Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Tieto tuottamaan innovaatioita Matri-seminaari 1.11.2010
Kirsi Tuominen VTT:n Tietoratkaisut
2
Tutkimus Innovaatio Tässä on pohjana Kalliokosken Petrin kalvo:
Tutkimus: Rahalla ja osaamisella saadaan aikaan tutkimustuloksia Innovaatio: Tutkimustuloksilla ja osaamisella saadaan aikaan rahaa (bisnestä) Petrin kalvoa on visualisoitu siten, että rahan lisäksi innovaatiot tuovat mukanaan hyvinvointia ja ratkaisuja Grand Challenges –ongelmiin. 2 2
3
VTT:n missio VTT ● tuottaa kansainvälistä kilpailukykyä lisääviä tutkimus- ja innovaatio- palveluita yrityksille, yhteiskunnalle ja muille asiakkaille. ● luo edellytyksiä yhteis- kunnan kestävälle kehitykselle, työllisyydelle ja hyvinvoinnille.
4
VTT - teknologian edelläkävijä
VTT on kansainvälisesti verkottunut ja Pohjoismaiden suurin moni- teknologinen, soveltavaa tutkimusta tekevä tutkimus- ja kehitysorganisaatio. Pääosa tutkimustyöstä toimeksiantotutkimuksia tai yhteishankkeita parempaa kilpailukykyä: uusia tai parannettuja tuotteita, laitteita, tuotantomenetelmiä ja -prosesseja. Julkisesti rahoitettua teknologiansiirtoa edistävää tutkimustietoa pohjaa uusille innovaatioille ja yhteiskunnalliselle päätöksenteolle Aktiivinen osallistuminen kotimaisiin ja kansainvälisiin tutkimusohjelmiin sekä yhteistyöverkostoihin tehoa teknologiansiirtoon ja yhteistyökumppaneita VTT visioi tulevaa teknologista kehitystä ja suuntaa oma-aloitteisesti voimavarojaan uusiin lupaaviin ja teknistieteellisesti haastaviin teknologioihin. 4 4
5
Liikevaihdon jakautuminen Liikevaihto 269 M€ vuonna 2009
Tuotot yksityiseltä sektorilta kotimaasta 28 % Tuotot julkiselta sektorilta kotimaasta 27 % Tuotot ulkomailta 14 % Perusrahoitus 31 %
6
VTT suhteessa muihin t&k-toimijoihin
Perus- tutkimus Kehitystyö YLIOPISTOT Soveltava tutkimus VTT YRITYKSET
7
VTT Group lyhyesti Henkilöstö ( ) Liikevaihto 276 M€ (budj. 2010) Asiakastoimialat Bio-, lääke- ja elintarviketeollisuus Elektroniikka Energia ICT Kiinteistöt ja rakentaminen Koneet ja kuljetusvälineet Palvelut ja logistiikka Metsäteollisuus Prosessiteollisuus ja ympäristö Teknologiapainoalueet Sovellettu materiaalitekniikka Bio- ja kemianprosessit Energia Tieto- ja viestintäteknologiat Teolliset järjestelmät Mikroteknologiat ja elektroniikka Palvelut ja rakennettu ympäristö Liiketoimintatutkimus VTT:n toiminnot: Tutkimus ja kehitys Strateginen tutkimus Asiakasratkaisut IP Business Konsernipalvelut VTT:n yhtiöt: VTT Expert Services Oy VTT Ventures Oy VTT International Oy
8
Kalifornian Piilaakso, USA
VTT kartalla Pietari, Venäjä • Tampere Oulu Jyväskylä Espoo Lappeenranta Turku Rajamäki Raahe Kajaani Kuopio Soul, Etelä-Korea Bryssel, Belgia Kalifornian Piilaakso, USA Tokio, Japani Shanghai, Kiina Valmistelussa: VTT:n Chilen toimipiste ja US-toiminnan vahvistaminen
9
Tietoratkaisut toteuttamassa ja luomassa VTT:n strategiaa
Tietoratkaisujen strategialinjaukset VTT:n strategia VTT - maailman johtavia tutkimus- ja innovaatio- organisaatioita VTT:n tietolinjaukset
10
Toimintaympäristö muutoksessa
