Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kannattaako Suomessa ryhtyä tutkijaksi?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kannattaako Suomessa ryhtyä tutkijaksi?"— Esityksen transkriptio:

1 Kannattaako Suomessa ryhtyä tutkijaksi?
Polje sinä, minä ohjaan Majvik, Kirkkonummi Kannattaako Suomessa ryhtyä tutkijaksi? Heikki Ruskoaho Oulun yliopisto Farmakologian ja toksikologian laitos

2 Suomen yliopistot vuonna 2006
Yksi alueellisesti kattavimmista yliopistoverkoista Euroopassa 10 monitieteistä yliopistoa Helsinki, Turku (2), Tampere, Oulu, Jyväskylä, Joensuu, Vaasa, Kuopio, Rovaniemi 3 teknillistä korkeakoulua Helsinki, Tampere, Lappeenranta + Oulun yliopiston teknillinen tiedekunta: 4683 opiskelijaa 3 kauppakorkeakoulua Helsinki (2), Turku + Oulun yliopiston taloustieteiden tiedekunta: 1139 opiskelijaa 4 taidekorkeakoulua Rovaniemi Oulun yliopisto OULU Vaasa Kuopio Joensuu Jyväskylä Tampere Lappeenranta Turku Helsinki

3 VISIO 2020 Yliopistoja 12-15 Ammattikorkeakouluja 15-18
Uusia opiskelijoita Tutkimustoiminnassa vahvistettu strategisia painoaloja ja luotu edellytykset huippututkimukselle Vahva kansainvälisyys Ammattikorkeakouluja 15-18 Aloituspaikkoja Vahva vuorovaikutus alueen ja työelämän kanssa Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välisiä strategisia liittoutumia 4-5 Alueilla turvattu monipuolinen koulutustarjonta, vaikuttavuus ja elinkeinöelämän tarpeet Johtaja Anita Lehikoinen, OPM, , Jyväskylä

4 Yliopistolain uudistaminen
Yliopistoille kansainvälisesti tasavertaiset toimintaedellytykset Yliopistojen taloudellinen ja hallinnollinen asema muuttuu Opetus- ja tutkimustoiminnan laatu, vaikuttavuus ja voimavarojen tehokas käyttö Rahoituspohjan monipuolistaminen, resurssien kohdentaminen, strategiset painoalat Perustutkimuksen edellytyksien vahvistaminen Ministeri Sari Sarkomaa, OPM, , Jyväskylä

5 Yliopistojen taloudellisen ja hallinnollisen aseman uudistaminen
Yliopistoista muodostetaan uusi julkisoikeudellinen oikeushenkilö, mikä merkitsisi oikeudellisesti yliopistojen irtautumista valtio-oikeushenkilöstä ja erillisen oikeuskelpoisuuden eli oikeushenkilönaseman antamista niille Yyliopistojen rahoituksesta annettaisiin erillissäännökset Yliopistojen hallinnossa erotettaisiin johtokunta ja konsistori sekä toimeenpaneva johto Yliopiston johtokunta nimittäisi rehtorin määräajaksi Yliopiston henkilöstön ottaisi palvelussuhteeseen rehtori ellei asiaa ole delegoitu muulle toimielimelle tai henkilölle yliopistojen henkilöstön palvelussuhteet muutettaisiin työsuhteisiksi. Selvityksessä myös ehdotetaan, että jokaisella yliopistolla olisi kansleri Loppuraportti sisältää ehdotuksen yliopistolain muuttamiseksi Käsittely hallituksen iltakoulussa Laki voimaan Lain mukainen toiminta täydessä laajuudessa Jääskinen & Rantanen: Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:2 

