Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ilkka Kalo perusopetuksen johtaja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ilkka Kalo perusopetuksen johtaja"— Esityksen transkriptio:

1 19.9.2011 Ilkka Kalo perusopetuksen johtaja
Tuen rakenteiden ja opetusjärjestelyjen toimenpideohjelman luonnos, tiedotus- ja keskustelutilaisuus Ilkka Kalo perusopetuksen johtaja

2 Toimenpideohjelman valmistelu
Toimenpideohjelmaluonnosta on valmisteltu keväällä 2011 lausunnolla olleen Tuen rakenteiden ja opetusjärjestelyjen tarkastelun pohjalle. Toteutuessaan luonnos tuottaa muutoksia, mm.: oppilaiden siirtyminen lähempänä olevaan kouluun henkilöstön uudelleen sijoittelua aluejaon muutos Vantaan kaupunki, perusopetus

3 TUEN RAKENTEIDEN JA OPETUSJÄRJESTELYJEN TOIMENPIDEOHJELMAN AIKATAULU
Toimenpideohjelman luonnoksen lausuntokierros Lausuntoa pyydetään mm. kouluilta, johtokunnilta, Vanvary ry:ltä, ammattijärjestöiltä, oppilashuoltoryhmistä, sosiaali- ja terveystoimelta, nuorisotoimelta sekä sivistystoimen sisältä Toimenpideohjelmaesitys valmistellaan saatuja lausuntoja huomioiden marraskuun opetuslautakuntaan ( ) päätettäväksi. Toimenpideohjelmassa esitetyt muutokset astuvat voimaan aikaisintaan alkaen, osa muutoksista vaiheittain vuosina Vantaan kaupunki, perusopetus

4 Ennakkotiedotus Niiden koulujen henkilöstölle ja huoltajille, joihin muutokset erityisesti kohdistuvat on järjestetty ennakkoon tiedotustilaisuus (Honkapuisto, Jokiranta, Kivimäki, Viertola, Veromäki, Rekolanmäki) Vantaan kaupunki, perusopetus

5 POHDINTOJA 1970-, 1980- ja 1990- luvuilla perusopetus rakennettiin ja kehitettiin
sen ajan tarpeisiin ja toimintaympäristöön tavoitteena oli kaikille yhteinen koulu tuolloin Suomessa vallitsi homogeeninen yhtenäiskulttuuri opetus järjestettiin lähes kaikille n oppilaan ryhmäopetuksena osalle opetus järjestettiin erityiskouluissa, viime aikoina osa erityistä tukea tarvitsevista on opiskellut erityisluokkaopetuksessa yleisopetuksen yhteydessä tai integroituna yleisopetuksen ryhmissä Vantaan kaupunki, perusopetus

6 Onko toimintaympäristömme muuttunut?
Onko 1990-luvun alkupuoliskon laman leikkaukset vaikuttaneet osan lapsiperheiden hyvinvointiin heikentävästi? Onko osan väestön koulutustaso ja sosio-ekonominen asema noussut merkittävästi? Voidaanko todeta yhteiskuntamme polarisoituneen merkittävästi viimeisten 20 vuoden aikana? Mikäli minkä tahansa kaupunkialueen lapset jaetaan satunnaisesti oppilaan luokkiin, niin ryhmä ei liene opiskeluvalmiuksiltaan ja motivaatioltaan enää kovin homogeeninen Vantaan kaupunki, perusopetus

7 Opetusjärjestelyt tänään
ovat perusrakenteeltaan ja 1980-luvulta suurin osa opetuksesta annetaan suurryhmäopetuksena erityisluokkien oppilaitten määrä on noin kaksinkertaistunut vuodesta 1994 nykypäivään menetelmällisesti sisällöllinen eriyttäminen on kehittynyt laaja-alaisten erityisopettajien ja S2-opettajien osa työstä on joissakin koulussa kehittynyt samanaikaisopetukseksi opettajien työpari- ja työtiimitoimintaa on kehitetty useissa kouluissa erityistä tukea tarvitseva oppilas ei esim. matkan/toverien takia siirry toiseen kouluun saadakseen tarvitsemansa tuen kuntoutunut oppilas ei halua toveripiirin tms. syyn takia siirtyä takaisin omaan lähikouluunsa erityistä tukea tarvitsevat oppilaat lähetetään toiseen kouluun onko oikein, että erityistä tukea tarvitsevat eristetään omiin kouluihinsa Vantaan kaupunki, perusopetus

8 Näköpiirissä joustavat opetusjärjestelyt ja yhteisöllisyyden vahvistaminen
homogeenisen yhtenäiskulttuurin sijaan koulujen toimintaympäristöä voitaneen kuvata nykyään polarisoituneeksi yksilökulttuuriksi tällaisessa toimintaympäristössä tavoitteeksi nousevat tai kehityssuunniksi tulee: joustavat opetusjärjestelyt yhteisöllisyyden vahvistaminen Vantaan kaupunki, perusopetus

