAIS-TUS TEODIKEA- ONGELMA SEURAUK-SENA KOETTELE-MUS LÄHIM-MÄISTÄ VAHINGOIT-TAVA TEKO RIKKOO IHMISTEN VÄLISEN YHTEYDEN ESTE IANKAIKKI- SELLE ELÄ- MÄLLE JUMALASTA EROTTAVAT TEOT RISTIN TEOLOGIA SEURAUK-SENA KASVATUS EPÄUSKO YLIMIELI-SYYS SAIRAUS KUOLEMA EPÄJUMA-LANPALVE-LUS SEURAUK-SENA ONNETTO- MUUS SEURAUK-SENA KOSTO VAHINGOIT-TAA TEKIJÄN PERSOONAA MORAALI-NEN PAHA OMATUNTO LUPAUKSEN RIKKOMINEN ITSENSÄ VAHINGOIT-TAMINEN VÄLTETTÄVÄ TEKO PERISYNTI

26 Tarkista oppikirjan sivujen 37-39 avulla bingo-ruudukon paikkaansapitävät käsitteet

27 Synti Lähimmäistä vahingoittavat Jumalasta erottavat teot/ajatukset
Kaikissa ihmisissä ns. perisynti eli taipumus toimia itsekkäästi (Lutherin mukaan esim. epäusko, ylimielisyys, epäjumalanpalvelus jne.) Tekosynti sidoksissa elettävään aikakauteen/kulttuuriin yksittäinen paha teko

28 Satanismi ja saatananpalvonta

29 Vastaa kysymyksiin oppikirjan s. 3436, 39 ja lisätekstin pohjalta
Millaisena hahmona käärme nähdään syntiinlankeemuskertomuksessa?

30 Vastaa kysymyksiin oppikirjan s. 3436, 39 ja lisätekstin pohjalta
Millaisena hahmona käärme nähdään syntiinlankeemuskertomuksessa? Käärme houkuttelee Eevan pahaan – poimimaan hyvän ja pahan tiedon puusta. Eeva syyttää käärmettä, Aatami Eevaa.

31 Vastaa kysymyksiin oppikirjan s. 3436, 39 ja lisätekstin pohjalta
2. Mikä on Luciferista kertovien myyttien sisältö?

32 Vastaa kysymyksiin oppikirjan s. 3436, 39 ja lisätekstin pohjalta
2. Mikä on Luciferista kertovien myyttien sisältö? Langennut enkeli. Myytin juuret Raamatussa.

33 Vastaa kysymyksiin oppikirjan s. 3436, 39 ja lisätekstin pohjalta
3. Mitä kristinuskossa opetetaan paholaisesta?

34 Vastaa kysymyksiin oppikirjan s. 3436, 39 ja lisätekstin pohjalta
3. Mitä kristinuskossa opetetaan paholaisesta? Raamatussa kutsutaan saatanaksi. Voima joka erottaa Jumalasta. Paha vetää puoleensa – toisaalta syyttää.

35 Vastaa kysymyksiin oppikirjan s. 3436, 39 ja lisätekstin pohjalta
4. Mitä on satanismi? 5. Mitä on saatananpalvonta?

36 Vastaa kysymyksiin oppikirjan s. 3436, 39 ja lisätekstin pohjalta
4. Mitä on satanismi? 5. Mitä on saatananpalvonta? Saatananpalvojien saatana on kristinuskon opettaman Jumalan vastavoima. Filosofisen satanismin saatana ei ole persoonallinen olento, vaan yksilöllisen vapauden symboli.

37 6. Mitä eroa on satanismilla ja saatananpalvonnalla?

38 6. Mitä eroa on satanismilla ja saatananpalvonnalla?
Saatananpalvonta on radikaalia kristinuskon kristinuskon vastakulttuuria. Filosofinen satanismi ei vaadi minkään itsen ulkopuolella olevan voiman tottelemista vaan tähtää oman itsen estottomaan tutkimiseen (riippumattomuus, mielihyvä)

39 7. Mistä nämä Saatanaan liittyvät liikkeet ovat saaneet innoituksensa?

40 7. Mistä nämä Saatanaan liittyvät liikkeet ovat saaneet innoituksensa?
1969, Anton Szandor LaVey ”The Satanic Bible” Kalifornia The Chruch of Satan

41 8. Pohdi, miksi Saatanaan liittyvät liikkeet ovat kiinnostaneet nuoria?

42 9. Mikä on lisätekstin mukaan saatananpalvonnan ja satanismin asema nykyisin?

43 9. Mikä on lisätekstin mukaan saatananpalvonnan ja satanismin asema nykyisin?
Vihakulttuurien kirjoa Innostus hiipunut 2000-luvulle tultaessa Muunlainen vaihtoehtouskonnollisuus

44 10. Kuinka itse suhtaudut Saatanaan liittyviin opetuksiin ja ilmiöihin.

45 Kristillinen oppi PELASTUS (s. 42-53)
Luku 4 – Motivointi 1

46 Kristillinen oppi pelastuksesta
Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”

47 Miten pelastusta on kuvattu taiteen keinoin? Etsikää esimerkkejä.

48 Taiteessa pelastusta kuvattu monin keinoin...

49 Magnus Enckellin maalaama Tampereen tuomiokirkon alttaritaulu kuvaa ylösnousemusta (myös oppikirjan sivulla 48). Myös monet säveltäjät ovat kuvanneet ylösnousemusta. Esimerkiksi Fauren Requiem sarjan ”in Paradisum”.

