Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomen kirjallisuuden historia kansanrunoudesta nykypäivään.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomen kirjallisuuden historia kansanrunoudesta nykypäivään."— Esityksen transkriptio:

1 Suomen kirjallisuuden historia kansanrunoudesta nykypäivään

2 http://www.youtube.com/watch?v=yJWNLIQh YH0 http://www.youtube.com/watch?v=yJWNLIQh YH0

3 murteet Suomessa murteilla tarkoitetaan yleensä alueellisia kielimuotoja, -jotka poikkeavat toisistaan äänteellisesti, muoto- ja lauseopillisesti sekä sanastollisesti. - Murteiden tutkimuksessa käytetään aineistoa ajalta, jolloin murteet olivat vielä säilyneet viimeaikaisilta muutoksilta.

4 Puhunk mää murret? murteet alueelliset puhekielet slangit (”sosiaalinen murre”) -ammatti- -harrastus- -ikä-

5 murretutkimus Paritehtävä: Hakeudu Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivuille. Etusivu > Julkaisut > Kuuntele ja katsele > Suomen murrealueet – näytteitä -Tutkikaa murrenäytteitä ja kerätkää murteelle tyypillisiä piirteitä listaukseksi. Yrittäkää siis tehdä ero tutkimanne murteen ja yleiskielen piirteiden välille. -Tehkää lyhyt, mutta havainnollinen esittelytiedosto murteen erityispiirteistä ja lähettäkää se opettajalle sähköpostiin.

6

7

8 murrenäytteet http://internetix.fi/opinnot/opintojaksot/8kiel etkirjallisuus/aidinkieli/murteet/ http://internetix.fi/opinnot/opintojaksot/8kiel etkirjallisuus/aidinkieli/murteet/ http://internetix.fi/opinnot/opintojaksot/8kiel etkirjallisuus/aidinkieli/murteet/ http://internetix.fi/opinnot/opintojaksot/8kiel etkirjallisuus/aidinkieli/murteet/ http://www.kotus.fi/index.phtml?s=4005

9 pohdittavaksi Mitä kansanrunoudella tarkoitetaan? Miten kansanrunous syntyy ja leviää? Mitkä ovat kansanrunouden tehtävät? Mitä suomalainen kansanrunous paljastaa esi-isiemme maailmankuvasta? Tehtävä: 1)Kerää lista eri maiden kansalliseepoksista. 2)Mene osoitteeseen http://www.europeoftales.net/http://www.europeoftales.net/ 3)Tee tiivistelmä ryhmäsi kansalliseepoksesta

10 kansanperinne ruoka, musiikki, pukeutuminen, jne. juhlaperinteet - arkiperinteet Riitit edelleen tärkeitä. kansanperinnesäätiöt, vapaaehtoistoiminta (Helkanuoret, Kalevalaiset naiset, Martat, jne.) yliopistoissa folkloristiikka, kansanperinnetutkimus KS. ERILLINEN MONISTE KANSANRUNOUDESTA Ruotsin vallan aika suomeksi vähän kirjallisuutta -> 1600-l. kirjapainot, v. 1789 ensimmäinen kirjakauppa Turkuun (vrt. Eurooppa) = lukutaito harvinaista ennen uskonpuhdistusta ja 1800- lukua uskonpuhdistus -> hengellistä kirjallisuutta rahvaalle kansankielellä -> Mikael Agricola (n. 1510-1557) Abc-kiria, Rucouskiria, Se Wsi Testamentti

11 Mitä perinteet merkitsevät minulle? Kirjoita miniessee otsikon kysymyksestä. Pohdi perinteiden merkitystä sinun elämässäsi, yhteisössäsi, maassasi ja osana yhteiskuntaa. Essee on pohtiva teksti. Miniessee on noin 1-2 sivua. Voit myös tehdä täyspitkän esseen! -Argumentaatio OK s. 336-338 -Essee OK s. 393, 405-406 -Tekstin tyyppi, tekstin tyyli OK s. 324-330, 386-388 -Kohdentaminen ja havainnollistaminen OK s. 350-355 -Tekstin rakenne OK s. 365-375

12 Valitse yksi tehtävävaihtoehdoista 1)Kirjoita oma tarinasi, jolla selität paikallisen maiseman piirteiden syntyä. 2)Kerää perinnetarina, joka liittyy paikalliseen maamerkkiin. 3)Kirjoita tarina, joka opettaisi nuorempia lapsia olemaan pelkäämättä kuolemaa.