VTT:n toimintaympäristö Asiakkaiden ja toimialojen tarve liike-toiminnan uudistamiseen Tutkimuksen globaalit haasteet: ympäristö, hyvinvointi ja turvallisuus Tutkimustulosten nopea hyödyntäminen Kansainväliset innovaatiokeskittymät ja tutkimuslaitoskentän järjestäytyminen uudelleen Nousevat taloudet innovaatiotoiminnassa Brändin ja palvelujen sisällön merkitys Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan työtavat Tutkijoiden ja tutkimustyön globaali verkottuminen Virtuaaliset tutkimusympäristöt ja e-science Avoin innovaatio Tietoympäristö laajenee ja sirpaloituu Tiedon tuottamisen, jakelun, vastaan-ottamisen ja käytön muodot muuttuvat Tiedon tuottaminen ja käyttö yhdistyvät Tietoa tarvitaan yhä nopeammin Sosiaalinen media ja käyttäjäyhteisöt voimistuvat Luotettavan tiedon ja poikkeavien signaalien löytäminen vaikeutuu Tietopääoman merkitys kasvaa Tieto ymmärretään investoinniksi Tiedon jalostamisen, analysoinnin ja visualisoinnin tarpeet lisääntyvät Alan palveluliiketoiminta kasvaa
11
VTT on tiedon hyödyntämisen edelläkävijä
Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan osuvuus, nopeus ja vaikuttavuus VTT on tiedon hyödyntämisen edelläkävijä VTT:n ja VTT:n asiakkaiden kilpailukyky Globaalin ja VTT:n sisäisen tiedon hyödyntäminen VTT:llä VTT:n julkisten tutkimustulosten globaali näkyvyys Huippuosaamisen lisäksi VTT:n tavoite on olla myös tiedon hyödyntämisen edelläkävijä – tavoitteena edistää asiakkaidensa liiketoimintaa ja kilpailukykyä. Globaalin tiedon ja VTT:n sisäisen tiedon tehokas hyödyntäminen parantaa tutkimus- ja innovaatio- toiminnan osuvuutta, laatua ja nopeutta. … ja vaikuttavuutta (ei ole mainittu tässä kalvossa, pitäisikö vaihtaa laadun tilalle?) VTT:n henkilöstön osaaminen VTT:n kumppanit ja verkostot VTT:n organisaatio, kulttuuri ja prosessit
12
VTT:stä tiedon hyödyntämisen edelläkävijä – miksi?
Tiedon hyödyntäminen luo edellytykset onnistuneille teknologiavalinnoille ja liiketoimintamahdollisuuksien arvioinnille tehokkaalle tutkimuksen kaupallistamiselle markkina-, teknologia- ja sosioekonomisen tiedon hyödyntäminen innovaatioprosessin alkupäässä tarpeettoman päällekkäisen tutkimuksen välttämiselle tutkimus- ja innovaatiotoiminnan osuvuuden, nopeuden ja vaikuttavuuden parantamiselle VTT:n ja VTT:n asiakkaiden kilpailukyvyn parantamiselle
13
Tieto tuottamaan innovaatioita
Tieteellinen tieto, teknologia-, markkina- ja yhteiskunnallinen tieto Organisaation sisäinen ja ulkoinen tieto Asiakas Markkinat Käyttäjät Tuote Palvelu Ennakointi Idea Konsepti T&K Tiedon yhdistäminen, käyttäminen uudelleen ja käyttöalan laajentaminen
14
VTT:n strategiset painotukset ja Tietoratkaisujen keinot
