Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tuomo Glumoff Lehtori, dosentti Biokemian laitos

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tuomo Glumoff Lehtori, dosentti Biokemian laitos"— Esityksen transkriptio:

1 Tuomo Glumoff Lehtori, dosentti Biokemian laitos
Oppimispäiväkirjan käytöstä Systems biology –kurssilla: erilaista palautetta opettajalle Tuomo Glumoff Lehtori, dosentti Biokemian laitos Tuomo Glumoff, OpinTori

2 Systems biology -kurssi pähkinänkuoressa
 maisteriohjelmien valinnainen syventävä kurssi  järjestetty 4 kertaa, 26 osallistujaa v. 2011  7 luentoa = 60 min luentoa + 30 min keskusteluja tai pohdintatehtäviä ryhmässä  1 päivä harjoituksia tietokoneluokassa  4 sessiota joko keskustelua etukäteen luetusta artikke- lista tai opiskelijoiden esityksiä jonkun artikkelin pohjalta  80%:n läsnäolovaatimus  ei tenttiä, mutta oppimispäiväkirja palautettava  oppimispäiväkirja arvostellaan tai ”hyväksytty” Tuomo Glumoff, OpinTori

3 Miksi oppimispäiväkirja tentin sijaan?
 aihe ja oppimateriaali uusinta tietoa (ei vielä kaikilta osin ”yleisesti hyväksytty”)  kiistelty ala; tietoa ja mielipiteitä  aihetta käsitellään myös kriittisesti ja tenttiin sopivia ”oikeita vastauksia” olisi usein monia erilaisia  asiaa halutaan työstettävän koko kurssin ajan eikä vain lopuksi Tuomo Glumoff, OpinTori

4 Tyypillistä palautetta palautekaavakkeella, osa I
 Mikä oli hyvää ja edisti oppimista?  Mikä ei ollut hyvää tai ei edistänyt oppimista?  Arvosanasi kurssin toteutuksesta kokonaisuutena tenttiasteikolla 1-5  Muuta kommentoitavaa kurssista ja sen kehittämisestä Tuomo Glumoff, OpinTori

5 Tyypillistä palautetta palautekaavakkeella, osa II
Hyvät asiat: Good course material and thinking sessions. Discussions were also nice. The study diary is a nice way to monitor learning. Huonot asiat: Maybe I was wishing for an exam after all. Muuta kommentoitavaa: You encourage for discussion and critical thinking, which for this course I think was very nice. Tuomo Glumoff, OpinTori

6 Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa I
- palaute on yksityiskohtaisempaa The time given for the practical was more than enough and the given instructions were good. The “think with your friends” type of sessions boost at least my learning and it also let’s one to get an idea on other peoples opinions. Maybe the only downside with the discussions was the fact that some people remained quiet throughout the sessions. Tuomo Glumoff, OpinTori

7 Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa II
- palaute käsittelee asiasisältöä perusteluin [...] kaikista mahdollisista metodivaihtoehdoista oli valittu kristallointi. Onhan tämä tärkeä menetelmä [...] Kuitenkin tämä on jo melko tylsää ottaen huomioon, että pelkästään kandintutkinnossa on asia jo käyty riittävän selvästi läpi. Myös maisterikursseilla tätä on käsitelty jo kolmella kurssilla [...] Nanoteknologia oli mielestäni todella mielenkiintoinen asia [...] Mielestäni oli erittäin mielenkiintoista kuulla miten tällaiset laitteet toimii ja olikin hieno tajuta miten nesteiden liikettä säädellään [...] Tuomo Glumoff, OpinTori

8 Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa III
- palaute käsittelee yksittäistä havainnollistavaa esimerkkiä ja sen tehoa “metallilanka” “pullomainen lasi” ”metallinen kuppi” What did I enjoy about today’s lesson? The example given by you on how three irrelevant component of wire, a jar … could make a lamp when combined together. This very well demonstrated with what is meant with emergent properties. Tuomo Glumoff, OpinTori

9 Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa III
- palaute käsittelee yksittäistä havainnollistavaa esimerkkiä ja sen tehoa Aiemmin olen ajatellut systeemiä enemmänkin jonakin abstraktina kokonaisuutena. Hehkulamppu esimerkkinä systeemistä sai minut ajattelemaan, että systeemi voi olla myös jotain konkreettista ja käsitettävää. Tietysti hehkulamppu on sinällään varsin pienikomponenttinen mutta osoitti ovelasti, että systeemin tehdäkseen täytyy olla kekseliäs ja innovatiivinen. Ja että sellaisen voi myös tehdä. Tämän ajatuksen pohjalta oli helpompi lähteä miettimään biologista systeemiä. Tuomo Glumoff, OpinTori

10 Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa IV
- opiskelija erittelee kokemuksiaan What did I enjoy about today’s lesson? What did we do in class that I would like to do again? What did I learn? What did I find difficult? What activities did I find interesting? My thought: Many of the membrane proteins are […] Tuomo Glumoff, OpinTori

11 Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa V
- opiskelija jäsentelee tietoa ja tekee johtopäätöksiä oppimastaan There is a huge amount of data produced by all omics. Data, that we do not yet understand, or are not able to use in the right way, can easily lead to misconceptions and wrong results just because data was not understood the right way. Tuomo Glumoff, OpinTori

12 Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa VI - opiskelija reflektoi
This is a really interesting application of systems biology to me. And at the same time something about what I know very little. This is surely an area, where I will try to increase my knowledge, a starting point was gained from this course. The discussion was really lively and interesting, partially even philosophical. Many good opinions and comments were given, it was a pleasure to be part of that discussion. During this course, I went from starting enthusiasm to scepticism and a bit of disappointment and then again to new interest and growing belief in systems approach. Tuomo Glumoff, OpinTori

13 Opettajan ”take home” -viesti ensi vuodelle
 mikä toimii, mikä ei  mikä opiskelijoita kiinnostaa, mikä ei  missä kohdissa viesti ei mennyt perille ja pitää muotoilla uudelleen  miten ohjeistaa oppimispäiväkirja paremmin  oppimispäiväkirjan arvostelun työmäärä vs. tentit Tuomo Glumoff, OpinTori


Lataa ppt "Tuomo Glumoff Lehtori, dosentti Biokemian laitos"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google