13 Aleksis Kiven kieli kuvailevat adjektiivit tuimia, äkeitä, huikeita tai uhkeita haukkumasanat Papiaanit, korppejoonit, koirankuonolaiset, Lopen pahalainen ja Kylmänojan lörpöittävä paara (Eero) Juhani: Mene tulipunaiseen helvettiin! Mene lukkarille ja noidu lukkarin kurkkuun iankaikkinen siantauti. Eero: Että hän laulaa kuin Mikon kynsissä vanha torahampainen karju. Juhani: Niin! Ja rovastille, sille ulkokullatulle, tekopyhälle ja rikkaalle rasva-makkara-rovastille... Mitä määräisimme hänelle? Sanoppas, Eero. Eero: Tapahtukoon hänelle paisti-kinkerillä niinkuin tapahtui ennen puplikaanille Oulun portilla: tulkoon hänen säkkiinsä aika kissapiirakka. Juhani: Niin! Paltamon kalakukko, näetkös, jossa kissa, karvainen kissa on moskana sisällä. Eero: Ja siitä tehköön hän seuraavana sunnuntaina rangaistus-saarnan niin vimmatun ja pohtavan että repee tuo rasvainen mahansa, repee kerran remahtaen vaan."

14 1800-luku AUTONOMIAN AIKA Suomenkielisen kulttuurin edistäminen Suomen kansakunnan identiteetin rakentamiseksi -> suomi sivistyskieleksi v. 1827 Turun palo -> yliopisto Helsinkiin - > Lauantaiseura = Snellman, Runeberg, Topelius, Lönnrot (fennomaanit) ->SKS KANSALLISROMANTIIKKA= isänmaa, romantiikka, historialliset kertomukset, sadut, usko Snellmanin käsite kansalliskirjallisuus Aleksis Kivi (1834-1872) - näytelmät, runot, proosa - Mikä tekee A. Kivestä klassikkokirjailijan? 1880-luvun realismi darwinismi (1859) -> tasa-arvo, emansipaatio, yht. kunnall. oikeudenmukaisuus Suomen teollistumisen alku, kaupungistuminen Ongelmat lisääntyvät -> sivistyneistö ottaa kantaa (lasten, naisten, köyhälistön puolesta) -> TAITEELLA ON VAIKUTUSVALTAA - Naisten äänioikeus 1906 (-7)

15 ”Suurin iloni, oikein mitä suloisin nautintoni on tuo kirjoittaminen. En ymmärrä kuinka enään voisin elää, ellen saisi sitä tehdä.” Minna Canth kirjeessään Emilie Bergbomille, 19.11.1883 ”Siinä juuri kirjallisuuden tärkeä tehtävä: opettaa meitä tuntemaan ja rakastamaan toinen toisiamme.” Minna Canthin kirjeestä Teuvo Pakkalalle maaliskuussa 1892.

16 Nuori, taiteellinen sukupolvi vaatii toimintaa! Isänmaan uljaan historian sijasta kuvattiin mm. tavallista ihmistä ja säätyeroja humaanista näkökulmasta, tavoitteena myötätunnon herättäminen. Minna Canth (1844-1897) - Työmiehen vaimo, Kovan onnen lapsia - Canthille nais- ja siveellisyyskysymys olivat ennen kaikkea ihmiskunnan ja kansakunnan kohtalon kysymyksiä. Juhani Aho (1861-1921) -Rautatie, Lastuja Ahon teoksissa toistuu vahva suhde todellisuuteen ja luontoon, ja niissä sivutaan myös mystiikkaa ja isänmaallisuutta. Arvid Järnefelt (1861-1932) - nuorsuomalaiset -> Päivälehti ->HS (Järnefeltien taiteilijaperhe, tolstoilaisuus)

