Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAlbert Karjalainen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Suomalainen teatteri 1993-
2
Vapautuminen, sirpaloituminen Yhteiskunnan sääntely vähentynyt: kysyntä ja tarjonta määräävät mitä tehdään = markkinateatteri Teatterikentän kasvu, katveista tilaa – mutta Mistä tukijat? Mistä yleisö? Laitosteatteri yhä pienempi osa teatterikentän kokonaiskuvaa kansainvälisyys
3
90-luvun teatteri 90-luku yhteisöllisyyden aikaa: sukusaagat, lähihistoria, pienet elämäntarinat Laitosteattereiden jatkuva uudistuminen; johtaja-, yhteistyö-, ensemble- ym. kokeilut, isojen näyttämöiden ongelma: takuuvarmat musikaalit ja farssit
4
Tuettu teatterikenttä Teatterilaki takaa valtionavun vuonna 1990 toimineille ammattiteattereille (VOS-teatterit, n. 60) Lisänä harkinnanvarainen tuki, jota saa n. 40 teatteria ja ryhmää = yhteensä 100 valtion tukemaa teatteria, tanssiteatteria ja sirkusta Valtion tuki sidottu kuntien tukeen Erityissuojeluksessa lapset, tanssi, ruotsi, alueet Uudet avaukset vaativat pitkäjänteisyyttä
5
Free lancerit ja tuottajat Kaupunginteattereissa ”hautakivisopimus” 90-luvulla näyttelijäkenttä mullistunut: kiinnitykset tuotanto kerrallaan; tai ohjaajan mukana kentällä liikkuvat tiimit Helsinki ja Tampere näyttelijäkaupunkeja: työtilaisuudet, televisio ja radio Tuotantokohtainen budjetointi toi tuottajat teattereihin Markkinointi ja ennakkomyynti räjähtänyt
6
Teatterikoulutus Näyttelijäkoulutus kaikkein halutuin Aikaisemmin TeaK ja NÄTY dominoivat 90-luvulla koulujen tarjonta vapautui: seurauksena ns. soveltavan kentän synty Näyttelijäliiton jäsenehdoissa Teak / NÄTY tai toimiminen ammattiteatterissa Aluekeskuksista ratkaisu?
7
Tanssiteatteri TeaK kouluttaa tanssijoita 1983 lähtien Helsingin KT:n ryhmä ja Kansallisbaletti Tanssiteattereita ympäri maan Tanssin aluekeskukset tukevat kenttää: Helsinki (Zodiak, Raatikko, Hurjaruuth, Rollo) Sisä-Suomi (Mobita/Dansco), Itä-Suomi (Minimi) Pohjoinen (JoJo, Rimpparemmi) Läntinen (Aurinkobaletti, Eri)
8
Improvisaatioteatteri Harjoitusmetodi Osa Commedia dell’arte -tyyliä Theatre Games 70-luvulla suosituksi, Tytti Oittinen toi Suomeen, Neil Hardwick ja Ryhmäteatteri tekivät 80-l tunnetuksi 90-luvulla improvisaatioteatteriryhmiä 2000-luvulla valtionavun piiriin Stella Polaris, Stjärnfall
9
Uusi sirkus Nousi esiin 90-luvulla Kv. esikuvan mukaan Suomessakin nousseet osaksi tuettua teatterikenttää Circo Aereo 96, kv. ryhmä Circus Ruska 03, Tampere
10
Teatterintekijöitä Roolien sekoittuminen: ohjaaja-kirjailija- näyttelijä, teatterikorkeakoulun vaikutus Esa Kirkkopelto: etsijä kentän ulkopuolella Kristian Smeds: auteur ilman laitosta ja kiinteää ensemblea Leea Klemola: näyttelijästä ohjaajaksi ja kirjailijaksi
11
Näytelmäkirjailijoita Pirkko Saisio Joakim Groth Juha Siltanen Harri Virtanen Reko Lundán Laura Ruohonen Sirkku Peltonen Juha Jokela
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.