50 Kristillinen oppi pelastuksesta
Jeesuksessa kuolemallaan sovittanut ihmisten synnit Pelastus on Jumalan lahja  Ihminen ei voi omilla teoillaan ansaita pelastusta

51 TIETOVISA Testaa tietosi kristillisestä pelastuskäsityksestä!
Mitkä seuraavista väitteistä pitävät paikkansa?

52 Kristinuskon mukaan: ihmisen täytyy tehdä hyviä tekoja pelastuakseen

53 Kristinuskon mukaan: 2. ihmisestä näkee päällepäin, onko hän pelastettujen joukossa

54 Kristinuskon mukaan: 3. pelastuksen voi ostaa esimerkiksi lahjoittamalla rahaa kirkolle

55 Kristinuskon mukaan: 4. pelastuksessa ihminen saa uuden elämän

56 Kristinuskon mukaan: 5. pelastus tarkoittaa sitä, että Jumala poistaa pahan elämästä

57 Kristinuskon mukaan: 6. ruumiin ylösnousemus tapahtuu viimeisen tuomion yhteydessä.

58 Tarkasta vastauksesi oppikirjan sivujen 4251 avulla.

59 Vastaukset Väittämät 4 ja 6 ovat kristinuskon opin mukaisia.
Muut väittämät voi korjata seuraavasti: 1. Ihminen ei voi teoillaan ansaita pelastusta. 2. Ihmisten määriteltävissä ei ole kuka on pelastettu ja kuka ei. (Kalvinismissa ihmisen maallista menestystä pidettiin osoituksena valinnasta pelastettujen joukkoon.) 3. Pelastusta ei voi ostaa, sillä se on lahja. 5. Pelastuksessa Jumala ei poista pahaa elämästä, mutta osallistuu ihmisen kärsimykseen.

60 Kristinusko ja etiikka (s. 62-71)

61 Keneltä kysyt neuvoa ennen hankalaa päätöstä?
Millaisia asioita punnitset miettiessäsi, mitä sinun kannattaa tehdä?

62 Moraali Käsitys hyvästä ja pahasta, kielletystä ja sallitusta Tavoite kehittyä moraalisesti = osa kristillistä elämäntapaa Omatunto = ihmisen moraalinen vastuu kristinuskossa

63 Arvot = käsitys toivotuista, arvokkaista asioista
Itseisarvot = ovat haluttavia sinänsä Välinearvot = keinoja jonkin arvokkaan asian saamiseksi

64 Normit - kiellot, käskyt ja kehotukset - auttavat toteuttamaan arvoja Etiikka = moraalin filosofinen tutkiminen

65 MILLAINEN ON HYVÄ IHMINEN?
Luku 6

66 Millainen on mielestäsi hyvä kristitty?

67 ARTIKKELI ”MITÄ ARABINUORET SANOVAT SEURUSTELUSTA” JA KYSYMYS MORAALIN SUHTEELLISUUDESTA
Luku 6

68 Mitä mieltä olet arabinuorten seurustelua koskevista ajatuksista?
Onko arabinuorten suhtautumisessa jotakin eettisesti hyvää?

69 The Pohjoismaat: Perhe http://areena.yle.fi/1-2199726

70 Oppimispäiväkirjan äärellä

71 Kristillismoraalinen käsitys rakkaudesta nuorille aikuisille tärkeä
Kaarina Määttä Nuoret aikuiset: perinteinen kristillismoraalin en rakkaus tärkeä parisuhteen perusta (kunnioitus, voima, elämän tarkoitus)

72 Vielä Määtän tutkimuksesta...
Määtän tutkimuksen mukaan miesten suhtautuminen rakkauteen romanttisempa a Naisten täytyi tuntea partneri tarkkaan ennen suhteeseen lähtemistä Naisten suhtautuminen seksuaalisuutee n kontrolloidumpa a Parisuhteelle asetetaan kovia vaatimuksia: kahden sijaan yksi Kuitenkin lähes puolet avioliitoista päätyy eroon Ja usein uskotaan, että vika partnerissa – ei perinteisissä haaveissa

73 Vielä Määtän tutkimuksesta...
Määtän näkemyksen mukaan liian suuret, parisuhteelle asetetut paineet johtavat pettymyksiin Ihmiset ”hukassa itsensä kanssa” → monet elävät parisuhdeongel missa ymmärtämättä mistä ne johtuvat Miehillä ehkä enemmän odotuksia rakkauden suhteen samalla kun he ovat naisia kykenemättömä mpiä erittelemään tunteitaan

74 MORAALITEORIAT (s )

75 Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta
kristinuskosta löytyy kaikkien teorioiden mukaisia painotuksia, kristinusko on vaikuttanut moraaliteorioiden kehitykseen

76 Seurausetiikka Teon moraalinen arvo perustuu teon seurauksiin.
Tehty teko oli oikea - kun sen toteutuneet seuraukset ovat hyviä Seurausetiikan muotoja: Egoismi: hyvät seuraukset minulle ratkaisevat. Altruismi: hyvät seuraukset muille ratkaisevat. Utilitarismi =hyöty suurempi kuin haitat → voi johtaa myös pahan teon hyväksymiseen yleisen hyödyn nimissä

77 Teleologinen etiikka eli hyve-etiikka
yksittäiset teot eivät ratkaisevia – elämä kokonaisuutena hyveellinen elämä johtaa onnellisuuteen hyveet ovat luonteenpiirteiksi muuttuneita toimintavalmiuksia esim. viisaus luonne muovataan hyveelliseksi kasvatuksella ja kehittämisellä