17 Kysymyksiä Minna Canthin elämästä Minna Canth: realisti ja naisasianainen (audio) 1.Millaisena Minna Canth kuvataan? Mitkä olivat hänen (naisten) tavoitteensa? 2.Mitä aiheita Canthin teoksissa käsitellään ja millainen oli teosten vastaanotto? Minna Canthin kirjeitä Lucina Hagmanille- videot: 1.Mitkä ovat Canthin mielestä yhteiskunnan suurimmat ongelmat? 2.Mitä ratkaisuja Canth esittää ongelmiin?

18 Uusrealismi: 1900- luvun vaihde Yhteiskunnan vastakohdat kärjistyvät entisestään. Kansan epäyhtenäisyys alkoi selvästi näkyä, koska: - kaupunkien työväestön olot olivat edelleen kurjat - torpparit häädettiin kodeistaan - > 1905 Suurlakko: -> Rahvas vaati oikeuksiaan. -> Romanttinen kuva yhtenäisestä Suomen kansasta hälveni. taide kuvaa tavallista ihmistä ja arkea modernin elämän paineessa -> yksilöllisyys korostuu, ihmisen on muututtava maailman mukana Syntyi yksilön ja yhteiskunnan vastakkainasettelua, kriittisiä kuvauksia ryysyrantojen, korpiloukkojen ja putkinotkojen eläjistä: köyhät mökineläjät, suuret lapsikatraat, saamattomuus, lika, syöpäläiset. - Ilmari Kianto (1874- 1970) Punainen viiva, 1909 - F.E. Sillanpää (1888- 1964), Hurskas kurjuus, 1919 - Maria Jotuni (1880- 1943): näytelmiä, romaaneja, novelleja Miten suomalainen realismi eroaa romantiikan ajasta tyyliltään ja teemoiltaan?

19 tekstitaidon yo-koe k2012 2. Mitä Maria Jotunin novelli Untako lienee kertoo avioliiton merkityksestä ja puolison valinnasta 1900-luvun alussa? 3. Mitä romantiikan ja realismin piirteitä on Maria Jotunin novellissa Untako lienee?

20 ”Kirjallisuus on maan tulkki. Kirjallisuus on kansakunnan kuvastin. Kirjallisuutensa kautta kansa haastaa ilmoille, mitä se on tuntenut ja kuvitellut kauneinta, tahtonut ja toivonut ja pyrkinyt pyhintä maailmassa. Ilman kirjallisuutta kansa on kuin sokea, kuin kuuromykkä. Vasta omankielisen kirjallisuutensa kautta kansa oppii tuntemaan ja tekemään itsensä myös muille kansoille ymmärrettäväksi.” ”Kirjallisuutensa ansiosta kansa liittyy itseään suurempaan yhteyteen: ihmiskuntaan.” Eino Leino (1878-1926)

21 Kalevalan vaikutus nimistöön Nykysuomalaiset Aino ja Ilmari Pohjola asuvat Oulussa Kalevalankujalla, aikaisemmin he asuivat Espoon Tapiolassa. Aamuisin he lukevat Kaleva-sanomalehteä. Perheen vakuutukset ovat Pohjola-yhtiössä. Vieraiden tullessa pöytään katetaan Sampo- tina-astiasto, ja Aino Pohjola pukeutuu Väinämöis-villapaitaan. Ilmari Pohjola työskentelee asfalttiliike Lemminkäisen palveluksessa, Aino Pohjola Kalevala-Korussa. Ilmari Pohjolan isä työskenteli nuorena miehenä jäänmurtaja Sammossa. Aino Pohjola taas on lähtöisin maanviljelijäperheestä, tilalla vilja korjattiin Sampo-leikkuupuimurilla. Perhe kuului Pellervo-seuraan, ja heidät vakuutti Kaleva. Pohjolan perheen kesäpaikka on Hiidenvedellä. Iltaisin he sytyttävät takan Sampo-tulitikuilla. Betoni-Sampo, Koru-Sampo, Kunto-Sampo, Kuva-Sampo, Lämpösampo, Mattosampo, Rauta-Sampo, Rehu-Sampo, Sampo-Bingo, Sampo-Eristys, Sampo- Filmi, Sampo-Markkinointi, Samposaneeraus, Sähkö-Sampo, Urheilu-Sampo, Vesi- Sampo jne.

