Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Post doc-vaiheen suunnittelua Helena Leino-Kilpi Tutkijakoulun johtaja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Post doc-vaiheen suunnittelua Helena Leino-Kilpi Tutkijakoulun johtaja"— Esityksen transkriptio:

1 Post doc-vaiheen suunnittelua Helena Leino-Kilpi Tutkijakoulun johtaja
Hoitotieteen valtakunnallinen tutkijakoulu Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos

2 Tarkoitus Miettiä post doc-vaiheen suunnittelua väitöskirjan valmistumisvaiheessa Mikä post doc-vaihe on? - tutkijantaitojen karttuminen Post doc-vaiheen suunnittelu Post doc-vaiheen toteutus/rahoitus

3 Post doc-vaihe liittyy urasuunnitteluun
Erilaiset urat *Akateeminen *Kliininen (palvelujärjestelmän eri osissa) *Hallinnollinen (palvelujärjestelmän eri osissa) *Pedagoginen (koulutusjärjestelmän eri osissa ja/tai palvelujärjestelmän eri osissa) *Yhteiskunnallinen/poliittinen *Yhteiskunnallinen/kolmas sektori

4 Post doc-akateemisen uran osana
*Tohtorintutkinto on perustutkinto *Akateeminen portfolio välttämätön instrumentti *Tavoitteena eteneminen tutkijauralla

5 Tutkijauran vaiheet (OPM 2006)
1. Tohtorikoulutettavat (doctoral student, PhD-student, graduate student, post graduate student) 2. Tutkijatohtorit (äskettäin väitellyt, post-doctoral researcher/scientist): ei yli 5v, tulee sisältää 2-3 v ulkomainen periodi/tutkimustyötä sen organisaation ulkopuolella, jossa on väitellyt, monipuolista syventävää koulutusta; SA:n rahoitus, yliopistoissa assistentit/yliassistentit/koordinaattorit) 3. Yliopistotutkijat/akatemiatutkijat (yliopistojen/tutkimuslaitosten virkarakennetta kehiteltävä) 4.Akatemiaprofessorit/professorit/tutkimusprofessorit/tutkimusjohtajat (nykyisenkaltainen systeemi, täytöt asiantuntija-arviointien mukaan)

6 Tutkijanuraa käsitelleitä dokumentteja
* EU European Charter for Researchers, Code of Conduct for the Recruitement of Researchers Suomessa OPM 2006: Tutkijanuratyöryhmän loppuraportti * OPM Koulutus ja tutkimus vuosina , Kehittämissuunnitelma: ”Tohtorintutkintotavoite säilytetään nykyisellä tasolla. Tavoitteeksi asetetaan tohtoreiden suhteellisen osuuden nostaminen 20 prosenttiin tutkijakunnasta vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteena on, että yhä suurempi osa tohtorin tutkinnon suorittaneista työskentelee tutkimus- ja muissa tehtävissä yliopistolaitoksen ulkopuolella.” * OPM Toimenpideohjelma tutkijakoulutuksen ja tutkijanuran kehittämiseksi vuosille * OPM Tohtorinkoulutuksen kehittäminen 2006 * Tohtorien töihin sijoittuminen (SA 2003 Tohtorien työllistyminen, sijoittuminen ja tarve sekä yliopistojen seurantatilastot)

7 Viimeisimmät linjaukset
Tutkijanuraa edistetään toteuttamalla laadukas tutkijanurajärjestelmä sekä parantamalla uran eri vaiheiden läpinäkyvyyttä ja ennakoitavuutta. Lisätään uran houkuttelevuutta ja vahvistetaan väittelyn jälkeistä koulutusta. (Tutkimus- ja innovaationeuvosto, linjaus ) Tutkimuksen tuottavuuden kehitys Suomen yliopistoissa. OKM 2:2011 (ei erityistä tutkijaurasta/tutkijakoulutuksesta) Sitaatioindeksityöryhmän raportti. OKM 12:2011 (ei erityistä tutkijaurasta, mutta tutkijan tunnettava sitaatiojärjestelmät – hyödyllinen luettava!)