9 Edellytykset uudistukselle ovat otolliset?
Perusopetuslaki, valtakunnalliset perusteet ja Vantaan ops:n osauudistus voimaan Tuntijakouudistus ja oppiainekohtaiset uudet tavoitteet astunevat voimaan n = työrauha PKS-kaupunkien mahdolliset yhdistämisneuvottelut yms. siirtyneet tuonnemmaksi = työrauha Pätevä ja innokas opetushenkilöstö sekä oppilashuolto Erityisopetusryhmien määrä on kaksinkertaistunut 15 vuodessa Osa-aikaisen erityisopetuksen määrä on puolitoistakertaistunut kymmenessä vuodessa. Vantaan kaupunki, perusopetus

10 Näköpiirissä joustavien opetusjärjestelyiden kehittämistä mm. palkkituntijärjestelyt työpariopetusjärjestelyt eriyttämistä kehitetään sisällöllinen erityttäminen rakenteellinen eriyttäminen moniammatillinen yhteistyö ja yhteistoiminta yhteisöllisyyden vahvistamista mm. eheyttävää opetusta opetusryhmien välinen yhteistyö heterogeeniset perusluokat, joissa mielekästä toimintaa osallisuuden kehittämistä Vantaan kaupunki, perusopetus

11 HETEROGEENISET OPETUSRYHMÄT OVAT OPPIMISEN JA KASVUN KANNALTA RIKKAUS
Oppilaiden on tärkeää saada opiskella ja toimia erilaisissa opetusryhmissä. Jotka voivat olla ryhmitelty esimerkiksi seuraavin perustein: oppimistyylin oppimistavoitteiden oppimissisältöjen kiinnostuksen, jne Oppimisen kyvyn ja motivaation mukaiset opetusryhmät ovat ajoittain perustellut Oppimisen näkökulmasta katsotut heterogeeniset opetusryhmittelyt ovat ajoittain oppilaiden sosiaalisen ja yhteisöllisen kasvun kannalta välttämättömät Ryhmittelyssä on olennaista, että ajoittain lapset opiskelevat heterogeenisissä ryhmissä ja ajoittain homogeenisissä ryhmissä Vantaan kaupunki, perusopetus

12 TUEN RAKENTEIDEN JA OPETUS-JÄRJESTELYIDEN TOIMENPIDE-OHJELMAN LUONNOS

13 1 TOIMENPIDEOHJELMAN LÄHTÖKOHDAT
1.1 Perusteet 1.2 Tavoitteet 1.3 Valmistelu 1.4 Lausuntojen yhteenvetoa 1.5 Toimenpiteet 1.6 Aikataulu Vantaan kaupunki, perusopetus

14 1.1 Perusteet Perusopetuslain muutos
Opetussuunnitelman perusteiden muutos Vantaan perusopetuksen opetussuunnitelman täydennys Muutokset yhteiskunnassa 1990-luvun lopulla aloitetun kehittämistyön jatkaminen Luokkamuotoisen erityisopetuksen lisääntyminen Osa-aikaisen erityisopetuksen määrän kasvu 2000-luvulla Lähikouluperiaatteen kehittäminen Palveluiden parantaminen/tehostaminen Erityisluokkakeskittymien purkaminen Hallittu ja suunniteltu uudistus Vantaan kaupunki, perusopetus

15 1.2 Tavoitteet Toimenpideohjelmaluonnoksen ydinperiaatteet ja tavoitteet
Jokainen koulu ottaa vastuun oman koulualueen kaikkien lasten koulunkäynnistä Oppilas saa oppimisen, kasvun ja koulunkäynnin tuen lähikoulussaan, jolloin kaikkien oppilaiden tukeminen paranee resurssien uudenlaisella kohdistamisella Laadukasta perusopetusta järjestetään joustavin opetusjärjestelyin ja yhdessä tekemisen kulttuuria kehittämällä. Vantaan kaupunki, perusopetus

16 1.3 Valmistelu 29.10.2010-11.03.2011 tarkastelu ja toimenpide-esitys
Tuen rakenteiden ja opetusjärjestelyjen tarkastelu ja toimenpide-ehdotukset laadittiin noin 50 asiantuntijan voimin pienemmissä ryhmissä toimien. Ryhmissä oli mm. opettajien, rehtoreiden, koulupsykologien, kuraattorien, kouluterveydenhuollon ja sivistysviraston edustajia. lausuntokierros lausunto TURPOsta pyydettiin kouluilta, johtokunnilta, Vanvary ry:ltä, ammattijärjestöiltä, oppilashuoltoryhmiltä, sosiaali- ja terveystoimelta, nuorisotoimelta sekä sivistysviraston sisältä. Lausuntoja saatiin yhteensä 85 kappaletta. Kaikki lausunnot ovat luettavissa Fronterin Laatujohtamisen käsikirjassa. Vantaan kaupunki, perusopetus

