Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TA 2013 valmistelulinjaukset Tukipalveluyksiköt 16.4.2012 Konsernijaosto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TA 2013 valmistelulinjaukset Tukipalveluyksiköt 16.4.2012 Konsernijaosto."— Esityksen transkriptio:

1 TA 2013 valmistelulinjaukset Tukipalveluyksiköt 16.4.2012 Konsernijaosto

2 2 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012 Talousarvion 2013 vs. 2012 sitovat tavoitteet: Tukipalveluyksiköt 2012 tilikauden tulos 0, (ylijäämän tuloutus päätetään liikelaitoskohtaisesti tilinpäätöksen yhteydessä) Tuottavuustavoite 1,5 %, HUS-Servis 2,1 % liikelaitoskohtaisesti määritelty hintatason muutos (yhtenäinen laskentamalli perustuen tuoteryhmäkohtaiseen painotettuun keskiarvoon) peruspääoman korko 3 % pitkäaikaisten lainojen noston enimmäismäärä 2013 Sisäisen laskutuksen kokonaiseuromäärän raami jäsenkuntien maksuosuuksien laskennassa käytetyn mallin mukaisesti(kts. tarkempi erittely). tilikauden tulos 0, (asiakashyvityksistä keskitetty linjaus tilinpäätöksen yhteydessä) Tuottavuustavoite X % sekä siitä johdettu palveluhintojen keskimääräinen muutos Tukipalveluyksikkökohtaisesti määritelty hintatason muutos (yhtenäinen laskentamalli perustuen tuoteryhmäkohtaiseen painotettuun keskiarvoon) peruspääoman korko 3 % pitkäaikaisten lainojen noston enimmäismäärä

3 3 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012 Talousarvion 2013 vs. 2012 sitovat tavoitteet: Tytäryhtiöt 2012 toiminnallisia ja taloudellisia tavoitteita asetetaan HUS- Kiinteistöt Oy:lle ja Uudenmaan Sairaalapesula Oy:lle Tuottavuustavoite HUS-Kiinteistöt Oy 2 % USP OY 1,5 % Tuottavuustavoitteesta johdettu hintatason muutos-% 2013 toiminnallisia ja taloudellisia tavoitteita asetetaan HUS-Kiinteistöt Oy:lle ja Uudenmaan Sairaalapesula Oy:lle Tuottavuustavoite HUS-Kiinteistöt Oy x % USP OY x % Tuottavuustavoitteesta johdettu hintatason muutos- %

4 4 TA 2013; Tukipalveluyksiköille yhtymäjohdosta asetettavat toiminnalliset tavoitteet (1/2) Toiminnallinen tavoiteasetanta tarkastellaan yksiköittäin Toiminnallisella tavoiteasetannalla varmistetaan HUS kokonaisuuden ja kokonaisoptimoinnin edistäminen sekä asiakkaan toiminnan tehokas tukeminen Ehdotus / esimerkki HUS-Logistiikka; Tarvikkeiden ostokorin hintakehitys Hankintaohjelman mukaisten kilpailutusten toteutumisaste 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012

5 5 TA 2013; Tukipalveluyksiköille yhtymäjohdosta asetettavat toiminnalliset tavoitteet (2/2) Kahdelle tai useammalle yksikölle asetettavat yhteiset tavoitteet, varmistetaan asiakaslähtöisesti ja asiakastarpeet huomioiden kokonaisetu sekä yhteinen intressi kokonaisketjun hallintaan Ehdotus / esimerkki; –Energiansäästötavoite Tilakeskus ja HUS- Kiinteistöt Oy –Tekstiilien kiertonopeus? –Tilankäytön tehokkuus 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012

6 6 TA 2013 sisäisen laskutuksen kokonaiseuromäärän laskentamalli – sitoo talousarviossa sekä tilaajaa että tuottajaa Tilinpäätös 2011 sisäisen myynnin toteuma € +Tukipalveluyksikön painotettu kustannustason muutos 2011 – 2012 sekä 2012 – 2013, laskenta kustannuslajeittain tarvittaessa tiliryhmätasolla (yksilöllinen prosentti jokaiselle yksikölle) +Väestön kasvun ja ikääntymisen vaikutus (kaikille yksiköille yhtenäinen HUS-tasoinen prosentti 2012 ja 2013) -Yksikölle asetettu tuottavuustavoite v. 2012 ja 2013 + / - Tukipalveluyksikön ja sisäisen asiakkaan väliset työnjaolliset ja toiminnalliset muutokset (sisältäen tietohallinnon osalta myös uudet palvelut, Tilakeskuksen osalta mahdolliset uudet tilat) =Sisäinen myynti TA 2013 € 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012