VTT:n painotukset Tutkimustulosten nopea hyödyntäminen ja liike- toiminnallistaminen Merkittävä kansainvälisen toiminnan vahvistaminen strategisilla fokusalueilla: metsä, energia, ICT/elektroniikka ja teollinen biotekniikka Tutkimustoiminnan käynnistäminen kansainvälisissä innovaatiokeskittymissä Vahvistetaan maksullisen toiminnan osuutta liiketoiminnasta ja suunnataan strategista tutkimusta markkina- ja asiakastarpeiden mukaisesti VTT:n tutkimusosaamisen vahvistaminen ja verkostoituminen: liiketoiminta, palvelut, design ja käyttäytymistieteet Strategiset verkostot asiakkuuksissa, tutkimustoiminnassa ja alihankinnassa Brändi erottuu kilpailijoista kansainvälisesti: VTT luo teknologiasta liiketoimintaa Vahvan työantajakuvan ylläpito ja kehittäminen, myös kansainvälisesti parhaan osaamisen turvaamiseksi Tietoratkaisujen keinot Analysoitu ja jalostettu tieto, kuten patentti- ja markkinatieto, erityisesti tutkimus- innovaatio- prosessin alkuvaiheissa. Kansainvälisesti kilpailukykyiset tiedonhankinnan verkkopalvelut ja koulutus VTT:n sisäinen tieto, löydettävyys ja hyödynnettävyys VTT:n julkisten tutkimustulosten globaali näkyvyys Tietoratkaisujen osaamisen ja palvelujen integrointi VTT:n ja asiakkaiden ydinprosesseihin Tieto-osaaminen, verkostoituminen, avainasiakkuudet Kansalliset ja kansainväliset hankkeet Vaikuttavuusviestintä Asiakkuudet VTT ja vaikuttavuuden kannalta valitut keskeiset ulkoiset avainasiakkaat ja kotimaiset ja ulkomaiset kumppanit
15
VTT:n prosessikartta Tutkimus Palvelut Johtamisen prosessit
Strategia, seuranta, arviointi Osaamisen johtaminen Teknologiasta liiketoimintaa – VTT:n innovaatioprosessi Tutkimus Tavoitteena uusien ideoiden, teknologioiden ja innovaatiopotentiaalin luominen sovellusten kehittäminen ja osaamisen kasvattaminen elinkeinoelämää ja yhteiskuntaa hyödyttävillä tutkimusalueilla Tehokas projektijohtaminen ja projektien toteutus Palvelut Tavoitteena kokonaisvaltaisten asiakasratkaisujen tuottaminen ja asiakkuuksien hallinta VTT:n teknologiaomaisuuden kaupallistaminen ja hallinta sidosryhmien tarpeet Asiakkaiden ja Lisäarvo asiakkaille ja sidosryhmille VTT Expert Services Oy: Asiakkuuksien hallinta ja kehittäminen Palveluiden tuottaminen asiakkaille Asiantuntijaselvitykset ja -arviot Sertifiointi- ja hyväksyntäpalvelut Testaus, tarkastus ja kalibrointi Toimintaa tukevat prosessit Tietohallinto Tutkimusympäristöjen hallinta Talous ja hankinnat Henkilöstö-palvelut Viestintä
16
Tiedon yhdistäminen VTT:n pääprosesseihin
VTT:n pääprosessit VTT:n palvelutarjoama Asiakas VTT Ulkoisen tiedon hyödyntäminen Sisäisen tiedon käyttöön saattaminen Asiakas Tiedonhaku- ja analyysipalvelut Kirjaamopalvelut STN-tiedonhakujärjestelmän edustus Arkistopalvelut Paperbase-tietokannan tuotanto ja edustus Tulosdokumenttikanta E-kirjasto, BI-kirjasto ja kirjastopalvelut Enterprise Search Tiedon julkaiseminen VTT:n julkaisusarjat VTT:n julkaisu- ja tutkimusrekisteri Kirjoittajan verkko-opas Tulostuspalvelut
17
Osaaminen ja innostus tekee jokaisesta vaikuttajan
Tietoratkaisujen osaamisten Globaalien tietoresurssien hallinta teknologia-, markkina- ja liiketoimintatieto patenttitieto Tiedon jalostaminen Informaatioarkkitehtuuri Tiedon julkaiseminen yhdistäminen VTT:n laajaan osaamiseen Työhyvinvoinnista huolehtiminen Osaamisten systemaattinen ja ennakoiva kehittäminen osaamiskartan aktiivinen kehittäminen osaamisten jatkuva arviointi toimintaympäristön aktiivinen seuranta vaativa asiakaskunta, vaativat projektit kehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa verkostoituminen ja kumppanuudet vertaaminen maailmanluokan toimijoihin koulutus kannustava palkitseminen