17 Lausunnoissa yleisesti esiintyneitä kannanottoja ja ehdotuksia olivat seuraavat:
Lähikouluajattelu on hyvä, ja oppilaan tulee saada erityinen tuki omalla lähikoulullaan. Toimenpide-esitysten tulee olla konkreettisempia, ja ne tulisi aikatauluttaa porrastaen ja samalla hyödyntää koulujen olemassa olevaa osaamista. Hyvien käytänteiden jakamista tulee kehittää ja jatkaa. On tärkeää välttää erityisyyden kasautumisen joihinkin kouluihin. Tunne-elämältään oireilevia oppilaita ei tule keskittää muutamaan kouluun, vaan heidän tulee voida saada mallia hyvinvoivista luokkakavereistaan. Lahjakkaiden oppilaiden huomioimiseen on laadittava konkreettisia suunnitelmia. Vantaan kaupunki, perusopetus

18 Lausunnoissa yleisesti esiintyneitä kannanottoja ja ehdotuksia olivat seuraavat/jatkoa:
Oppilaiden tasavertaisuuteen pyrkiminen on kannatettavaa. Henkilöstön koulutuksen on vastattava suunniteltuja uudistuksia. Henkilöstön jaksamiseen ja työhyvinvointiin on kiinnitettävä huomiota. Aika- ja henkilöstöresursseja on lisättävä. On palkattava koulusosionomeja. Yhdessä tekemisen kulttuurin vahvistaminen nähtiin tärkeäksi. Lyhenteet ja ammatilliset käsitteet tulee avata. Verkostoitumista on tuettava. Havaittujen ongelmien hoitamisesta tulee siirtyä myönteisten toimintamuotojen korostamiseen. Prosessien kuvausten selkiytys on tärkeätä. Tarvitaan yhtenäiset käytänteet. Paperityön vähentämistä toivotaan. Vantaan kaupunki, perusopetus

19 1.5 Toimenpideohjelman luonnoksen laatiminen
Toimenpideohjelman luonnos on kirjoitettu lausuntokierroksella olleen "Tuen rakenteiden ja opetusjärjestelyjen tarkastelu Vantaan perusopetuksessa" suuntaisesti jaotellen. Luonnoksen sisältöön ovat vaikuttaneet: lausuntokierroksella ollut teksti saadut lausunnot työryhmien taustaselvitykset kouluvierailut niihin kouluihin, joissa on useampia erityisopetusryhmiä lainsäädännön muutokset opetussuunnitelmien perusteiden täydennys ym Vantaan kaupunki, perusopetus

20 Tekstiä lausunnolla olleen tarkastelun pohjalle ovat kirjoitelleet ja koonneet saamiensa kommenttien pohjalta: Perusopetuksen johtoryhmä ja sivistysviraston väki Lisäksi apuna ja tukena ovat olleet monet muut. Vantaan kaupunki, perusopetus

21 1.6 Toimenpideohjelman valmisteluaikataulu
toimenpideohjelman luonnoksen laatiminen lausuntokierros 14.9 ja Henkilöstön ja huoltajien tiedotus- ja keskustelutilaisuudet toimenpideohjelman laatiminen opetuslautakunnan käsittely Vantaan kaupunki, perusopetus

22 Toimenpideohjelman luonnoksen jaottelu
2 TOIMENPIDEKOHTEET 2.1 Opetusjärjestelyt ja erityisen tuen koulukohtaistaminen 2.2 Keskitetyt opetuspalvelut 2.3 Tuen järjestäminen 2.4 Johtaminen 2.5 Alueiden määrä, johtamisjärjestelmä ja toiminta 2.6 Prosessit ja rakenteet 2.7 Oppilaiden hyvinvointi 2.8 Henkilöstö 2.9 Muita toimenpiteitä 2.10 Taloudelliset vaikutukset ja resurssien siirrot 2.11 Toimenpideohjelman toteuttaminen Vantaan kaupunki, perusopetus