78 Velvollisuusetiikka Teon moraalinen arvo ei voi riippua teon seurauksista Teon moraalisen arvon määrittää teon motiivi Vain teko, jonka motiivina on velvollisuus toimia oikein, on moraalisesti arvostettava Moraalisesti oikea teko = tekoa ohjaava periaate voitaisiin yleistää kaikkia koskevaksi toimintaohjeeksi

79 Sopimusetiikka moraali perustuu yhteiseen sopimukseen
ei yhteistä päämäärää, koska ihmisillä on erilaisia arvoja vaikuttanut järjestäytyneiden yhteiskuntien syntyyn sopimuksen noudattaminen →etua myös itselle Lue: 72-80

80 MITÄ MORAALITEORIAA ITSE EDUSTAT?

81 1. Mikä sananlasku edustaa parhaiten sinun periaatteitasi?
a) Viisas poika on isänsä ilo, tyhmä poika on äitinsä murhe. b) Loppu hyvin, kaikki hyvin. c) Mik´on totta sekä pyhää aina puolla vaik´ täytyisi sen puolesta sun kuolla. d) Jos sanani mä syön, niin paha minut periköön.

82 2. Koululäksyt on mielestäni tehtävä, koska...
a) opiskelijoiden tulisi olla tunnollisia ja ahkeria. b) jos jättää läksyt tekemättä, on paljon enemmän luettavaa ennen koetta. c) opettaja on antanut ne tehtäväksi, joten ne on tehtävä. d) kun opiskelija on tullut kurssille, hän on sitoutunut tekemään kurssilla vaadittavat tehtävät.

83 3. Seurustelusuhteessasi on ongelmia ja eräs toinen henkilö kiinnostaisi sinua kovasti...
a) Seurustelukumppaneiden tulee olla toisilleen ystävällisiä, helliä ja uskollisia. b) Olisi mietittävä, mitä tapahtuisi, jos jäisi kiinni pettämisestä tai voisiko elää kolkuttavan omantunnon kanssa. c) Käskyissäkin sanotaan ”älä tee aviorikosta”, sen voidaan katsoa koskevan myös seurustelusuhdetta. d) Seurustelusuhteen aloittaminen merkitsee sitä, että sitoudutaan olemaan vain toisen kanssa. Jos tämä ei onnistu, on suhde lopetettava.

84 4. Teet opiskelujen ohessa töitä kaupassa, jossa jää usein kassanlaskussa hieman ylimääräisiä kolikoita. Eräänä iltapäivänä ajatuksesi valtaa kiusaus napata muutama euro bussirahaa... a) Hyvä työntekijä on rehellinen, vaikka kukaan ei olisi näkemässä tai saisi tietää sitä. b) Muutaman euron ottaminen tuskin aiheuttaa konkurssia, mutta itse säästäisi bussirahat. c) Varastaminen on aina väärin. Se ei riipu summasta tai määrästä. d) Työsopimuksessa, jonka allekirjoitin, oli maininta tarkkuudesta rahojen laskemisessa.

85 5. Koulumatkallasi näet vanhuksen kantamassa painavaa ostoskassia
5. Koulumatkallasi näet vanhuksen kantamassa painavaa ostoskassia. Pitäisikö häntä auttaa? a) Minulle on jo lapsuudessa opetettu kotona, että on oltava auttavainen kaikissa mahdollisissa tilanteissa. b) Auttaminen helpottaisi vanhusta, jolla on varmasti sairauksia ja kipuja. Samalla saisin itsekin hyvän mielen. c) Vanhuksia tulee kunnioittaa ja nuorempien tulisi auttaa heitä tarvittaessa. d) Jos en tunne vanhusta, ei minun tarvitse puuttua hänen asioihinsa. En ole luvannut hänelle auttaa ostosten kantamisessa, hänen sukulaistensa tai kodinhoitajien tehtävänä olisi auttaa häntä.

86 Testin tulokset Laske vastauskirjainten määrät.
Jos sinulla on eniten... A-vastauksia, olet teleologisen etiikan eli hyve- etiikan kannattaja B-vastauksia, olet seurausetiikan kannattaja C-vastauksia, olet velvollisuusetiikan kannattaja D-vastauksia, olet sopimusetiikan kannattaja

87 RAAMATTU JA ETIIKKA (s. 81-90)

88 Raamattu ja etiikka Raamattu on pyhä kirja
kulttuurin kirja  vaikuttanut voimakkaasti fundamentalistisilla ryhmittymillä eettinen ohjekirja kirkoilla on erilainen Raamatun tulkintaperinne  selittää kirkkojen oppien ja moraalisten kannanottojen erilaisuuden

89 Uuden testamentin eettinen opetus
Jeesuksen eettisen opetuksen ydin → evankeliumeissa Vuorisaarna  radikaali lähimmäisenrakkauden etiikka kultainen sääntö rakkauden kaksoiskäsky Etsikää nämä tekstit!

