Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1. PUHEVIESTINTÄ vuorovaikutuksen tutkimusta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1. PUHEVIESTINTÄ vuorovaikutuksen tutkimusta"— Esityksen transkriptio:

1 1. PUHEVIESTINTÄ vuorovaikutuksen tutkimusta
Retoriikka  Speech Communication Amerikka ja Jyväskylä Valta ja vallankäyttö Huumori. Suostuttelu. Propaganda. Sanan säilä. Nimeäminen Ydinvoimalakriisi vai Ydinvoimalaonnettomuus? Värkki, otometri vai korvatulehdusmittari? Ryhmäilmiöt ”Alussa oli sana.” Psykologia, sosiologia, yhteiskuntatieteet, kauppatieteet. Kommunikaatiokyky jopa yksi älykkyyden muoto Vuorisaarna Hitler Martin Luther King: I have a dream Oululainen kokoushuone

2 Nykymarkkinointi segmentoi yhä tarkemmin elämäntyylejä:
2. KOHDENTAMINEN Tilanne- ja kuulija-analyysi Nykymarkkinointi segmentoi yhä tarkemmin elämäntyylejä: nuoret aikuiset, harmaat pantterit, alfayksilöt, seikkailijat, perinteiset, esteetikot, laatutietoiset… Kaikessa viestinnässä Kreikkalaiset: Nuoret: jalous  urheita ja hillittömiä Vanhat: hyöty  järkeviä ja pelkureita Vallanpitäjät: tarmokkaita, vastuullisia ja pidättyväisiä  suuret rikokset! ”Julkisesti ihmiset arvostavat jaloja asioita, yksityisesti hyödyllisiä.”

3 3. KOHDENTAMINEN Kuulija-analyysi
Esimiehet Kuka ja mikä vaikuttaa heidän päätöksiinsä? Myy. Yleisön neutraalit Vaikuta järkeen. Vastustajat Ymmärrä heitä. Työntekijät Kenen hyväksynnän tarvitsevat? Kun haluat kollegan tuen: konsultoi ja vakuuta hänet. Kun edustat yhtä monista osastoista: liittoudu. Kun johdat: ystävällinen auktoriteetti ja käskyvalta

4 4. PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Antaja Arvioi – älä arvostele. Kohdista opittaviin piirteisiin. Ei kuvailuja ja mutua vaan konkretiaa. Mihin eleeseen tarkalleen vaikutelma perustuu? Minä-näkökulma ja ehdottaminen. On hyvä, että sanot sen, mutta mun mielestä ei kannata kuitenkaan… / tähän sopisi… Hampurilainen. Vastaanottaja Mistä haluat palautetta? Kuuntele, älä väittele. Pyydä täsmennystä ja perustelua – laatua. Arvioi ja hyödynnä saamasi palaute. Anna kirvelyn mennä ensin ohi. Kuka puhuu? Mikä on sinulle tarpeen, mikä ei?

5 Valmista parin kanssa n. 5 min kestävä kuulija-analyysin esittely.
TEHTÄVÄ Valmista parin kanssa n. 5 min kestävä kuulija-analyysin esittely. 15 min valmisteluaika. Esityksen aikana saatte käskyn hymyillä ja pitää taukoja. 1. / 2. Kuulijapari antaa laadukasta palautetta sisällöstä. 1. Kuulijapari antaa laadukasta palautetta äänenkäytön vaikutelmista: erityisesti hiipumisesta (ja eloisuudesta). Opet kommentoivat myös palautteen laatua.

6 5. KONTAKTI JA VUOROVAIKUTUS
Kunnioita yleisöäsi Kontakti luodaan alussa Vuorovaikutus pitää kontaktia yllä Lopetus jättää mieleen kaiun Ethos - Tyyppi. Pathos. – Tunteet. Logos. – Järki. Nounou! Tota noi nii… Elikkä… no joo… Mitähän mä puhuisin teille? Kun tuossa paikallani mietin mitä sanoisin… Män en ole yhtään valmistautunu… Mä en varmaan muista mitään…

7 Narratiivisuus! Kerro esimerkkitapaus tai tulevaisuuden visio.
6. KONTAKTI - ALOITUKSIA Narratiivisuus! Kerro esimerkkitapaus tai tulevaisuuden visio. Kun olin viisivuotias… Kysymys Oletko koskaan istunut päivystyksessä turhaan yöllä pari tuntia – lapsellasi ei ollutkaan korvatulehdusta. Kärjistetty väite, vertaus. Otometri on parempi kuin kokematon terveyskeskuslääkäri. Kuulijoiden aktivointi Miettikääpä mielissänne, mitä lapsenlapset teille merkitsevät? Muistatteko, kuinka maalaislääkäri puhkoi teiltä pieninä aina tärykalvoja? Aiheen esittely Kerron teille, nykyaikaisille vanhemmille, nyt lastenhoidon merkittävästä innovaatiosta. Sitaatti Lastenlääkäri Arvo Ylppö sanoi aikoinaan…

8 7. KONTAKTI – RETORISIA KEINOJA
Retorinen kysymys Miksi, oi miksi istuisimme päivystyksessä? Määrittely Otometri on jokaisen lapsen oikeus. Liioittelu ja kärjistys Tekniikka pelastaa perheiden yöt. Omituinen fakta Norjassa antibioottia annetaan vasta kun henki on lähdössä. Erikoisuus Jätä puhujan paikka.  Haluan astua teidän joukkoonne. Vastakohta-asettelu ja polarisointi Ennen – nyt Stetoskooppi – otometri Äidit – isät Ironia Antibioottia pitäisi pakata viisi litraa äitiyspakkaukseen Paradoksi Yksityisen lääkäriaseman kamera näkee tulehduksen – 100 euroa vilkaisu.

9 Nappaa kommentista kiinni…
8. VUOROVAIKUTUS Puhu keskustelemalla Ole rinnalla - älä yläpuolella. Nappaa kommentista kiinni… …jos saat. Jousta järjestystäsi ja yritä sitoa yleisökommentti seuraavan asiaasi. Anna tilaa keskustelulle. Käsiäänestys Käytä tulosta siltana jatkokeskustelulle. Kuuntelutesti Kysyn teiltä pian kysymyksen. Kaikki valpastuvat. Äkillinen paussi tai äänensävyn muutos Heti perään jotain nasevaa, suunnittele valmiiksi. Loppuun retorisia keinoja Ja vielä yksi asia. Otometri on melko huokea hankinta.

10 Ryhmä jaetaan puoleksi. Esiinnytään yksin pienelle ryhmälle.
TEHTÄVÄ Ryhmä jaetaan puoleksi. Esiinnytään yksin pienelle ryhmälle. Saat lapun, ÄLÄ näytä muille, lapussa yksi aiemmin analysoiduista kuulijaryhmistä. Valitse juuri tälle ryhmälle sopiva muutaman lauseen aloitus ja yksi kysymys otometristä. Mieti 5 min. Kuuntelijat Yrittävät arvata, ketä ovat – mille kuulijaryhmälle aloitus ja kysymys on suunnattu. Millainen esitys olisi tulossa? Opet kommentoivat aloituksia ja kysymyksiä. Kiitos!


Lataa ppt "1. PUHEVIESTINTÄ vuorovaikutuksen tutkimusta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google