Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

21.9.2016. 2 Finavian ja lentoasemien toimintaympäristö Toimitusjohtaja Kari Savolainen Lentoliikenneseminaari 30.10.2012, Helsinki.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "21.9.2016. 2 Finavian ja lentoasemien toimintaympäristö Toimitusjohtaja Kari Savolainen Lentoliikenneseminaari 30.10.2012, Helsinki."— Esityksen transkriptio:

1 21.9.2016

2 2 Finavian ja lentoasemien toimintaympäristö Toimitusjohtaja Kari Savolainen Lentoliikenneseminaari 30.10.2012, Helsinki

3 Finavia lyhyesti Finavia luo edellytykset sujuville, turvallisille ja kustannustehokkaille lentoyhteyksille Suomessa. – Huolehtimalla 25 lentoasemasta ja koko maan kattavasta lennonvarmistusjärjestelmästä. Finavian asiakkaita ovat lentoyhtiöt, muut alan toimijat sekä lentomatkustajat. Vuonna 2011 liikevaihtomme oli 364 miljoonaa euroa ja palveluksessamme työskentelee noin 3000 henkilöä. 21.9.20163

4 4 Lähtökohtaisesti EU:ssa lentoasemaliiketoiminnan tulee toimia yksityisen investorin periaatteella (kts. sivu 5) ­ Kunkin lentoaseman tulisi kyetä rahoittamaan investointinsa liiketoiminnasta saatavalla kassavirralla ­ Julkinen rahoitus mahdollista vain erityisin perustein EU on myöntänyt Suomelle pysyvän poikkeuksen, jonka mukaan yksittäisen lentoaseman ei tarvitse olla kannattava. Sen sijaan Suomea tarkastellaan kokonaisena verkostona, jonka sisällä voidaan kannattamattomia asemia tukea kannattavien toimesta. ­ Koko verkostossa noudatetaan yhtenäistä hinnoittelua Finavian liiketoiminnan lähtökohta

5 21.9.20165 EU –komission lentoliikenteen suuntaviivat 2005 4.1 Lentoasemien infrastruktuurin rahoitus Kohta 57 ”Kun lentoaseman pitäjä harjoittaa kohdassa 30 mainitussa yhteisöjen tuomioistuimen tuomiossa tarkoitettua taloudellista toimintaa, sen tulisi rahoittaa hallinnoimiensa infrastruktuurien käyttö- ja rakennuskustannukset omista varoistaan. Jos siis jäsenvaltion julkiset (myös alue- tai paikallistason) viranomaiset antavat lentoaseman pitäjän käyttöön lentoaseman infrastruktuureja tavalla, joka ei vastaa yksityisen sijoittajan toimintaa, eli ilman asianmukaista rahallista korvausta, tai jos lentoaseman pitäjälle myönnetään julkista tukea infrastruktuurien rahoittamiseen, tämä voi antaa lentoaseman pitäjälle kilpailijoihin nähden sellaista taloudellista etua, josta on ilmoitettava etukäteen ja joka on arvioitava valtiontukisääntöjen perusteella.” 4.2 Lentoasemainfrastruktuurin käyttöä koskeva tuki Kohta 62 ”Komissio on periaatteessa sitä mieltä, että lentoaseman pitäjän on toimittava kuten muutkin markkinoiden toimijat eli katettava lentoaseman infrastruktuurin hallintaan ja ylläpitoon liittyvät tavanomaiset kustannukset omista varoistaan. Näin ollen kaikki näihin palveluihin annettu julkinen rahoitus vähentäisi lentoaseman pitäjän menoja, joista sen olisi tavallisesti vastattava normaalin toimintansa yhteydessä.” Komission tiedonanto: Yhteisön suuntaviivat lentoasemien rahoittamisesta ja alueellisilta lentoasemilta liikennöivien lentoyhtiöiden toiminnan aloittamista koskevasta valtiontuesta (2005/C 312/01)

6 Lentoliikenteen taloudellinen merkitys 6 Ilmailualan maksamat suorat verotulot valtiolle 2,5 miljardia Lentoliikenteen osuus Suomen BKT:sta on 3,2 prosenttia Lentoliikenne työllistää suoraan tai välillisesti yli 100 000 ihmistä Lähde: IATA / Oxford Economics 2012 21.9.2016