90 KIRKKOKUNTIEN EETTISET KOROSTUKSET (s. 91-103)

91 Tutustukaa pienryhmissä kirkkokuntien eettisiin korostuksiin
Etsikää symboleita, jotka kuvaavat kirkkokuntaa – nämä kerätään peda.nettiin Mitä kirkko opettaa synnistä? Mikä on Raamatun merkitys kyseisessä kirkkokunnassa? Roomalaiskatolinen, luterilainen, reformoitu, ortodoksinen kirkko

92 Roomalaiskatolinen opetus
kirkon opetuksen perusta: Raamattu kirkon tulkintaperinne = traditio paavi ja piispat tulkitsevat Raamattua ja välittävät kirkon perinteen  tulkintoja sovelletaan myös nykyajan eettisiin kysymyksiin

93 synnin seurauksena ihminen:
tavoittelee sellaista, mikä ei johda onnellisuuteen valitsee moraalin vastaiset keinot onnellisuuden tavoittelemiseen moraaliteologia on luonnollisen lain etiikkaa = luonto/todellisuus sisältää lain, jonka mukaan hyvää on tehtävä ja pahaa vältettävä

94 Luterilainen opetus Raamattu: ydin on sanoma Kristuksesta  Raamattua on tulkittava sen valossa kirjana kokonaan inhimillinen sanoman puolesta kokonaan jumalallinen tarkoitettu kaikkien luettavaksi – ei ainoastaan kirkon johdon tulkittavaksi sisältää myös eettistä aineistoa, muttei ole ensisijassa ohjekirja lukiessa ihminen havaitsee tarvitsevansa armoa, sillä hän ei pysty elämään Jumalan toivomalla tavalla

95 Luterilainen opetus maallinen regimentti
moraali ei pelasta  moraali kuuluu järjen alueelle Lutherin oppi kahdesta regimentistä = hallintavalta maallinen regimentti uskonnon avulla ei tule ratkaista moraalisia, yhteiskunnallisia tai poliittisia ongelmia  kuuluvat maallisen regimentin piiriin  ratkaistava järjen avulla hengellinen regimentti uskonnon alue on itsenäinen  keskeisenä evankeliumin julistaminen  maallinen vallanpitäjä ei saa puuttua

96 Reformoitu opetus luterilaisuuden kanssa yhteneväisiä korostuksia: ihminen ei voi vaikuttaa pelastukseen hyvillä teoillaan Jumalasta erossa oleva ihminen on täysin turmeltunut Luterilaisuudesta eriäviä korostuksia vain uskovat voivat erottaa oikean väärästä ja tehdä aidosti hyviä tekoja voidakseen tehdä oikein ihminen tarvitsee Raamattua = ilmoitusta Jumalan tahdosta

97 Ortodoksinen opetus oppi ja etiikka tulevat esille liturgiassa
ei kokonaisesitystä opista tai etiikasta oppi ja etiikka tulevat esille liturgiassa arki on jumalanpalveluksen jatkumista Raamattu on ensisijassa liturginen kirja Jumala tuli ihmiseksi Kristuksessa  Jumala on läsnä jokaisessa heikossa, sorretussa, köyhässä

98 Syvennä ja pohdi (oppikirjan sivu 103)
Pohdi edelläkäsitellyn ja oppikirjan avulla vastauksia kysymyksiin: 1. Mikä merkitys paavin moraalisia kysymyksiä koskevilla kannanotoilla on roomalaiskatolisille? 2. Keksi esimerkkejä tilanteista, joissa virkaan kuuluvat tehtävät voivat olla ristiriidassa virkaa hoitavan ihmisen persoonan ja hänen arvojensa kanssa. Kumpi ristiriitatilanteessa asetettava etusijalle, virka vai persoona? 3. Tuleeko ihmisen pyrkiä kohti moraalista täydellisyyttä? Perustele vastauksesi.

99 Lähisuhteiden etiikka MINÄ ITSE – SUHTEIDEN LÄHTÖKOHTA (s. 106-115)
Luku 10

100 Valitkaa pienryhmällenne yksi, eettinen kysymys, jonka esittelette muulle ryhmälle:
Vaihtoehdot: 1. Kantasoluhoidot Uusi alku 9.9 2. Eutanasia Urhot 6.9 3. Itsemurha Puukkojunkkarit 6.9 4. Abortti Tytöt 5.9 5. Syömisen etiikka ja syömishäiriöt Crackhoes 2.9 6. Seksuaalisuus Team Ruoste 12.9 7. Lapsettomuushoidot JESI 8.9 Minkälaisia eettisiä kysymyksiä kyseiseen ilmiöön liittyy?

101 Pohtikaa pienryhmässänne:
Mitä näen, kun katson peiliin? Minkälainen ihminen olen? Voiko kasvoistani päätellä jotakin? Sukutaustaani? Luonnettani?

102 Vastaako äskeisen pohdinnan aikana muodostunut mielikuva itsestäsi sitä kuvaa sinusta, jonka sosiaalisen median käyttäjäprofiilisi (esim. Facebook) antaa sinusta muille?

