Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elokuvan historia II Uusia aaltoja Euroopassa. Englanti sodan jälkeen Sodan runtelema maa oli köyhtynyt ja menettänyt imperiuminsa Monarkia ja yhteiskunnan.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elokuvan historia II Uusia aaltoja Euroopassa. Englanti sodan jälkeen Sodan runtelema maa oli köyhtynyt ja menettänyt imperiuminsa Monarkia ja yhteiskunnan."— Esityksen transkriptio:

1 Elokuvan historia II Uusia aaltoja Euroopassa

2 Englanti sodan jälkeen Sodan runtelema maa oli köyhtynyt ja menettänyt imperiuminsa Monarkia ja yhteiskunnan luokkakantaisuus säilyivät Paluu perinteisiin arvoihin Arts Council perustettiin tukemaan vain korkeataiteita Arthur Rankin monopoli tukahdutti kilpailun mutta tarjosi sentään vastuksen Hollywoodille Kansakunnan (nation) ja sen yhtenäisyyden, historian ja tradition ihannointi: "Small is beautiful, old is good." Fair play and decency Vuoden 1952 kruunajaisten koetaan aloittavan uuden aikakauden

3 Sodan jälkeisiä elokuvia LESLIE ARLISS: The Wicked Lady 1945 LAURENCE OLIVIER: Henry V (1944), Hamlet (1948) ja Richard III (1955) DAVID LEAN: Brief Encounter (1945), Great Expectations (1946), Oliver Twist (1947) ALBERTO CAVALCANTI: They Made Me a Fugitive (1947) CAROL REED: Odd Man Out (1947), The Third Man (1949), The Man Between (1953) JOHN and ROY BOULTING: Brighton Rock (1947), The Magic Box (1951), Lucky Jim (1956), I'm All Right, Jack (1959) LEWIS GILBERT: Emergency Call (1952) BASIL DEARDEN: The Blue Lamp (1950), The Victim (1961)

4 Ealing-studiot CHARLES CRICHTON: The Lavender Hill Mob (1951) ALEXANDER MACKENDRICK: Whisky Galore (1949), The Man in the White Suite (1951), The Lady Killers (1955) HENRY CORNELIUS: Passport to Pimlico (1948) ROBERT HAMER: Kind Hearts and Coronets (1949), Father Brown (1954)

5 Muuta populaarielokuvaa GERALD THOMAS Carry on Sergeant (1958), Carry on Nurse (1959)... Carry on Doctor (1968) RALPH THOMAS Doctor in the House (1954), Doctor at Sea (1955), Doctor at Large (1957) TERENCE FISHER The Curse of Frankenstein (1956), Dracula (1958), The Hound of Baskervilles (1959) The Mummy (1959). VAL GUEST The Quartemass Experiment (1955), Quartemass II – the enemy from space (1957)

6 Muutospaineita Free cinema –liike uudisti dokumenttielokuvaa Työväenluokkainen suuntaus teatterissa – John Osbornen Look Back in Anger (1956) Seurasi kokonainen vihaisten nuorten miesten ja heidän teostensa aalto. Ranskan uuden aallon läpimurto Cannesissa 1959

7 New Cinema - tyylipiirteitä Kuvattiin Midlandsin ankeissa teollisuusympäristöissä Nuoria tuntemattomia näyttelijöitä Henkilöt aidosti työväenluokkaisia, puhetapa kansan- tai pikemminkin kadunomainen Musta-valko kuvausta Jazzahtavaa musiikkia

8 New Cinema -elokuvia JACK CLAYTON: Room at the Top (1959), Look Back in Anger (1959) TONY RICHARDSON: The Entertainer (1960), The Loneliness of the Long Distance Runner (1962) KAREL REISZ: Saturday Night and Sunday Morning (1960) JOHN SCHLESINGER: A Kind of Loving (1962), Billy Liar (1963)