23 Ohjelmassa esitetään seuraavia uudistuksia
Resurssin uudelleen kohdentaminen - kaikille oppilaille voitaisiin antaa enemmän oman taitotasonsa mukaista opetusta - oppilaat kävisivät nykyistä enemmän omissa lähikouluissaan - taksi- ja bussikuljetusten vähenemistä peruskoulujen oppilailla 2. Osan oppilaista siirtymistä omaan lähikouluun ja henkilöstösiirtoja - kaikkiin lähikouluihin siirretään asteittain osa kaupunkimme erityisluokanopettajista, koulunkäyntiavustajista ja oppilashoitajista - alueellisista ja kaupunkitasoisista erityisryhmistä osa oppilaista siirtyisi asteittain lähikouluunsa 3. Koulujen yhdistyminen - Jokirannan, Honkapuiston ja Viertolan koulut yhdistyisivät - Yhdistyneen koulun nimeksi tulisi Viertolan koulu - Koulu toimisi nykyisissä Jokirannan ja Viertolan kiinteistöissä Vantaan kaupunki, perusopetus

24 2.1 Opetusjärjestelyt ja erityisen tuen koulukohtaistaminen
Koulukohtainen alueellistaminen: Tämä uudistus jakaa tuen resurssit siten, että lähikoululla on mahdollisuus palkata lisäopettaja/opettajia tai saada lisäopettajia siten, että tuki voidaan järjestää omalla lähikoululla. Oppilas on siirretty usein toiseen kouluun, koska oppilaan omalla lähikoululla ei ole resursseja ottaa oppilaan erityisiä tuen tarpeita huomioon. Joustavat opetusjärjestelyt esimerkiksi: Kahden rinnakkaisluokan toiminta on palkitettu ja 12 tunnilla viikossa on erityisopettaja säännöllisesti palkissa ottaen erityistä tukea tarvitsevat oppilaat omaan ryhmäänsä. Tällöin tämä erityisopettaja voi olla muiden luokka-asteiden/luokkien käytettävissä 12- tuntia viikossa tai antaa osa-aikaista erityisopetusta. Vantaan kaupunki, perusopetus

25 Resurssin käyttö Koulut saavat itsenäisesti päättää erityisopetuksen resurssin käytöstä rajauksella, että vähintään 200 oppilasta kohden on yksi laaja-alainen erityisopettaja. Koulu päättää lukuvuosittain harkintansa mukaisesti miten on tarkoituksenmukaisinta kohdentaa erityisopetuksen resurssi: perustetaan laaja-alaisen erityisopetuksen lisäksi myös luokkamuotoisia erityisluokkia b) koulu käyttää kokonaan resurssin laaja-alaiseen erityisopetukseen c) kohtien a ja b yhdistelmä joustavin ratkaisuin. Vantaan kaupunki, perusopetus

26 2.2 Keskitetyt opetuspalvelut
TOI-luokat 5 kpl (Jokiniemi 3 ryhmää, Uomarinne 2 ryhmää) autistiluokat 6 kpl (Jokiniemen koulu 3, Uomarinteen koulu 2, Hakunilanrinteen koulu 1) harjaantumisluokat 13 (Hakunilanrinne 1, Rekolanmäki 2, Jokiranta 5, Jokiniemi 1, Uomarinne 4) polikliiniset luokat 4 kpl (Honkapuisto) Etappiluokat 6 kpl (Kivimäki 2, Hiekkaharju 2, Rekola 2) Peltolan Viertola Paja-luokat 6 kpl (sis. 2 Noste-luokkaa) Yhteensä 41 luokkaa Vantaan kaupunki, perusopetus

27 2.3. Koulukohtaisena jaettava tuen resurssi
Nykyresursseista jätetään (192 erityisryhmää) kaupunki- ja aluetasoisiksi 41 ryhmää, jolloin voidaan noin 150 ryhmän erityisluokanopettajaa vastaava resurssi jakaa kaikkien koulujen käytettäväksi. Erityisopetuksen nykyresurssi jaetaan kouluille rajaamatta erityisluokka- ja osa-aikaista erityisopetusta. Yllä mainittujen ryhmien opettajia on noin 150 ja laaja-alaisia erityisopettajia on noin 100 eli yhteensä 250, saa jokainen koulu/alue keskimäärin oppilasta/250 opettajaa = 80 oppilasta kohti erityisopettajan. Toimenpideohjelmaluonnoksessa on suunniteltu jaettavaksi kouluille 75 prosenttia 150 erityisryhmän resurssista oppilasmäärän perusteella ja 25 prosenttia jätetään jaettavaksi siirtymävaiheen tilanteita ja paikallisia erityispiirteitä huomioiden. Päätöksen jaosta tekee aluerehtori/aluepäällikkö tarkemmin sovittavien sääntöjen mukaisesti. Vantaan kaupunki, perusopetus