103 Jokainen on ainutlaatuinen
Jokainen on ainutlaatuinen. Alla kuitenkin esimerkki siitä, millä tavoin muotimaailma muokkaa käsityksiämme kauneudesta: and-after-photoshop_n_ html

104 MINÄ ITSE – SUHTEIDEN LÄHTÖKOHTA

105 Kristillinen suhde ulkonäköön
ulkonäön sijaan ihminen persoonana ruumis, henki, sielu ruumis Pyhän Hengen temppeli

106 Hedoninen suhtautuminen = oma nautinto tärkeää
Mihin mielihyvä perustuu?: kemialliset nautinnot → ihminen passiivinen kokija aktiivinen kokeminen

107 KÄSITEKARTTA LÄHISUHTEISTA

108 Käsitekartta lähisuhteista
aseta paperi vaakatasoon sijoita itsesi kirjoittamalla tai piirtämällä paperin keskelle sijoita eri puolille paperia sinulle tärkeitä ihmisiä piirtäen ja / tai kirjoittaen suhteessa itseesi (läheiset ihmiset lähemmäksi, etäisemmät kauemmaksi keskiöstä)

109 Jatka työskentelyä pohtimalla:
Millä tavoin sinun omat ratkaisusi / tekosi vaikuttavat sinun lähipiiriisi? Voisitko omilla teoillasi vaikuttaa esimerkiksi lähipiirisi hyvinvointiin / onnellisuuteen? Miten lähipiiriisi kuuluvien henkilöiden teot vaikuttavat sinuun? Voit joko kirjata tai piirtää vastauksesi kysymyksiin.

110 ELÄMÄ TOTEUTUU SUHTEESSA MUIHIN

111 Kristinuskon näkemys seksuaalisuudesta
Ihminen luotu seksuaaliseksi olennoksi. Ihminen kokonaisuus, sukupuolisuus on osa ihmisen minuutta.

112 Sukupuolisuus on mielihyvän lähde.
Pelkkä seksi ei kuitenkaan tee ihmistä onnelliseksi. Seksuaalisuus vuorovaikutusta ja yhteyttä. Ihmissuhteiden rakennuttava uskollisuuden varaan. Sukupuoliyhteys kuuluu ensisijaisesti avioliittoon. Vastuu kantaminen myös mahdollisista lapsista. Homoseksuaalisuudesta kertovien raamatunkohtien tulkinta jakaa mielipiteitä. Piispainkokous 2016

113 Kristillisen perhemallin taustaa
Raamatun malli: VT: moniavioisuus UT: yksiavioisuus, ensimmäisten kristittyjen naimattomuusihanteet Keskiaika: luostarielämän ihannointi perhe-elämää pidettiin vähäarvoisempina

114 Reformaatio: Luther: Jumalaa palvellaan lähimmäistä palvelemalla perhe-elämän arvostuksen nousu kristillisen elämän malliksi avioliitto, jossa on lapsia Uudet muutokset ydinperhemallin väistyminen naiset työssä kodin ulkopuolella avoliitot avioerojen ja uusperheiden lisääntyminen rekisteröidyt parisuhteet samaa sukupuolta olevien välillä mahdollisia

115 Kirkkojen näkemyksiä avioliitosta ja avioerosta
roomalaiskatolinen kirkko lähtökohtana ns. luonnollisen lain etiikka: Sukupuolisuutta ei eroteta lisääntymisestä. Sukupuoliyhteys kuuluu avioliittoon. Ehkäisy kielletty, ei avioeroa Samaa sukupuolta olevien sukupuolisuhteet ovat kiellettyjä.

116 Luterilainen kirkko ihmiset itse vastuussa käyttäytymisestään tavoitteena vastuullisuus avioliitto ihanteena ehkäisy sallittua avioliitto on maallinen sopimus pohjana on aviopuolisoiden keskinäinen sopimus kirkollisessa vihkimisessä pyydetään liitolle Jumalan siunausta

117 Luterilainen kirkko ihmiset itse vastuussa käyttäytymisestään tavoitteena vastuullisuus avioliitto ihanteena ehkäisy sallittua avioliitto on maallinen sopimus perustuu luomiseen ja sen pohjana on aviopuolisoiden keskinäinen sopimus kirkollisessa vihkimisessä pyydetään liitolle Jumalan siunausta, julkistetaan sopimus ja rukoillaan parin puolesta

118 avioero on sallittu (kun avioliitto muuttunut kärsimykseksi)
eronneet voidaan vihkiä uudelleen (armo ja uudelleen aloittaminen)

119 Lähisuhteiden etiikka ELÄMÄN ALKU (s. 133-141)
Luku 12

120 kuusiviikkoinen alkio 20-viikkoinen sikiö
Lähde:

121 Bangkokilaisesta temppelistä löytyi marraskuussa 2010 kaksituhatta muovipusseihin sullottua abortoitua sikiötä.

122 Thaimaassa abortti on sallittu vain, jos raskaus vaarantaa äidin terveyden tai se on saanut alkunsa raiskauksesta. Arviolta 300 000400 000 thainaiselle tehdään vuosittain abortti hämärissä oloissa. Heistä 1215 prosenttia on teini-ikäisiä. Lähde: Metro

123 Vuoden 2008 raskauden keskeytysten syyt Suomessa

124 Luterilainen kirkko: Abortti ei ole naisen yksityisasia: Yhteisön tehtävä on huolehtia, että naiset voivat synnyttää. Abortista tulee säätää lailla. Abortti voi olla joskus pienempi paha.

125 Kirjan sivuilla 135 ja 136 on esitelty Suomen aborttilainsäädäntöä ja sitä milloin ja millaisissa tilanteissa abortti on sallittu. Otetaan kuitenkin käyttöön hiukan tuoreempaa materiaalia samasta aiheesta.