18
Tutkimustulosesimerkkejä
Teknologiaa sosiaalisen median sovelluksiin Uutta teollista käyttöä biomassalle ja kilpailukykyä metsäteollisuudelle Energia- ja päästöskenaarioita päätöksenteon pohjaksi Uusia lääkekehitystä edistäviä menetelmiä syövän tutkimukseen Langattomalla tiedonsiirto-teknologialla toiminta-varmuutta koneisiin Mobiiliteknologian avulla tehoa rakennus-alan toimintaan Uusiutuvaa energiaa ja tehokkuutta tieliikenteen energiankäyttöön Tukea pk-yrityksille patentti- ja markkina-tiedon hyödyntämiseen Kuvat: VTT, Tekes Lisää tutkimustulosesimerkkejä:
19
Tietoratkaisujen vaikuttavuus
VTT:n, VTT:n asiakkaiden ja Suomen kilpailukyky tehostuvat tutkimus- ja innovaatiotoiminnan tuloksellisuus ja tuottavuus paranevat kilpailuetua tuottavien innovaatioiden määrä ja laatu kasvavat tuotteiden ja palvelujen kilpailuky kohenee tietopääoma ja osaaminen lisääntyvät yhteiskunnallisen päätöksenteon tietopohja vahvistuu kansallisen infostruktuuri kehittyy osana Suomen innovaatiojärjestelmää
20
Case INNOinfo Acquisition, utilisation and the impact of patent and market information on innovation activities Erityisesti pk-yritysten näkökulma PRH, VTT Rahoitus Tekes, VTT and PRH Julkaisu
21
Tutkimushankkeen vaiheet
Aiheesta aiemmin tehty tutkimus Teoreettinen tausta tiedon vaikuttavuudesta innovaatioiden kehittämisessä Empiirinen osuus Epäterve/tarpeeton päällekkäinen t&k, PRH:n selvitys Pk-yritykset patentti- ja markkinatiedon hyödyntäjinä, haastattelut ja kysely Patentti- ja markkinatiedon tarjonta pk-yrityksen näkökulmasta, haastattelut ja kysely Tulosten analysointi ja suositukset
22
Keskeiset tiedontarpeet pk-yrityksessä
Tiedon hyöty ja tiedon saannin vaikeus 1. Perustutkimuksellinen/tieteellinen tieto 2. Tekniikan tasoa kuvaava tieto 3. Teknisten/käytännön ongelmien ratkaisua koskeva tieto tuotekehityksessä 4. Keksinnön tai tuoteidean uutuutta arvioiva tieto 5. Potentiaalisia markkinoita koskeva tieto 6. Toimialan kehitystä koskeva tieto 7. Kilpailijatieto 8. Lainsäädäntöä, regulaatioita, määräyksiä tai standardeja koskeva tieto 9. Potentiaalisia yhteistyökumppaneita tai rahoituskanavia kartoittava tieto 10. Markkinointi-, myynti- tai jakelukanavia kartoittava tieto Markkinatiedon kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa Patenttitietoa ei koeta tarpeelliseksi
23
INNOinfo päätelmät - yhteenveto
Suomen t&k-työstä 33% on tarpeetonta toistoa Pk-yritysten kyky hyödyntää ulkopuolisia tietolähteitä t&k -toiminnassaan on olennainen kehittämiskohde Tietopalveluorganisaatioiden toiminnassa runsaasti tehostamisen varaa Tietopalvelujen kehittäminen tehostaa koko kansallisen innovaatiojärjestelmän toimintaa tukee innovaatiotoiminnan koordinointia eliminoi tarpeetonta päällekkäistä t&k-toimintaa sekä säästää niin elinkeinoelämän kuin koko kansantalouden voimavaroja
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.