28 Opetuksen joustavia järjestämistapoja voisivat olla mm.
a) Luokkapari opp 12 tuntia viikossa opp 12 tuntia viikossa, erityisopettaja mukana palkissa, jolloin erityisopettaja voi olla 12 tuntia viikossa myös toisessa palkissa b) Luokkakolmikko opp 12 tuntia viikossa opp 12 tuntia viikossa c) Luokkakolmikko opp 4 tuntia viikossa opp 8 tuntia viikossa d) Kaksi luokkatasoa opp + 4 oppilasta erityisryhmässä opp + 4 oppilasta erityisryhmässä yllä olevan rivin oppilaiden kanssa, yht. 8 oppilasta e) jne + lahjakkaiden eriyttäminen/oppimistyylien huomioiminen kohtien a-c jaoissa Vantaan kaupunki, perusopetus

29 Koulujen erityisen tuen resurssit
Koulujen erityisen tuen resurssit.pdf Niillä kouluilla, joilla ei ole luokkamuotoista erityisopetusta tällä hetkellä, on lukuvuonna vähintään yhden lisäerityisopettajan resurssi. Vantaan kaupunki, perusopetus

30 Uudistuksen aikataulu
Uudistus kohdentuu vuosittain koulunsa aloittaville sekä 4,- ja 7. –luokkatasoille siirtyville. Uudistuksen mukaisessa tilanteessa ovat: 1.-, 4.- ja 7.- luokkataso 2012 1.-, 2.-, 4.-, 5.-, 7.-, 8.- luokkataso 2013 kaikki luokkatasot 2014 Vantaan kaupunki, perusopetus

31 Mitä tämä merkitsisi Honkapuiston, Jokirannan ja Viertolan kouluille
Honkapuiston, Jokirannan ja Viertolan koulut yhdistyisivät hallinnollisesti ja toiminnallisesti Uuden yhdistyneen koulun nimeksi tulisi Viertolan koulu Koulu toimisi nykyisissä Jokirannan ja Viertolan koulujen kiinteistöissä Jokirannan vanhasta paviljongista luovuttaisiin lähivuosina -Yksi rehtori johtaa Viertolan koulua, jossa toimivat nykyinen Viertola, supistettu Jokiranta ja polikliiniset luokat. Polikliinisista luokista vastaa virka-apulaisrehtori ja ne toimivat nykyisen Jokirannan koulukiinteistössä. Vantaan kaupunki, perusopetus

32 MUUTOKSET JOKIRANNAN KOULUJEN OPPILAILLE JA HENKILÖSTÖLLE
Asteittain uuden Viertolan koulun erityisluokkien määrä vähenisi, ja oppilaat siirtyisivät omiin lähikouluihinsa, lukuun ottamatta harjaantumisluokkien oppilaita Määräaikaisten opettajien virat siirtyvät asteittain muihin kouluihin Joidenkin vakituisten opettajien toimipiste siirtyisi toisiin vantaalaisiin kouluihin vantaalainen siirtymisperiaate Vantaan kaupunki, perusopetus

33 KESKEISET UUDISTUKSET
HONKAPUISTO Muutto Tikkurilaan, nykyiseen Jokirannan kiinteistöön Oppilaat ja henkilöstö osa Viertolan koulua Virka-apulaisrehtori vastaa toiminnasta JOKIRANTA Yhdistyy hallinnollisesti ja toiminnallisesti ”uuteen Viertolaan” Asteittain osa erityisluokkien oppilaista ja henkilöstöstä siirtyy lähikouluihin Samassa koulussa myös yleisopetusta ja toimintaa useassa eri rakennuksessa VIERTOLA Koulu kasvaa suuremmaksi ja toimintaa useassa eri rakennuksessa Vantaan kaupunki, perusopetus

34 Kivimäen, Mikkolan, Rekolanmäen, Veromäen ja Ylästön koulut
OPPILAAT Asteittain erityisluokilla olevat oppilaat siirtyisivät lähikouluihinsa: Kouluun ei enää otettaisi muualta kuin omalta koulualueelta uusia oppilaita, lukuun ottamatta Rekolanmäen harjaantumisluokkia Erityisoppilaiden määrä vähenisi asteittain noin puoleen nykyisestä Rekolanmäen ja Kivimäen kouluissa Veromäen koulun erityisoppilaiden määrä laskisi hitaalla aikavälillä merkittävästi, ja yleisopetuksen määrä lisääntyisi Vantaan kaupunki, perusopetus Vantaan kaupunki, perusopetus 34

35 Kivimäen, Mikkolan, Rekolanmäen ja Veromäen koulut
HENKILÖSTÖ Määräaikaisten opettajien, oppilashoitajien/koulunkäyntiavustajien työt eivät todennäköisesti jatkuisi em. kouluissa - Joidenkin vakituisten opettajien, oppilashoitajien ja koulunkäyntiavustajien toimipiste voisi siirtyä toisiin vantaalaisiin kouluihin vantaalainen siirtymisperiaate Vantaan kaupunki, perusopetus Vantaan kaupunki, perusopetus 35