126 TUTUSTU ARTIKKELIIN: “Jonkun se on tehtävä” (artikkeli löytyy wikisivuilta: eveliinanopetus.wikispaces.com)

127 Pohdi artikkelia lukiessasi seuraavia kysymyksiä
1. Mikä on Mäenpään kanta hoitohenkilökunnan mahdollisuuteen kieltäytyä aborteista? Miksi? 2. Mikä on ministeri Räsäsen kanta aiheeseen? 3. Millainen Suomen aborttilainsäädäntö on muihin maihin nähden? 4. Miten tulkitsisit kuvaa ”abortit raskauden keston mukaan 2011”? 5. Millä tavoin aborttien määrään voitaisiin vaikuttaa? 6. Onko kouluissa riittävästi seksuaalikasvatusta? 7. Miten tulkitsisit kuvaa aborttien määrästä hedelmällisyysikäisiä naisia kohden?

128 Pohdi elämän alkuun liittyviä eettisiä kysymyksiä:
 Onko abortti hyväksyttävä, ja jos on, niin millaisissa tilanteissa?  Onko mahdollinen vammaisuus hyvä syy tehdä abortti?  Saako ihmisalkioita ja -sikiöitä käyttää lääketieteellisissä tutkimuksissa ja hoidoissa?  Onko lasten saaminen jokaisen oikeus?

129 Luterilaisen kirkon näkökulma lasten saamiseen:
Asioita on tarkasteltava heikoimman osapuolen näkökulmasta Lapsesta ei saa tehdä välinettä, jonka avulla tyydytetään aikuisten toiveita. Lapsen kannalta ei voida puhua lasten hankkimisesta ja oikeudesta saada lapsi. Lapsi on Jumalan lahja.

130 Lapsettomuushoitojen kehittyminen
 onko lasten saaminen jokaisen oikeus?  voiko lapsen hankkia? - lahjoitetut sukusolut ja alkiot - kohdunvuokraus (ei Suomessa)  erilaiset vanhemmuudet: - geneettinen - biologinen - sosiaalinen

131 TUTUSTUKAA NETTISIVUIHIN
Luku 12

132 Nettisivustot, joilla lapsettomuudesta kärsivät parit keskustelevat
Etsikää internetistä keskustelupalstoja, joilla lapsettomuudesta kärsivät parit keskustelevat. Tällaisia keskusteluja voi löytyä esim. osoitteista

133 Etsikää keskusteluista:
erilaisia lapsettomuuden syitä millä tavalla keskustelijat suhtautuvat lapsettomuuteen? syitä siihen, miksi lapsettomuus tuntuu rankalta? Keskustelkaa näistä kysymyksistä pienryhmässänne

134 KUOLEMAN ETIIKKA (s )

135 Hyvä kuolema – johdattelua aiheeseen
marttinen-ja-tahto-hyvaan-kuolemaan

136 Tohtori Kuolemaksi nimetyn Philip Nitschken itsemurhapaketti oli alun perin tarkoitettu parantumattomasti sairaille. Nyt eutanasiaa promotoiva Nitschke myy ajatusta laajemmille kansanjoukoille. Sallisitko tällaisten pakettien myynnin myös Suomessa? Perustele.

137 Eutanasia = kuolinavun antaminen parantumattomasti sairaalle potilaalle, jonka elämä on käynyt niin sietämättömäksi, että hän toivoo sen lopettamista

138 Eutanasia = kuolinavun antaminen parantumattomasti sairaalle potilaalle, jonka elämä on käynyt niin sietämättömäksi, että hän toivoo sen lopettamista

139 Elämä vääristyy, jos sen päättyminen unohdetaan.
Kristillinen toivo: Kuolema ystävänä  kärsimysten päättyminen  ylösnousemuksen edellytys Jumala kukistaa aikojen lopussa kuoleman

140 KOKEMUKSIA JA POHDINTAA KUOLEMASTA
Luku 13

141 Millainen olisi hyvä kuolema?
Miten suhtautuminen elämään muuttuisi, jos kuolemaa ei olisi? Haluaisitko olla kuolematon? Perustele.

142 Yhteisen hyvän etiikka IV YHTEISÖÖN KUULUMISEN ETIIKKA (s. 150 - 165)
Luku 14

143 Keskeisestä terminologiaa
Kurssin wikisivuille: eveliinanopetus.wikispaces.com on lisätty yhteisöön kuulumisen keskeisiä termejä

144 Esimerkkejä yhteisöistä
perhe suku taloyhtiö koululuokka harrastusryhmä joukkue Facebook suomalainen yhteiskunta

145 YHTEISÖÖN KUULUMISEN ETIIKKA

146 Kumpaa korostetaan? Yksilöllisyys Yhteisöllisyys nykyaikainen näkemys
ihminen kokee itsensä ainutlaatuiseksi yhteisö on olemassa yksilöä varten esim. sääty-yhteiskunnassa asema ja tehtävä määrittivät ihmisen elämää yhteisö voi valvoa ja rajoittaa yksilön elämää yhteisön hyvä ensisijaista

147 Yhteiskuntasopimus malli kehittyi länsimaissa jo 1600-luvulla
ihmiset ovat järkeviä yksilöitä  omien etujen saavuttaminen edellyttää yhteistyötä ei asiakirja vaan ajattelutapa ihmiset luopuvat tietyistä oikeuksista (esim. väkivalta, rankaiseminen), mutta vastineeksi saavat tiettyjä etuja (esim. turvallisuus)

148 Millaisia oikeuksia meillä on?
Vapausoikeudet Vaadeoikeudet vapaus tehdä asioita, joita laki ei kiellä saa perustaa yhdistyksiä, mainostaa sen toimintaa jne. muilla yhteisön jäsenillä on velvollisuus olla puuttumatta vapauden toteuttamiseen ihmisoikeuksia oikeus johonkin voi liittyä yksilön asemaan, kohteluun, vapauteen tai mahdollisuuksiin yhteiskunnassa esim. kirjesalaisuus, oikeus tiettyihin palveluihin

