Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPaavo Karvonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kansallinen säätely YE4
2
Säätelyn tarve Miten päästään open access –tilanteesta kohti optimaalista tilannetta Pois taloudellisesta ja biologisesta liikakalastuksesta Säätelyn kustannukset vs hyödyt
3
1. Biologiset rajoitukset aikarajoitus kalastuksen harjoittamiselle tiettyjen kalastusmenetelmien rajoittaminen tai kieltäminen (verkon silmäkoko, alamittaisuus) aluerajoitus sallittaville pyyntipaikoille
4
2. Verot ja maksut Kalastuspanosvero: (c +t)E Optimiveron laskeminen & grafiikka Saalisvero: (p-t)h Kalastusmaksu: cE + T Alusten poistamisen tukiainen (decommissioning) sE > ph-cE eli ph – (c- s)E > 0 exit
5
Kalastuspanosvero Kalatuspanosvero (c+t)E, joka siirtää kalastuksen tasapainon open-acces tilanteesta taloudelliseen optimiin?
6
Kalastuspanosvero Muutetaan viime luennon open-acces ongelmaa ja ratkaistaan E
7
Kalastuspanosvero Aseta saatu E yhtä suureksi kuin optimaalinen E ja ratkaise t
8
Kalastuspanosvero
9
3. Kiintiöt Kalastuskiintiöt (TAC) Ei-kaupattavat kiintiöt (IQ) Kaupattavat kiintiöt (ITQ) Kaupattavat sesonkikiintiöt (ISQ) Kaupattavat kapasiteettiyksiköt (ITE)
10
4. Omistusoikeuksien jakaminen Yhteisöllinen säätely (community-based management)
11
Kaupattavat kalastuskiintiöt (Individual transferable quotas = ITQ) Jaetaan TAC jollain alkujaolla kalastajille (esim. grandfathering, huutokauppa). Ideana se, että se kalastaa, jolle se kulloinkin on halvinta. Jatkossa kun järjestelmä toimii, esim. 10% luvista myydään mahdollisille uusille tulokkaille. Monest käytetään myös saalisosuuksia kaupankäynnin kohteena ITQ –systeemeissä.
12
ITQ hyvät ja huonot puolet
13
Taloudellinen tehokkuus ja markkinat +tehokkaat kalastajat kalastavat -epätäydellinen kilpailu markkinavoiman hyödyntäminen johtaa lupahintojen liialliseen nousuun +vakaa kalan tarjonta hyödyttää kuluttajia ja kalanjalostusteollisuutta -transaktiokustannukset, erityisesti jos lupamarkkinat pienet
14
Suojelu +omistusoikeudet kasvattavat kalakantoja -vähemmän arvokasta kalaa saattaa olla kannattavaa heittää menemään kun oma kiintiö täynnä -jos alkujako grandfathering saattaa olla kannustin lisätä voimakkaasti kalastusta ennen ITQ –järjestelmän käyttöön ottoa
15
Yhteiskunnallisia vaikutuksia -työllisyys laskee -perinteiset kalastajayhteisöt vaarassa +vakaampi työllisyys
16
Vertaa päästökauppa Energiayhtiöiden CO2 päästöjen kontrollointi ja valvonta vs. Kalastajien saaliin suuruuden ja koostumuksen ennakointi ja valvonta
17
ITQ:t käytännössä Uusi-Seelanti 1986 open access -ongelman vastineeksi Yli 70 lajia Taloudelliset voitot kasvaneet Suomi? Kulmala et al. Fisheries research 2007 Bioekonominen malli Kalastajahaastattelut
18
Case: The Impact of Abolishing Fuel Tax Concessions in Fisheries – An Empirical Study of CO2 Emissions, Fleet Structure and Employment in the Nordic Countries Idea: tällä hetkellä kalastussektori saa tukea polttoainekustannuksiin verohelpotuksien muodossa Tutkimuskysymys: miten esim. CO2 päästöihin perustuva vero muuttaisi kalastusta Fredrik Salenius gradu Itämeren lohen tapauksesta
19
Taustaa Kalastuksen osuus 1.2 % öljyn kulutuksesta 4 skenaariota: 1. Nykyinen verottomuus 2. Osa päästökauppaa 3. Hiilivero 4. Polttoainevero poistetaan Erikokoisia caseja, laivastosegementtien liikevaihto välillä 0.2 – 325 milj euroa
20
Tuloksia Taloudellisessa kannattavuudessa parannettavaa Optimaalinen hyödyntäminen vähentäisi laivaston koon puoleen ja samalla polttoaineen käyttö vähenisi yli 30% Verotuksen muuttamisella olisi pienemmät vaikutukset, esim laivaston määrä pienenisi korkeimman veron tapauksessa hieman yli 10%
21
Optimal management Current situation 1. No fuel taxes 2. National exemptions removed 3. EU 2009 CO 2 quota price4. Stern quota price Fleet Effort (trapnet days) 6858 3312 (-52%) 857 (-74%) 3190 (-4%) 2751 (-17%) Number of fishers/vessels592972824 Economic data (€1000 ) Net present value-54233929 Fuel Cubic meters (m 3 )9546124438 CO 2 emissions (tons)2211062810388 Kg catch/liter0.300.330.340.33 Landing value (€)/liter1.311.401.461.401.41 Other Harvest (nr. of fish)4674241165223282023 Harvest (1000 kg)28.8414.884.0214.3612.48 Stock size (1000 fish)155161164161 Table C7.8. Long-run effects in scenarios 1-4 of fuel taxes on net present value, fishing effort, fuel consumption and CO2 emissions. River Tornionjoki stock
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.