6 Yritykset ja yrityskonsortiot / Kehitystyö ja pilotointi
Strateginen perustutkimus Soveltava tutkimus SA:n tutk. ohj. Tekes-ohj. SA:n tutk. ohj. SHOK-ohjelma Yritys CoE CoE Yritys Konsortio Tekes-ohj. Yritys Tutk. ryhmä SA:n tutk. ohj. SA:n tutk. ohj. Yritys FiDiPro SA Korkeakoulut Tutkimus- laitokset Klusteri Oy SA Tekes Tutkimus- laitokset Yritykset Klusteri Oy Yritykset Tekes Rahoitus CoE = huippuyksikkö Ritva Dammert, , tutkimusvararehtorien tapaaminen, Kuopio

7 Tutkimusedellytykset
Infrastruktuurien vahvistaminen Tiede- ja teknologianeuvoston suositus 2006 Rahoitus (2009 alkaen?) Tutkimusinfrastruktuuritoimikunta (SA?) Valtionyhtiöiden myyntitulot? Kartoitus

8 Tutkijanura Ulkopuoliseen arviointiin perustuva eteneminen tutkijanuralla yhtenäisten kriteerien perusteella Tieteenalakohtainen arviointi Suomen Akatemian työryhmän ehdotus (2006) OPM: Toimenpideohjelma tutkijankoulutuksen ja tutkijanuran kehittämiseksi vuosille Tohtorikoulutettava/nuorempi tutkija Tutkijatohtori Yliopistotutkija Professori, tutkimusprofessori

9 Tutkijanura Neliportaisen tutkijanurajärjestelmän käyttöönotto
Portaissa liikkumisen mekanismit Yhteisrahoitteisuus Järjestelmän seuranta (OPM) Tutkijoiden liikkuvuus

10 Suunnitelma koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisestä 2007-2012
Opetusministeriö, luonnos Tutkijanuran ja tutkijakoulujen kehittäminen Tutkijakoulupaikkojen määrää nostetaan 2000 paikkaan Ulkomaisten opiskelijoiden määrä nostetaan 20 %:iin Tutkijakouluista kehitetään nykyistä suurempia, niiden lukumäärää vähennetään ja valtakunnallista verkottumista vahvistetaan Tutkijakouluyhteistyö tutkimuslaitosten, toisten yliopistojen ja elinkeinoelämän kanssa (tutkimusyhteistyö ja yhteiset tutkijakoulut) Tutkijankoulutusyhteistyö ulkomaisten yliopistojen, tutkimusorganisaatioiden ja tutkijankoulutusohjelmian kanssa Tutkijakoulujen hallinnointi Suomen Akatemialle 2010 Tutkijakouluille osoitettavan tuen määrää lisätään

11 Tutkijakoulutus Bolognan prosessi Vertailtavuus
Strukturoitu tutkijankoulutus Tutkijankoulutuksen kansainvälistäminen Tutkijakouluhaku 2008

12 Oulun yliopiston strategiset tavoitteet
Tutkimus on tieteellisesti korkeatasoista ja vahvuusalueilla kansainvälistä huippua Opetus kytkeytyy tiiviisti ja systemaattisesti tutkimukseen ja on korkeatasoista ja ajanmukaista Yhteiskunnallinen vuorovaikutus luo innovaatioita ja edistää alueiden elinvoimaisuutta

13 Oulun yliopisto profiloituu tutkimus-intensiivisenä yliopistona
Oulun yliopisto on kohdentanut vuonna milj. € tutkimuksen edistämiseen Tutkijaurajärjestelmän luominen Tutkijakoulutuksen kehittäminen Prolilointi ja huippuyksiköiden synnyttäminen ja vahvistaminen Kansainvälistäminen Rekrytointi Infrastruktuurin parantaminen

14 Tutkimus – toimenpideohjelmia
Tohtorikoulutus Perustutkinto-opiskelijoiden innostaminen tutkimustyöhön Tutkijakoulutuksen kehittäminen Väitöskirjaohjauksen työpajat, ohjausryhmien työskentely, kesäkoulut Ohjausmenetelmät, henkilökohtaiset opintosuunnitelmat, tutkimuseettiset käytännöt, väitöskirjojen tarkastus- ja hyväksymismenettelyn kriteerit Ulkomainen opintojakso Tohtorikoulutettavien apurahat Nelivuotiset, avoimesti haettavat tutkijakoulupaikat