149 Ihmisoikeudet

150 Lastenoikeuksien julistus:
oikeudet/lapsen-oikeuksien- julistus/

151 Yhteiskuntamalleja Liberalistinen yhteiskunta Hyvinvointiyhteiskunta
tärkein arvo on vapaus yhteiskunnan ei tule sekaantua liikaa ihmisten asioihin yhteiskunta huolehtii lakien avulla, että järjestys säilyy kaikille yhtäläiset vapaudet ja oikeudet ihmisestä itsestä riippuu, kuinka hän menestyy tärkein arvo on tasa-arvo vapauden rajoittaminen → tasa-arvon lisääminen yhteiskunnan edistettävä kaikkien tasa- arvoa esim. verotuksella ja lainsäädännöllä luterilaisella perinteellä on ollut vaikutusta tähän ajattelumalliin

152 Luterilaisuus ja yhteiskunta
Ns. kahden regimentin oppi  maallinen: järjestys, lait, politiikka... (terve järki!)  hengellinen: kirkko, uskonto... (usko!) Ei tavoitella teokratiaa = suurin valta kuuluisi uskonnolliselle yhteisölle Luterilaisuudessa korostetaan, että valtion tehtävänä on pitää huolta kansalaisistaan (ns. hyvinvointiyhteiskunnan malli)  Muista huolehtiminen on ihmisen maallinen velvollisuus

153 Mitä mieltä olet? Yhteiskunnan on pidettävä huolta kaikkien kansalaistensa perustarpeista. Ihmisen menestyksen yhteiskunnassa pitäisi perustua hänen omaan työpanokseensa.

154 Mihin yhteisöihin kuulut?
Miksi kuulut näihin yhteisöihin? Mikä on roolisi eri yhteisöissä?

155 OIKEUDENMUKAISUUS (s. 166 - 184)
Luku 15

156 Oikeudenmukainen rangaistus
samasta rikoksesta langetetaan sama rangaistus länsimaisen perinteen mukaan vain yhteiskunta saa rangaista  oikeutta ei saa ottaa “omiin käsiinsä”

157 näkökulmia rankaisemisesta:
rikokseen syyllistyneen tulee ottaa vastuu teoistaan ja kärsiä laissa määrätty rangaistus rangaistuksen tarkoitus on muuttaa rikollista rangaistukset toimivat pelotteina ja estävät rikoksia lain määräämä rangaistus ei ole kosto rikoksesta

158 Rikosten vakavuuden astevaihtelu
Työskennelkää omassa pienryhmässänne. Asettakaa seuraavalla dialla olevat teot järjestykseen niiden vakavuuden mukaan (lievimmästä vakavimpaan).

159 autolla ajaminen päihteiden vaikutuksen alaisena
pahoinpitely murha autolla ajaminen päihteiden vaikutuksen alaisena kunnianloukkaus roskaaminen uskonrauhan rikkominen tv-lupamaksun maksamatta jättäminen lapsen kurittaminen fyysisesti tappo raiskaus alkoholin välittäminen alaikäiselle karkkipussin varastaminen

160 Pohtikaa pienryhmässänne, mikä olisi mielestänne oikeudenmukainen rangaistus kustakin rikoksesta.

161 Ota selvää internet-lähteitä käyttämällä, minkä rangaistuksen Suomen laki määrää kustakin rikoksesta. Suomen rikoslaki löytyy Valtion säädöstietopankista Rikosuhripäivystys Tuomioistuimet

162 Vertailkaa ryhmänne muodostamaa vakavuusjärjestystä toisen ryhmän kanssa.
Pyrkikää muodostamaan kahden ryhmän kesken yhteinen näkemys tekojen vakavuudesta  valmistautukaa esittelemään perusteltu mielipiteenne muulle opetusryhmälle

163 Vankila The Pohjoismaat-dokumentti siitä, mitä tapahtuu kun ex-vankilanjohtaja käy pohjoismaisissa vankiloissa ja kuulee vankien oikeuksista ja aseistamattomasta henkilökunnasta?

164 ME JA MUUT (s ) Luku 16

165 Miksi suomalaiset syövät mielellään pizzaa tai kebabia?
Ovatko näiden ravintoloiden ulkomaalaistaustaiset omistajat täällä hyväksyttyjä, tasavertaisia Suomen kansalaisia?

166 Asevelvollisuus Suomi on itsenäinen valtio, jolla on oikeus puolustaa alueellista koskemattomuuttaan armeijalla. Demokraattiset valtiot kunnioittavat ihmisten omantunnon- ja mielipiteenvapautta.

167  Aseellisesta palveluksesta voi kieltäytyä vakaumukseen vedoten.
 Asevelvollisuuden voi suorittaa myös aseettomana palveluksena armeijassa tai siviilipalveluksena valtion ja erilaisten yhteisöjen tehtävissä.

168 Ajankohtaisia kysymyksiä
sodankäynnin muuttuminen: uudet aseet jne. kansainvälinen terrorismi rauhanturvatyö eri puolilla maailmaa naisten ja miesten yhdenvertaisuus asevelvollisuuden suhteen

169 Augustinus: oppi oikeutetusta sodasta
1. Hyökkäyssota ei ole koskaan oikeutettua. 2. Vain oman alueen ja asukkaiden puolustaminen on sallittua asein. 3. Sota on äärimmäinen keino. 4. Sodan avulla saavutettavan hyvän oltava suurempi kuin siitä aiheutuva paha. 5. Sodassa ei saa käyttää tarpeetonta väkivaltaa ja väkivalta ei saa kohdistua siviiliväestöön.