7 Lentoliikenteen toimintaympäristön suuret trendit haastavat Finaviaa 7 Tuotannon ja talouden globalisaatio jatkuu —Helsinki-Vantaan matkustajaliikenteessä edelleen kasvupotentiaalia, mutta varauduttava vaihtoasemien (hub) välisen kilpailun kiristymiseen Varautuminen lentoliikenteen tarjonnan nopeisiin muutoksiin ja alan taloudellisen ahdingon jatkumiseen —Toiminnan tehostaminen ja alenevat yksikkökustannukset keskeisiä Kotimaan matkustajamäärissä ei odotettavissa merkittävää kasvua lähivuosina – Investointien minimointi ja tarkka priorisointi Lentoliikenteeseen vaikuttava regulaatio ja markkinavalvonta jatkuu vahvana –Mm. kiristyvät ympäristö- ja turvallisuusvaatimukset tuovat lisäkustannuksia 21.9.2016

8 8 19 089 089 Lentomatkustajien yhteismäärä Finavian lentoasemilla MATKUSTAJAMÄÄRIEN KEHITTYMINEN

9 21.9.20169 Matkustajamäärien kehitys lentoasemittain 2000 - 2011 200020012002200320042005200620072008200920102011 Helsinki10 006 35910 027 7529 605 5899 707 51210 726 48511 129 89112 142 87313 139 04413 440 65712 608 96212 870 06614 864 592 Oulu732 697717 085637 493669 570772 256810 261847 585840 025802 569688 554700 075973 662 Tampere255 718264 901235 702303 631495 737597 023631 815687 588709 236627 738617 360657 559 Rovaniemi343 777351 870339 872363 929394 505384 371432 211449 769400 316309 401309 284396 809 Turku365 301350 890312 726298 275320 700327 831339 644308 473317 527277 999356 308377 390 Vaasa326 194311 947268 991248 871261 262297 172306 002321 804343 323294 442286 713338 466 Kuopio288 061291 305263 690267 699288 665307 561332 010303 859290 022250 501253 507284 278 Kittilä169 720180 941197 141213 608238 412228 120244 334241 469265 008244 957213 622238 243 Ivalo132 577131 564135 749135 509153 956152 072153 228145 825137 808130 436111 785125 518 Joensuu185 913179 680165 993158 666163 772153 852146 570143 243134 081122 720118 757117 726 Lappeenranta62 49060 35154 51551 99448 78049 51949 27622 94923 22114 34061 047116 189 Kokkola-Pietarsaari126 856131 810109 481100 35999 10598 32398 12396 11598 23792 08780 04894 644 Kemi-Tornio124 637116 192109 185103 014103 98387 86985 00892 41795 88795 97696 55293 753 Kuusamo96 722102 84296 85197 098101 862101 259110 964108 143102 92894 08182 43591 696 Jyväskylä234 872219 495191 623165 824152 628149 946149 121138 841128 369104 14788 60488 823 Kajaani125 590128 511106 18698 441104 03999 38892 69590 79884 47373 39765 97678 075 Pori68 88170 23060 43765 78356 96960 10164 02065 63166 63962 07143 15253 656 Mariehamn97 48487 15964 43658 42358 32747 30964 07163 23161 98956 21648 63853 558 Enontekiö11 27512 75110 85816 40416 08013 69717 41325 08621 24517 68116 02318 238 Savonlinna39 84239 97437 62534 71531 41621 30223 72219 29015 20617 79915 88914 175 Varkaus30 73830 15727 32825 44321 11616 05912 2512 3586 3989 8588 0578 699 Yhteensä13 825 70413 807 40713 031 47113 184 76814 610 05515 132 92616 342 93617 305 95817 545 13916 193 36316 443 89819 085 749