36 Vaikutukset muille kouluille
Lähikouluihin tulisi asteittain lisää erityisopettajia ja koulunkäyntiavustajia Lähikoulujen kaikille oppilaille voitaisiin antaa nykyistä enemmän oman taitotasonsa mukaista motivoivaa opetusta joustavien opetusjärjestelyjen turvin Kunkin koulun läheltä tulevat oppilaat tulisivat asteittain omiin lähikouluihin, lukuun ottamatta vaikeasti vammaisia, autistisia ja psykiatrisessa hoidossa olevia oppilaita, joille jatkossakin olisi kaupunkitasoiset palvelut Vantaan kaupunki, perusopetus

37 Esimerkki tuen jaosta Ylästön koulu 20.09.2010 ja 05.08.2011
- 6 erityisluokkaa laskennallinen EL määrä on 145 vvt - osa-aikaista erityisopetusta kuluneena lukuvuonna 64 vvt Yhteensä erityisopetukseen 209 vvt. Tänä lukuvuonna tilanteessa erityisluokilla on 57 oppilasta heistä asuu Ylästön koulualueella tulee muualta Toimenpideohjelmaluonnos tuo Ylästön koululle vvt riippuen alueen asukasrakenteesta. Osa Ylästön koulun nykytunneista jaettaisiin erityisen tuen järjestämiseen niille kouluille, jotka ovat mainittujen 33 oppilaan omia kouluja. Samalla tehtäisiin tarvittaessa henkilöstösiirtoja ja/tai rekrytointeja. Vantaan kaupunki, perusopetus

38 Vaikutukset oppilaisiin ja henkilöstöön 2012 (2013 ja 2014 vastaavasti)
Oppilaan luokka-aste nyt muutos Oppilasmäärä, johon muutos kohdentuu Henkilöstömäärä, johon muutos kohdentuu 1 ei muutosta 2 3 siirtyy lähellä olevan alakoulun oppilaaksi n. 60 oppilasta 3-5 erit. luokanopettajaa 6-10 koulunkäyntiavustajaa 4 5 6 siirtyy lähellä olevan yläkoulun oppilaaksi n. 40 oppilasta 7 8 9 Vantaan kaupunki, perusopetus

39 2.4 Johtaminen - Laadukkaan koulun johtamisen periaatteet 2011
- Kolmivuotinen rehtori- apulaisrehtori/vararehtorikoulutus - Koulujen johtoryhmien koulutus - Koulujen johtoryhmien toiminnan linjauksia 2011 - Johtamisrakenteitten kehittämisen tukemiseksi OVTES järjestelyvaraerä - Koulujen parastamista tuetaan mm. r/a-koulutuksen ennakko/valmistautumistehtävillä - Korostetaan kaikessa toiminnassa oppilaslähtöisyyttä Vantaan kaupunki, perusopetus

40 2.5 Alueiden määrä Nykyisin alueita on 5, jotka ovat samat varhaiskasvatuksen kanssa. Alueiden määrä tulee olemaan kolme (3). Alueen johtamisesta vastaa perusopetuksen aluepäällikkö ja hänelle valitaan alueensa koulun rehtorina toimiva varapäällikkö. Perusopetuksen johtoryhmän muodostavat perusopetuksen johtaja, opetuspäällikkö, perusopetuksen aluepäälliköt ja varapäälliköt. Valmistelussa huomioidaan mahdolliset varhaiskasvatuksen alueellisen johtamisjärjestelmän kehittämissuunnitelmat. Aluekoordinaattoreita on uudistusvaiheessa 8, myöhemmin kullakin alueella 2 eli yhteensä 6. Vantaan kaupunki, perusopetus

41 2.6 Prosessit ja rakenteet
Tässä yhteydessä laadittavat prosessikuvaukset ovat: Oppimisen, kasvun ja koulunkäynnin tukeen liittyvä ohjeisto Erityisen tuen päätökset Tehostetun tuen piiriin siirtyminen Oppimäärän yksilöllistäminen Kotona tai muussa soveltuvassa paikassa annettava opetus Koulunkäynnin aloittamisen siirto Jopoluokille oppilaaksiotto Pajaluokille oppilaaksiotto Etappiluokille oppilaaksiotto Polikliinisille luokille oppilaaksiotto TOI-luokille oppilaaksiotto Autismiluokille oppilaaksiotto Harjaantumisluokille oppilaaksiotto.   Vantaan kaupunki, perusopetus

