Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä"— Esityksen transkriptio:

1 Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä
Katrina Vartiainen

2 Esityksen runko 1. Etäopetus vs. kontaktiopetus 2. Vuorovaikutus etäopetuksessa 3. Monimuoto-opetuksen mahdollisuudet

3 Etäopetus vs. kontaktiopetus
opettajan läsnäolo  luokanhallinnan keinot? liikkuminen luokassa vs. paikallaan istuminen? tilanteiden näkeminen, opiskelijan auttaminen, eriyttäminen? taulun käyttäminen, oppilaiden tuotosten tarkistaminen, opiskelijoiden esitykset? dokumenttikameran rajoitukset äänentoisto, opiskelijoiden/opettajan kuuleminen: - opeteltava mikrofonin käyttöä (kahinat, rapistelut, tuhinat, yms.) - isossa ryhmässä liikuteltavissa oleva  mikrofonia siirretään sen luo, joka puhuu - mikrofoni voidaan välillä sulkea (esim. monipisteyhteys)

4 Vuorovaikutus etäopetuksessa
verbaalinen viestintä korostuu, nonverbaalinen viestintä vähäisempää puhe kulkee usein viiveenä rauhallisuus selkeys rytmitys selkeät instruktiot äänensävy ei välttämättä katsekontaktin mahdollisuutta  mahdollinen kurinpito vain verbaalisesti puhuva pää: opettajan ulkonäkö ja pukeutuminen korostuu staattisuus HUUMORI ;-)

5 Etäkontaktissa opettaja ei näe esim. yksittäisen opiskelijan kirjatyöskentelyä  mahdotonta tukea hankalissa kohdissa  sopivien työtapojen valinta yksittäistä opiskelijaa ja ryhmää pitää kannustaa paljon: välitön palaute tuntityöskentelyn aikana kokeen yhteydessä annettu kirjallinen palaute mahdollisten verkkotehtävien yhteydessä kannustavaa palautetta

6 Opiskelijoiden kohtaaminen
Etäopetuksessa oheisviestintä jää osittain pois miten tuoda turvallisuuden tunnetta? miten varmistaa yhteistyötaitoja? miten edesauttaa yhteistyöhalukkuutta? yhteinen tapaaminen mieluiten opintojen alussa  lähikontakti vaikuttaa myönteisesti opettajan ja opiskelijoiden väliseen vuorovaikutukseen opiskelijan “näkeminen”: nimien käyttö, opiskelijalle tärkeiden asioiden muistaminen

7 Opiskelijoiden välisestä vuorovaikutuksesta huolehtiminen
vastuuta opiskelijalle apuopettaja (läksyn kysely ym.) parityöt, kaverin tehtävien/ sanakokeen tarkistaminen ryhmätyöt myös hiljaista ja rauhoittavaa yksilötyöskentelyä positiivinen palaute, myös vertaispalaute

8 vanhempien informointi kuka huolehtii laitteista? (plan b)
Sovittavia asioita vanhempien informointi kuka huolehtii laitteista? (plan b) työjärjestyksen muutokset, sairastumiset, pulmatilanteet? TIEDOTTAMINEN Opiskelijoiden kanssa ryhmän säännöt kurssin tehtävät läksyt minne? arvioinnin perusteet JOSSAKIN NÄKYVILLÄ, esim. kurssin verkkosivulla

9

10 Autonomiaan kasvattaminen
miten teen opiskelijasta itsenäisen mutta samalla sosiaalisen tiedonrakentajan? opetussuunnitelmat  miten joustavat? oppimiskäsitys vs. ylioppilaskirjoitusten vaatimukset access - saavutettavuus: miten opiskelijat ymmärtävät oikeasti, miksi jotain tehdään. ownership - omistajuus: mikä oli ryhmätyön pointti? Miten syntyy omistajuus omaan tekemiseensä? Omat tavoitteet vs. tekeminen. autorship - tekijyys: opiskelijat tuottavat itse.

11 Autonomian lisääminen
oppiminen on oppijan aktiivista ja luovaa toimintaa  pois kirjasta, kirjan ulkopuolelle! mielenkiinnon ja motivaation ylläpitäminen  verkko-oppimisympäristö avuksi monimuotoista opetusta

12 MONIMUOTO-OPETUS kurssin yhteinen alusta/opiskelijoiden omat alustat kurssin aloitus tärkeää: motivaatio/innostus syntyy (tai ei) opiskelijat mukaan suunnitteluun arvioinnin pitää olla selkeää heti alusta lähtien etene itsellesi sopivin askelin, vaikka muutamalla pienellä tehtävällä pohdi verkkotehtävän merkitys  ei saa olla liikaa! kurssin ohjelma aina saatavilla verkossa, kotiläksyt löytyvät helposti moodle/avoin ympäristö

13 Tehtäviä lisätiedon etsiminen, kuvan analysointi, keskustelu aiheesta (vaikka rooleissa), taustojen etsiminen  jaetaan toisille, pohjana uudelle tai aiheen syventämiselle opiskelijat voivat kuvata kännykällä videonpätkän, tehdä kuvasarjan, tuoda alustalle aiheeseen liittyvän kuvan, valmiin videon, artikkelin yms. yhteisen tekstin muokkaaminen opiskelijoiden tuottama lisämateriaali voi myös kuulua koealueeseen Käänteinen opetus: opiskellaan teoria/tausta kotona, tunnilla pohditaan käytäntöä

14 Oheisoppimista Ryhmätyöt: autenttinen materiaali tiedon etsintä ja arvottaminen lähteiden merkitseminen nettisanakirjojen käytön opastaminen laillisten kuvien käyttäminen  opitaan oikeita taitoja

15 Materiaalia Riitta Suominen ja Satu Nurmela: Verkko-opettaja. WSOYpro Anne Rongaksen wiki-alusta: (Turun norssin sivut opettajille ja harjoittelijoille) (Turun norssin kieltenopettajien sovellus-sivusto) ja googlaamalla löydät lisää!


Lataa ppt "Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google