Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

02.06.2004Rita Rathmayer1 Näkemyksiä liikenneturvallisuusvisiosta ja liikenneturvallisuuden huomioon ottaminen 2:ssa esimerkkiorganisaatiossa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "02.06.2004Rita Rathmayer1 Näkemyksiä liikenneturvallisuusvisiosta ja liikenneturvallisuuden huomioon ottaminen 2:ssa esimerkkiorganisaatiossa."— Esityksen transkriptio:

1 02.06.2004Rita Rathmayer1 Näkemyksiä liikenneturvallisuusvisiosta ja liikenneturvallisuuden huomioon ottaminen 2:ssa esimerkkiorganisaatiossa

2 02.06.2004Rita Rathmayer2 Liikenneturvallisuusvisio Liikenneturvallisuusvisio on hyväksytty vuoden 2001 valtioneuvoston tieliikenteen turvallisuuden parantamista koskevassa periaatepäätöksessä. “Tieliikennejärjestelmä on suunniteltava siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti liikenteessä.”

3 02.06.2004Rita Rathmayer3 Esimerkkiorganisaatiot Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV liikenneosaston liikennesuunnittelu- ja joukkoliikenneyksiköt sekä jätehuoltolaitos Suomen Posti Oyj

4 02.06.2004Rita Rathmayer4 Tutkimuksen tavoitteena oli... etsiä tapoja, joilla valtakunnallista liikenneturvallisuusvisiota voitaisiin viedä käytäntöön.

5 02.06.2004Rita Rathmayer5 Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään... liikenneturvallisuuden parissa työskentelevien henkilöiden käsityksiä liikenneturvallisuusvisiosta sen merkityksestä sen edellyttämistä toimenpiteistä ja niiden toteuttamisen esteistä.

6 02.06.2004Rita Rathmayer6 Käytännössä kuitenkin... Visiosta ei riittänyt kovin paljon juttua. Keskustelut siirtyivät hyvin helposti siihen, minkälaista liikenneturvallisuustyötä ko. organisaatioissa oli siihen mennessä tehty.

7 02.06.2004Rita Rathmayer7 Tutkimusmenetelmä Haastattelut toteutettiin syksyllä 2002 Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja niihin varattiin aikaa 1,5 tuntia.

8 02.06.2004Rita Rathmayer8 Etukäteismateriaali Etukäteismateriaalilla pyrittiin herättämään ja testaamaan ajatuksia mm. liikenneturvallisuusvisiosta, liikenneturvallisuustoimenpiteistä sekä liikenneturvallisuustyön vastuunjaosta kuljetusten tilaajien, kuljetusyritysten ja kuljettajien välillä

9 02.06.2004Rita Rathmayer9 Tulokset Suomen Posti Oyj:ssä liikenneturvallisuusvisio oli haastatteluja tehtäessä (v. 2002) vielä melko tuntematon asia. YTV:llä visio oli liikennesuunnitteluyksikössä tuttu ja sen pohjalta oli tehty töitä ja laadittu julkaisuja (mm. Liikenneturvallisuuden strategiasuunnitelma). Sen sijaan joukkoliikenneyksikössä ja jätehuoltolaitoksessa visiota ei tunnettu.

10 02.06.2004Rita Rathmayer10 Molemmissa organisaatioissa... suhtautuminen liikenneturvallisuustyöhön ja liikenneturvallisuusvisioon oli erittäin myönteistä. oli tehty monipuolisesti töitä liikenneturvallisuuden edistämiseksi ja turvallisten kuljetusten edellytysten luomiseksi.

11 02.06.2004Rita Rathmayer11 Visiota kommentoitiin mm. siten, että tähän mennessäkin oli pyritty siihen, ettei kukaan kuolisi tai loukkaantuisi vakavasti liikenteessä.

12 02.06.2004Rita Rathmayer12 YTV:läisten haastatteluissa korostui YTV:n kuljetusten tilaajan ja kilpailuttajan rooli sekä viranomaisnäkökulma. Suomen Posti Oyj:n haastatteluissa pääpaino oli omassa kuljetustoiminnassa. Kuljetusten tilaajan rooli oli tuolloin vielä Postissa uutta.

13 02.06.2004Rita Rathmayer13 Suomen Posti Oyj:ssä... liikenneturvallisuus liittyy mm. kuljetusten laatuun, ympäristökysymyksiin, yritysturvallisuuteen ja työturvallisuuteen, jotka ovat kaikki organisaation eri yksiköissä. liikenneturvallisuusvisio voisi toimia ”otsikkona”, joka kokoaisi nykyään melko irralliset liikenneturvallisuustoimenpiteet yhteen.

14 02.06.2004Rita Rathmayer14 liikenneturvallisuusasioita voidaan viedä eteenpäin esim. työsuojeluorganisaation tai laatujärjestelmien kautta.