7 7 Toiminnalliset muutokset Toiminnallisia muutoksia ovat mm. –Hoitokäytäntöjen muutokset –Teknologian kehittyminen Huomioitava aina kokonaisuuden etu Tilaajan huomioitava optimaalinen tukipalvelukokonaisuus siten, ettei esim. heikennetä hoitotuloksia ja lisätä kokonaiskuluja 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012

8 8 TA 2013 sisäisen laskutuksen kokonaiseuromäärän laskentamalli, esimerkki Tilinpäätös 2011 sisäisen myynnin toteuma € +Tukipalveluyksikön painotettu kustannustason muutos 2011 – 2012 sekä 2012 – 2013, laskenta kustannuslajeittain tarvittaessa tiliryhmätasolla +Väestön kasvun ja ikääntymisen vaikutus (kaikille yksiköille yhtenäinen HUS-tasoinen prosentti 2012 ja 2013) -Yksikölle asetettu tuottavuustavoite v. 2012 ja 2013 + /-+ /- Tukipalveluyksikön ja sisäisen asiakkaan väliset työnjaolliset ja toiminnalliset muutokset (sisältäen tietohallinnon osalta myös uudet palvelut) =Sisäinen myynti TA 2013 € 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012 % € 1.000 3,5 % 2,9 % +35 +29 1,8 % 1,7 % +18 +17 - 1,5 % - 2,0 % -15 -20 =1.064 € (+6,4 % TA2013 vs. TP 2011 = kahden vuoden kasvu)

9 9 Tukipalveluiden laskutus v. 2013 Tukipalveluyksilön laskutus perustuu edelleen tuotteistettujen palveluiden toteutuneeseen käyttöön Selvitetään tukipalveluyksikkökohtaisesti mahdollisuus vähentää nk. suoriteperusteista ”tikkilaskutusta” ja siirtymistä soveltuvin osin joissain palvelukokonaisuuksissa v. 2013 kiinteään kokonaislaskutukseen (esimerkkinä HUS-Kiinteistöt Oy:n ja Tilakeskuksen välinen vuosittainen palvelusopimus, joka on kiinteähintainen) – tasaa taloudellista riskiä tuottajan ja tilaajan välillä 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012

10 10 Tukipalveluiden tuotteistus ja hinnoittelu Potilasvolyymiin suoraan sidoksissa olevien palveluiden osalta käytetään suoriteperusteista hinnoittelua ja laskutusta palveluiden toteutuneen käytön mukaisesti Palveluissa, jotka eivät ole suoraan sidoksissa potilasvolyymiin voidaan käyttää kokonaislaskutusta 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012

11 11 Tuotekohtaiset palvelusuunnitelmat Euromääräinen sisäinen TA 2013 myynti puretaan tukipalveluyksikön tuotteistuksen ja hinnoittelun periaatteiden mukaisesti tuotekohtaisiksi palvelusuunnitelmiksi asiakkaittain, laaditaan vuosittain palvelusopimuksen liitteeksi Lisäksi oltava ajantasainen palvelusopimus –Palveluiden saatavuus, palvelutaso, laatu, seurantamittarit –Päivitetään tarvittaessa 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012

12 12 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012 Vuoden 2013 tuottavuustavoitteen ja hinnoittelun kytkentä tukipalveluyksiköissä (1/2) TA2013 tuottavuustavoite ulosmitataan v. 2013 palveluhinnoissa –Käytetään yksinkertaista ”rautalankamallia” tuottavuustavoitteesta johdetulle yksikköhintojen muutoksen laskennalle (tuoteryhmäkohtaisesti laskettu painotettu keskiarvo) – oman toiminnan parantamistavoite Toiminnan vaikuttavuustavoite; miten tukipalvelusyksikkö pystyy tukemaan asiakasyksikköä parantamaan/tehostamaan omaa toimintaansa? –Esim; Tarkoituksenmukainen ja vaikuttava laboratorio- ja kuvantamistutkimusten käyttö HUS-Logistiikka; tarvikekäytön ohjaus, hankintojen kilpailutus sovituin ajoin, puitesopimukset, ”sivustaostojen hallinta” HUS-Apteekki; peruslääkevalikoima, lääkeostojen hankintarengas –Tavoite konkretisoitava ja määriteltävä seuranta / mittaaminen