9 Swinging sixties 1964 Labour palaa valtaan 13 vuoden konservatiivikauden jälkeen korostaen nuoruutta, edistystä ja innovaatiota. On hienoa olla nuori, muodikas ja työväenluokkainen, omaksua pop-kulttuuri, pukeutua värikkäästi ja käydä diskossa Ajan henki kiteytyy Beatleseihin ja heidän saamaansa hurmokselliseen suosioon Elokuvissa painopiste yhteiskunnallisesta realismista henkilöiden sisäisiin ristiriitoihin Amerikkalaista rahaa tulvii tuotantoon ja brittiläiset indiesit joutuvat ahtaalle

10 Swinging sixties -elokuvia RICHARD LESTER: A Hard Day’s Night (1964), Help! (1965) TONY RICHARDSON: Tom Jones (1963), Charge of the Light Brigade (1968) JOHN SCHLESINGER: Darling (1965) LINDSAY ANDERSON: If... (1968), O Lucky Man! MICHELANGELO ANTONIONI: Blowup (1966)

11 Italialaisen elokuvan huima nousu Italian talousihme ja taloudellinen kriisi amerikkalaisessa elokuvateollisuudessa Kylmän sodan katalysoima ideologinen taistelu polarisoi myös kulttuurielämän Yhteiskunnallinen murros edelleen kiihdytti tätä kulttuuritaistoa Kantaa ottavat elokuvat saattoivat saada hyvinkin suuren yleisön Commedia all’italiana, italowesternit Volyymin kasvu: vuoden 1958 141 elokuvan tuotannosta vuoden 1968 246 elokuvaan Kotimaisten elokuvien osuus lipputuloista oli 1958: 30.8%, 1972: 62.3 %

12 Italialaisen elokuvan kultakausi PIETRO GERMI: Divorzo all'italiana (1961) LUCHINO VISCONTI: Rocco e i suoi fratelli (1960), Il Gattopardo (1963) MICHELANGELO ANTONIONI: L’Avventura (1960), La Notte (1961) L’Eclisse (1962), Il Deserto rosso (1964) FEDERICO FELLINI: La Dolce vita (1960), Otto e mezzo (1963), Satyricon (1969) ERMANO OLMI: Il posto (1961) PIER PAOLO PASOLINI: Accattone (1959), Il Vangelo secondo Matteo (1964), Ucellacci e ucellini (1966), Edipo re (1967), Il Porcile (1969), Decamerone (1971), Salo (1975) BERNARDO BERTOLUCCI: Prima della rivoluzione (1964), Il Conformista (1970), Strategia dell ragno (1970) FRANCESCO ROSI: I Magliari (1959), Salvatore Giuliano (1962), Le Mani sulla citta (1963)

13 Italialaisen 60-70-lukujen poliittisen elokuvan keskeisiä piirteitä Vallankumouksellinen poliittinen ja sosiaalinen sisältö Yksilön kokemuksen ja vastuun korostaminen Suhteellinen fragmentaarisuus, juonen avoimuus Elokuvan rakenne on osa sen radikaalia sanomaa Teemoja: korruptio, kolonialismi, riisto, vallankumous

14 Elokuva DDR:ssä Elokuvateollisuuden kansallistaminen Deutsche Film Aktiengeschellshaft (DEFA) Sosialistisen realismin ihanne, taistelu amerikkalaista imperialismia vastaan ”Formalistisia” kokeiluja ei suvaittu Tuotanto kangerteli koska joka vaiheessa väiteltiin poliittisesta oikeaoppineisuudesta Suojasää kesti vain 1953-1958 Sitten oli taas kuvattava ”teollisuus- ja maatyöläisten valtiossa vallitsevia ideaaleja olosuhteita” sekä työväenluokan historiallista taistelua Myös fantasiaa, länkkäreitä ja vakoiluelokuvia Lastenelokuvia myytiin jopa länteen

