Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPia Lehtonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Lähde: Maahanmuuttajat työpaikalla opas monikulttuurisiin kohtaamisiin. Osuma-projekti
2
Tärkeitä kysymyksiä: Miten maahanmuutto vaikuttaa muuttajan elämäntilanteeseen -kulttuurisen sopeutumisen vaiheet Aikaisempi koulutus, työkokemus ym. osaaminen Mistä kulttuurierot johtuvat ja miten ne ilmenevät työpaikalla -asioiden tärkeysjärjestys, tt:n vastuut ja velvollisuudet Suomessa -yhteistyö ja vastuunjako tiimeissä
3
Aikataulujen ja täsmällisyyden noudattamisen merkitys
Kirjoittamattomien sääntöjen ja toimintatapojen selventäminen Käyttäytymistavat työelämän sosiaalisissa tilanteissa Maahanmuuttajan ”kielirajoitteet” -kielitaidon erot eri osa-alueilla (lukeminen, kirjoittaminen, kuuntelemi-nen, puhuminen: puhekieli vs. ”asiakieli”) -erilainen tapa tulkita sanatonta viestintää
4
Kun ohjaat maahanmuuttajaa
Käytä helpotettua ja selkeää kieltä: -hidas puherytmi -lyhyet, tavanomaiset sanat -lyhyet lauseet -huomioi havainnollistaminen ja asioiden konkretisointi käytännöllisin esimerkein -toista sama asia eri tavoin -varmista ymmärtäminen Sama asia mielellään sekä suullisesti että kirjallisesti
5
Erityisopiskelijan ohjaaminen
Lähde: Haasteista mahdollisuuksiin Erityisopiskelija työssäoppimassa Kiipula 2004
6
Miten tukisin erityisopiskelijaa?
huomioi ”erityisyyden” vaikutukset opiskelussa /työssäoppimisessa tunnista myös opiskelijan vahvuudet etsi vaihtoehtoisia työskentelytapoja varmista riittävä ohjaus huolehdi moniammatillisesta yhteistyöstä olipa erityisopiskelijaksi nimeämisen peruste – vamma, sairaus, oppimisvaikeus, käyttäyty-misongelmat, sosiaaliset vaikeudet tai jokin muu, tärkeintä on tunnistaa vaikeus ja sen piirteet kyseisellä opiskelijalla.
12
Erityisesti kannattaa huomioida:
Työssäoppimispaikan soveltuvuus; turvallinen ja kiireetön ilmapiiri, myönteinen asenne erilaisuuteen konkreettiset ja käytännönläheiset tavoitteet riittävä ohjaus ja palaute erityisopiskelija voi tarvita enemmän aikaa sekä ohjaukseen että työtehtävien suorittamiseen ammattitaitovaatimuksia ei voi mukauttaa, työ- ja toimintatapoja voi, samoin tavoitteita (esim. osatutkinto) moniammatillinen yhteistyö
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.