10 Finavian kokonais- matkustajamäärien kehitys 2012 vs. 2011 10 Matkustajamäärien jakautuminen 2012 vs. 2011 21.9.2016

11 11 Finavian lentoasemaverkosto

12 Finavian lentoasemien matkustajamäärät 2011 Lentoasema Kotimaan liikenne Kansainvälinen liikenneYhteensä Helsinki2 707 04412 159 02714 866 071 Oulu850 305123 619973 924 Tampere96 625561 005657 630 Rovaniemi329 99066 835396 825 Turku116 631260 923377 554 Vaasa226 931111 568338 499 Kuopio244 47239 933284 405 Kittilä167 48471 054238 538 Ivalo103 81521 720125 535 Joensuu108 7049 027117 731 Lappeenranta310115 957116 267 Kokkola-Pietarsaari87 3847 30094 684 Kemi-Tornio91 8951 86293 757 Kuusamo81 28310 47691 759 Jyväskylä75 13113 71988 850 Kajaani74 9853 11078 095 Pori46 1757 88154 056 Maarianhamina39 20914 35953 568 Enontekiö72117 51718 238 Savonlinna12 0022 17314 175 Varkaus721015258735 21.9.201612 100km Enontekiö Ivalo Kittilä Kuusamo Rovaniemi Kemi-Tornio Kajaani Oulu Kokkola- Pietarsaari Joensuu Kuopio Vaasa Varkaus Jyväskylä Savonlinna Lappeenranta Malmi Helsinki-Vantaa Tampere- Pirkkala Turku Pori Maarianhamina Tunnissa lentoasemalle

13 21.9.201613 Kööpenhamina Riika 5,1 0 Oslo 21,1 1 22,7 4 Varsova 9,3 0 Frankfurt 56,4 14 Hampuri 13,6 0 Berliini 24 0 Tukholma 19,1 2 Helsinki 14,9 11 Helsinki-Vantaalta on Itämeren alueen parhaat yhteydet Aasiaan Matkustajamäärä milj. matkustajaa 2011 Yhteydet Aasiaan lkm Peking Bangkok Singapore Delhi Shanghai Soul Tokio, Nagoya, Osaka Chongqing Hong kong Aasian ja Euroopan välisen liikenteen kehittyminen avainasemassa koko verkoston rahoituksen kannalta

14 Kilpailutekijät  Hyvä maantieteellinen sijainti  Korkealaatuinen osaaminen palvelutason takeena  Kilpailukykyinen hintataso lentoyhtiöille  Nopeat vaihto- ja kääntymisajat  Sujuvat ja elämykselliset matkustajapalvelut 21.9.201614

15 Kustannustehokkuus Finavian toiminnan keskiössä 21.9.201615 Helsinki-Vantaan kansainvälinen kilpailukyky Lentoliikennemaksut vuonna 2011 – Airbus A320 EUR Lähde: Airportcharges.com

16 Sujuvuus, ystävällisyys, viihtyvyys – asiakaskokemuksen avaimet Finavia palvelee eri matkustaja- ryhmiä ottaen huomioon niin kulttuurieroista kumpuavat tarpeet kuin työ- ja vapaa-ajan matkustuksen vaatimukset. Helsinki-Vantaan lentoasema on World Design Capital 2012 pääyhteistyökumppani 21.9.201616 Keskiarvo asteikolle 1-5 Lähde: Airport Service Quality-tutkimus Helsinki-Vantaa matkustaja- tyytyväisyys 2009-2012 4,02

17 Avainkysymykset  Miten maakunta-asemien ja lennonvarmistuksen rahoitus turvataan?  Millä kriteereillä lentoasemaverkoston palvelutasosta ja laajuudesta tulevaisuudessa päätetään?  Miten turvataan riittävät yhteydet eri maakunnista kansainväliseen verkostoon?  Miten eri liikennemuotojen sovittamista yhteen voidaan lisätä?  Miten Finavia voi hyödyntää lennonvarmistuksen SES- kehitystä? Uhka vai mahdollisuus? 21.9.201617

18 21.9.201618 Lisätiedot: Toimitusjohtaja Kari Savolainen p. 020 708 2000 kari.savolainen@finavia.fi Viestintäjohtaja Mikko Saariaho p. 020 708 2024 mikko.saariaho@finavia.fi


Lataa ppt "21.9.2016. 2 Finavian ja lentoasemien toimintaympäristö Toimitusjohtaja Kari Savolainen Lentoliikenneseminaari 30.10.2012, Helsinki."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google