42 2.7 Oppilaiden hyvinvointi
Oppilashuollon ohjauksen ja yhteistyön vahvistaminen Psykologien, kuraattoreiden ja terveydenhoitajien yhteistyö Koulupsykologiresurssit Koulunkäyntiavustaja- ja oppilashoitajaresurssi Koulun oppilashuolto Koulun toimintakulttuuri Kodin ja koulun yhteistyö Oppilaiden osallisuus Vantaan kaupunki, perusopetus

43 2.8 Henkilöstö Koulutus Työyhteisökoulutus
Yhdessä tekemisen kulttuurin vahvistaminen Perehdytys Tehtäväkuvat Henkilöstön työnohjaus Tulos- ja kehityskeskustelut Parastaminen (koskee opettajia, koulunkäyntiavustajia, oppilashoitajia) Vantaan kaupunki, perusopetus

44 Opettajuus Koulutus Perehdytys Työnohjaus
Huolehditaan riittävästä täydennyskoulutuksesta, mikä koskee kaikkea opetus- ja avustavaa henkilöstöä. Tätä varten laaditaan koulutussuunnitelma, jonka tekemiseen nimetään vastuuhenkilö. Joustavien opetusjärjestelyiden mallien kehittämiseen tähtäävää koulutusta järjestetään työpari- tai työyhteisökoulutuksena. Perehdytys Perehdytysohjelmaluonnokset on laadittu Laatujohtamisen käsikirjaan koulujen omien perehdytysohjelmien laadinnan tueksi. Suunnitelmia kehitetään edelleen ja otetaan esimerkkejä koulujen laatimista ohjelmista. Työnohjaus Työnohjauksella löydetään ja vahvistetaan uusia toimintatapoja. Tällöin tarkastellaan työhön, työyhteisöön ja omaan työrooliin liittyviä kokemuksia ja kysymyksiä. Työnohjaus on prosessiluontoista oman työn tutkimista, arviointia ja kehittämistä. Vantaan kaupunki, perusopetus

45 2.10 Taloudelliset vaikutukset ja resurssien siirrot
Koulutilat Ryhmiä ei synny lisää eikä vähene? Tiloja ei poistu. Oppilaita ohjataan entiseen tapaan lähikouluun siten, että tilat ja opetusryhmien koot huomioidaan. (Veromäki, Pähkinärinne, Rajatorppa) Kustannukset Koulukuljetusten vähentymisestä saatavat säästöt ohjataan ensi vaiheessa henkilöstön koulutukseen ja työnohjaukseen. Uudistukset tehdään kustannusneutraalisti Vantaan kaupunki, perusopetus

46 Aiempia kokemuksia SILVOLAN ERITYISKOULU YHDISTYI KIVIMÄEN(1-6.LK:T) JA KILTERIN(7.-9.) KOULUIHIN - oppilaiden ja huoltajien näkökulmasta sujui hyvin henkilöstön näkökulmasta sujui pääsääntöisesti hyvin HANALAN ERITYISKOULU YHDISTYI OSAKSI MIKKOLAN KOULUA oppilaiden ja huoltajien näkökulmasta sujui hyvin pieni osa henkilöstöstä koki asian huonona, suuren osan mielestä sujui hyvin PAKKALAN ERITYISKOULU JA VEROMIEHEN KOULU YHDISTYIVÄT VEROMÄEN KOULUKSI henkilöstön näkökulmasta katsottuna sujui pääsääntöisesti hyvin Vantaan kaupunki, perusopetus

47 Lausuntopyyntö Lausuntopyyntö on osoitettu seuraaville:
koulujen henkilökunnat, johtokunnat, Vanvary ry, ammattijärjestöt, koulujen oppilashuoltoryhmät, aluekoordinaattorit, sosiaali- ja terveystoimi, nuorisotoimi sekä sivistysvirasto: ruotsinkielinen tulosalue, varhaiskasvatus, hallintopalvelut, koulupsykologit, suunnittelupalvelut, suomenkielinen nuoriso- ja aikuiskoulutus. Lausuntokierros on osa päätöksentekoon liittyvää kuulemismenettelyä ja tämän vuoksi on tärkeää, että luonnos käsitellään asianmukaisesti. Lausunnossa toivotaan vastauksia kahteen kysymykseen: Mitä pitää muuttaa, täydentää, lisätä, huomioida tai poistaa? Mitä hyvää luonnoksen toimenpide-ehdotuksissa on? Lausuntoa annettaessa tulee huomioida se, että mahdollisessa uudistuksessa ei ole käytettävissä taloudellisia lisäresursseja. Vantaan kaupunki, perusopetus

