Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko-operaattorin provisiointijärjestelmän vaihdon vaikutukset palveluoperaattorin järjestelmiin Tekijä: Sami Salomaa Valvoja: professori Jorma Virtamo.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko-operaattorin provisiointijärjestelmän vaihdon vaikutukset palveluoperaattorin järjestelmiin Tekijä: Sami Salomaa Valvoja: professori Jorma Virtamo."— Esityksen transkriptio:

1 Verkko-operaattorin provisiointijärjestelmän vaihdon vaikutukset palveluoperaattorin järjestelmiin Tekijä: Sami Salomaa Valvoja: professori Jorma Virtamo

2 Sisältö Työn tarkoitus Työn tarkoitus eTOM-malli eTOM-malli Palveluoperaattorin tilaajahallinta Palveluoperaattorin tilaajahallinta Provisiointijärjestelmän vaihto Provisiointijärjestelmän vaihto Uuden ja vanhan järjestelmän vertailu Uuden ja vanhan järjestelmän vertailu Ongelmat ja kehityskohteet Ongelmat ja kehityskohteet Tilaajahallinnan tulevaisuudennäkymät Tilaajahallinnan tulevaisuudennäkymät

3 Työn tarkoitus Tutkittiin teleoperaattorin tilaajahallintaan vaikuttavia muutoksia yhden komponentin (järjestelmän) vaihtuessa Tutkittiin teleoperaattorin tilaajahallintaan vaikuttavia muutoksia yhden komponentin (järjestelmän) vaihtuessa Kerättiin tietoa saaduista muutoksista, mitä jäi saamatta ja mitä vielä haluttaisiin Kerättiin tietoa saaduista muutoksista, mitä jäi saamatta ja mitä vielä haluttaisiin Tulevaisuuden kehitystyön kannalta saatiin tietoa hyvin/huonosti toimivista osa-alueista Tulevaisuuden kehitystyön kannalta saatiin tietoa hyvin/huonosti toimivista osa-alueista Tuotantoonviennin toteutuksen tukeminen Tuotantoonviennin toteutuksen tukeminen

4 eTOM-malli eTOM (Enhanced Telecom Operations Map) on TeleManagement Forumin määrittelemä liiketoiminnan prosessimalli palveluntarjoajille ja muille tietoliikennealan toimijoille eTOM (Enhanced Telecom Operations Map) on TeleManagement Forumin määrittelemä liiketoiminnan prosessimalli palveluntarjoajille ja muille tietoliikennealan toimijoille Malli kuvaa palveluntarjoajan tarvitsemat toiminnallisuudet ja päästä päähän –menetelmät eri tasoilla Malli kuvaa palveluntarjoajan tarvitsemat toiminnallisuudet ja päästä päähän –menetelmät eri tasoilla eTOM-mallin avulla työssä tutustuttiin yleisesti palveluoperaattorien toimintoihin ja vähitellen syvennyttiin tilaajahallinnan osa-alueeseen eTOM-mallin avulla työssä tutustuttiin yleisesti palveluoperaattorien toimintoihin ja vähitellen syvennyttiin tilaajahallinnan osa-alueeseen

5 Palveluoperaattorin liiketoimintamalli (eTOM) Palveluntarjoaja Asiakas Asiakas Täydentävä toimittaja Täydentävä toimittaja Välittäjä Välittäjä Toimittaja Toimittaja

6 eTOM pystysuuntaiset toiminnot Palvelun hankkiminen Palvelun käyttäminen Palvelun käyttäminen Palvelun laskutus Palvelun laskutus Tuki ja valmius Tuki ja valmius

7 eTOM vaakatasoiset toiminnot Asiakassuhteiden hallinta Palvelujen hallinta ja ylläpito Palvelujen hallinta ja ylläpito Resurssien hallinta ja ylläpito Resurssien hallinta ja ylläpito Yhteistyökumppanien hallinta Yhteistyökumppanien hallinta

8 Palveluoperaattorin tilaajahallinta [1] Tilaajahallinnalla tarkoitetaan palveluoperaattorilta tehtävää tilaajien luontien ja palveluiden kytkentöjen hallintaa matkapuhelinkeskuksen elementteihin Tilaajahallinnalla tarkoitetaan palveluoperaattorilta tehtävää tilaajien luontien ja palveluiden kytkentöjen hallintaa matkapuhelinkeskuksen elementteihin Jokaisesta palvelumuutoksesta saadaan verkkoelementeiltä vaste, onnistuiko muutos vai ei Jokaisesta palvelumuutoksesta saadaan verkkoelementeiltä vaste, onnistuiko muutos vai ei Sisältää läpimenonvalvontaa, vikatilanteiden käsittelyä Sisältää läpimenonvalvontaa, vikatilanteiden käsittelyä

