Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu."— Esityksen transkriptio:

1 OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu

2 ESITYKSEN RUNKO - Taustaa - Kasvokkain tapahtuva ohjaus - Etäohjausvälineet - (Etä)ohjauksessa huomioitavaa - Esityksessä mukana saksan opetus- harjoittelijat Venla Valkonen ja Eevaleena Virtanen

3 TAUSTA - Virpeda-harjoittelu 2003 - Aineenopettajaharjoittelun realiteetit: monta harjoittelijaa eri luokilla, omat opetustunnit  ei aina mahdollisuuksia palautteen antamiseen ja tunninpidon ohjaamiseen kasvokkain

4 OHJAUS Ohjauksen tavoitteet Etukäteisohjaus vs. tuntipalaute Puhuttu vs. kirjoitettu palaute

5

6 OHJAUS KASVOKKAIN MIKÄ PARASTA? -Nonverbaalinen viestintä -Verbaalisesti monipuolista viestintää -Ei tulkintavirheitä -Nopea kommunikointi -Luottamus syntyy helpommin -Mahdollistaa uuden syntymisen, dialogissa -Antaa tilaa harjoittelijalle -Kiireettömyys, keskittyminen, sitoutuminen

7 KASVOKKAIN TAPAHTUVAN OHJAUKSEN VAHVUUDET - Välitön vuorovaikutus, tilannetaju - Ruumiinkieli, tauot, hiljaisuus - Kysymysten tekeminen, yhdessä pohtiminen

8 ETÄOHJAUS - Välineet: s-posti, puhelin, jokin suljettu alusta (moodle, WorkMates), skype - Mitä olet käyttänyt, milloin, miten on toiminut?

9 SÄHKÖPOSTI - Word-dokumentti vs. leipäteksti - Nopea, tehokas, aika varma - Kirjoitettu kieli vs. puhuttu - Ohjauskeskusteluun hidas väline - Toimii hyvin yhdistettynä tekstiviestiin

10 PUHELIN -Helppo, nopea -Tuntisuunnitelma pitää olla sitä ennen saatavilla, koska sen pohjalta keskustellaan -Äänensävyt ja painot kuultavissa -Antaa mahdollisuuden varmistaa kuulemansa -”Tehokas” väline, liiankin tehokas?  Jääkö aikaa hiljaisuudelle ja pohdinnalle?

11 SKYPE - ”Läsnäolon” tunne? - Suoran katsekontaktin puuttuminen  katso välillä suoraan kameraan - Elekieli kuitenkin paremmin näkyviin, äänensävyt kuuluviin. -Yhteys voi pätkiä -Adobe Connect Pro (ACP): mahdollistaa dokumenttien jaon ym.

12 SULJETTU ALUSTA -Ajatus: kaikki ko. opetusryhmää opettavat näkisivät, jaksosuunnitelmat, tuntisuunnitelmat ja kirjallisen ohjauskeskustelun  jokainen tietää, mitä ryhmä on opiskellut ja miten, mihin asioihin ohjaaja on kiinnittänyt huomiota (esim. ryhmänhallinnalliset, sisällölliset tai toiminta/ työskentelytapoihin liittyvät kommentit, jotka voi ottaa huomioon oman opetuksensa suunnittelussa) -Myös tuntia seuraavat harjoittelijat voisivat antaa alustaan palautettaan - Sähköisen portfolion pohja?

13 Mitä yhteisen alustan käyttö edellyttää? -Sitoutuminen -Perustaidot ja –tuki -Halu jakaa osaamistaan -Luottamus Mikä voisi estää alustan käytön? -Ajanpuute -Tietosuoja -Alustan valinnan vaikeus (yhteistyö eri yksiköiden välillä) -Ohjauksen luottamuksellisuus -Sitoutumisen puute

14 ETÄOHJAUKSEN HAASTEET - Aikataulujen yhteensovittaminen  mihin kellonaikaan teemme työtä? - Teknologian muuttuminen nopeassa tahdissa  mobiililaitteet, älypuhelimet, jne.  ohjaamisen kaikkiallisuus? - Tekniikan ontuminen, plan B joskus tarpeellinen - S-postikeskustelu hidasta, vie paljon aikaa. Avuksi sähköinen tuntisuunnitelmapohja  ts:ssa on automaattisesti ne asiat, jotka ohjaaja sinne toivoo (tavoitteet, toimintatavat, jne.)

15 ETÄOHJAUKSEN HAASTEET - Usein pinnallista: keskitytään tehokkaasti konkreettisiin asioihin, ei niiden takana oleviin käsityksiin/uskomuksiin - Pelkkä etäohjaus ei välttämättä aikaansaa toivottua muutosta  tarvitaan kasvokkain tapahtuvaa dialogia ja aikaa oman työn, toimintatapojen ja käsitysten tarkasteluun

16 KUITENKIN Kun osan tuntien pitoon liittyvistä kysymyksistä voi käsitellä sähköisesti, on kasvokkain tapahtuvassa ohjauksessa enemmän aikaa harjoittelijan omalle reflektoinnille ja aidolle dialogille.

17 ”Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä.” - Nuuskamuikkunen


Lataa ppt "OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google