15 Tutkimus – toimenpideohjelmia
Tutkijatohtorit (15 kpl, 3 v, ~ €/vuosi) Monipuolinen koulutus Tutkimushallinto, projektin johtaminen, keksintöjen suojaus ja hyödyntäminen, liiketoimintaosaaminen Mahdollisuus pedagogiseen koulutukseen Ulkomainen tutkijaperiodi 146 hakemusta, < 6 vuotta väitöksestä Yliopistotutkijan määrärahat (10 kpl, 3 v, ~ €/vuosi) Itsenäistymisvaihe, oman ryhmän kokoaminen Menestyksellinen arviointi – vakinaistaminen professoritasoiseksi 118 hakemusta Naisten tutkijauran edistämiseen kohdistetaan erityistoimia Perhevapaat, mentoriohjelmat, johtamiskoulutus

16 Tutkimus – toimenpideohjelmia
Kansainvälistäminen ja rekrytointi ( € v. 2007) FiDiPro-ohjelma ( €/professori) OY: 21 % (5/24) Tohtorikoulutuksen ja tutkijatohtorivaiheen tutkijavaihto Tutkijoiden ja opettajien osallistuminen kansainvälisen tutkijayhteisön toimintaan Visiting Fellows Programme, Oxford University Rekrytointi Ulkomaalaiset tutkijat Vieraskieliset opiskelijat Kansainväliset tohtorikouluohjelmat Kansainväliset yhteistyöverkostot

17 Tutkimus – toimenpideohjelmia
Huippuyksiköiden synnyttäminen ja vahvistaminen Painopiste tutkimuksen, tutkijakoulutuksen ja kansainvälisyyden vahvistamiseen Edistetään professorien ja muiden tutkijoiden mahdollisuuksia tutkia Nousevat, omaleimaiset alat/ryhmät Tutkimuksen sisäiset laatuyksiköt Kansainvälisesti korkeatasoiset tutkimusympäristöt Profiloituminen, painoalat Suuremmat kokonaisuudet, synergiaedut ja tieteidenvälisyys Yksikkökoko

18 Kannattaako Suomessa ryhtyä tutkijaksi?
Ne maat, jotka panostavat tutkimukseen ja koulutukseen, ovat myös elintasoltaan korkeimmalla Tohtorin tutkinnon suorittaneiden kysyntä kasvaa Tutkijoiden välitettävä kaikki se uusi tieto, jota yhteiskuntaa tarvitsee (ja jota aina ei osata kaivatakaan) Jatkuvuus

19 Kannattaako Suomessa ryhtyä tutkijaksi?
Tieteellinen työ edellyttää korkeata tiedon tasoa, käytännön tutkimustaitoja, omaperäisyyttä, luovuutta. Kykenevä etsimään uutta. Tutkiva mieli. Kriittinen ajattelu. Kysyä ja kyseenalaistaa. Saavutukset syntyvät vain suurella vaivalla. Periksiantamattomuus Ahkeruus ja rohkeus

20 Kannattaako Suomessä ryhtyä tutkijaksi?
On tyhjää puhetta sanoa yliopiston opettajasta: Hän ei ole mikään tiedemies, mutta kykenevä opettaja, sillä ellei ole edellistä, ei ole myöskään jälkimmäistä Snellman 1840

21 Kannattaako Suomessa ryhtyä tutkijaksi?
”Tieteen tekeminen on luovaa työtä. Sattuma suosii valmistautunutta mieltä” Louis Pasteur


Lataa ppt "Kannattaako Suomessa ryhtyä tutkijaksi?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google