22 Vuosisadan vaihde, taiteen kultakausi kansallinen uusromantiikka Kalevala innoittajana, kiinnostus Karjalaa kohtaan taidetta sortokauden vastapainoksi luomaan kansallista uskoa (Venäjän sensuuri) - Sibelius, Gallen-Kallela symbolismi ” absoluuttinen totuus, jota taide pyrkii tavoittamaan” - taide on siis henkinen tila, ei paikka tai aika - tämä todellisuus tulee ilmaista symbolein ja kuvin - dekadenssi - runomuoto hienostuu, kirjallinen tyyli muuttuu koristeelli- semmaksi (vaikutteita lännestä) Eino Leino (1878-1926) kirjailija, runoilija, lehtimies, kriitikko Otto Manninen (1887-1950) runoilija, suomentaja, kirjailija

23 uusrealismi Yhteiskunnan vastakohdat kärjistyvät entisestään. Kansan epäyhtenäisyys alkoi selvästi näkyä, koska: - kaupunkien työväestön olot olivat kurjat - torpparit häädettiin kodeistaan -> 1905 Suurlakko: -> Rahvas vaati oikeuksiaan. -> Romanttinen kuva yhtenäisestä Suomen kansasta hälveni. taide kuvaa tavallista ihmistä ja arkea modernin elämän paineessa -> yksilöllisyys korostuu, ihmisen on muututtava maailman mukana Syntyi yksilön ja yhteiskunnan vastakkainasettelua, kriittisiä kuvauksia ryysyrantojen, korpiloukkojen ja putkinotkojen eläjistä: köyhät mökineläjät, suuret lapsikatraat, saamattomuus, lika, syöpäläiset. - Ilmari Kianto (1874- 1970) Punainen viiva, 1909 - F.E. Sillanpää (1888- 1964), Hurskas kurjuus, 1919 - Maria Jotuni (1880- 1943): näytelmiä, romaaneja, novelleja Miten suomalainen realismi eroaa romantiikan ajasta tyyliltään ja teemoiltaan?

24 ”Jos kirjoissani kaikkien kokemusteni ja pettymysteni jälkeen yritän rivien välissä esittää jotakin ohjelmaa tai tendenssiä, niin sen voisi kiteyttää sanoiksi: yksilön vapaus, inhimillisyys ja suvaitsevaisuus. Sitä paitsi ihminen tarvitsee myös hiukan kaunista turhuutta jaksaakseen elää.” Mika Waltari (1898-1979)

25 1920-luku Tulenkantajat ” Ikkunat auki Eurooppaan!” - itämaiset fantasiat, elämän palvonta - myös kuvataiteilijoita, lausujia ja muusikkoja Mika Waltari (1908-1979) proosa, lyriikka -aluksi hurmoksellinen kaupungin, yksinäisyyden ja uuden teknologian ylistys - Suuri illusioni, 1928 Olavi Paavolainen (1903-1964) kirjailija, journalisti, esseisti, runoilija - Kaupungistu- minen, koneet - Yksi Tulenkantajien johtohahmoista Katri Vala (1901- 1944) - Elämän palvonta -> maailmaan uupuminen, elämän sattumanvarai- suus ja arkiset asiat -> sodan ja fasismin vastustus, ei kuitenkaan propagandaa! suomenruotsalainen modernismi - vapaa mitta, loppusoin- nuttomuus, uudet, arkisem- mat, hetkellisem mät aihepiirit Edith Södergrann (1892-1923) - Esikoisteos Dikter (Runoja, 1916) =unenomaisia julistuksia kauneudelle, eli yksinkertaisia, kauniita luonnonkuvia - symbolismi, futurismi, ekspressionismi * Samaan aikaan suomalaisista Aaro Hellaakoski

