Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Good Minton PP Iteraatio

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Good Minton PP Iteraatio"— Esityksen transkriptio:

1 Good Minton PP Iteraatio 25.10.2006
T Iteraatio Demo Good Minton PP Iteraatio

2 Agenda Projektin tila (15 min) Iteraation tuotokset (22 min)
Projektin tavoitteiden saavuttaminen Projektin resurssien käyttö Iteraation tuotokset (22 min) Projektisuunnitelma Vaatimusmäärittely Demo prototyypistä Kokemukset työtavoista (3 min)

3 Projektin esittely Sulkapalloliiton uusi kilpailutoiminnan rekisteriohjelma Web-pohjainen järjestelmä Toteutetaan PHP:lla ja MySQL:llä Korvaa vanhan järjestelmän Järjestelmään tallennetaan Kilpailujen tuloksia Tietoja pelaajista, seuroista, kilpailuista Järjestelmä luo rankilistan Järjestelmällä pystyy selaamaan historiatietoja Järjestelmä helpottaa liiton työmäärää hajauttamalla ylläpitotyötä

4 Iteraation tavoitteiden tila
Tavoite 1: Tehdä projektisuunnitelma ja kommunikoida se projektisuunnittelun kuluessa ryhmälle siten, että ryhmä ymmärtää omat toimintatapansa kykenee toimimaan niiden mukaisesti. OK. Keskustelimme projektisuunnitelman keskeisimmistä asioista myös suullisesti. Tavoite 2: Jakaa projektin roolit siten, että jokainen ryhmän jäsen saa omaa kiinnostustaan vastaavia ja taitotasolleen sopivia tehtäviä, eikä kenenkään yksittäisen jäsenen työtaakka muodostu kohtuuttoman suureksi. OK. Jokaisella on rooli projektiryhmässä, joka täsmentyy jatkuvasti. Mahdollisia ongelmia liittyen rooleihin ei ole ainakaan vielä paljastunut. Tavoite 3: Kirjata ja kommunikoida asiakkaan vaatimukset siten, että ryhmä ymmärtää, mitä asiakas haluaa toteutettavan. Vaatimukset kirjataan siten, että mikäli asiakkaan mieli ei muutu, niitä ei tarvitse enää muokata, ainoastaan tarvittaessa täsmentää. OK. Vaatimukset on kirjattu huolella, mutta mahdollisilla virheillä ei ole ollut aikaa paljastua. Prototyypin luonti on auttanut ymmärtämään totutettavaa tuotetta. Tavoite 4: Suunnitella tulevan projektin arkkitehtuuri siten, että heti ensimmäisen toteutusiteraation alussa on mahdollista aloittaa ohjelmointityö. OK. Tehtäviä I1:n toteutuksen suhteen on jo jaettu.

5 Iteraation tuotokset Projektisuunnitelma Vaatimusmäärittely
OK, niiltä osin kuin on määrätty palautettavaksi. Vaatimusmäärittely Prototyyppi Kehityksen apuna Hahmoteltu perustoiminnallisuuksia Prototyypin käyttöliittymä ei vastaa valmiin tuotteen käyttöliittymää SEPA Aiheet valittu Aiheet eivät liittyneet suunnitteluvaiheen tehtäviin, joten päiväkirjoja ei ole vielä tehty

6 Tehtävien valmistuminen
Tunteja käytettiin kautta linjan vähemmän kuin suunniteltiin Iteraatiosuunnittelussa oli vaikea arvioida tarvittavia tunteja, koska se mitä tullaan tekemään, ei ollut vielä täysin kirkastunut Joitain uusia ja suunnittelemattomia tehtäviä mukaan Tuntikirjaukset eivät ole ensimmäisen iteraation osalta vielä lopullisia status toteutunut suunniteltu ero jäljellä Viestintä 49 75 26 Opiskelu 41 50 9 Työkalut (ml. tutustuminen) melkein valmis 45 19 Projektin suunnittelu valmis 48 60 12 Arkkitehtuuri 3 25 22 Prototyyppi 23 2 Vaatimukset 29 40 11 Edistymisraportti käynnissä 4 10 6 Laadunvarmistus Opiskelu SEPA 7 Yhteensä 236 330 107

