Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo-Jaakko Leppänen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
sRGB adobeRGB CMYK
2
jokainen laite joka tuottaa dataa, mittaa värin omalla tavallaan mittauksen tulkinta esitetään RGB lukuna esimerkiksi 125 R mikä kertoo laitteen mukaisesti että punaista on 125 8 – bittisellä asteikolla 0-255 jokaisen laitteen 125 R on eri väri värihallinta ja profiilit mahdollistavat kaikille laitteille saman väri-informaation samalla lukuarvolla kun laitteen profiili on tiedossa niin tiedetään mitä tuo 125 R tarkoittaa ja miten se on erilainen kun jonkun toisen laitten eli profiilin 125 R väriin verrattuna laitteen mitattu profiili on tyyppiä ICC värihallinta tähtää siihen, että sama kuva näyttää joka työasemalla samanlaiselta
5
työhuoneen valaistus vakioidaan, noin 5 000 K valo harmaat seinät, ei auringonvaloa tai laajoja väripintoja, Munsell N 8.0 monitorin kalibrointi ja profilointi säännöllisesti, asetukset lukitaan! käytettävän ohjelman asetukset kuntoon käytettävien laitteiden asetukset kuntoon, skanneri, tulostin, projektori jne jos uusi digikamera on kunnossa ja kuvataan luonnonvalossa, profiloinnista ei hyötyä
7
kuvaruutu profiloidaan kalibrointilaiteella joka tuottaa monitorin profliilin vain mittalaitteella saa monitorin säädettyä luotettavasti monitorin fyysiset säädöt tehdään ensin fyysinen säätö on näytön kalibrointia profilointi on yksilöllisen poikkeaman mittaamista ja korjauksen selvittämistä ilman kalibrointia tulee toimeen, mutta ei ilman profilointia profiilin rakentava ohjelma osa tallettaa sen oikeaan osoitteeseen automaattisesti
9
värihallinnan perussuositus esimerkiksi Europe Prepress Defaults 2 oletuksena oleva amerikkalainen vaihdettava työskentely tapahtuu laiteriippumattomalla RGB työtilaprofiililla - Working Space profiili - sRGB, AdobeRGB tai ProPhoto RGB ruudulla voidaan tiedostoon koskematta jäljitellä eri tulostus ja painoprofiileja eli tehdä softproofing tähän toimenpiteeseen tarvitaan painon tai tulostimen paperikohtainen profiili
11
suppea väriavaruus, 6500 K gamma 2,2 kuvaruutujen ja harrastajatason digikameroiden perusprofiili toimii “oikein” värihallitsemattomissa ohjelmissa kuten nettiselain päivälehtityössä riittävä myös painotekniikkaan 256 sävyporrastus pienellä alueella - ei niin suurta vaaraa sävyjen repeämisestä 8 bit kuvasssa pudottaa värejä tulostuksessa ja laatupainamisessa tuottaa sinisestä raskasta violettiin kääntyvää ja vihreästä laimeaa ei ole muutettavissa isommaksi AdobeRGB:ksi sRGB
12
laajempi väriavaruus, 6500 K gamma 2,2 kaikkeen laatupainamiseen ja tulostukseen suositeltavin perustyötila kaikelle RGB –työskentelylle sopivin originaali RGB-CMYK muunnokseen voidaan kääntää sRGB:ksi, toisin päin ei onnistu jokainen monitori ei toista kaikki AdobeRGB värejä - näyttää samalta kuin sRGB aito AdobeRGB – näyttö ideaali valokuvaajalle Adobe RGB
13
laajin väriavaruus sisältää kaikki digikameran kennolta tulevat värit natiivi 5000 K gamma 1,8 ohjelmien lähtöprofiili 16 bit muistettava käsittelyn jälkeen konvertoida esimerkiksi AdobeRGB:ksi ProPhoto RGB
14
kuva syntyy skannerin tai digikameran tuottamassa ProPhotoRGB tilassa se viedään AdobeRGB -työtilaan (Working Space) ne ovat suoraan käytettävissä laadukkaaseen tulostukseen ja CMYK konvertointiin kullakin painolla ja painotekniikalla on omat optimaaliset CMYK –asetuksensa kuvia painettaviksi toimitettaessa tulisi pääsääntöisesti jättää RGB-CMYK –muunnos painolaitoksen tehtäväksi kuva voidaan avata Photoshopiin ja katsoa sitä painoprofiilissa CMYK -preview tilassa - Wiew Proof Colors - pikanäppäys Ctrl-Y, macissä Omppu-Y. CMYK – konvertoitua kuvaa ei voi enää palauttaa RGB – muotoon älä koskaan muuta kuvaa CMYK -tilaan ellet aivan varmasti tiedä mitä teet, miksi teet ja millä RGB ja CMYK asetuksilla työskentelet
15
nettiin sRGB tulevaisuudessa myös selaimet ymmärtävät värihallinnan tulostus eli oma printteri ja paino: AbobeRGB tämä tarkoittaa tiedoston mukana kulkevaa ominaisuutta eli tulostuprofiili on oma juttunsa jos paino pyytää CMYK - profiilin... arkistoon laajin, vähintään AdobeRGB, mieluiten sama kuin työtilan profiili näistä ei ongelmaa jos arkistossa vain RAW - tai DNG - tiedostoja
16
netti: palstan tai ruudun koon mukainen esimerkiksi HD 1920 x 1080 tulostin: paperin / kuvakoon mukaan sentit ja resoluutio 240 - 360 ppi työpöytätulostimilla saattaa riittää 180 ppi paino: kirjapainot haluavat perinteisen 300 ppi ja sentit painovaroin kohdalleen perussääntö on, että tiedosto tehdään mahdollisimman lähelle oikeaa kokoa huomaa tärävöinnin tarpeet lopullinen oikean koon tiedosto voidaan tallentaa jpg - muotoon
17
jokaisella laitteella ja materiaalilla on oma yksilöllinen profiilinsa käytä sitä valmistajien tarjoamat "purkitetut" profiilit ovat hyviä lähtökohtia tarkimpaan työhön voidaan profiili mitata myös itse samalla tavalla kuin näyttöprofiillin mittauksia tehdään myös palveluna profiilia voidaan "testata" softproofing - työkalulla
25
VÄLTÄ KAKSOISPROFILOINTI muista valita jo ajurissa oikea paperi oma ohjelma tulostukselle hyvä apu keskity pariin paperilaatuun käytä vain valmistajan omia musteita imuroi tuoreimmat paperiprofiilit
26
Tämä materiaali: www.kuvaajille.fiwww.kuvaajille.fi Sakke Nenye: www.leuku.fiwww.leuku.fi ja
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.