Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Viljelijätukihallinnon uudistus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Viljelijätukihallinnon uudistus."— Esityksen transkriptio:

1 Viljelijätukihallinnon uudistus.
Laki (210/2010) Maaseutuhallinnon järjestämisestä kunnissa tuli voimaan ja yhteistoiminta-alueiden on aloitettava toimintansa viimeistään Heikki Lintala/ Unto Pirinen/Pertti Iivanainen

2 2 §. Kunnan järjestämisvastuu
Kunta vastaa alueellaan maaseutuhallinnon järjestämisestä siten, että maaseutuhallinnon tehtävät tulevat hoidetuksi Euroopan yhteisön ja kansallisen lainsäädännön kannalta asianmukaisella tavalla.

3 Tukihallinto (2) Poikkeus 800 tilan/ 5 viranhaltijan vaatimuksesta (4§ 1 mom.), jos vakiintuneet asiointisuunnat, palvelukokonaisuudet, vakiintunut yhteistyö tai erityiset maantieteelliset syyt huomioon ottaen alueelle muodostuu toiminnallinen kokonaisuus

4 Ennakkotieto 7 § MMM antaa kunnalle hakemuksesta ennakkotiedon siitä, voidaanko alueella soveltaa 5 §:ssä säädettyä poikkeusperustetta Ennakkotietoa on haettava mennessä. Hakemus MAVI:iin Ennakkopäätös on sitova, jos kunta on esittänyt oikeat tiedot määräajassa eivätkä olosuhteet ole olennaisesti muuttuneet

5 Hallintomallit 1. Kunta hoitaa yksin, jos em. edellytykset täyttyy
2.1.Yksi hoitaa sopimuksen perusteella 2.2.Yksi vastaa ja sen kunnan organisaatiossa oleva yhteinen toimielin (maaseutulautakunta) hoitaa 2.3. Kuntien välisellä sopimuksella perustettu kuntayhtymä hoitaa

6 Mitä kunnilta edellytetään
Kunnan on haettava ennakkotietoa poikkeamasta (jos haluaa) mennessä. Hakemus MAVI:iin Kunnan tehtävä päätös yhteistoiminta-alueeseen liittymisestä mennessä. Selvitys päätöksen tekemisestä tai perusteista, joilla velvollisuutta ei ole MAVI:lle Jos ei selvitystä, päätös ”orpokunnista” VN:lle. Järjestämisvastuullinen (isäntäkunta) toimittaa selvityksen sopimuksen tekemisestä MAVI:lle Yhteistoiminta-alueen on aloitettava viim Päätös Aloitus Ennakko- hakemus poikkeamasta Sopimus Maviin Selvitys päätöksestä Maviin

7 Ohjaus ja valvonta MMM vastaa maaseutuhallinnon kehittämisestä ja kuntiin kohdistuvan ohjauksen yhteensovittamisesta. Isäntäkunta tekee maksajavirastotehtävien hoidosta sopimuksen Mavin kanssa Mavi, EVIRA ja ELY-keskukset ohjaavat ja valvovat tehtäviensä hoitoa kunnissa. Mavi ja ELY-keskukset voivat tarkastaa maaseutuhallintoa hoitavan yksikön

8 Ei tule tästä laista ja koskee ainoastaan EU-tukien hallintoa
Eriyttäminen Ei tule tästä laista ja koskee ainoastaan EU-tukien hallintoa

9 Henkilöstön asema Järjestelyt toteutetaan kuten laissa työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa (449/2007) säädetään. Järjestelyt ovat liikkeenluovutuksia. Liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät liikkeen uudelle omistajalle tai haltijalle. (Työsopimuslaki 55/ § ja laki kunnallisesta viranhaltijasta 304/2003 )

10 Joensuun seutu 2009 tilat kpl masit tuet milj. euroa Joensuu 323 3 7,4
Ilomantsi ,9 Kontiolahti ,1 Juuka ,1 Liperi ,1 Outokumpu ,2 Polvijärvi ,7 Yhteensä ,1

11 Yksi yhteistoiminta-alue
Yhteinen maaseutulautakunta 2 jäsentä/kunta, yhteensä 14 jäsentä, 2-3 kokousta/v poliittinen edustavuus, laajempi näkemys henkilöstöhallinto, toimipaikkaverkosto, kustannusten jako pääpainopiste maaseudun kehittämisen johtamisessa vastaa Joensuun seudun maaseutuohjelmasta yhteinen hankeraha, neuvottelee hankkeet toteuttajien kanssa, yhteinen linjaus hankkeisiin toimii yhteyskanavana isäntäkunnan / sopijakuntien välillä toimii lomahallinnon ja viljelijöiden yhteyselimenä

12 Yksi yhteistoiminta-alue, Liperistä isäntäkunta
joulukuun kokouksessa päädyttiin esittämään Liperiä isäntäkunnaksi Joensuun edustaja jätti eriävän mielipiteen Liperi edustaa vahvaa maaseutukuntaa, puolet alueen tiloista Liperi-Oku-Polvijärvi yhteistyöalueella, yli puolet tuotannon ja tukien volyymista Keskeinen sijainti, Ylämyllyllä toimisto Lomahallinto samassa toimistossa Useimpien maaseutukuntien helpompi samaistua Liperiin, kuin esim. Joensuuhun