13 13 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012 Vuoden 2013 tuottavuustavoitteen ja hinnoittelun kytkentä tukipalveluyksiköissä (2/2) Vertaisarvioinnilla todennetaan/varmistetaan palveluiden kilpailukykyisyys muiden vastaavia palveluita tuottaviin organisaatioihin verrattuna Tukipalveluyksikön aktiivinen rooli asiakkaan palvelukäytön ohjauksessa –Määritellään kaikkien yksiköiden osalta käytännön toteutustapa sekä foorumit missä käsitellään asiakkaittain –Yhtymätason seuranta kolmannesvuosittain

14 14 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012 Sovitun hintatason muutoksen toteutumisen varmistaminen Tukipalveluyksikön koko tuotanto valitulta ajanjaksolta (tai 12 kk rullaava) vuoden 2012 hinnoilla verrattuna 2013 hintoihin –euromääräinen kokonaismuutos oltava tavoitteeksi asetetun hintatason muutoksen mukainen Laskelma/yhteenveto esitettävä yhtymäjohdossa toimivalle ko. tukipalveluyksikön johtajan esimiehelle ennen kuin hinnasto 2013 vahvistetaan (vastuu; tukipalveluyksikön johtaja)

15 15 Hintatason muutoksen laskenta, esimerkki 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012 Lisäksi huomioitava edellisen vuoden yli/alijäämä

16 16 Tuottavuustavoite Mitä korkeampi tuottavuustavoite sitä parempi yksikkö –Kannustimet? Periaatteena toiminnan jatkuva parantaminen –Luodaan muutos- ja parantamismyönteinen toimintakulttuuri Tehdään samoilla resursseilla enemmän Tuottavuuden ajurit / Keinot –Toimintatapojen ja prosessien parantaminen –Rakenteelliset ratkaisut (esim. toimintojen keskittäminen) Tavoitteena vuodelle 2013 tuottavuustavoitteen yksilöllinen kohdistaminen –Huomioitava yksikön elinkaaren vaihe –Huomioitava rakenteellisten ratkaisujen mahdollisuus –Perusteet/käytettävät taustamuuttujat/aineisto esim. hintatason benchmark aineisto? 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012

17 17 HUS-Apteekki ja HUS-Logistiikka Suurin osa liikevaihdosta muodostuu välitettävistä/läpilaskutettavista lääkkeistä ja tarvikkeista 2013 siirtyminen uuteen käytäntöön sisäisen myynnin kirjanpitokäsittelyn ja tiliöintiohjauksen osalta – sisäiseksi myynniksi ja ostoksi kirjautuu palvelumaksu/kate 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012 Myyntituotot; Sisäinen laskutus (oma kirjanpidon tili) - Myyntituotot; Välitettävien lääkkeiden ja tarvikkeiden ostohinnat (oma kirjanpidon tili) = Sisäiset toimintatuotot tuloslaskelmassa = yksikön palvelumaksu/kate jää tuloslaskelmaan toimintatuottoihin

18 18 Asiakastyytyväisyyden mittaus Mittaus vuosittain Asiakastyytyväisyyskyselyjen mahdollinen yhdistäminen joidenkin yksiköiden osalta –Esim. Tilakeskus ja HUS-Kiinteistöt Oy –Muut? Sisäisten asiakastyytyväisyysmittausten ajoituksen koordinointi ja vaiheistaminen v. 2012 osalta Keinot vastausprosentin nostamiseen? Lisäksi toteutetaan jatkuvaa asiakastyytyväisyyden mittausta niissä palveluissa, joissa se on mahdollista (esim. tietohallinto lähitukipalvelut) 21.3.2012Konsernijaosto 16.4.2012


Lataa ppt "TA 2013 valmistelulinjaukset Tukipalveluyksiköt 16.4.2012 Konsernijaosto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google