48 Tiedotus oppilaille ja oppilaskunnan lausunto
Tiedotus oppilaille annetaan tarvittaessa ei luoda pelkoja vaan opetellaan päätöksenteon valmistelua ja vaikuttamista pääosalle osalle oppilaista uudistuksella ei ole kouluvaikutusta mahdollista muutoksista tiedotetaan viimeistään niille oppilaille, joihin mahdollisella uudistuksella on vaikututusta, järjestetään tutustumiskäyntejä Oppilaskunnan lausunto Oppilaskunnat saavat oman lausuntopyynnön Oppilaskunnan ohjaajille toimitetaan asian käsittelyä varten PowerPoint-diasarja. Vantaan kaupunki, perusopetus

49 Uudistuksen vaikutukset erityisopetukseen
Oppilasmuutokset Henkilöstömuutokset Laaja-alainen erityisopetus (100 opettajaa) Ei muutoksia Alueellinen luokkamuotoinen erityisopetus (100 luokkaa) Jotkut oppilaat siirtyvät lähikouluunsa Vähäisiä tai ei lainkaan muutoksia Kaupunkitasoinen erityisluokkaopetus (41 luokkaa) opettajat, koulunkäyntiavustajat, oppilashoitajat Osa luokkamuotoisesta erityisluokkaopetuksesta (50 luokkaa) Oppilaat siirtyvät lähikouluunsa Opetushenkilöstön siirtymistä, vakituista henkilöstöä pienessä mittakaavassa. Vantaan kaupunki, perusopetus

50 Uudistuksen vaikutuksista lukuvuonna Alleviivatuissa kouluissa ei ole tai ei ole ollut erityisryhmiä. Suluissa olevaa pohditaan. Lisäresurssi vähintään yhden opettajan verran ja erit. tuen oppilaita lisää Asteittain oppilasprofiilissa ja henkilöstörakenteessa muutosta nykytilanteeseen verrattuna Uudistuksen vuoksi vähenemä erit. tuen oppilaissa ja henkilöstössä Askisto Havukoski Hämeenkylä Kaivoksela Kartanonkoski Kivistö Kulomäki Kuusikko Martinlaakso Päiväkumpu Rajakylä Rekola Ruusuvuori Seutula Tuomela (Vantaan kansainv.) Hevoshaka Ilola Peltola Rajatorppa Simonkylä Uomarinne Vierumäki Hakunila Hiekkaharju Itä-Hakkila Jokiniemi Kannisto Koivukylä Kytöpuisto Leppäkorpi Länsimäki Simonkallio Hakunilanrinne Jokivarsi Kilteri Korso Pähkinärinne Sotunki Vantaankoski Pienimuotoisesti: Mikkola Rekolanmäki Ylästö Merkittävästi: Jokiranta Kivimäki Veromäki Honkapuisto, Jokiranta ja Viertola yhdistyvät Vantaan kaupunki, perusopetus

51 Vaikutukset oppilaisiin ja henkilöstöön yhteensä vuosina 2012-2014
Oppilaan koulupolkuun uudistus vaikuttaisi noin 300 oppilaaseen eli 1,5 % osalta. Uudistus vaikuttaisi noin kolmen vuoden ajanjaksossa vakituista henkilöä eli noin 2,5-3,5 % koko opetushenkilökunnasta. Vakinaisten opettajien osalta noin 0,7 % toimipiste vaihtuu. Vantaan kaupunki, perusopetus

52 Huoltajien ja henkilöstön kuuleminen suunnitelmasta
Lausunnot pyydetään mm. koulujen henkilöstöltä, johtokunnilta ja oppilashuoltoryhmiltä sekä monilta muilta Tiedotus- ja keskustelutilaisuudet - Huoltajat ja johtokunnat klo Kilterin koulu klo Havukosken koulu - Peruskoulujen henkilöstö klo Kilterin koulu klo – Havukosken koulu Netissä avataan keskustelupalsta 9.9. alkaen, jossa käydään keskustelua asiaan liittyen. Vantaan kaupunki, perusopetus

53 TUEN RAKENTEIDEN JA OPETUSJÄRJESTELYJEN TOIMENPIDEOHJELMAN AIKATAULU
Toimenpideohjelman luonnoksen lausuntokierros Lausuntoa pyydetään mm. kouluilta, johtokunnilta, Vanvary ry:ltä, ammattijärjestöiltä, oppilashuoltoryhmistä, sosiaali- ja terveystoimelta, nuorisotoimelta sekä sivistystoimen sisältä sekä oppilaskunnilta supistettu lausuntopyyntö Toimenpideohjelmaesitys valmistellaan saatuja lausuntoja huomioiden marraskuun opetuslautakuntaan ( ) päätettäväksi. Toimenpideohjelmassa esitetyt muutokset astuvat voimaan aikaisintaan alkaen, osa muutoksista vaiheittain vuosina Vantaan kaupunki, perusopetus


Lataa ppt "Ilkka Kalo perusopetuksen johtaja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google