8 Tohtorintutkinto tuottaa
Tieteellisestä ja taiteellisesta jatkokoulutuksesta on säädetty valtioneuvoston asetuksessa yliopistotutkinnoista ( /794). Asetus tuli voimaan Asetuksen 21 §:n mukaan: ”Jatkokoulutuksen tavoitteena on, että opiskelija: 1 perehtyy syvällisesti omaan tutkimusalaansa ja sen yhteiskunnalliseen merkitykseen sekä saavuttaa valmiudet tutkimusalansa piirissä itsenäisesti ja kriittisesti soveltaa tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja luoda uutta tieteellistä tietoa; 2 perehtyy hyvin oman alansa kehitykseen, perusongelmiin ja tutkimusmenetelmiin; sekä 3 saavuttaa sellaisen yleisen tieteenteorian ja tutkimusalaansa liittyvien muiden tieteenalojen tuntemuksen, joka mahdollistaa niiden kehityksen seuraamisen.”

9 Post doc-vaihetta ei määritä mikään normi
Tutkijantaitojen kokonaisuus – kehitys kaikilla alueilla: Tieteellinen ilmaiseminen/viestintä – tieteellisen kirjoittamisen/raportoinnin ja suullisen esittämisen taidot Tieteellinen yhteistyö – tieteellisen yhteistyön edellyttämät kommunikaatiotaidot Tieteellisen urasuunnittelun taidot Eettinen osaaminen – eettisten ratkaisujen tekemisen taidot Tieteellisten menetelmien taidot Tulosten implementointi/translaatio- taidot tukea tulosten käyttöönottoa A Uusien tutkijasukupolvien kasvatus – työn jatkuminen

10 Tohtoritutkinnon suorittaneiden tavoitteellinen jakautuminen eri sektoreille vuonna 2020 (Opetusministeriö 2007b, 12). Arvio vuonna Tavoite vuonna 2020 Yliopistot 37 % % Yritykset 15 % % Tutkimuslaitokset 12 % % Ammattikorkeakoulut 5 % % Muut asiantuntijatehtävät 31 % %

11 Post doc-vaiheen suunnittelu
1. Päätös akateemisesta urasta! 2. Hyvälaatuinen väitöskirja 3. Oma ajatus jatkosta – liittyy väitöskirjan johtopäätösosaan 4. Keskustelu pääohjaajan kanssa (tai jonkun prosessissa olleen) – liityttävä kuitenkin jonkun yliopiston tutkimuskokonaisuuteen 5. Suunnitteluprosessi (riippuu ohjaajasta) 6. Rahoitussuunnitelma (resurssisuunnitelma) 5 vuodelle (7. Eteneminen ilman rahoitusta – suunnittelu) 8. Julkaisusuunnitelma (tuotossuunnitelma) 5 vuodelle 9. Kansainvälistymissuunnitelma 5 vuodelle 10. Oman ryhmän rakentamissuunnitelma 5 vuodelle 11. Uusien tutkijoiden kouluttamissuunnitelma (mukaan hankkeeseen erilaisia opiskelijoita)

12 Post doc-vaiheen rahoitus
Säätiöt: Säätiöiden post doc -pooli on suomalaisten säätiöiden perustama apurahavaranto, joka on tarkoitettu tohtorien ulkomaiseen työskentelyyn. (haku x2/v) Poolin on määrä edistää Suomen tieteen kansainvälistymistä tarjoamalla nuorille tutkijoille vähintään lukuvuoden kestävän ulkomaisen tutkimusjakson kustannukset kokonaisuudessaan kattava, joustava rahoitus yhdestä lähteestä. Post doc-paikkoja voi etsiä: ; Suomen Akatemia: Erityisesti tutkijatohtori (4 vuotta, tarkoitettu tutkijauran alkuun, haku syksyisin kerran vuodessa)

13 Post-dox rahoitus, jatkuu
Eurooppa: (doctoral students and young researchers – usually during first years after PhD); (European charter, tutkijoille erilaista tietoa); (EU/Marie Curie-rahoitus) USA: Fulbright: HUOM! Erilaisia kahdenvälisiä sopimuksia ja rahoituksia – kysy ohjaajaltasi. Ohjaaja on velvollinen auttamaan ja etsimään rahoitusta, jos jatkat yhteistyötä hänen kanssaan. Harkittava erityinen kansainvälinen perspektiivi ja kansainväliset partnerit, jos etsii kansainvälistä rahoitusta.

