Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Keravan kaupungin Hyvinvointikampanja 2013 Susan Mykrä Innomarkkinat 19.11.2013 Helsingin Messukeskus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Keravan kaupungin Hyvinvointikampanja 2013 Susan Mykrä Innomarkkinat 19.11.2013 Helsingin Messukeskus."— Esityksen transkriptio:

1 Keravan kaupungin Hyvinvointikampanja 2013 Susan Mykrä Innomarkkinat 19.11.2013 Helsingin Messukeskus

2 Mistä ajatus syntyi? Suomessa on n. 300 000 diagnosoitua hoidossa olevaa diabeetikkoa, lisäksi noin 200 000 sairastaa tietämättään tyypin 2 diabetesta (Lähde: www.diabetes.fi)www.diabetes.fi FINRISKI 2012 -tutkimus: Väestön kolesterolitaso nousussa vuosikymmenien laskun jälkeen. Henkinen pahoinvointi, perheiden ongelmat, stressi, välinpitämättömyys, kiire Nuoret syrjäytyneet, työttömyyden kasvu Kuntien sosiaali- ja terveystoimen käyttökustannukset olivat v. 2012 21,4 miljardia euroa ja olivat 55,3 prosenttia kuntien koko käyttötalouden kustannuksista. (Lähde: Kotimaa/ 6.11.2013) 2

3 Pahoinvointi hyvinvoinniksi? Äidin keinot: riittävä uni, tasapainoinen ruokavalio, säännöllinen ulkoilu ja paljon aikaa yhdessä = hyvä arki Oma vastuu omasta elämästä! 3

4 Kerrotaan valinnanmahdollisuudesta Laihduttamalla on mahdollista vaikuttaa kaikkiin häiriöihin (lihavuus, kolesteroli, kohonnut verenpaine, verenpainetauti ja diabetes): jo muutaman kilon laihtuminen lieventää metabolista oireyhtymää. Myös liikunta yksinään ilman laihtumista normaalistaa metabolisen oireyhtymän häiriöitä. (Lähde: www.terveyskirjasto.fi)www.terveyskirjasto.fi Liikunta lisää hyvää mieltä. Hyvät sosiaaliset suhteet edistävät hyvinvointia. Välitetään kaverista! Omat valinnat vaikuttavat – mitä sinä valitset? 4

5 Miten ajatus kiteytettiin? Teema on aina ajankohtainen ja erityisesti kiristyvän talouden ja yleisen epävarmuuden aikana yksilön hyvinvoinnin - sisältäen liikunnan, ravinnon ja psyykkisen ja fyysisen terveyden - merkitys korostuu. Kaupunginjohtaja haastoi asukkaat ja muut sidosryhmät kampanjaan, jolla aktivoitiin monipuoliseen liikkumiseen ja oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäämiseen. Kaupunki on järjestänyt monipuolisia mahdollisuuksia tutustua eri lajeihin ja harrastetiloihin erilaisissa tapahtumissa ja avointen ovien –päivillä. Teemaan liittyvät myös mm. ruokavalioneuvonta, psyykkisen kunnon ylläpito ja muut kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kuuluvat teemat. Kampanjalle tehtiin oma logo ja hyvinvointipassi, johon kerätään hyvinvointipisteitä. Hyvinvointipassin palauttaneiden kesken arvotaan palkintoja. Passin voi palauttaa, vaikka siinä ei olisikaan merkittyjä pisteitä – pääasia on, että osallistuu. 5

6 Kaikki mukaan! Teemavuoden ei ole tarkoitus lisätä virastojen työtä vaan kerätä yhden teeman alle kaikki kaupungin tapahtumat. Jokaisen olemassa olevan tapahtuman voi asettaa yhteisen teemasateenvarjon alle ja miettiä sille kulman, jolla se viestitään. Esimerkiksi: Taide- ja museokeskus Sinkan näyttely tukee hyvinvointiteemaa mielen virkistäjänä Liikuntatoimen Kerava liikkuu –tapahtuma tutustuttaa uusiin lajeihin ja seuroihin Kirjasto järjestää Kolesteroli kuriin –luennon Terveyskeskus järjestää verenpaineen mittausta Opisto järjestää Jooga-viikonloppukurssin Kulttuuritoimisto järjestää kävelykierroksia kaupunki tutuksi –hengessä 6

7 Tavoite: Tavoite: vetää yhteen monia tapahtumia, profiloitua urheilu- ja hyvinvointikaupungiksi ja luoda positiivista yhteishenkeä kaupunkilaisten keskuuteen. Mikäli yksikin uusi kakkostyypin diabeteksen puhkeaminen, nivelrikko, masentuminen tai sairauspoissaolopäivä vältetään, on kampanja saavuttanut tavoitteensa. 7

8 Kampanjailme 8

9 Mitä tehtiin? Kampanjan lanseeraus ja esittely Kerava-lehdessä, Kerava.fissä, tiedotteilla ja Infotilaisuus liikuntaseuroille Kaupungin ja Kori-80 yhteistyössä järjestämä seminaari Ohjelmien mukaiset tunnit, luennot, kurssit ja tapahtumat Talvikävelyä vanhuksille urheilupuiston tekonurmella ja tuolijumppaa kirjastossa verenpaine- ja kolesterolimittausta Koululaisten Liikkari-projekti Koulujen maastojuoksutapahtuma (n. 3 000 lasta) 9

10 …lisää tehtyjä asioita Paula Heinosen luento veti 400-paikkaisen salin täyteen – aiheena ”Energiaa arkeen” Liikuntatoimen järjestämä pop-up –liikuntatapahtuma Uimakouluja, kesäliikuntaa, puistojumppaa, peli-iltoja esim. pesäpalloa pelaten Joogaa ja aarrekarttoja –päivä kaupungin työntekijöille Sirkusmarkkinat, Valkosipulifestarit, Kuutio-festarit, Kerava Jazz, Kerava Liikkuu, Talven Taikamaa jne. Kesällä arvottiin Keravan vihreä Jopo ja joulukuussa arvotaan suksipaketti 10

11 Teemavuoden huipennus 11

12 Kiitos! 12


Lataa ppt "Keravan kaupungin Hyvinvointikampanja 2013 Susan Mykrä Innomarkkinat 19.11.2013 Helsingin Messukeskus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google