26 1930-luku levoton poliittinen ilmasto - pula-aika, maaseutu, työläiset, ihmissuhteet, kärsineen kansan näkemys prosaistit Pentti Haanpää (1905-1955) Toivo Pekkanen (1902-1957) F.E. Sillanpää (Nuorena nukkunut, 1931; Nobelin kirjallisuuspalkinto v. 1939) Aino Kallas (1878-1956) (muista poiketen mystiikkaa) Volter Kilpi (1874-1939) sotien jälkeinen murroskausi lyriikassa: modernismia ennakoiva tyyli proosassa: sodanjälkeisten tuntojen käsittelyä, jopa eskapismia runoilijat: Aila Meriluoto, (Lasimaalaus, 1946) P. Mustapää (eli Martti Haavio, 1899-1973) sotakokemukset näkyivät runoissa pessimistisyytenä, pettymyksenä, jne. Aaro Hellaakoski prosaistit: Mika Waltari (Sinuhe egyptiläinen, Komisario Palmut) Väinö Linna (Tuntematon sotilas, 1954; Täällä Pohjantähden alla, 1959)

27 Propaganda sodan ja rauhan aseena Propaganda -on tietoa, jota levitetään tarkoituksena muokata kohteen mielipidettä. -saattaa olla valheellista tai tosipohjaista, mutta on usein yksipuolista ja saattaa valaista asiaa ainoastaan propagandan tuottajalle hyödyllisistä puolista.

28 Propagandatekniikat -Viestintään tarvitaan lähettäjä, sanoma, kanava ja vastaanottaja. Jokaisella propagandan välitysmuodolle muodostuu sille tyypillisiä menettelytapoja. -agitaatio ~ propaganda -Propaganda on myös läheistä sukua mainonnalle ja käyttää monelta osin samanlaisia tehokeinoja kuin kaupallinen vastineensa. -Totalitaristisissa yhteiskunnissa myös taide on tavallisesti yhdistetty propagandaan ja henkilökulttiin.

29 Propaganda on jaettu kolmeen osa- alueeseen Valkoinen propaganda - tulee lähteestä, jonka alkuperä on selvä. Harmaa propaganda - on tietoa, jonka alkuperä vaikuttaa olevan puolueeton lähde, muttei sitä todellisuudessa ole. Musta propaganda - on tietoa, joka on naamioitu tulemaan ystävällismielisestä lähteestä, mutta on todellisuudessa päinvastaista.

30

31

32

33 1. Millaisen kuvan sodasta saa Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan katkelmasta? Mikä sota? Mikä sodan vaihe? Kenen näkökulmasta sota on kuvattu? Mitä teemoja katkelmassa käsitellään? 2. Miten Linnan romaanihenkilöiden väliset suhteet ilmenevät katkelman vuoropuhelussa? Henkilöiden puhetapojen erot? Puheenaiheet? Arvoaseman näkyminen?

34 1950-luvun modernismi tausta T.S. Eliot ja Ezra Pound esikuvina Alkoi maltillisesti, koska nouseva sukupolvi oli runon uudistuksia kohtaan enemmin kriittistä kuin innokasta ja kapinallista. entistä enemmän naiskirjailijoita keskenään hyvin erilaisia, eivätkä muodostaneet yhteistä, kiinteää ryhmää vanha maailma oli kaatunut ja runoilijan rooli muuttunut Millä tavalla muuttunut? tyyli säännöllinen rytmi ja loppusoinnut väistyvät vapaan mitan tieltä -> epäilijät: uhkaako kulttuuria koko runouden loppu tai jopa kansallinen vaara? -> puhtaat kuvat, auditiivisyys, tunnelma, vapaa mitta, kielen kokeilut, puhekieli (aikaisemmin jo suomenruotsalaisilla) tekijät (mm.) Eeva-Liisa Manner (panteismi: jumalallisuus on kaikessa, erit. luonnossa) Helvi Juvonen (uskonnol- lisuus) Paavo Haavikko (skeptinen realismi)