170 Globalisaatio Taustalla elintapojen muutokset ja teknisten keksintöjen kehittyminen Kuljetus- ja tietoliikenne siirtävät nopeasti ihmisiä, tietoa ja tavaroita ympäri maailmaa

171 Kansainvälinen yhteistyö vähentänyt kansallisvaltioiden merkitystä
Markkinatalous muuttunut maailmanlaajuiseksi Kansainvälisellä yhteistyöllä voidaan selvittää erilaisia konflikteja, auttaa katastrofien uhreja, auttaa köyhiä maita...

172 Globalisaation tuottamia ongelmia
Kilpailu markkinoista on koventunut. Työtä teetätetään siellä missä se on halvinta. Rikkaat ja köyhät maat hyötyvät kansainvälistymisestä eri lailla. Kuluttajan epätietoisuus siitä, millaisissa olosuhteissa tuotteet on tehty. Pakolaisuus lisääntynyt.

173 Pakolaisuus Maailmassa on yli 20 miljoonaa pakolaista.
Osa pakolaisina kotimaanosassaan, osa lähtenyt länsimaihin. Syinä esim. luonnonkatastrofit, sodat, huonot elämisen edellytykset. Maahanmuuttajat joutuvat sopeutumaan uuden kotimaan asenteisiin, kieleen, käytäntöihin, moraalikäsityksiin ja uskonnollisiin tapoihin.

174 Pakolaiset eristäytyvät usein omaksi ryhmäkseen.
Kristinuskon mukaan kaikki ihmiset kuuluvat yhteen, kaikenlainen syrjintä on moraalisesti väärin ja syntiä. Kristinuskossa kristityt nähdään tavallaan ”muukalaisina maailmassa”.

175 LISÄTIETOA AJANKOHTAISISTA ILMIÖISTÄ
Luku 16

176 Ajankohtaisia ilmiöitä
Valitse seuraavista aiheista sinua/ryhmäänne kiinnostava ilmiö: lapsityö ihmiskauppa lapsisotilaat nälänhätä pakolaisuus rasismi reilun kaupan tuotteet

177 1. Piirrä itsellesi käsitekartta ilmiöstä
 Kirjoita käsitekarttaan ennakkotietosi aiheesta.  Kirjaa kuvan ympärille aiheeseen liittyviä kysymyksiä, joihin haluaisit vastauksia. 2. Etsi tietoa netistä.  Korjaa virheet ennakkokäsityksistäsi.  Kirjaa kysymyksiisi löytämäsi vastaukset.

178 SUOMEN EV.LUT. KIRKON TYÖN MAAILMANLAAJUINEN NÄKÖKULMA
Luku 16 – Opetusvinkki 2

179 Tutustu evankelisluterilaisen kirkon työn maailmanlaajuiseen näkökulmaan
 Usko ja arvot Miten evankelisluterilaisessa kirkossa perustellaan rauhantyön tärkeys? Kuinka rauhantyötä tehdään? Millä tavoin kirkko auttaa maailmanlaajuisesti kärsiviä ihmisiä? Millainen on kirkon ympäristöpolitiikka? Mitä on a) ekumenia b) uskontodialogi? Millaisia arvoja kirkossa halutaan edistää myös maailmanlaajuisesti?

180 AUTTAVIA ORGANISAATIOITA
Luku 16

181 Auttavia organisaatioita
Valitse -sivustolta 1–2 erilaista auttavaa organisaatiota, joihin haluat perehtyä. Etsi netistä ko. organisaation kotisivut ja vastaa niiden pohjalta seuraaviin kysymyksiin: Ketä organisaatio pyrkii erityisesti auttamaan? Toimiiko organisaatio Suomessa vai ulkomailla? Millaisia auttamiskeinoja organisaatio käyttää? Mitä sivustolla kerrotaan organisaation saavuttamista tuloksista?

182 Arvioi ko. organisaation tavoitteita ja toimintaa omasta näkökulmastasi:
Onko organisaation tavoite mielestäsi tärkeä? Voisitko itse osallistua jollain tavoin organisaation toimintaan?

183 YO-tehtävä keväältä 2016 7. Ihmiskauppaa on kutsuttu nykyajan orjuudeksi. Sisäministeriön internetsivulla se määritellään seuraavasti: ”Ihmiskauppa tarkoittaa henkilöiden värväämistä, kuljettamista ja vastaanottamista hyväksikäyttötarkoituksessa. Hyväksikäytön muotoja ovat muun muassa prostituutio ja muu seksuaalinen hyväksikäyttö, pakkotyö ja elinten poistaminen. Ihmiskaupan mahdollisuuteen viittaavat esimerkiksi riippuvuuden ja turvattoman aseman hyödyntäminen, väkivalta tai sillä uhkailu, liikkumisvapauden rajoittaminen ja erehdyttäminen työn luonteesta tai ehdoista.” (Lähde: Tarkastele ihmiskauppaa kristillisen etiikan näkökulmasta.

184 YO-tehtävä keväältä 2016 Hyvän vastauksen piirteet:
uskonto


Lataa ppt "Uskonto 3.1 Ihmisen elämä ja etiikka"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google