7 Tehtävien aika-arvioiden ja toteutumien erot
Arkkitehtuurinen suunnittelu Käytettiin vähemmän tunteja kuin suunniteltiin Arkkitehtuurin suunnittelu ei voinut edetä yhtä pitkälle kuin suunniteltiin Toisaalta pystymme aloittamaan ohjelmointia jo nyt, joten tavoitteet täyttyivät Tatulla on paljon kokemusta tämän tyyppisen järjestelmän toteuttamisesta, mikä nopeutti suunnittelua Prototyypin tekeminen Käytettiin lähes suunnitellut tunnit Iteraatiosuunnitelmassa ei ollut selvää, millainen prototyypistä tehtäisiin Käyttöliittymän protoamiseen olisi voinut käyttää enemmän aikaa Vaatimukset Hieman nopeammin kuin suunniteltiin Projektin suunnittelu Tapahtui hieman suunniteltua nopeammin Tuomo teki pääosin yksin, mikä tehosti toimintaa Työkalut Työkalujen käyttöönotto vei suunnitellusti aikaa Työkaluihin tutustuminen huomattavasti vähemmän Saattaa osittain johtua alkuperäisestä poikkeavasta merkinnästä Silti tehtävä joiltain osin kesken

8 Resurssien käyttö Ei löydetty keinoja hajauttaa suunnittelutyötä myös kehittäjille Suunnitteluun kului kokonaisuutena odotettua vähemmän tunteja I1:n ja I2:n kuormia on täsmennetty kehittäjien muiden aikataulujen mukaan Tuntikirjaukset eivät ole vielä lopullisia, joten ne tulevat hieman lähenemään suunniteltua Alkuperäinen suunnitelma TM JE TF JM TH PP HK OS SUM 70 65 50 35 25 30 340 I1 60 80 75 585 I2 85 595 Total 190 1520 Toteutumat ja päivitetty suunnitelma TM JE TF JM TH PP HK OS SUM 71 55 27 12 21 15 16 29 246 I1 59 65 90 84 78 80 630 I2 60 70 73 94 91 95 77 644 Total 190 1520 Huom! Projektisuunnittelun kaikkia tunteja ei ole vielä kirjattu

9 Riskit Riskien hallinnassa ollaan edetty vaiheeseen, jossa ollaan kartoitettu Delphi-metodia käyttäen projektin todennäköiset ja vaikutukseltaan suurimmat riskit. Suurimpina riskeinä pidettiin Työmäärien kasautuminen määräaikojen lähelle Projektin tuotettu materiaali tuhoutuu Projektiryhmä arvioi väärin vaadittavan työmäärän Ryhmän jäsen ei pysty osallistumaan täysipainoisesti Vaatimusten priorisointi epäonnistuu

10 Projektiryhmän organisoituminen
Projektiryhmä on jaettu kolmeen osaryhmään Projektipäällikkö, laatujohtaja ja arkkitehti osaryhmien johdossa Kaikki tehtävät on jaettu jonkun johtoryhmän jäsenen vastuulle Jokaisella ovat assistentit, joille tehtäviä voi jakaa Pienemmät osaryhmät pystyvät toimimaan tehokkaammin Aikaa kuluu vähemmän asioiden koordinointiin ja viestintään Osaryhmien sisällä projektiryhmän jäsenet oppivat tuntemaan toisensa paremmin Parempi tieto siitä, kenelle mikäkin tehtävä sopii Johtoryhmän jäsenet keskenään tiiviisti yhteydessä Ryhmien työt keskenään riippuvaisia