14 Dosentti arvonimi jossakin yliopistossa (ei enää työsuhde)
perusteelliset tiedot omalta alaltaan, julkaisuilla tai muulla tavoin osoitettu kyky itsenäiseen tieteelliseen tutkimustyöhön tai taiteelliseen työhön ja hyvä opetustaito, riittävä suomen kielen hallinta ja kyky ymmärtää ruotsin kieltä Alan voi hakija itse määritellä Yleensä yhteys ensin ko tieteenalaan, hakemus esim. kanslerille (riippuen yliopistosta) Hakijan kuvattava oma tutkimusalansa/-linjansa ja tulevaisuuden näkymät ko alalla – keskittyminen tutkimuksessa ja oman linjan rakentaminen välttämätöntä lausunto yleensä 2 ulkopuoliselta asiantuntijalta, tiedekuntaneuvosto/johtokunta päättää

15 Käytännöllinen perehtyneisyys (lääke- ja hammaslääketieteen aloilla)
... jatkuu dosentti Tieteellinen pätevyys / kyky itsenäiseen tutkimustyöhön: trin tutkinto, vähintäin 20 julkaisua (saattaa vaihdella yliopistoittain) Hyvä opetustaito: pedagoginen koulutus, opetuskokemus, opetustaito (opetusnäyte), oppimateriaalin tuottaminen Käytännöllinen perehtyneisyys (lääke- ja hammaslääketieteen aloilla) Ansiot nuorten tutkijoiden ohjauksessa Oma tutkijakoulutus (erityisesti kansainvälinen)

16

17 Akateeminen portfolio
eri yliopistoilla hiukan erilaisia malleja, monet modifioineet HY:n käytäntöä elementit: 1) perustiedot 2) tutkimus ja tieteellinen toiminta 3) opetus ja ohjaus 4) yhteiskunnallinen vaikuttavuus, hallintotehtävät ja muut

18 Perustiedot henkilö- ja yhteystiedot koulutus ja tutkinnot kielitaito
muut taustatiedot (saattavat vaihdella esim. haettavan tehtävän kannalta)

19 Tutkimus ja tieteellinen toiminta
kokemus tutkimustyössä ja tieteellisessä toiminnassa (tutkijanuran eri vaiheiden kuvaus) tutkimusfilosofia, - etiikka, tutkimuksen päälinjat merkittävät julkaisut (julkaisuluettelo, josta yleensä kyettävä erottamaan merkittävimmät – eri hakutilanteissa eri määrä tai erikseen ohjattu; julkaisuluettelon laadinta esim. SA:n mukaan tai jos yliopisto edellyttää tiettyä mallia) arviot ja palkinnot tutkimustoiminnasta toiminta akateemisessa yhteisössä (asiantuntijatehtävät, verkostot, luottamustehtävät, jäsenyydet) omat visiot, tulevaisuudensuunnitelmat muut tieteelliset ansiot

20 Opetus ja ohjaus opetus- ja ohjauskokemus (opetusuran kuvaus)
opetusfilosofia ja –etiikka pedagoginen koulutus oppimateriaalituotanto oman opetuksen kehittäminen osallistuminen opetuksen arviointiin ja kehittämiseen oman opetustoiminnan vahvuudet muut ansiot

21 Yhteiskunnallinen vaikuttavuus, hallinto
yhteiskunnalliset tehtävät hallinto- ja johtamistehtävät (työryhmät, toimikunnat, jäsenyydet) johtamiskoulutus tms julkaisut, esitelmät, muu tiedottaminen muut merkittävät

22 Hyvä akateeminen portfolio
kattava, lyhyt, ytimekäs noudattaa annettuja rajoituksia ja ohjeita sisältää ansiot sisältää itsearviointia, rehellinen ja perusteltu kieli ja esitystapa selkeitä väitteet/arviot perusteltuja (liitteet, dokumentit)


Lataa ppt "Post doc-vaiheen suunnittelua Helena Leino-Kilpi Tutkijakoulun johtaja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google