13 Sopimuksen valmistelu
Sopimusluonnos, yksi yhteistoiminta-alue nykyinen henkilöstö siirtyy isäntäkunnan palvelukseen nykyinen tehtäväkokonaisuus säilyy (tukihallinto + sopijakunnan kehittämistehtävät) 7 maaseutusihteeriä, 6 toimistohenkilöä, 1 htv määräaikaista työvoimaa toimipisteet säilyvät nykyisillä paikoillaan nykyiset henkilöstörahat siirtyvät isäntäkunnalle 5 vuoden sitoumus rahoituksen tasosta 5 vuoden irtisanomissuoja henkilöstölle maaseutulautakunta linjaa seudun maaseutuhankkeet

14 Joensuun yhteistoiminta-alue
Vakiintunut, uusi toimintamalli henkilöstöä riittävästi, 3 maaseutusihteeriä, 2 toimistohenkilöä, kehittämispäällikkö, kehittämisjohtaja, toimistosihteeri liitoskuntien hoidon kannalta tärkeänä pidetty asia, oma maaseutuhallinto liittyy keskeisesti kaupunkisuunnitteluun kaupunkisuunnittelulautakunta

15 Maaseutukuntien yhteistoiminta-alue, isäntäkuntana Liperi
Ei vaadi poikkeuslupaa, 1113 tilaa Yhteinen maaseutulautakunta Maaseutukuntien maaseudun kehittäminen pääpainopisteenä Henkilöstön kustannustehokas käyttö Viljelijöiden joustava asiointimahdollisuus

16 Kustannusten jakoesimerkkejä 5 vuoden siirtymäajan jälkeen
Kustannusten jako verrattuna Kunta Tiloja tilalukumäärän mukaiseen jakoon 1000 € kpl Ha/tila Tila lkm Ala ha Lohkot Eurot A 467 28 104 -15 -2 -9 B 398 29 88 +5 -3 C 174 44 39 +13 +4 D 86 51 19 +11 +-0 +8 Yht. 1125 250

17 Kehittämisresurssit Lain perusteluiden ja tarkoituksenmukaisuuden vuoksi on suositeltavaa muodostaa tehtäväkokonaisuuksia (viranomais – ja kehittämistehtävät) Maaseutuhankkeiden kuntaosuuksien määräraha -> ”Agrihankkeiden” toteuttajina mm. ProAgria, Aiko, yliopisto, MTK, metsä – ja ympäristöpuolen toimijat Leader kuntaosuus ja suorat, esim. maatilojen tuotannon ohjaukseen liittyvät kuntaosuudet säilyisivät sopijakunnilla Maaseutulautakunnalta sopijakunnille esitys talousarvioksi joka pohjautuu alueen tarpeisiin (Joensuun seudun Maaseutuohjelmaan ja sidosryhmätoimintaan) Maaseutulautakunta vahvistaa käyttösuunnitelman ja päättää rahan lopullisesta käytöstä (ltk:n rooli + vaikuttamisen kanava) Sopijakunnille raportointi 3 x vuodessa

18 Maaseutusihteerien tehtävät
Maaseutusihteereiden tehtäväkokonaisuudet mahdollista säilyttää nykyisellään, virkasuhde isäntäkuntaan (tehtävät määritellään kuntakohtaisissa sopimuksissa) Viranomaistehtävät: (yleensä 50%-80% työajasta) työnjohto isäntäkunnasta -> maksajavirastosopimus, mm. tehtävien eriyttäminen velvoittaa muissa kunnissa työskentelyyn Kehittämistehtävät: -> kuten maaseutuhankkeiden valmistelu, ohjaus ja neuvonta, ohjausryhmätyöskentely jne… Viljelijäkoulutusten järjestäminen sidosryhmien kanssa Osallistuminen kylä ja Leader asioihin Muut mahdolliset sopimuksessa määritellyt tehtävät, esim. matkailun edistäminen, maaseutuelinkeinojen kehittäminen, yritysneuvonta jne Oman kunnan muut maaseutu-, kylätoiminta-, Leader- asiat ja niihin liittyvät talousarvioasiat

19 Toimistohenkilöstö Kokoaikaiset siirretään yhteistoimintayksikköön (kokoaikaisia kaksi henkilöä) Tukihallinnossa nykyisin osa-aikaisina neljä henkilöä (ovat kokoaikaisessa työsuhteessa kuntaan) Heidän osalta neuvotellaan tapauskohtaisesti, voidaanko muodostaa tehtäväkokonaisuutta kuten ms. osalta -> tällöin kokoaikainen työsuhde isäntäkuntaan, toimenkuvana tukihallintotehtävät ja kuntakohtaisessa sopimuksessa määritellyt muut sopijakunnan tehtävät Määräaikaiset työsuhteet eivät siirry, mutta määräaikaisille on tarvetta työhuippujen ja tehtävien eriyttämisen myötä 2-6 kk/kunta -> määrärahavaraus


Lataa ppt "Viljelijätukihallinnon uudistus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google