11 Asiakas Suomen Sulkapalloliitto Projektin valvoja SoberIT Projektiryhmä Good Minton

12 Projektin tavoitteet Asiakkaan liiketoimintatavoitteet
Toteutumiskriteeri 1. Tavoitteena on korvata vanha järjestelmä. Toteutuu, jos uusi järjestelmä otetaan käyttöön Suomen Sulkapalloliitossa. 2. Tavoitteena on parantaa yhteensopivuutta seuroissa käytettävien ohjelmien ja liiton kilpailutoiminnan rekisteriohjelman kanssa. Asiakas arvioi projektin lopussa, onko yhteensopivuus seuroissa käytettävien ohjelmien ja liiton kilpailutoiminnan rekisteriohjelman kanssa riittävä. 3. Tavoitteena on vähentää Sulkapalloliiton työmäärää tarjoamalla seuroille mahdollisuutta tallentaa kilpailutietoja. Asiakas ja projektiryhmä arvioivat, onko kilpailutietojen tallentaminen mahdollistettu vaatimuksiin kirjatulla tavalla. 4. Tavoitteena on helpottaa pelaajaluetteloiden ja ranking-tietojen tuottamisesta. Asiakas arvioi projektin lopussa, onko tavoite toteutunut. 5. Tavoitteena on parantaa helppokäyttöisyyttä. Asiakas arvioi projektin lopussa, onko tuote helppokäyttöinen. 6. Tavoitteena on uuden järjestelmän päivitettävyys ja ylläpidettävyys tulevien sääntömuutosten varalta. Asiakas ja projektiryhmä arvioivat, onko sääntöjen päivitettävyys ja ylläpidettävyys toteutettu vaatimuksiin kirjatulla tavalla. 7. Tavoitteena on historiatietojen helppo hallinta, saatavuus ja varmistus. 8. Tavoitteena on toteuttaa seuroille tarjottava kilpailuunilmoittautumisjärjestelmä. Toteutuu, jos ilmoittautumisjärjestelmä on sisällytetty uuteen järjestelmään.

13 Projektin budjetti Projektiryhmän kustannukset Asiakkaan kustannukset
määrä kustannustekijä kustannus Sisäinen työ Projektipäällikkö 190 h 80 €/h Laatujohtaja 60 €/h Arkkitehti Kehittäjät 5 * 190 h 50 €/h Konsultointi Mentor 40 h 100 €/h 4 000 € Laitteisto 5 000 € Ohjelmisto Yhteensä Asiakkaan kustannukset Tuotteen hinta (22 % ALV, 15 % tuotto) 100 h 6 000 €

14 Vaatimusmäärittely Vaatimusmäärittelyn aikana määriteltiin liiketoimintatavoitteet Kuvattu edellä projektin tavoitteissa Järjestelmän käyttäjäryhmät Järjestelmän tärkeimmät käsitteet Järjestelmän tärkeimmät toiminnalliset ja ei-toiminnalliset vaatimukset 27 toiminnallista vaatimusta 7 ei-toiminnallista vaatimusta Tärkeimmät käytettävyys ja ylläpidettävyys

15 Tärkeimmät käyttäjäryhmät
Admin Järjestelmän pääkäyttäjä Manager Järjestelmän ylläpitäjä Updater Jäsenseuran edustaja User Tavallinen WWW-sivuston käyttäjä Kaaviossa kuvattu järjestelmän keskeisimmät toiminnot

16 Järjestelmän tärkeimmät käsitteet

17 Prototyypin demo Prototyypissä havainnollistettu päätoiminnallisuuksia
Käyttöliittymä ei vastaa tulevan järjestelmän käyttöliittymää

18 Kokemuksia työtavoista
Työtapoja on vasta suunniteltu Suurinta osaa ei ole ehditty käyttää kunnolla Huomioita Hyvän tuntikirjausjärjestelmän löytäminen vei odotettua enemmän aikaa Valittiin Journyx Nyt toimii hyvin Kommunikaatiossa emme pidä viikottaisia palaverejä Viestiminen tapahtuu pääosin Skypellä Verrattuna palavereihin tehostaa toimintaa, mutta jotain jää helpommin sanomatta


Lataa ppt "Good Minton PP Iteraatio"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google