15 Länsi Saksalainen elokuva Liittoutuneiden suorittama de-natsifiointi ja saksalaisten uudelleenkoulutus Pakko ja tarve suhteuttaa menneisyys Elokuvateollisuuden kaupallistuminen BRDssä – Freiwillige Selbstkontrolle, mutta myös valtiollista kontrollia Dubbaus teki jopa amerikkalaisista sotaelokuvista katsellukelpoisia ”Epäpoliittinen humanismi”, Heimatfilme Uhrimentaliteetti sota- ja sodastapaluuelokuvissa Saksalaisen miehen – jopa sotilaan – kunnianpalautus Modernin, ei-uhkaavan naisen ideaali

16 Saksalaisia elokuvia sodan jälkeen HANS BURGER: Die Todesmühlen (1945) WOLFGANG STAUDTE: Die Mörder sind unter uns (DDR,1946) ALFRED WEIDENMANN: Canaris (1954) HELMUT KÄUTNER: In jenen Tagen (1947), Des Teufels General (1955), Ludwig II (1954) BERNHARDT WICKE: Die Brücke (1959)

17 Oberhausenin manifesti 1962 26 kirjoittajaa ja elokuvantekijää kirjoittivat manifestin, jossa kuuluttivat vanhan tuotantosysteemin kuolemaa ja uuden nuoren saksalaisen elokuvan syntyä Yhteiskunnallinen pikemminkin kuin esteettinen ohjelma Onnistuivat saamaan huomattavaa tukea niin liittoparlamentilta kuin osavaltioiltakin Elokuvakoulut Müncheniin ja Berliiniin sekä Elokuva-arkiston Berliiniin Vuosina 1965-68 tehtiin parikymmentä elokuvaa näin saaduin tuin Diegeettisen illuusion rikkominen, ei-psykologinen näyttelemistyyli, dokumentaarinen vaikutelma

18 Nuori saksalainen elokuva ALEXANDER KLUGE: Abschield von Gestern (1966), Die Artisten in der Zirkuskuppel: ratlos (1968) VOLKER SCHLÖNDORF: Der junge Törless (1966) JEAN-MARIE STRAUB & DANIELLE HUILLET: Chronik der Anna Magdalena Bach (1968).

19 Saksa 1970-80 -luvuilla Elokuvatuki ajautui kaupallisten yrittäjien käsiin: hömppäkomediaa ja pehmopornoa Terrorismi ja yhteiskunnallinen autoritäärisyys Sulattelematon yhteiskunnallinen menneisyys Feminismi, gay-liike ja vastakulttuuri Filmverlag der Autoren osuuskunta – formaali kauneus ja abstraktio – ei eksplisiittistä argumentaatiota – aistillisuutta, väriä, tunteita - aina morbidiin saakka – yksilöiden haavoittuvuus. – epäsuoruudessaan suorastaan painostavaa symboliikkaa ja satiirista realismia

20 VOLKER SCHLÖNDORF: Der Fangschuss (1976), Die Blechtrommel (1980) MARGARETHA VON TROTTA: Die verlorene Ehre der Katarina Blum (1975), Die bleierne Zeit (1981), Rosa Luxemburg (1986). RAINER WERNER FASSBINDER: Der Händler der vier Jahreszeiten (1971), Die Ehe der Maria Braun, Die dritte Generation, In einem Jahre mit 13 Monen (1979), Lili Marlene, Lola (1981) WERNER HERZOG Aguirre, der Zorn Gottes (1972), Jeden für sich und Gott gegen alle (1974), Fitzcaraldo (1982) WIM WENDERS: Alice in der Städten (1974), Paris, Texas (1982), Der Himmel über Berlin (1987) HANS-JÜRGEN SYBERBERG: Hitler - ein Film aus Deutschland(1977)


Lataa ppt "Elokuvan historia II Uusia aaltoja Euroopassa. Englanti sodan jälkeen Sodan runtelema maa oli köyhtynyt ja menettänyt imperiuminsa Monarkia ja yhteiskunnan."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google