35 yhtenäiskulttuurista postmodernismiin 1960-luku - Pop-kulttuuri - seksuaalisuus, uskonnolliset tabut - Vasemmistolainen taistolaisliike - opiskelijajärjestöt - protestilaulut, kantaaottava lyriikka Tuomas Anhava Hannu Salama Väinö Kirstinä Timo K. Mukka Pentti Saarikoski 1970-luku perinteisen romaanin paluu - maaseutu, maaltapako etelän kaupunkeihin ja Ruotsiin - keskiluokka - arjen kuvaus Eeva Joenpelto Heikki Turunen Eeva Kilpi 1980-luku Suomalaisen identiteetin pohdinta Antti Tuuri Kalle Päätalo Laila Hietamies (nyk. Hirvisalo) Kaari Utrio lyriikka: Juice Leskinen, Ismo Alanko 1990-luku Naiskirjailijoiden nousu, sukupuoli- identiteetin, tasa- arvon pohdinta Anna-Leena Härkönen Kari Hotakainen Jari Tervo

36 Suomalaisessa nykykirjallisuudessa voi tulla vastaan mm. kasvukertomuksia ja kipeitä, humoristisiakin kertomuksia lapsuudesta erilaisissa olosuhteissa (Esim. Laura Honkasalo, Kreetta Onkeli, Pirkko Saisio, Maria Peura, Riikka Pulkkinen) historian ja yhteiskunnan käsittelyä fiktion keinoin tai yksilön näkökulmasta (esim. Juha Seppälä, Leena Lander, Kjell Westö, Jari Tervo, Juha Itkonen, Sofi Oksanen) faktan ja fiktion sekoittamista, fantasia-aineksia (esim. Anja Snellman, Johanna Sinisalo, Leena Krohn, Maarit Verronen) ulkopuolisuuden teemoja (Asko Sahlberg) realistisen kerronnan perinteen jatkajia (esim. Hannu Raittila) nais- ja mieskuvia (esim. Kari Hotakainen, Raija Siekkinen)

37 2000-luvun suomalainen kirjallisuus - Ota selvää yhdestä suomalaisesta nykykirjailijasta ja valmista hänestä n. viiden minuutin mittainen esitys. Perustele esimerkein, miksi hän on huomionarvoinen suomalainen taiteilija. http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/HS- raadin+vastaukset+kysymykseen+Onko+suomalai nen+kaunokirjallisuus+ajan+tasalla+nyky- yhteiskunnan+todellisuuden+kuvaajana/1135231 856754

38 Mikä on tunnusomaista meidän ajallemme? Tehkää kotiryhmissänne viiden kohdan ”kulttuurimanifesti”. -Pohtikaa, minkälaista 2000-luvun alkupuolen suomalainen kulttuuri on? -Mitkä ovat ajan esteettiset ihanteet? Mitä pidämme kauniina?

39 aikakapseli Kirjoita tulevaisuuden lukiolaisille kirje, jossa pohdit asioita JOISTA 2000-LUVUN 1. VUOSIKYMMEN TULLAAN MUISTAMAAN. Muista perustella väitteesi. Pohdi laajempia ilmiöitä kuin vain oman elinpiirisi tapahtumia. 2. LISÄKSI ennusta kirjeessä, millainen on Suomi vuonna 2056, kun teidän ikäluokkanne jää eläkkeelle.

40 Euro Nokia Globalisaatio Tarja Halonen(naispresidentti) Homokeskustelu Täydellinen ihminen Tekniikka & teknologia Hupikulttuuri Mökkikulttuuri Lordi! Äärimielipiteitten kannatus Suomen kaupallistaminen Vaihteleva poliittinen ilmapiiri


Lataa ppt "Suomen kirjallisuuden historia kansanrunoudesta nykypäivään."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google