9 Palveluoperaattorin tilaajahallinta [2] Uusien tilaajien luonti ja palveluiden kytkentä oltava luotettavaa ja tehokasta Uusien tilaajien luonti ja palveluiden kytkentä oltava luotettavaa ja tehokasta Asiakasuskollisuus Asiakasuskollisuus Asiakkaiden lukumäärä Asiakkaiden lukumäärä Tilaajahallinnan oltava joustavaa Tilaajahallinnan oltava joustavaa Alalla tapahtuu muutoksia jatkuvasti Alalla tapahtuu muutoksia jatkuvasti Uusia palveluita voidaan ottaa käyttöön nopeasti ja kustannustehokkaasti Uusia palveluita voidaan ottaa käyttöön nopeasti ja kustannustehokkaasti Tilaajahallintajärjestelmien oltava monipuolisia Tilaajahallintajärjestelmien oltava monipuolisia Järjestelmät yhteensopivia eri verkkoteknologioiden ja -standardien kanssa Järjestelmät yhteensopivia eri verkkoteknologioiden ja -standardien kanssa Sisältää kaikki tarvittavat toiminnallisuudet Sisältää kaikki tarvittavat toiminnallisuudet Toiminta skaalautuvaa Toiminta skaalautuvaa Tilaajien hallinta pitää olla tehokasta ja luotettavaa sekä pienillä että suurilla tilaaja- ja liikennemäärillä Tilaajien hallinta pitää olla tehokasta ja luotettavaa sekä pienillä että suurilla tilaaja- ja liikennemäärillä

10 Laskutus- ja asiakashallinta- järjestelmä (OSS/BSS) Provisiointijärjestelmä (PS) PyyntöVaste NE #1NE #2NE #3 OSS/BSS = Operations Subsystem/Business Support System PS = Provisioning System NE = Network Element Verkkoelementit Palveluoperaattori Verkko-operaattori Provisiointijärjestelmä aktivoi uusia käyttäjiä ja näiden operaattoreilta tilaamia palveluita tietoliikenneverkkoon, esim. GSM-verkkoon tietoliikenneverkkoon, esim. GSM-verkkoon Palveluoperaattori syöttää tarvittavat asiakastiedot asiakashallintajärjestelmäänsä ja lähettää Palveluoperaattori syöttää tarvittavat asiakastiedot asiakashallintajärjestelmäänsä ja lähettää tiedot provisiointijärjestelmälle, joka välittää ne oikeisiin tietoliikenneverkon verkkoelementteihin tiedot provisiointijärjestelmälle, joka välittää ne oikeisiin tietoliikenneverkon verkkoelementteihin Verkkoelementit palauttavat jokaiselle pyynnölle vasteen, joka välittyy provisiointijärjestelmän kautta Verkkoelementit palauttavat jokaiselle pyynnölle vasteen, joka välittyy provisiointijärjestelmän kautta palveluoperaattorin järjestelmiin palveluoperaattorin järjestelmiin Provisiointijärjestelmän toiminta [1]

11 Provisiointijärjestelmän toiminta [2] Logiikkaa määrittelemällä hallinnoidaan, mitä ja millaisia komentoja millekin verkkoelementille lähtee ja millaisia vasteita niistä luodaan Logiikkaa määrittelemällä hallinnoidaan, mitä ja millaisia komentoja millekin verkkoelementille lähtee ja millaisia vasteita niistä luodaan Logiikkaa palveluoperaattorin laskutusjärjestelmässä (OSS/BSS) Logiikkaa palveluoperaattorin laskutusjärjestelmässä (OSS/BSS) Logiikkaa verkko-operaattorin provisiointijärjestelmässä (PS) Logiikkaa verkko-operaattorin provisiointijärjestelmässä (PS) Validointi voidaan tehdä esim. liittymän sim-kortin IMSI:llä, jolla taataan, että palvelun muutospyyntö tulee sallitusta paikasta (oikealta palveluoperaattorilta) Validointi voidaan tehdä esim. liittymän sim-kortin IMSI:llä, jolla taataan, että palvelun muutospyyntö tulee sallitusta paikasta (oikealta palveluoperaattorilta) HLRVMSMMSC OSS/BSS PS HLR = Home Location Register VMS = Voice Mail System MMSC = Multimedia Messaging Service Center

12 Provisiointijärjestelmän vaihto Vanha provisiointijärjestelmä Kankea Kankea Hallitsematon Hallitsematon Monimutkainen Monimutkainen Työläs Työläs Ei tyydyttänyt tulevaisuuden tarpeita Ei tyydyttänyt tulevaisuuden tarpeita Uusi provisiointijärjestelmä Uusi provisiointijärjestelmä Täytti tekniset vaatimukset paremmin, esim. yhteensopivuus Täytti tekniset vaatimukset paremmin, esim. yhteensopivuus tarvittavien verkkoelementtien kanssa tarvittavien verkkoelementtien kanssa Pitkän ajan ratkaisu Pitkän ajan ratkaisu Taloudelliset hyödyt Taloudelliset hyödyt

13 Tilanne ennen järjestelmävaihtoa: Laskutus- ja asiakashallinta- järjestelmä (OSS/BSS) Vanha Provisiointijärjestelmä (PS) PyyntöVaste NE #1NE #2NE #3 Liiketoiminta- alusta NE #4NE #5 Tilanne järjestelmävaihdon jälkeen: Laskutus- ja asiakashallinta- järjestelmä (OSS/BSS) Uusi Provisiointijärjestelmä (PS) PyyntöVaste NE #1NE #2NE #3 Liiketoiminta- alusta NE #4NE #5

