Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari 21.-22.3.2012, Mikkeli.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari 21.-22.3.2012, Mikkeli."— Esityksen transkriptio:

1 MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari 21.-22.3.2012, Mikkeli

2 Mediakasvatusseura  Perustettu 2005  Tehtävänä edistää mediakasvatusta sekä sen käytäntöjä ja monitieteistä tutkimusta  Toiminta valtakunnallista ja kaksikielistä: palvelemme suomeksi ja ruotsiksi  Toimintaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö  Taustalla yli 200 henkilö- ja opiskelijajäsentä, yhteisöjäseniä 50

3 Mitä teemme?  Tiedotamme alan uutisista ja tapahtumista  Kokoamme toimijat yhteistyöhön  Teemme aloitteita, osallistumme keskusteluun ja tuomme esiin mediakasvatuskentän ääntä  Tuotamme tapahtumia, seminaareja ja koulutuksia  Julkaisemme selvityksiä ja tutkimuksia  Kehitämme kansallisia ja kansainvälisiä yhteyksiä

4 Mediavaikuttamisen mahdollisuudet Mediavaikuttaminen edellyttää monipuolisia mediataitoja sekä halua osallistua ja vaikuttaa Mediataidot edellyttävät mediakasvatusta ja halu vaikuttaa voi vaatia rohkaisua ja ohjausta (käyttö, tuottaminen, osallisuus, vaikuttaminen)  Taustaa kehittämisohjelmista ja strategioista lasten ja nuorten mediavaikuttamiselle

5 Mediataidot ovat…  kykyä hankkia tietoa, analysoida ja tulkita taitoa ilmaista, valmiutta osallistua ja vaikuttaa rohkeutta kyseenalaistaa ja luoda uutta  Muuttuva media on läsnä läpi elämän, myös yksilön mediataidot kehittyvät jatkuvasti

6 Tiedonhaun, analyysin ja erittelyn taito KAIKKI KASVATTAJAT Kriittisyys, median valta Turvallinen mediankäyttö ja mediaympäristö Laitteiden ja sisältöjen hallinta Oma tuottaminen, osallisuus ja vaikuttaminen Mediakasvatuksen tähtikartta

7 Nuorten mediavaikuttamisen riskit?  kaikki viestit vaikuttavat – voiko vaikuttaa väärin?  osaako nuori ilmaista itseään niin, että tulee ymmärretyksi kuten tarkoitti?  estääkö itsekriittisyys vaikuttamasta?  löytyvätkö oikeat kanavat?  otetaanko nuori vakavasti?  uskalletaanko nuoren ajatuksille ja osaamiselle antaa riittävästi tilaa?

8 Ensiaskeleita mediavaikuttamiseen  Mediavaikuttamisen keinoja on monia, materiaalia on tarjolla:  lehtijutut, mielipidekirjoitukset ja -videot, digitaalinen tarinankerronta  kannanotto animaatiolla tai lyhytelokuvalla, sarjakuvalla, vastamainoksella  nuorten mediaryhmät, katutaide, näyttelyt, mediankäytön valinnat  verkon aloitekanavat, sähköpostit, koulun nettisivut, keskustelupalstat, blogit, adressit, äänestykset, meemit, flash mobit, sosiaalisen median kampanjat  Moniammatillisuus ja paikalliset toimijat tueksi lasten ja nuorten mediavaikuttamisessa  Mediavaikuttaminen voi alkaa läheltä ja pienin askelin  Toiminnan suunnittelu ja arviointi yhdessä, palaute

9 Mediavaikuttamisen mahdollisuudet  Mediakulttuuri ja netti luovat paikallisia, kansallisia ja globaaleja tiloja, mahdollisuuksia ja yleisöjä nuorten mediavaikuttamiselle  Kasvattajat apuna löytämässä kanavia itsensä ilmaisemiseen, omien ajatusten esille tuomiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen  Lapsen ja nuoren tekniset taidot voivat karttua nopeasti, mutta kasvu aktiiviseksi ja muut huomioonottavaksi kansalaiseksi etenee askel kerrallaan ja vaatii aikuisten tukea ja aikaa. 

10 Kiitos! Kysymyksiä, kommentteja? Ota yhteyttä: rauna.rahja@mediakasvatus.fi p. 050 594 2275 www.mediakasvatus.fi www.facebook.com/mediakasvatusseura www.twitter.com/mediakasvatus


Lataa ppt "MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari 21.-22.3.2012, Mikkeli."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google