15 02.06.2004Rita Rathmayer15 Turvallisten kuljetusten edellytysten luominen työvuorot reitit aikataulut kuljettajien kouluttaminen sisäinen tiedotus kuljettajien ajokunto ajoneuvojen kunto ja varusteet kuorman sidonta pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden varusteet

16 02.06.2004Rita Rathmayer16 Kuljettajien ajokäyttäytymisen turvallisuus Ei seurattu, seuranta jätettiin poliisille ja kansalaispalautteen varaan. Koettiin, että seuranta olisi ollut epäluottamuslause kuljettajille.

17 02.06.2004Rita Rathmayer17 YTV:llä Liikennesuunnitteluyksikössä vedetään liikenneturvallisuustyön suuret linjat Joukkoliikenneyksikössä keskeistä on matkustajien turvallisuus (liikennöitsijän ja kuljettajan vastuu) Jätehuolto-osastolla keskeistä on yleinen työturvallisuus (yrityksen ja kuljettajan vastuu)

18 02.06.2004Rita Rathmayer18 Liikenneturvallisuusvisiota pidettiin hyvänä ”selkänojana” omalle liikenneturvallisuustyölle. Liikenneturvallisuuden strategiasuunnitelmassa on lähdetty viemään liikenneturvallisuusvision ajatuksia käytäntöön mm. toimenpidelistan muodossa.

19 02.06.2004Rita Rathmayer19 YTV:n liikenneturvallisuustyö kameravalvontaa ja haltijavastuuta pyritään edistämään joukkoliikenteen osuutta pyritään kasvattamaan liikenteen ja maankäytön suunnittelu kampanjat, tiedotus ja koulutus aikataulujen, kuljetusten ja reittien suunnittelu

20 02.06.2004Rita Rathmayer20 jätehuollon ja joukkoliikenteen kilpailutus ajoneuvoja ja terminaaleja koskevat turvallisuusvaatimukset bussikaistat, pysäkit, valaistus olosuhteiden seuraaminen ja muutoksista tiedottaminen

21 02.06.2004Rita Rathmayer21 Valvonta ja kontrolli... jätettiin poliisin, katsastusviranomaisten ja kansalaispalautteen varaan.

22 02.06.2004Rita Rathmayer22 Liikenneturvallisuustyön esteet YTV: Taloudelliset ja tehokkuuteen liittyvät tekijät saavat helposti liikenneturvallisuutta enemmän painoarvoa. Erityisesti jätehuollon kilpailutusjärjestelmässä urakkatarjouksen hinta on ratkaiseva tekijä. Posti: Liikenneturvallisuusvision suuntaiselle työlle nähtiin hyvin vähän esteitä.

23 02.06.2004Rita Rathmayer23 Postissa kaksi näkemystä Liikenneturvallisuus on arvostettu asia ja toimenpiteet saavat helposti myös johdon tuen. Liikenneturvallisuustoimenpiteitä voidaan perustella myös taloudellisilla arvoilla. vs Liikenneturvallisuustoimenpiteiden taloudellinen perusteleminen johdolle vaikeaa, mutta tarpeellista.

24 02.06.2004Rita Rathmayer24 Päätelmiä Turvallisten kuljetusten edellytysten luominen on organisaatioille luonteva tapa tehdä liikenneturvallisuustyötä. Kuljettajan ajokäyttäytymisen seuranta jätetään mieluiten kuljettajien omalle ja poliisiorganisaation vastuulle.

25 02.06.2004Rita Rathmayer25 Liikenneturvallisuusvisioon pääsemiseksi olisi hyvä kannustaa yrityksiä edellyttämään kuljettajiltaan turvallista ajokäyttäytymistä ja seuraamaan, että se myös käytännössä toteutuu. Erityisesti ylinopeuksista tulisi kuljetusyrityksissä pyrkiä pääsemään eroon.

26 02.06.2004Rita Rathmayer26 Jotta tähän päästäisiin... Liikenneturvallisuudesta tulisi koitua myös taloudellista hyötyä. kuljetusten tilaajille imagotekijä kuljetusyrityksille kilpailutekijä Kilpailutusjärjestelmä, jossa liikenneturvallisuusasioita painotettaisiin nykyistä enemmän.

27 02.06.2004Rita Rathmayer27 Kuljetusten turvallisuus voitaisiin kytkeä osaksi sekä tilaajaorganisaatioiden että kuljetusyritysten laatujärjestelmiä.


Lataa ppt "02.06.2004Rita Rathmayer1 Näkemyksiä liikenneturvallisuusvisiosta ja liikenneturvallisuuden huomioon ottaminen 2:ssa esimerkkiorganisaatiossa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google