14 Uuden ja vanhan järjestelmän vertailu Läpimenoaika Läpimenoaika Kuinka nopeasti asiakkaan tilaamat palvelut kytkeytyvät verkkoon Kuinka nopeasti asiakkaan tilaamat palvelut kytkeytyvät verkkoon Skaalautuvuus Skaalautuvuus Kuinka paljon läpimenoajat muuttuvat kun järjestelmän läpi menevä liikenne muuttuu Kuinka paljon läpimenoajat muuttuvat kun järjestelmän läpi menevä liikenne muuttuu Toiminnallisuus Toiminnallisuus Mitä toiminnallisuuksia järjestelmässä on Mitä toiminnallisuuksia järjestelmässä on Vikatilanteiden hallinta Vikatilanteiden hallinta Miten vikatilanteita valvotaan ja hallitaan Miten vikatilanteita valvotaan ja hallitaan Luotettavuus Luotettavuus Kuinka luotettavasti järjestelmä toimii Kuinka luotettavasti järjestelmä toimii Hallittavuus Hallittavuus Kuinka järjestelmän läpi menevää liikennettä hallitaan Kuinka järjestelmän läpi menevää liikennettä hallitaan Vertailuja tehtiin seuraavilla kriteereillä palveluoperaattorin näkökulmasta:

15 Vertailujen tulokset Uuden järjestelmän hallinnointi yksinkertaisempaa, esim. kaikki liikenne kulkee yhden järjestelmän kautta verkkoelementeille Uuden järjestelmän hallinnointi yksinkertaisempaa, esim. kaikki liikenne kulkee yhden järjestelmän kautta verkkoelementeille Uusi järjestelmä luotettavampi Uusi järjestelmä luotettavampi Uudella järjestelmällä enemmän toiminnallisuuksia, mm. logiikan määrittelymahdollisuus ja pyyntöjen validointi Uudella järjestelmällä enemmän toiminnallisuuksia, mm. logiikan määrittelymahdollisuus ja pyyntöjen validointi Vanhalla järjestelmällä paremmat läpimenoajat Vanhalla järjestelmällä paremmat läpimenoajat Vikatilanteiden hallinta ja skaalautuvuus molemmilla järjestelmillä samaa tasoa Vikatilanteiden hallinta ja skaalautuvuus molemmilla järjestelmillä samaa tasoa

16 Uuden järjestelmän ongelmat ja kehityskohteet Läpimenojen hitaus Läpimenojen hitaus Uusi järjestelmä, muutosten tekeminen hankalaa Uusi järjestelmä, muutosten tekeminen hankalaa Valvontoja kehitettävä, esim. vikahälytykset Valvontoja kehitettävä, esim. vikahälytykset Käyttäjäystävällinen käyttöliittymä muutosten tekemiseen Käyttäjäystävällinen käyttöliittymä muutosten tekemiseen Järjestelmän kehitystyö jatkuu edelleen Järjestelmän kehitystyö jatkuu edelleen

17 Tilaajahallinnan tulevaisuudennäkymät Uusien matkapuhelinteknologioiden (esim. 4G) tuodessa uusia ja monipuolisia palveluja markkinoille, pitää palveluoperaattorin laskutusjärjestelmiin pystyä tuomaan helposti ja nopeasti uusia tuotteita ja palveluja Uusien matkapuhelinteknologioiden (esim. 4G) tuodessa uusia ja monipuolisia palveluja markkinoille, pitää palveluoperaattorin laskutusjärjestelmiin pystyä tuomaan helposti ja nopeasti uusia tuotteita ja palveluja Tilaajahallinnan oltava yksinkertaista, muutosten tekeminen helppoa ja nopeaa Tilaajahallinnan oltava yksinkertaista, muutosten tekeminen helppoa ja nopeaa Myös vanhojen palveluiden toimittava edelleen Myös vanhojen palveluiden toimittava edelleen Kustannustehokkuus, esim. automatisoidaan järjestelmiä ja menetelmiä Kustannustehokkuus, esim. automatisoidaan järjestelmiä ja menetelmiä Kytkykauppa: Liittymän mukana päätelaite -> 3G-puhelimien yleistyessä ja samalla uusien palveluiden käytön lisääntyessä, palveluita pystyttävä kytkemään asiakkaille luotettavasti ja reaaliaikaisesti Kytkykauppa: Liittymän mukana päätelaite -> 3G-puhelimien yleistyessä ja samalla uusien palveluiden käytön lisääntyessä, palveluita pystyttävä kytkemään asiakkaille luotettavasti ja reaaliaikaisesti

18 KIITOS! Kysymyksiä?


Lataa ppt "Verkko-operaattorin provisiointijärjestelmän vaihdon vaikutukset palveluoperaattorin järjestelmiin Tekijä: Sami Salomaa Valvoja: professori Jorma Virtamo."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google